Bengf
Aktiv medlem
Jag såg just filmen igen och han satte ju en 2X förlängare på ett 600mm/4 objektiv och tyckte ibland att kameran missade och att han inte fick ut 30 bilder/sek utan bara 19. Vid motsvarande 1200 mm, ja vad jagar inte då ibland. Det här är TN när han är som sämst kan jag tycka. Men i övrigt tycker jag inte TN gör ett sämre jobb än någon annan utan han är enligt mitt tycke bättre än de flesta.
Den här A1:an de haft får de ju varken visa bilder eller video offentlig än från och det är väl som vanligt att vi behöver vänta till riktiga produktionsex. dyker upp. Sony verkar rätt beslutna att inte göra samma lanseringsblunder som Canon gjorde
En intressant sak han säger är att med tredjepartsobjektiv så har man hårdkodat så man inte får ut mer än 15. Att strypa prestanda för tredjepartsobjektiv för att ge en "selling point" till egna Sony-objektiv är ju lite intressant - om det nu är sant.
I filmen listas 23 nyare Sony-objektiv som ska klara 30 bilder/sek. Fyra andra gör det inte - ett Zeiss, 85mm/i,4 GM och ett par billiga 50mm/1,8 och 50mm/2,8 Makro. Ni hittar den skylten 10min 30 sek in i videon. Alla G och GM-objektiven verkar klara 30 fps.
Bufferhantering: 260 bilder 50 MP bilder på 11 sek och omedelbar rensning av buffer låter ju lovande men kräver säkert de bästa kort som går att få tag på. Likaså batteritiden.
EVF.en skulle man ju vilja uppleva.
Så till sist den berömda överhettningen:
I Standard-läge varning efter 15 min och nedstängning efter 16. Låter ju inte så imponerande även om det låter lite bättre än R5 som vi fick info om inte ens kunde filma alls om någon bara använt den lite för vanliga stillbilder innan.
... MEN precis som i min gamla A6300 så finns förstås ett "high" läge ("high temperature") och då lyckades TN filma i 1 timme och 20 minuter och det låter ju fantastiskt! ... men återigen MEN. Min fråga är om det finns någon jäkla reservation i finstilt om att garantin inte gäller då? Är det verkligen nyttigt och påverkar detta livslängden på elektroniken??
Sedan måste man ju bara hålla med TN om att man ibland undrar över de inställningar man riggar i nya kameror "default". Vad är poängen med att lägga in "Mode" (M,A,S,P) på en platshållare i Function (snabb)-menyn på bakdisplayen när de valen redan finns på en ratt. Finns ett par till sådana konstiga fördefinierade val man bör konfigurera om. Någon har uppenbarligen bara gått lilla konfigurationskursen hos Sony. Sånt tycker jag är smått obegripligt. Hur lyckas sånt passera alla dessa människor som jobbar så hårt i övrigt för att allt ska bli så bra som möjligt?
Djävulen sitter uppenbarligen fortfarande i detaljerna.
Nu var R5 först med 8K så då blir det så att man läst alla värmetester och problem för det har betydelse för andra kommande kameror med eventuell 8K också, det man testade och försökte med var den viktiga återhämtningen, hur mycket vila behövde kameran, och kunde man påverka det på olika vis, man blåste med fläktar, man stoppade kameran i kylboxar och gud vet allt, det blev lite konstigt med alla dessa försök, som i den riktigt världen gör det svårt att praktiskt fungera ute i fält med kameran, nu blir det 20 värmetester med A1 som vi får läsa om.