Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sony A1 - ny kamera från sony
- Trådstartare jonas18z
- Start datum
Gamle Svarten
Aktiv medlem
Många bland målgruppen för den här vill säkert ha mindre vikt, men inte nödvändigtvis mindre kamerahus. Med större hus kan man få bättre grepp och man har plats att göra större reglage med större mellanrum så att det blir mindre risk att trycka fel. Mot sådant hjälper inga gummidäck. Har själv råkat ut för att råka stänga av autoiso av misstag några gånger då jag greppat min Sony A7riv och långt tungt tele med handskförsedda händer. Bytte från Nikon D8?0 till Sony I våras och jag måste säga att det är mera tröttande för händerna att använda Sony än Nikon p.g.a. Nikons bättre grepp.Ett större hus ger dessutom bättre möjlighet för kylning.
Jag har en nackskada.
Att använda en DSLR-kamera som en mobilkamera, sk live-view, fungerar inte alls för mig. Det skulle "knäcka" min nacke totalt.
Sony A99-2, spegelfast, stor som en DSLR, och med elektronisk sökare, har varit perfekt för mig. Tyvärr finns nog inget hopp om en fortsättning för det systemet, A-mount.
Jag har även en A7r2. Fick den till ett mycket bra pris, och med en adapter kan jag bl.a. använda gamla Canon FD-objektiv.
A7r2 är betydligt mindre och lättare än A99:an. Ändå ger den större nackproblem än A99:an. Skillnaden är väsentlig, och större ju större objektiv som används.
Att ha ett bra grepp, främst, och hitta knappar enklare, som extra, är alltså mer ergonomiskt för mig/min typ av skada, än litenhet (och lägre vikt).
När jag mer permanent ska gå över till det spegellösa systemet, ska jag skaffa en typ av "tillbyggnad" som jag sett på nätet. Det är en liten förlängning nedtill, som tycks göra att man får stöd för lillfingret.
Jag har testat en A7:a med batterigrepp, och gillade det inte alls. Kameran kändes inte ergonomisk, snarare felbalanserad.
Ifall det blir så många kameramodeller att man nästan kan få en skräddarsydd, så skulle jag önska mig en A7rb (resolution och big).
När Sony nu gjort en A7c, kan de väl göra en A7rb också, tycker jag. Lite större kan ju vara bra ifall hög upplösning kan behöva lite extra kylning.
Med tanke på vad du skriver, och på att du har en SonyA7r4 i nuläget, så skulle de kanske i alla fall fått sålt 2 sådana kameror .......
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag menar att det i princip bara är sensor som skiljer sig mellan a7,a9 och a1. Huset är lika med små skillnader. Är det du bara sensor och cpu som skiljer. Om sensor blir så pass billig så då kommer det väl knappt vara en vits att bygga olika modeller.
Åh ja då förstår jag. Ja 7C har ju ett mindre hus men de andra är ju i princip identiska. Jag ställde en liknande fråga själv för jag tror de kommer få positioneringsproblem framöver. Det kostar säkert en hel del att rodda alla dessa olika modeller och om man har en enda som exv motsvarande A1 så täcker ju den i princip in både A7r och A7 i ett enda hus och den täcker även in A7s och i vissa avseenden + då den ju fixar även 8K. Men då måste nog de stackade högupplösta sensorerna bli mycket billigare. Det är väl dags nu efter ca tre år att alla modeller får stackade sensorer. Borde inte det bli "mainstream" snart efter tre år? - kanske inte så viktigt för stillbild men väl för video. Rolling shutter vi haft i A7 III som inte är kul får de gärna fixa i A7 IV med en stackad 30 MP + sensor och snabbare processor än den vi har idag.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Du kan ju göra saker i post beskära en bild, göra pkningar in/ ut zoomningar.
Ska du leverera i 4k räcker inte 4k för det
OK säkert bara man har en bra dator
Canon R5 är en jäkel till kamera, och dom har en R1 på gång, Nikon kommer säkert snart att svara, allt detta är jätte bra på alla sätt. Inga nedlåtande kommentarer tycker jag om andra kameror, det måste vi sluta med i alla Sony trådar, R5 satte kaffet i vrångsupen på fler än Sonyfolk, och kommer att göra det igen. Det var där i början när första A7R kom och ställdes mot DSLR tungviktarna, det blev ju så när försöket med A900/A850/A99 visade sig vara en omöjligt uppgift att konkurrera rent ekonomiskt mot
C/N, ingen idé att satsa vidare där sade Sony själva. Då hade man lite skojigt över 440 gram A7R förstås ( sensorn var dock väldigt bra ).
Grejen var ju att många som borde sett storheten i R5 nog inte gjorde det och skälet var ju att Canon sköt sig själva i foten så till den milda grad med den sämsta lansering vi sett på år och dag. Istället för att lyfta fram de verkliga selling points som fanns där i form av bl.a. outstanding antiskak och eye focus ner på fågelögon så havererade hela kampanjen på att pressen inte ville prata om någonting annat än videoöverhettningen som t.o.m. drabbade 4K och inte ens bara 8. Med en sådan hopplös marknadsavdelning behöver man nog inga konkurrenter för att misslyckas.
Senast ändrad:
Bengf
Aktiv medlem
Hade också föredragit något större hus.
Varför har de kvar den där gamla skärmen både utfällningen och upplösning kan vara en fråga de kan ställa till sony
Ja detta med upplösningen på skärmen kan man undra lite över, 14440M DOT, mot 2,1 M DOT som dom andra har, Sony har ju kvar 3,0 tums skärm, C/N har kört länge med 3,2 tums så deras skärmar är större också. vet inte hur stor skillnaden blir i upplevelse. En del gillar mera den typen av utfällning av skärm, allt mera centralt och så saknar Sony den där lilla displayen på ovansidan som tydligen yrkesfolket vill ha, nu går det att vinkla denna så man kan snabbtitta på inställningar.
Bengf
Aktiv medlem
Många bland målgruppen för den här vill säkert ha mindre vikt, men inte nödvändigtvis mindre kamerahus. Med större hus kan man få bättre grepp och man har plats att göra större reglage med större mellanrum så att det blir mindre risk att trycka fel. Mot sådant hjälper inga gummidäck. Har själv råkat ut för att råka stänga av autoiso av misstag några gånger då jag greppat min Sony A7riv och långt tungt tele med handskförsedda händer. Bytte från Nikon D8?0 till Sony I våras och jag måste säga att det är mera tröttande för händerna att använda Sony än Nikon p.g.a. Nikons bättre grepp.Ett större hus ger dessutom bättre möjlighet för kylning.
Jag har långa fingrar UNO, så jag blev besviken när jag provade D800 en gång i tiden, själva greppet är ovanligt grunt, det var flera klagomål på detta. Man rättade till det med D810 som fick en smidig lösning genom att förstora tum mothållet på baksidan, en helt annan kamera blev det att hålla i, D810 blev en superkändis med sina 14,8 i DR vid Iso-64, men den var inte jättebra på höga Iso, kraften låg vid Bas-Iso, och då fick Canon mycket gliringar från Nikonfolket, då var det debatter i våra trådar som det osade om, Risedahl en gammal tuff debattör härjade friskt i trådarna, själv hade han kört i åratal med Canon kameror men önskade Nikon-DR.
Jag trött i händerna skrev Martin Agfors om, han klarade hålla en Sony kamera oavbrutet i 2 timmar innan det blev för jobbigt. själv skulle jag aldrig hålla någon kamera modell så länge, den finge allt vila lite på bröstet, men jag har eller aldrig varit i närheten av fotoeliten intressen för snabba kvicka skott.
Bengf
Aktiv medlem
OK säkert bara man har en bra dator
Grejen var ju att många som borde sett storheten i R5 nog inte gjorde det och skälet var ju att Canon sköt sig själva i foten så till den milda grad med den sämsta lansering vi sett på år och dag. Istället för att lyfta fram de verkliga selling points som fanns där i form av bl.a. outstanding antiskak och eye focus ner på fågelögon så havererade hela kampanjen på att pressen inte ville prata om någonting annat än videoöverhettningen som t.o.m. drabbade 4K och inte ens bara 8. Med den sådan marknadsavdelning behöver man inga konkurrenter för att misslyckas.
För visso, ordningen är nog återställd nu, Canon har erkänt att 8K var en marknadsförings ide för att locka och visa, det finns väl ett 4k Q-läge som lär ge mycket fin videokvalitet, klart bättre än A7RIV tydligen, men lite strul där också med överhettning, FW har kommit till R5 så den är nog bättre nu.
Bengf
Aktiv medlem
Jag har en nackskada.
Att använda en DSLR-kamera som en mobilkamera, sk live-view, fungerar inte alls för mig. Det skulle "knäcka" min nacke totalt.
Sony A99-2, spegelfast, stor som en DSLR, och med elektronisk sökare, har varit perfekt för mig. Tyvärr finns nog inget hopp om en fortsättning för det systemet, A-mount.
Jag har även en A7r2. Fick den till ett mycket bra pris, och med en adapter kan jag bl.a. använda gamla Canon FD-objektiv.
A7r2 är betydligt mindre och lättare än A99:an. Ändå ger den större nackproblem än A99:an. Skillnaden är väsentlig, och större ju större objektiv som används.
Att ha ett bra grepp, främst, och hitta knappar enklare, som extra, är alltså mer ergonomiskt för mig/min typ av skada, än litenhet (och lägre vikt).
När jag mer permanent ska gå över till det spegellösa systemet, ska jag skaffa en typ av "tillbyggnad" som jag sett på nätet. Det är en liten förlängning nedtill, som tycks göra att man får stöd för lillfingret.
Jag har testat en A7:a med batterigrepp, och gillade det inte alls. Kameran kändes inte ergonomisk, snarare felbalanserad.
Ifall det blir så många kameramodeller att man nästan kan få en skräddarsydd, så skulle jag önska mig en A7rb (resolution och big).
När Sony nu gjort en A7c, kan de väl göra en A7rb också, tycker jag. Lite större kan ju vara bra ifall hög upplösning kan behöva lite extra kylning.
Med tanke på vad du skriver, och på att du har en SonyA7r4 i nuläget, så skulle de kanske i alla fall fått sålt 2 sådana kameror .......
A7RIV har ändå Sony jobbat mest med, den får beröm för större knappar, tjockleken är ökad, och man har gjort en liten vinkling med själva greppet utåt också, lite bättre plats för finger toppar, vilket har varit mycket kritiserat ( men kunde vara större ändå ) vassa kanter vid avtrycket har fått lite avrundning. Förutom A7c så har alla A7r blivit tyngre för varje ny modell, dom är inte lättare än konkurrenterna längre, fast själva huset är mindre.
Bengf
Aktiv medlem
Åh ja då förstår jag. Ja 7C har ju ett mindre hus men de andra är ju i princip identiska. Jag ställde en liknande fråga själv för jag tror de kommer få positioneringsproblem framöver. Det kostar säkert en hel del att rodda alla dessa olika modeller och om man har en enda som exv motsvarande A1 så täcker ju den i princip in både A7r och A7 i ett enda hus och den täcker även in A7s och i vissa avseenden + då den ju fixar även 8K. Men då måste nog de stackade högupplösta sensorerna bli mycket billigare. Det är väl dags nu efter ca tre år att alla modeller får stackade sensorer. Borde inte det bli "mainstream" snart efter tre år? - kanske inte så viktigt för stillbild men väl för video. Rolling shutter vi haft i A7 III som inte är kul får de gärna fixa i A7 IV med en stackad 30 MP + sensor och snabbare processor än den vi har idag.
Ja men Sony kan väl inte trimma upp en A7IV för mycket eller och samtidigt ha ett konsument vänligt pris. Inte omöjligt alls att A9-serien ligger kvar, 24-30 mp skapar en superduper snabb sport skjutar värsting, A9IIs kan den heta.
c.m.s
Aktiv medlem
Vad gäller storleken så finns det väl inte något som passar bäst i alla lägen. Jag förstår att de inte gjorde ett inbyggt batterigrepp då det säkerligen finns många, även professionella fotografer som gärna slipper den extra vikten (exempelvis president Bidens officiella fotograf springer runt med 3 A9II runt halsen, ingen med batterigrepp på de bilder jag sett).
Så jag tycker att det gjort rätt i att hålla den mindre än Nikon/Canons proffsmodeller men vad de kunde gjort tycker jag är ju att bredda den aningen för att göra det bättre för dom som tycker att det är trångt mellan objektiv och grepp. För den punkten löses ju inte med ett batterigrepp.
Så jag tycker att det gjort rätt i att hålla den mindre än Nikon/Canons proffsmodeller men vad de kunde gjort tycker jag är ju att bredda den aningen för att göra det bättre för dom som tycker att det är trångt mellan objektiv och grepp. För den punkten löses ju inte med ett batterigrepp.
Bengf
Aktiv medlem
Vad gäller storleken så finns det väl inte något som passar bäst i alla lägen. Jag förstår att de inte gjorde ett inbyggt batterigrepp då det säkerligen finns många, även professionella fotografer som gärna slipper den extra vikten (exempelvis president Bidens officiella fotograf springer runt med 3 A9II runt halsen, ingen med batterigrepp på de bilder jag sett).
Det behöver inte handla om stora 1DX och D6, EOS R och R5, Z6/Z7 får ju fina beröm för att vara mera greppvänliga än Sony Kameror överlag, både DPR och Svenska testare säger det samma, dom kamerorna är bara LITE större år alla håll, en Z6 tex väger under 700 gram, det betyder inte att Sony kamerorna är urusla att hålla, men dom andra lite bättre. Det har varit önskemål sedan starten att Sony kunde ha haft två storleks varianter för en ökad kundkrets och önskemål om det. Framtida yrkes kameror från C/N kommer inte att väga 1,4 kg, dom kommer att försvinna så småningom, olika vertikalgrepp och smidiga stativ kommer att finns för dom olika behoven och anpassas för olika foto-uppdrag, så tror jag.
c.m.s
Aktiv medlem
Dom är ju inte ens större åt alla håll, inte Z modellerna allafall. Grepp-sidan (sett uppifrån) på senaste A7-modellerna är ju 80mm medan Z7s är 69mm enligt jämförelse-sidor (reserverar mig för att dom har fel siffror*). Däremot är Z7 några mm högre men man kan ju alltid köpa ett grip-extension om man tycker att det är ett problem.Det behöver inte handla om stora 1DX och D6, EOS R och R5, Z6/Z7 får ju fina beröm för att vara mera greppvänliga än Sony Kameror överlag, både DPR och Svenska testare säger det samma, dom kamerorna är bara LITE större år alla håll, en Z6 tex väger under
Jag har inte använt Z-kamerorna några längre stunder så inte en riktig rättvis jämförelse men då jag har haft tillfälle att känna på båda samtidigt så har jag inte upplevt det som någon större skillnad mellan dom modellerna.
Skillnaden i känsla till Canons R modeller tycker jag däremot är större (utan att lägga vikt vid vilket som känns bäst).
Jag har å andra inte speciellt stora händer så greppet har aldrig varit ett problem för mig. Trivs väldigt bra med greppet redan på min A7 III så för mig personligen behöver de inte bli större alls
Som sagt tycker de kunde gjort den aningen bredare så avståndet mellan grepp och objektiv blev lite större. För det går inte att fixa med någon grip-extension om man råkar ha det problemet.
* Och de verkar dom ha kanske, fel siffror alltså. De där siffrorna kom från camerasize.com, såg andra siffror på andra ställen nu, så vet inte vad som är korrekt
DPR säger:
A7R4: 129 x 96 x 78 mm
Z7: 134 x 101 x 68 mm
Senast ändrad:
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Ja men Sony kan väl inte trimma upp en A7IV för mycket eller och samtidigt ha ett konsument vänligt pris. Inte omöjligt alls att A9-serien ligger kvar, 24-30 mp skapar en superduper snabb sport skjutar värsting, A9IIs kan den heta.
Jo Sony har ju gjort just det ett antal gånger. A7 III var en sådan och Sonys då billigaste kamera A6400 var det ju den som först fick Real Time AF märkligt nog.
PMD
Aktiv medlem
Och ändå har Canon lite svårt att leverera R5or i takt med efterfrågan. Märkligt, efter en så usel lansering.Grejen var ju att många som borde sett storheten i R5 nog inte gjorde det och skälet var ju att Canon sköt sig själva i foten så till den milda grad med den sämsta lansering vi sett på år och dag. Istället för att lyfta fram de verkliga selling points som fanns där i form av bl.a. outstanding antiskak och eye focus ner på fågelögon så havererade hela kampanjen på att pressen inte ville prata om någonting annat än videoöverhettningen som t.o.m. drabbade 4K och inte ens bara 8. Med en sådan hopplös marknadsavdelning behöver man nog inga konkurrenter för att misslyckas.
Vi ska nog inte betrakta omdömen och åsikter på detta forum som någon slags mätare för hur marknaden i stort tar emot en nylanserad kamera, oavsett märke och modell.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Och ändå har Canon lite svårt att leverera R5or i takt med efterfrågan. Märkligt, efter en så usel lansering.
Vi ska nog inte betrakta omdömen och åsikter på detta forum som någon slags mätare för hur marknaden i stort tar emot en nylanserad kamera, oavsett märke och modell.
Ja nu var det ju inte åsikter här på Fotosidans forum som var Canons problem utan ren empiri - man klockade ju faktiskt hur det funkade eller hur. Tyvärr är det ju ofta så att mänskligheten ofta har svårt att hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt (det upptäckte ju t.o.m. Nixon), så därför tog ett ett litet tag även här innan tanke nummer två kunde få ta plats. Canons stora misstag var ju faktiskt att de blivit alldeles till sig i trasorna över att de var ensamma om 8K, så det var väl därför de inte ville prata om mycket annat. När sedan luften gick ur den balongen skickade de fram en tjej som fick göra avbön i en video. Jag undrade då var alla Canon-killarna tog vägen.
Det har ju även gått en del tid nu så då har ju folk hunnit upptäcka en kamerans verkliga förtjänster. Det fick de idock i början inte särskilt mycket hjälp med av den samlade expertisen på nätet och i pressen.
Att Canon inte hunnit med att leverera länge är ju inte helt konstigt för det har många andra haft också haft problem med under samma tid och det har jag själv upplevt att både Sigma och Sony haft. I det fallet gällde det objektiv.
Det pågår tydligen någon viruspandemi även där borta i Asien, säger dom som har radio.
PMD
Aktiv medlem
Det är ovedersägligt att Canon inte har någon som helst konkurrens från Sony när det gäller kameror som kan användas som värmekälla.Ja nu var det ju inte åsikter här på Fotosidans forum som var Canons problem utan ren empiri - man klockade ju faktiskt hur det funkade eller hur.
Det tycktes mig dock som att du menade att försäljningen av EOS R5 blev lidande pga överhettningsproblemet. Så tycks dock inte vara fallet.
Bengf
Aktiv medlem
Dom är ju inte ens större åt alla håll, inte Z modellerna allafall. Grepp-sidan (sett uppifrån) på senaste A7-modellerna är ju 80mm medan Z7s är 69mm enligt jämförelse-sidor (reserverar mig för att dom har fel siffror*). Däremot är Z7 några mm högre men man kan ju alltid köpa ett grip-extension om man tycker att det är ett problem.
Jag har inte använt Z-kamerorna några längre stunder så inte en riktig rättvis jämförelse men då jag har haft tillfälle att känna på båda samtidigt så har jag inte upplevt det som någon större skillnad mellan dom modellerna.
Skillnaden i känsla till Canons R modeller tycker jag däremot är större (utan att lägga vikt vid vilket som känns bäst).
Jag har å andra inte speciellt stora händer så greppet har aldrig varit ett problem för mig. Trivs väldigt bra med greppet redan på min A7 III så för mig personligen behöver de inte bli större alls
Som sagt tycker de kunde gjort den aningen bredare så avståndet mellan grepp och objektiv blev lite större. För det går inte att fixa med någon grip-extension om man råkar ha det problemet.
* Och de verkar dom ha kanske, fel siffror alltså. De där siffrorna kom från camerasize.com, såg andra siffror på andra ställen nu, så vet inte vad som är korrekt
DPR säger:
A7R4: 129 x 96 x 78 mm
Z7: 134 x 101 x 68 mm
Nu vet jag inte exakt hur dom mäter, tror i alla fall att tex höjden så blir det högsta punkten på kameran, vilket då inte innebär själva "grepp höjden" utan i många fall sökarhuset som kan sticka upp olika högt. i bland kan det vara mycket lite som avgör känslan med att hålla en kamera, kan också vara så att mångåriga testare så klart använder sina egna kameror privat och greppar dessa exakt på samma sätt tusentals gånger och blivit mycket vana med just den greppkänslan. Längre tillbaks i tiden så kunde El-Giganten ha många olika kameror att känna på, nu finns nästan ingenting inom mitt närområde. Ett extra riktigt bra grepp tror jag inte man får igentligen med någon av dessa senaste kameror C/N Sony med flera, utan dom bedöms efter sin relativa storlek.
Senast ändrad:
Bengf
Aktiv medlem
Jo Sony har ju gjort just det ett antal gånger. A7 III var en sådan och Sonys då billigaste kamera A6400 var det ju den som först fick Real Time AF märkligt nog.
Ja A6400 fick Realtime, men den är alls så snabb som tex A9, A7RIV når inte eller riktigt fram till A9, DPR ger dock A7RIV bra betyg gent i mot R5 vad gäller AF, det är som sagt många parametrar inte bara snabbhet, utan också säkerhet att låsa fånga motivet.
Nu har A7RIV 61mp och R5 45mp, går nog att göra kameror med halva pixelmängden ännu snabbare. Nya A1 kan ha brutit ny mark med ännu starkare processor om det stämmer nu med vad som sägs att den skall vara klart vassare än A9 och detta trots 50mp med 30bps.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det är ovedersägligt att Canon inte har någon som helst konkurrens från Sony när det gäller kameror som kan användas som värmekälla.
Det tycktes mig dock som att du menade att försäljningen av EOS R5 blev lidande pga överhettningsproblemet. Så tycks dock inte vara fallet.
Så var det säkert i början men förmodligen inte nu på samma sätt av det skälet och det beror väl på att många nu kunnat få den andra tanken i huvudet istället. Den som istället rör sig om denna kameras verkligt fina stillbildskamera egenskaper. Men det kan säkert även vara så att renodlade videofotografer passade ett tag eller tills vidare efter allt som avhandlades kring överhettningen och innan Canon hann hjälpligt parera desssa problem med en ny firmware, så kom A7s III och tog en del av videopublikintresset istället med en videodedikerad kamera som bevisligen funkade i produktion. När det gäller video har de fortfarande en hel del att bevisa.
Jag har en kompis som har en R5 och han filmar inte en enda ruta vad jag vet men är väldigt nöjd i övrigt tror jag. Han går väl mest och väntar nu på att objektivprofilen till Photolab 4 ska komma så han kan få riktig stuns i sina fågelbilder med Canons nya 800mm/f11. Jag tycker också det ska bli kul att se hur bra den kombon blir.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Ja A6400 fick Realtime, men den är alls så snabb som tex A9, A7RIV når inte eller riktigt fram till A9, DPR ger dock A7RIV bra betyg gent i mot R5 vad gäller AF, det är som sagt många parametrar inte bara snabbhet, utan också säkerhet att låsa fånga motivet.
Nu har A7RIV 61mp och R5 45mp, går nog att göra kameror med halva pixelmängden ännu snabbare. Nya A1 kan ha brutit ny mark med ännu starkare processor om det stämmer nu med vad som sägs att den skall vara klart vassare än A9 och detta trots 50mp med 30bps.
Nää, det vore väl konstigt om en toykamera för vloggare till en 1/3 eller 1/4 av priset skulle vara exakt lika snabb som en A9.
A1 mäter ju tydligen dubbelt så snabbt som A9 nu (120ggr/sek mot 60 som ju är snabbt det med) och tar 50% fler bilder per sekund som är dubbelt så tunga som de 24 MP som A9 ger. Det är ett smått galet lyft i prestanda i ett enda kliv. Förmodligen kommer detta att ge sportfotografer speciellt helt nya möjligheter och särskilt då för att även eye focus hänger md i den farten.
Det är bara tre år nu sedan Canons flaggskepps DSLR EOS 1D X Mark II
var state of the art och lyckades hetsa spegelrasslet till om det var 14 bilder/sek (ja 16 var det tydligen utan kontinuerlig mätning, så Per slipper kommentera det ) och Nikon klarade väl inte riktigt det en gång. Nu kör A1 bilder på 50 MP mot 20MP för spegelfladdret dubbelt så snabbt. Canon vaknade nog i elfte timmen ur DSLR-koman men det är nog inget snack nu om vem som leder snabbhetsligan i FF-segmentet. Nu ligger ribban på 30 bilder/sek i proffssegmentet. Det är det även Nikon har att rätta in sig efter och än har vi inte sett en enda stackad sensor i något Nikon-hus heller.
Nu har det gått ca tre år sedan de stackade sensorer som är förutsättningen för dessa höga utläsningshastigheter kom i A9. Det borde väl snart vara dags för Canon att komma med något liknande i sensorväg snart. Det innebär att de måste ta flera utvecklingskliv på kort tid och det var ju inte så längesedan de började använda bakbelysta sensorer. Det är de stackade sensorerna som skiljer agnarna från vetet idag.
Senast ändrad: