RF 600/11 och 800/11 har inbyggd IS så om inte IBIS skulle funka är det kanske ingen jättebegränsning?
Jag vet inte men just Canons IBIS är ju state of the art och de snackar om 8 steg. Det kanske är avgörande för att kunna sätta fokus på långa distanser. Att det går mot att det inte går. Att det fokuserar istället för att jaga. Sånt kan bestämma direkt vilket antal fps som kommer vara möjliga att ta. Med det som ligger i objektiven kommer man väl inte upp i den faktorn. Det brukar väl röra sig om 4-5 eller? Det är ju en viss skillnad och om man kan köra båda så brukar ju vickningar (Pitch and Jaw) skötas av objektiven och resten av IBIS. Vi vet att 1200mm som uppnått med 2x eller 1,5 förlängare tapper ytterligare ljus och så här på marginalen kan sådant vara helt avgörande.
Att jag lyfte in 800/11 berodde ju på påståenden både från TN och andra här att inte Canon R5 skulle vara berörd av objektivens beskaffenhet för prestanda. Att Canon pratade om fokusering ner till -6 EV hade som förutsättning F1,2 objektiv. Redan med F2 sjönk det ett helt EV till -5. Är det någon som vill gissa var vi hamnar med 800mm/11 och en 1,5x-adapter på det (för att nå 1200mm)? Att låtsas som att dessa saker är irrelevanta i Canon R5:s fall är ju bara konstigt. Däremot kan det självfallet vara så att R5 med sin betydligt lägre tagningshastighet inte påverkas lika mycket som en A1:a gör vid än mer extrema förhållanden där ribban ligger på 30 fps.
Även jag har ju sett videos om sagda 800mm objektiv använt på sommaren och där man haft problem med exv. värmedaller som yttrat sig i att det klarat att fokusera på en båt i på hyfsat avstånd men inte på en annan i en avlägsen bakgrund där värmedallret och möjligen reflexer från vattnet gjorde fokusering omöjlig. Det är klart att inte detta 800mm/11 kan mäta sig med exv. motsvarande ett EF för RS på 600mm/4 för kanske 150 000:- (jag har sett och testat att behandla sådana 800mm/11-bilder och slagits av hur mjuka de varit).
Här handlar det dock inte alls om vad saker kostar utan om i vilken grad tekniska begränsningar i optiken, fokusmotorer, tillgängligt ljus och bländarval/bländarbegränsningar samt kamerornas AF-systems egenskaper och inte minst luftens och motivens egenskaper och avbildningsavstånden, påverkar möjligheten att sätta fokus och hur det ev. i sin tur påverkar seriebildtagningsprestanda både statiskt och med följande AF med även både Eye Focus både människor, däggdjur och fåglar. Om man inte tar med dessa variabler i testandet och sina analyser, så vill jag påstå att man inte riktigt gjort sitt jobb.
Att jämföra AF-prestanda och dra generella jämförande slutsatser kan säkert göras under väldigt avgränsade studier men att komma med svepande generaliseringar ger inte särskilt mycket när vi vet att AF-systemen idag är våra kamerors mest komplexa delsystem med mängder av beroenden till andra delsystem samt att systemen även påverkas starkt även av yttre förhållanden. Tar man dessutom och skruvar på en zoom så har man satt sig i en båt där hela havet stormar efter hela zoomområdet då det inte finns något som heter linjära zoomar.
Även om jag nu skrivit det jag skrivit, så ska inte det tas till intäkt för att jag påstått att man inte kan och ska analysera AF-prestanda men det vore bra om alla kunde vara lite mer ödmjuka inför uppgiften, för den är som sagt väldigt svår. Om det hade funnits ett bra sätt att standardisera AF-tester så hade nog DxO gjort det för länge sedan men de har aldrig kommit längre än till det optiska vad gäller jämförelser av kamera/objektiv-kombon.