Ja OK men jag har svårt att se att A1 skulle vara så dramatiskt mycket bättre i lågljus än exv. A7 III eller A7s III är idag. En sak är ju att man kan testa på mindre bländare än 11 men frågan är verkligen hur det går.
En sak jag undrar precis som en tidigare skribent här är om han använde AF-prioritet och hur det skulle funka utan den. Vi har ju sett tidigare i en del fall med Real Time AF att detta helt ändrat förutsättningarna för oss. Jag använder t.ex. aldrig numera AF-S utan nu får AF-C vara på hela tiden. Fasta statiska fokuspunkter har jag i princip helt pensionerat också. Om man nu mäter med en sådan hög frekvens av 120 ggr per sekund (vilket alltså är 2 ggr snabbare än i A9
rna) och tar 50% fler bilder/sek, så borde ju det ge en förbättrad kontroll vid mätning av AF och exponering.
Borde man inte testa då hur det funkar utan AF-prio. Behövs sånt då normalt??
Alla de 23 objektiv som de har specat ska väl hålla vad de lovar antar jag (d.v.s. 30 bps). Annars hade de väl inte funnits i listan. 1200 mm med adapter är som sagt verkligt extremt, vilken kamera det än sitter på. Där vet vi nu lite för lite för att uttala oss. Normalt med de brännvidder jag använder till min A7 III så behöver jag knappt ägna AF en tanke och det tror jag gäller i än högre grad med A1 men 1200mm är väldigt extremt och en brännvidd där man ligger på absolut limit av vad systemen klarar av idag och de förhållandena är så extrema att det nog inte finns särskilt mycket att hämta hem även med bättre algoritmer.
Om jag själv skruvar på mitt 150-500mm (F5-6,5) och sätter det på min A6300 med LAEA3-adaptern, som gör så att detta gamla objektiv funkar med fokuspunkterna på huvudsensorn och Eye Focus så ser jag ju väldigt tydligt hur både brännvidden (som ju minskar F från 5-6,5 och dessutom sänker ljusinsläppet ytterligare ett steg med ett APS-C -hus mot F8 ger väldigt tydliga effekter på AF-funktionen. Det händer mellan 4-500mm på mitt objektiv. Över 400 börjar det jaga ofta i det ljuset. Men självfallet hade jag inga större problem en handhållet då jag tog bilder på Söderledstunnelbygget jag följde i tre år för ett antal år sedan på 3-500 meters avstånd med 500mm som motsvarar 750 mm bildvinkel på en APS-C när det skedde
Om man har ett 1200mm ekipage istället för mitt som motsvarar 750, så ger minsta vickning i Pitch and Jaw direkt svåra problem att sätta fokus. På det avståndet blir vinkelförändringen med 1200mm minsta vickning ger väldigt stor. På de ofta väldigt långa avstånden till motiven får systemen väldiga utmaningar att sätta skärpan. Jag har lite svårt att tro att Sony skulle ha garanterat att A1 skulle ge 30 bps med 2x adapter?? I så fall borde väl det stått i listan, men där stod väl bara objektiven?
I denna lista finns nästan bara de nyaste objektiven med de nya fokusmotorerna. Det är bara GM- och G-objektiv. Mitt gamla 70-200mm/F4 är exv. inte med vad jag kunde se däremot mitt betydligt nyare 24-105/4. Det har ju även det de nya fokusmotorerna. Det är nu när det kommer gå riktigt fort framöver, som det kommer bli uppenbart för många exv. Nikon- och Canon-fotografer precis som det länge varit för Sony-fotograferna att gamla DSLR-objektiv på adapter inte är dagens lösning på dagens krav utan gårdagens.
Snacket om fokus på djurögon tycker jag också blir väldigt "luddigt" (inte meningen som fyndighet). Om man exv. har en vattenhund eller någon annan av alla dessa hundar som ser genom en lugg eller gardin av hår, så ska man ju inte bli förvånad om fokus sitter på hår istället för på ögat. Det här är inte binärt utan mer random beroende på hundras. Jag tycker mina kameror länge funkat väldigt bra med Eye Focus på människor, så varför skulle det inte funka fin fint på djur utan hårgardiner? Den tekniken har ju numera gjort det till en icke fråga även för tämligen usla barnfotografer som jag att lyckas sätta skärpan rätt och det borde aldrig vara ett problem på djur heller bara ögat syns ordentligt.
De som minns vet att Nikon gjorde en halvtafflig Eye Focus-lösning i någon av sina DSLR-er som väl ingen talar om idag. Problemet med den var väl att de använde den vanliga lilla fokussensorns data om jag inte minns fel. Sonys följande Eye Focus använde fler fokuspunkter och jobbade med mer data. Då funkade det bättre.
På samma sätt använder
Canon R5 nu hela 5940 "AF-områden" som täcker hela bilden nästan. De säger att de kan fokusera ner till -6 EV och fokusera även på F22. A1 har 759 fokuspunkter. Det innebär att Canon R5 har hela 7,5 ggr fler AF-punkter/områden än A1. Utöver detta analyserar båda kamerorna motiven i bakgrunden med AI, vad nu det innebär. Det sker alltså analyser i bakgrundsprocesser som hjälper AF. Men trots det så är 1200mm en utmaning för alla kameror och fotografer i Pitch and Jaw. Den som inte kan parera de rörelserna får problem oavsett kamera.
Citat
"EOS R5 kan fokusera på så lite som 0,05 sek – en klassledande prestanda för en kompakt systemkamera i fullformat.1 Autofokus fungerar även på ljusnivåer som är så låga som -6 EV2, vilket lyser ungefär lika starkt som en halvmåne.
Den här otroliga ljuskänsligheten gör dessutom att EOS R5 kan fokusera med en maximal bländare som är så liten som f/22, så att telekonverterare kan användas med objektiv som har liten bländare samt väldigt kompakta superteleobjektiv, såsom RF 600mm F11 IS STM och RF 800mm F11 IS STM."
(Jag har ju en kompis som har ett RF 800mm och en R5 och det jag sett hittills i bildkvalitet är väldigt kontrastlöst. Jag undrar verkligen hur det kommer funka med en 2x-förlängare med de objektiven. Då hamnar man väl på F13. Däremot ser jag för de fotograferna fram till när Photolab 4 får objektivprofiler för de objektiven (vilket utlovades till januari). Photolab kan nog tillföra en del till den bildkvaliteten jag sett hittills.)
Det står här:
Canon EOS R5 har deep-learning AI, motivigenkänning och Dual Pixel CMOS AF II och kan ta bilder med fantastisk skärpa och klarhet som är fulla av detaljer.
www.canon.se
Det är absolut intressant att se vilka skillnader detta ger praktiskt. Räkna med klar fördel för Canon by design när det gäller Bird Eye AF. 7,5 ggr fler AF-områden än i A1 kan man aldrig snacka bort.