Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A1 - ny kamera från sony

Produkter
(logga in för att koppla)
En sak man kan undra nu över kring Sonys positionering av snabba kameror (A9) och videodedikerade kameror (A7s) är hur dessa specialnischade kameror ska försvara sina platser när de faktiskt inte längre är varken snabbast eller bäst på video alla kategorier längre. Det har ju blivit lite som Jonas säger nu när man fått en kamera som faktiskt är bäst på det mesta inom Sony-plattformen - vad ska man då med all diversifiering till i high end skiktet

Jag tittade på en del A1-videos idag och jag vet inte om 8K-film på min 4K-skärm är någon sensation direkt. Däremot är ju snabbheten och AF verkligt imponerande. Tråkigt för mig bara att jag nästan aldrig använder seriebildstagning, så vad ska jag med sånt??

Och ändå har Canon lite svårt att leverera R5or i takt med efterfrågan. Märkligt, efter en så usel lansering.

Vi ska nog inte betrakta omdömen och åsikter på detta forum som någon slags mätare för hur marknaden i stort tar emot en nylanserad kamera, oavsett märke och modell.

Klokt skrivet Per.
Man får dock ta med i beräkningarna, att Canon är den största tillverkaren och har ett extremt starkt varumärke.

Minns jag rätt, så kom det tre pressutskick från Canon om att deras R5 skulle bli först med 8K i FF-kameror.
Inga reservationer, inga begräsningar, och ingen plats för frågor.
På nyhetsplats här på FS svaldes påståendet helt okritiskt. Inte ens när överhettningsproblemen uppdagats, intogs ett skarpt konsumentperspektiv.

Ifall en annan tillverkare gjort sig skyldig till samma falska marknadsföring, skulle det sannolikt ha vållat dem stor skada.
Nikon kan inte göra så, och absolut inte "nykomlingen/uppstickaren" Sony.
Var och en kan jämföra Canon`s lansering av R5, med Sony´s av A1.

Flertalet kameraköpare har nog ingen aning om Canons falska marknadsföring.
Flertalet tror/tycker nog att Canon leder den tekniska utvecklingen.
Först med 8K är enkelt att förstå. Det trummades ut, och var ju bara en gradskillnad från totalt sant.
För Canonägare krävs det nog i allmänhet mer än det här, för att de ska byta kameramärke, speciellt som R5:an tycks vara väldigt bra på många sätt.

Försäljningen av R5-an visar att deras markandsföring tydligen fungerat som planerat.
Sedan kan ju jag, som är gammaldags och har sysslat med information, bli upprörd.
Vill någon ta del av "Göteborgskt spydiga synpunkter" på marknadsföringen, så finns de i tråden "Canons r5/r6 överhettningsproblem - officiella dokument", sidan 10, inlägg 193.

Nu får vi hoppas att Sony`s A1 lever upp till vad de fått oss att tro.
Rent allmänt bör man nog vara lite försiktig tills en produkt testats noga av utomstående som är opartiska.

Nää, det vore väl konstigt om en toykamera för vloggare till en 1/3 eller 1/4 av priset skulle vara exakt lika snabb som en A9.
Du envis med att kalla det för en ”toykamera”, det är deras mellan APS-C modell, en kompakt liten sak som tar utmärkta bilder! Inget ”toy” över den :p

En sak man kan undra nu över kring Sonys positionering av snabba kameror (A9) och videodedikerade kameror (A7s) är hur dessa specialnischade kameror ska försvara sina platser när de faktiskt inte längre är varken snabbast eller bäst på video alla kategorier längre. Det har ju blivit lite som Jonas säger nu när man fått en kamera som faktiskt är bäst på det mesta inom Sony-plattformen - vad ska man då med all diversifiering till i high end skiktet
Så länge prisskillnad mellan dessa nischade modeller och A1 är så stor som den är så har de nog sin plats. Vissa är bara ute efter videofunktionaliteten kan då välja S-modellen. Eller ute efter hög upplösning men behöver inte snabbheten och kan då välja R. Den model som jag tror möjligtvis kan ligga lite risigt till är ju 9:an, den är ju rätt dyr redan nu. Är prisskillnaden tillräckligt stor för att man inte lika gärna skall gå på A1 och få allt 9:an kan plus mycket mer?

Jag tittade på en del A1-videos idag och jag vet inte om 8K-film på min 4K-skärm är någon sensation direkt. Däremot är ju snabbheten och AF verkligt imponerande. Tråkigt för mig bara att jag nästan aldrig använder seriebildstagning, så vad ska jag med sånt??
Sony anser säkert, att de nu har för många modeller, som därför kan slå ut varandra.
De har en plan klar, - fortsätter sälja A7, A9, ..... nu smög de in en A1, för att visa vad de kan leverera, det senast från R&D! 🍾
A1 kan både ta stillbild (50MP, 30fps) och video (8K), fungerar perfekt och lite till, för all fotografering, - yrkesfotografen har här ett allt-i-ett verktyg!
A1 är häftigt dyr för hobbyfotografen, - en A2 (eller vad den kommer att heta?) kanske lanseras senare, med något lägre prestanda, till ett lägre pris! (y)
Utvecklingskostnaderna av A7, A9 måste de ta tillbaka, genom en fortsatt tillverkning och försäljning, - troligen inom 2-3 år, blir några A7 kvar (2 basmodeller), A9 utgår.
Min gissning, hur Sony "slimmar" sin produktion.

Senast ändrad:
Men hur blir det med allt högre bps, ofta väljer nog fotografen att skjuta 3-4 bilder och repetera igen, gör man det i 30bps läget så hinner det väl inte hända någonting för det är så jäkla snabbt. Skall en R1 från Canon kontra nu med 35bps eller 40 bps, hur kommer detta att sluta, Olympus har möjlighet till 60bps i något beskurit läge, men läser inget om hur det fungerar praktiskt. Inte kommer dom att köra flera serier med 30 bps och sedan kanske 40 bps, hur hinner dom sortera alla dessa bilder om det också skall skickas så snabbt som möjligt till en nyhets byrå, har dom färdiga program som snabbt sorterar eller vad händer. Det har bara varit ett litet pixelkrig förut ( inte så farligt faktiskt )- skall det nu bli bps-krig.

Men hur blir det med allt högre bps, ofta väljer nog fotografen att skjuta 3-4 bilder och repetera igen, gör man det i 30bps läget så hinner det väl inte hända någonting för det är så jäkla snabbt. Skall en R1 från Canon kontra nu med 35bps eller 40 bps, hur kommer detta att sluta, Olympus har möjlighet till 60bps i något beskurit läge, men läser inget om hur det fungerar praktiskt. Inte kommer dom att köra flera serier med 30 bps och sedan kanske 40 bps, hur hinner dom sortera alla dessa bilder om det också skall skickas så snabbt som möjligt till en nyhets byrå, har dom färdiga program som snabbt sorterar eller vad händer. Det har bara varit ett litet pixelkrig förut ( inte så farligt faktiskt )- skall det nu bli bps-krig.

Det är lustigt med tillverkarnas positionering av sina kameror ofta. När det gäller sensorer och teknisk bildkvalitet så har ofta både billigare (massmarknadsmodeller) och dyrare (entusiastmodeller) haft samma sensorer och mycket annat men det som ofta alltid brukat skilja är just seriebildtagningshastigheten.

Om det kommer bli ett bps-krig återstår väl att se men 30 bilder per sekund är ribban nu plus uppdatering av följande AF och exponering 120 ggr/sek. Jämför man med Nikons D6 DSLR och Canons motsvarighet så klockar väl båda de in på 14 bps (och en stor del av bildcykeln kan de inte mäta alls då "black out" råder), detta trots att man bara behöver veva runt bilder på 20 MP (båda två) om jag inte minns fel. Jag skrev i en annan tråd att A1 levererar mer än dubbla hastigheten och det med 50 MP bilder som är bra mycket tyngre. Det här måste väl ändå vara spiken i en DSLR-teknik som nog nått vägs ände med spegelrasslet.

Om inte förr så borde väl DSLR-fotograferna se detta när även Canon och Nikon kommer möta upp detta, för de kan nog inte låta bli, förutsatt att de även lämnar DSLR-mättekniken bakom sig helt. Till och med A9 som tidigare var "state of the art" är ju våldsamt omkörd, när man nu i A1 mäter och uppdatera AF och exponering 120 ggr/sek mot 60 tidigare. Det man gjort med snabbheten i A1 är ett jättekliv, som jag tror smått skakat om både Canon och Nikon. En annan sak som blir väldigt uppenbar är ju att en DSLR som D6 fortfarande bara har om det var 107 fokuspunkter och dessa ligger som vanligt som en rätt smal rektangel i centrum av bilden. A1 har nu drygt 700 punkter och Canon har väl en jäkla massa de med i R5. Det är ju R5 som var först med Eye Focus på fåglar och nu fixar tydligen A1 det också.

När Canons och Nikons svar på A1 kommer (och tro inget annat), så kommer nog många Canon- och Nikon-fotografer som kräver snabba high end-kameror att lämna DSLR:erna rätt snabbt. Jag tror vi rätt snabbt kommer få se bl.a. idrottsbilder på en ny nivå inte minst när det gäller AF-precisionen med denna generation kameror och kan man inte möta de kraven som den tekniken kan ge så kommet man ha ett relativt handikapp rent tekniskt. Frågan är bara hur det ska gå till, för ännu har vara sig Canon eller Nikon visat upp någon kamera med motsvarande de stackade sensorer som som nu haft tid att utveckla och förfina under de tre senaste åren.

Det är smått fantastiskt vad som hänt bara de tre senaste åren.

Njaa.. Northrup testar A1, inte klar vinnare alls mot R5 vad gäller autofokus, mycket är bra , Rolling Shutter, Bufferten städar snabbt, Fågelögon-fokus inte i klass med R5, vissa fåglar går det bra, andra inte, R5 håller alltid sina 20bps oavsett, A1 håller inte sina 30bps på samma sätt. ( tidig kamera möjligtvis kan FW ändra något innan leverans )- spännande att följa fortsatta tester.

Njaa.. Northrup testar A1, inte klar vinnare alls mot R5 vad gäller autofokus
Vilket låter konstigt med tanke på att DPR rankade A7RIV högre vad gäller autofokus än R5 i sin senaste genomgång av högupplösta kameror och denna (precis som A9:an borde var klart vassare)

Men trist vad gäller fågel AF. Låter som Sony fortfarande ligger efter på den punkten allafall. Hoppas Sony kan förbättrar sina algoritmer med firmware.

Sen undrar jag om Tony inte blev av med sin förmån att få testa Sonykameror innan lansering nu. Han verkar vara den enda som tolkat att det var ok att skriva så här mycket intryck innan 4:e februari.

Vilket låter konstigt med tanke på att DPR rankade A7RIV högre vad gäller autofokus än R5 i sin senaste genomgång av högupplösta kameror och denna (precis som A9:an borde var klart vassare)

Men trist vad gäller fågel AF. Låter som Sony fortfarande ligger efter på den punkten allafall. Hoppas Sony kan förbättrar sina algoritmer med firmware.

Sen undrar jag om Tony inte blev av med sin förmån att få testa Sonykameror innan lansering nu. Han verkar vara den enda som tolkat att det var ok att skriva så här mycket intryck innan 4:e februari.

Noterat det samma som du vad gäller DPR genomgång och A7RIV, Northrup testade med 600f/4 och hade lite besvär där, kan vara så att FW behövs för att trimma objektivet med nya A1, Sony har fått gjort det med andra objektiv några gånger.

Det behövs flera tester så klart, och tror också att FW kan fixa några saker, A9II är snabbare än A7RIV, A9II har också fått mängder av FW som trimmat den väldigt bra, den har också mindre pixlar att skyffla med. A1 skall vara snabbare ändå än A9II, A1 uppdaterar AF 120ggr, dubbelt mot A9II. Tror allvarligt att det kommer FW ganska så snart.

När det gäller Canons DSLR, så har toppmodellen 1DX i sina tre reinkarnationer 12/14/16 bilder per sekund, med spegelfladder och uppdaterad fokusering/exponering mellan varje bild.
De kan också skjuta 14/16/20 bilder per sekund i live view, utan spegelfladder. Då är det bara Mark III som kan uppdatera fokus mellan bilderna (Servo AF).
Däremot kan även Mark II filma med Servo AF igång.
Upplösningen är 18/20/20 megapixel på de här modellerna. Långt bakom 45 Mpixel i R5, alltså.

Kors i golvet och Hej & hå, lossless compressed RAW tydligen. Vet inte om det finns i A7s III också men nu kanske även alla andra modeller kan få det också utan prut. Alltid gör det någon glad även om jag personligen aldrig frågat efter det. En ruta till att bocka av.

Sony anser säkert, att de nu har för många modeller, som därför kan slå ut varandra.
De har en plan klar, - fortsätter sälja A7, A9, ..... nu smög de in en A1, för att visa vad de kan leverera, det senast från R&D! 🍾
A1 kan både ta stillbild (50MP, 30fps) och video (8K), fungerar perfekt och lite till, för all fotografering, - yrkesfotografen har här ett allt-i-ett verktyg!
A1 är häftigt dyr för hobbyfotografen, - en A2 (eller vad den kommer att heta?) kanske lanseras senare, med något lägre prestanda, till ett lägre pris! (y)
Utvecklingskostnaderna av A7, A9 måste de ta tillbaka, genom en fortsatt tillverkning och försäljning, - troligen inom 2-3 år, blir några A7 kvar (2 basmodeller), A9 utgår.
Min gissning, hur Sony "slimmar" sin produktion.

Vi får väl se hur perfekt det blir när de riktiga produktionskamerorna kommer. Även en kamera som A1 kommer ha video "limits". Man kommer inte kunna filma i 8K i evigheter utan restriktioner med A1 heller. Någonstans måste värmen ta vägen och med de datamängderna och den processorkraften de klämt in här bara måste det bli varmt.

Apple borde börja göra kameror igen. Deras nyaste datorer springer cirklar kring den förra generationens datorer (som använder Intelkretsar) och blir inte varma.

Sony kanske kan köpa en licens av Apple för den nya tekniken?
;)

Senast ändrad:
Vi får väl se hur perfekt det blir när de riktiga produktionskamerorna kommer. Även en kamera som A1 kommer ha video "limits". Man kommer inte kunna filma i 8K i evigheter utan restriktioner med A1 heller. Någonstans måste värmen ta vägen och med de datamängderna och den processorkraften de klämt in här bara måste det bli varmt.
Inga problem för fotografen, att filma mycket länge med A1:an!
Har sett i tillbehörslistan,
en extra bottendel mot kamerahuset, skruvas fast i stativgängan,
slimmat i samma svarta design, ca 10 mm tjockt.
Innehåller speciellt kylmedel, den bottendelen skall läggas in i en frys,
ca 1 tim, innan montering, - enligt uppgift håller kamerahuset i lämplig
temperatur, i ca 3 tim, beroende på omgivande temp, har varningssummer
när den skall bytas.
Smart!
Sony patent!

Inga problem för fotografen, att filma mycket länge med A1:an!
Har sett i tillbehörslistan,
en extra bottendel mot kamerahuset, skruvas fast i stativgängan,
slimmat i samma svarta design, ca 10 mm tjockt.
Innehåller speciellt kylmedel, den bottendelen skall läggas in i en frys,
ca 1 tim, innan montering, - enligt uppgift håller kamerahuset i lämplig
temperatur, i ca 3 tim, beroende på omgivande temp, har varningssummer
när den skall bytas.
Smart!
Sony patent!
Ha ha, frysklamp som kameratillbehör 🤓

Fotograferna på OS kommer med varsin portabel frysbox.

Ha ha, frysklamp som kameratillbehör 🤓

Fotograferna på OS kommer med varsin portabel frysbox.
Ja, kolla på den japanska Sony A1 tillbehörssidan, tyvärr inga bilder,
bara text, om du kan tyda tecknen.
Min granne är från Japan, kunde läsa texten!
En fungerande kylfunktion, 2 x bottendel ryms i den lilla portabla
frysen, ingår i ett sett.
Byts vid varningsummer, - lägger ner den använda, tar upp den färdig
kylda.
Flera tim video, med en kyld kamera!

Ja, kolla på den japanska Sony A1 tillbehörssidan, tyvärr inga bilder,
bara text, om du kan tyda tecknen.
Min granne är från Japan, kunde läsa texten!
En fungerande kylfunktion, 2 x bottendel ryms i den lilla portabla
frysen, ingår i ett sett.
Byts vid varningsummer, - lägger ner den använda, tar upp den färdig
kylda.
Flera tim video, med en kyld kamera!
Om inte kameran i sig blir en hel tegelsten så får man utöka med frysbox vid sidan av. Störst och tyngst kameraväska vinner! Följer det med motordriven transportvagn också?

🤪

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar