Annons

Sony A1 - ny kamera från sony

Produkter
(logga in för att koppla)
Tråkiga med Sonys komprimerade RAW är att de inte är förlustfria vilket Canon är.

/Stefan

Ja det borde man väl kunnat åtgärda kan man tycka, för de som tycker det är viktigt. Frågan hur stor andel av alla som gör det. För mig har det alltid varit en icke fråga rent praktiskt. Mest verkar väl de kraven dyka upp hos astrofotografer, men det kanske finns fler. Upplys mig gärna!

Men vill bildbyråerna verkligen ha RAW? ... och om de routar bilder med hjälp av metadata så behöver de väl skicka med lite sånt också. Om man skickar JPEG, så har man ju alltid valet att inte komprimera JPEG annat än mycket marginellt (12:an) och då blir ju bilderna ungefär lika stora som RAW-filerna men det är klart att det är 8 bitar.

Är du säker på det? Jag tror inte A1 är en blivande klassiker som kommer hålla värdet bra. Tvärtom tror jag faktiskt den kommer falla i pris eftersom jag tror att målgruppen i det här prissegmentet är svår att nå. Men det är bara vad jag tror. Amen :)

De flesta fotografer vill ha ett kamerahus som matchar objektiven. Mindre vikt är givetvis ytterst intressant och jag menar inte att man måste ha 1-serien. Jag har själv avverkat åtskilliga 1-modeller och efter den sista sa jag "aldrig mer". Men jag tror att Sonys A-serie (utan grepp) är ett par snäpp under ideal storlek rent yrkesmässigt. I vart fall för mig som testat den. Men alla är olika, och inte minst....fotar olika. Återstår att se hur A1 kommer sälja.

Den kan mycket väl bli en klassiker såsom A6000 blivit av helt andra skäl. I detta fall kan den väl bli det genom att vara väldigt komplett funktionsmässigt, så man kommer ha få skäl att uppgradera efter man köpt den.

Däremot tror jag du har helt rätt att priserna kommer sjunka när konkurrensen hårdnar men då måste nog Canon komma med något ännu vassare än R5. Det finns dock stor risk att A1 och Canons ev. motsvarighet får betydligt längre produktcykler än Sonys A7-or haft hittills. Då kan man få vänta länge på en A1 gen II. Det är ju först då priserna verkligen brukar sjunka. Jag och de flesta andra får nog vänta ett tag innan jag ens tänker på en A1, men det vore faktiskt rätt kul att sätta på ett Sony G 200-600mm på en sådan.

Även om det är rätt häpnadsväckande vad de presterat, enligt videon Lars länkat till ovan, så är det trots allt en rätt brant avtagande nytta med 50 MP och 30 bilder per sekund. ... och vad ska jag och många med mig någonsin med 8K till? Jag har inte ens så stor väggyta ledig att jag kan få upp en så stor TV att det skulle göra skillnad mot 4K. Men fokussystemet skulle jag inte säga nej till. Efter det här året kan man väl snart skicka en schimpans att ta fågelbilder om man samtidigt skickar med en R5 eller A1. A1:an mäter nu tydligen exponering och AF 120 ggr per sekund istället för 60 som i A9-orna och har en klart bättre och snabbare EVF också, vilket en del fågelfotografer klagat på tidigare. Pippiplåtarna är bara att gratulera för nu har de dessutom att välja mellan.

Senast ändrad:
8K kan kanske vara intressant om man vill beskära och bibehålla god bildkvalitet.

För de allra flesta tror jag dock att det inte är speciellt intressant.

8K kan kanske vara intressant om man vill beskära och bibehålla god bildkvalitet.

För de allra flesta tror jag dock att det inte är speciellt intressant.

För de som vill plocka ut stillbild ur 8K, så är det säkert jättebra men de flesta bilder görs väl för skärm och då räcker det väl bra med 4K eller?

Du skriver så det är svårt att förstå riktigt vad du menar Jonas. Menar du att man ska byta innehållet i huset och uppgradera sina gamla hus med nytt innehåll eller vad? Det är ju en intressant tanke i dessa miljömedvetna tider men var det det du manade eller fattade jag dig fel?

Jag menar att det i princip bara är sensor som skiljer sig mellan a7,a9 och a1. Huset är lika med små skillnader. Är det du bara sensor och cpu som skiljer. Om sensor blir så pass billig så då kommer det väl knappt vara en vits att bygga olika modeller.

Ja det borde man väl kunnat åtgärda kan man tycka, för de som tycker det är viktigt. Frågan hur stor andel av alla som gör det. För mig har det alltid varit en icke fråga rent praktiskt. Mest verkar väl de kraven dyka upp hos astrofotografer, men det kanske finns fler. Upplys mig gärna!

Men vill bildbyråerna verkligen ha RAW? ... och om de routar bilder med hjälp av metadata så behöver de väl skicka med lite sånt också. Om man skickar JPEG, så har man ju alltid valet att inte komprimera JPEG annat än mycket marginellt (12:an) och då blir ju bilderna ungefär lika stora som RAW-filerna men det är klart att det är 8 bitar.

Ja Stefan har nog upptäckt det nu förmodar jag, nya A1 har för första gången med Sony kameror fått precis det samma som Canon haft länge, Lossless förlustfri Raw komprimering, mindre filer blir det. DPR skriver om det i den stora genomgången, A1 är en allround, liksom R5 inte enbart för yrkes-sport skjutare. Finns mycket att läsa om A1 i DPR genomgången, och då blir det att DPR skriver det som Sony utlovar och också olika begränsningar som kan uppträda beroende på inställningarna av kameran.

Jag menar att det i princip bara är sensor som skiljer sig mellan a7,a9 och a1. Huset är lika med små skillnader. Är det du bara sensor och cpu som skiljer. Om sensor blir så pass billig så då kommer det väl knappt vara en vits att bygga olika modeller.
Sonys olika kameramodeller har säkerligen rätt många gemensamma komponenter, men man tar betalt för prestanda och inte efter vilka komponenter som sitter i kamerorna.

Segmenteringen kan man göra genom att ha komponenter med bättre prestanda i dyrare modeller eller genom att strypa prestanda i billigare modeller.

Multimedia vem använder det uttrycket idag känns väldigt 09-tal ala windows 95.

Det där materialet från 8K ser extremt överskärpt ut men bra kvalite.
Du menar väl 90-talet? Men varför inte? Kamerans design är ungefär som den jag har kvar från 70-talet, så det passar ihop.

Innehållet är något helt annat.

Synd bara att man med A1 hade världens chans att göra den lite större, C/N kamerorna är lite större utan att bli tyngre än Sonys kameror tex, vikten är viktigare än någon halv centimeter högre/bredare format, nu kom det visserligen extragrepp till Z6II för det var efterfrågat, och det finns också till A1, det finns klossar till objektiv förstås vilket kan göra extragrepp behövligt.

Den kan mycket väl bli en klassiker såsom A6000 blivit av helt andra skäl. I detta fall kan den väl bli det genom att vara väldigt komplett funktionsmässigt, så man kommer ha få skäl att uppgradera efter man köpt den.

Däremot tror jag du har helt rätt att priserna kommer sjunka när konkurrensen hårdnar men då måste nog Canon komma med något ännu vassare än R5. Det finns dock stor risk att A1 och Canons ev. motsvarighet får betydligt längre produktcykler än Sonys A7-or haft hittills. Då kan man få vänta länge på en A1 gen II. Det är ju först då priserna verkligen brukar sjunka. Jag och de flesta andra får nog vänta ett tag innan jag ens tänker på en A1, men det vore faktiskt rätt kul att sätta på ett Sony G 200-600mm på en sådan.

Även om det är rätt häpnadsväckande vad de presterat, enligt videon Lars länkat till ovan, så är det trots allt en rätt brant avtagande nytta med 50 MP och 30 bilder per sekund. ... och vad ska jag och många med mig någonsin med 8K till? Jag har inte ens så stor väggyta ledig att jag kan få upp en så stor TV att det skulle göra skillnad mot 4K. Men fokussystemet skulle jag inte säga nej till. Efter det här året kan man väl snart skicka en schimpans att ta fågelbilder om man samtidigt skickar med en R5 eller A1. A1:an mäter nu tydligen exponering och AF 120 ggr per sekund istället för 60 som i A9-orna och har en klart bättre och snabbare EVF också, vilket en del fågelfotografer klagat på tidigare. Pippiplåtarna är bara att gratulera för nu har de dessutom att välja mellan.

Ja, Sten-Åke, - visst vi kan idag tycka prestandan i A1:an är "overkill",
- tyckte inte Bill Gates (Microsoft) under 80-talet, att några kB i en dator var
fullt tillräckligt, för de flesta hemdatorer? ;)
Sony har med A1:an visat sin styrka, vad de kan leverera, - ganska otrolig
prestation, det var väl först 2006 de tog över Konica-Minoltas DSLR division.
Endast 15 år tillbaka, relativt kort tid!
Då trodde de övriga riktigt stora kameragiganterna, Canon och Nikon,
- ha, ha, Sony är en liten spelare, i vår kamera/optik arena, ....
Stöddiga spelare brukar ofta åka på stryk, ibland när de minst anar det!
Nu får vi kompakta och lätta pro kameror, för vår egen bekvämlighets skull.
Klumpiga och tunga DSLR, - ja, den tiden är sedan länge förbi!
Sony Camera Division R&D har säkert redan en A2:a (kanske med det
modellnamnet?) klar för produktion, med mindre häftiga prestanda,
troligen till ett lägre pris, .... vi får se tiden an! (y)

DPReview TV: Chris and Jordan react to the Sony a1: Digital Photography Review
Sony's Camera Division is Profitable - Sony Mirrorless Pro

Senast ändrad:
Canon R5 är en jäkel till kamera, och dom har en R1 på gång, Nikon kommer säkert snart att svara, allt detta är jätte bra på alla sätt. Inga nedlåtande kommentarer tycker jag om andra kameror, det måste vi sluta med i alla Sony trådar, R5 satte kaffet i vrångsupen på fler än Sonyfolk, och kommer att göra det igen. Det var där i början när första A7R kom och ställdes mot DSLR tungviktarna, det blev ju så när försöket med A900/A850/A99 visade sig vara en omöjligt uppgift att konkurrera rent ekonomiskt mot
C/N, ingen idé att satsa vidare där sade Sony själva. Då hade man lite skojigt över 440 gram A7R förstås ( sensorn var dock väldigt bra ).

Jag har en liten fundering angående Sony`s A1.
Tidigare har ju Sony satsat på kameror för olika målgrupper. A7r- serien har varit av störst intresse för mig som mest fotograferar natur och makro, A9-serien har främst varit för sportfotografer, osv.
Som det har blivit nu, så har ju A1:an, relativt sett, gjort A9-2 till en kamera för foto av korpidrott. OBS. "Relativt sett."
Så, jag undrar, hur tror ni att Sony´s A1 kommer att påverka Sony´s övriga produktprogram?

Jag håller med om det som Acke och Bengt och andra skriver om att man ska vara ödmjuka mot andra kameramärken och deras användare, typ:
"Kameraägare av olika märken, förenen eder".
Om man bortser från kameramärke, så har jag faktiskt fotograferat med en A1:a i över 25 år, och det var och är en fantastiskt bra kamera.

Hade också föredragit något större hus.

Varför har de kvar den där gamla skärmen både utfällningen och upplösning kan vara en fråga de kan ställa till sony

Jag har en liten fundering angående Sony`s A1.
Tidigare har ju Sony satsat på kameror för olika målgrupper. A7r- serien har varit av störst intresse för mig som mest fotograferar natur och makro, A9-serien har främst varit för sportfotografer, osv.
Som det har blivit nu, så har ju A1:an, relativt sett, gjort A9-2 till en kamera för foto av korpidrott. OBS. "Relativt sett."
Så, jag undrar, hur tror ni att Sony´s A1 kommer att påverka Sony´s övriga produktprogram?

Jag håller med om det som Acke och Bengt och andra skriver om att man ska vara ödmjuka mot andra kameramärken och deras användare, typ:
"Kameraägare av olika märken, förenen eder".
Om man bortser från kameramärke, så har jag faktiskt fotograferat med en A1:a i över 25 år, och det var och är en fantastiskt bra kamera.

Det kan vara så att a9 inte kommer mer och detta är sista i A9-serien. Jag har spekulerat länge i att sony kommer för reller senare behöva slå ihop kameror.
A1 har snabb utläsning av sensor men om 5 år kommer alla ha det osv.

Senast ändrad:
Det kan vara så att a9 inte kommer mer. Jag har spekulerat länge i att sony kommer för eller senare behöva slå ihop kameror. Denna har sann utlänning men om 5 år kommer alla ha det osv.
Är det någon särskild nationalitet på den sanna utlänningen? Kommer alla använda samma typ av utlänning eller kommer det att förekomma olika nationaliteter?

Tillägg:
Det är till att vara lättirriterad AWid ... Notera att inlägget, från en skribent som systematiskt inte överhuvudtaget ser efter vad autokorrigeringen hittat på, nu är rättat så att det åtminstone är begripligt.

Senast ändrad:
Det kan vara så att a9 inte kommer mer. Jag har spekulerat länge i att sony kommer för eller senare behöva slå ihop kameror. Denna har sann utlänning men om 5 år kommer alla ha det osv.

A7.
A7r.
A7s.
A9.
och på senare tid dessutom ....
A7c.
A1.
och om Sony ska vara alla till lags ....
A7b. ("b" för big, ett lite större kamerahus)
och så finns det ju flera av samma på marknaden, t.ex. A7r2, A7r3 och A7r4.

Om man dessutom betänker att flera andra kameramärken också kommit med nya FF-modeller i relativ närtid .....

Tyvärr är jag helt okunnig om hur produktionslinjer etc. ser ut i elektronikindustrin.
Inte heller vet jag vad kostnader för produktutveckling, lagerhållning, mm betyder.
Jag tycker bara att det verkar lite märkligt med alla dessa kameramodeller på en minskande kameramarknad, och undrar vart det ska ta vägen..

Vad som är säkert, - A1:an är en blivande klassiker, lär hålla sitt värde relativt bra.
De flesta fotografer efterfrågar mindre kamerahus och lägre vikt, allt för att
bli smidig med sin utrustning.
De få fotografer, som vill ha större kamerahus, - komplettera med ett litet
gummidäck runt kamerahuset, då får ni som ni vill.
Canon 1DX3 khus är en tegelsten, - vikten motsvarar 2 x Sony A1 khus!

Många bland målgruppen för den här vill säkert ha mindre vikt, men inte nödvändigtvis mindre kamerahus. Med större hus kan man få bättre grepp och man har plats att göra större reglage med större mellanrum så att det blir mindre risk att trycka fel. Mot sådant hjälper inga gummidäck. Har själv råkat ut för att råka stänga av autoiso av misstag några gånger då jag greppat min Sony A7riv och långt tungt tele med handskförsedda händer. Bytte från Nikon D8?0 till Sony I våras och jag måste säga att det är mera tröttande för händerna att använda Sony än Nikon p.g.a. Nikons bättre grepp.Ett större hus ger dessutom bättre möjlighet för kylning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar