Annons

Sony A1 - ny kamera från sony

Produkter
(logga in för att koppla)
50MP @ 30 fps.... Damn!

Bland de där spännande fotnötterna och inte bara det olidliga marknadstugget kan noteras följande:

"Hi+" continuous shooting mode, shutter speeds of 1/125 s. or higher. At shutter speeds of 1/250 s. or higher in AF-C mode, the maximum continuous frame rate will depend on the shooting mode and lens used. 20fps max. when shooting uncompressed or lossless compressed RAW."

Lika bra, att boka A1:an snabbt, den blir snart slutsåld!

Vet inte hur situationen är i USA men jag har svårt att tro att Sony A1 för 77 000 kr kommer sälja som glass i solsken i vår ankdamm i alla fall.

Jag är lite splittrad...väldigt mycket power i liten förpackning. Imponerande uppvisning. Men vem är den till för? Yrkesfotografer i vårt avlånga land har sannolikt tömt sin budget på 1DX3 eller motsvarande.

Nåja, återstår att se. Sony jobbar ju stenhårt på att komma in i pro-segmentet. Kanske är detta rätt kamera för det. Och det lilla formatet kan ju kompletteras med batterigrepp ser jag.

Vet inte hur situationen är i USA men jag har svårt att tro att Sony A1 för 77 000 kr kommer sälja som glass i solsken i vår ankdamm i alla fall.

Jag är lite splittrad...väldigt mycket power i liten förpackning. Imponerande uppvisning. Men vem är den till för? Yrkesfotografer i vårt avlånga land har sannolikt tömt sin budget på 1DX3 eller motsvarande.

Nåja, återstår att se. Sony jobbar ju stenhårt på att komma in i pro-segmentet. Kanske är detta rätt kamera för det. Och det lilla formatet kan ju kompletteras med batterigrepp ser jag.
Vad som är säkert, - A1:an är en blivande klassiker, lär hålla sitt värde relativt bra.
De flesta fotografer efterfrågar mindre kamerahus och lägre vikt, allt för att
bli smidig med sin utrustning.
De få fotografer, som vill ha större kamerahus, - komplettera med ett litet
gummidäck runt kamerahuset, då får ni som ni vill.
Canon 1DX3 khus är en tegelsten, - vikten motsvarar 2 x Sony A1 khus!

Senast ändrad:
Vad som är säkert, - A1:an är en blivande klassiker, lär hålla sitt värde relativt bra.
Då kan man alltså hänga på en halv tegelsten på Sonyn för att komma i kapp i den tyngd och storlek man vill ha ?

Är du säker på det? Jag tror inte A1 är en blivande klassiker som kommer hålla värdet bra. Tvärtom tror jag faktiskt den kommer falla i pris eftersom jag tror att målgruppen i det här prissegmentet är svår att nå. Men det är bara vad jag tror. Amen :)

De flesta fotografer vill ha ett kamerahus som matchar objektiven. Mindre vikt är givetvis ytterst intressant och jag menar inte att man måste ha 1-serien. Jag har själv avverkat åtskilliga 1-modeller och efter den sista sa jag "aldrig mer". Men jag tror att Sonys A-serie (utan grepp) är ett par snäpp under ideal storlek rent yrkesmässigt. I vart fall för mig som testat den. Men alla är olika, och inte minst....fotar olika. Återstår att se hur A1 kommer sälja.

Bland de där spännande fotnötterna och inte bara det olidliga marknadstugget kan noteras följande:

"Hi+" continuous shooting mode, shutter speeds of 1/125 s. or higher. At shutter speeds of 1/250 s. or higher in AF-C mode, the maximum continuous frame rate will depend on the shooting mode and lens used. 20fps max. when shooting uncompressed or lossless compressed RAW."

Ja 1DXIII har väl något som liknar dessa undantag för vissa prestanda.

Hade gärna bytt ut båda min sony mot två sådana A1. Ska ta mig en funderare men den borde väl hålla 3-4 år och då blir det runt 2000 i månaden per kamera.
Men frågan är om man kan lägga 160 k i dessa tider.

BLF och sfoto borde jobba upp sina timpriser.

På pappret är detta en teknologisk tour de Force som visar vägen. Mycket av tekniken kommer sippra ner till billigare kameror så vi kan alla glädjas åt denna. Den sätter också fokus på vad Canon kan prestera med sin kommande R1. Denna sensor är dock så snabb att läsa ut att jag är nyfiken på om andra, däribland Canon, kan komma upp i dessa hisnande 30bps. Däremot undrar jag hur och om Sony verkligen löst kylningen i denna ändå relativt lilla kamera.

Hade gärna bytt ut båda min sony mot två sådana A1. Ska ta mig en funderare men den borde väl hålla 3-4 år och då blir det runt 2000 i månaden per kamera.
Men frågan är om man kan lägga 160 k i dessa tider.

BLF och sfoto borde jobba upp sina timpriser.
Skulle du byta ditt nuvarande Sony khus, - mot två A1 khus?
Du kommer, att få problem, igen.
Har aldrig läst/hört någon ha haft så mycket negativt, att påpeka just om Sony!
Ergonomin och menyernas upplägg var inte din bag.

Rent tekniskt sett är det här nog den allra bästa digitalkameran någonsin, och kommer så att vara ett tag framöver. Hur den fungerar i hanteringen återstår att se, men det verkar onekligen som att Sony sett över också den biten (om man bortser från storleken på kameran då). Vill ha :)

Skulle du byta ditt nuvarande Sony khus, - mot två A1 khus?
Du kommer, att få problem, igen.
Har aldrig läst/hört någon ha haft så mycket negativt, att påpeka just om Sony!
Ergonomin och menyernas upplägg var inte din bag.

Tror jag är mer negativ till Canon till de fixade sensorn.

Tror ju knappast Sony kan har gjort samma missar som med a7rIII. Hoppade A7rIV då jag tyckte det var för liten uppdateringen och 60MP inte var något jag behövde men nu har vi 50mp och datorer som är bättre M1.

• Gilla
Reaktioner: afe
Multimedia vem använder det uttrycket idag känns väldigt 09-tal ala windows 95.

Det där materialet från 8K ser extremt överskärpt ut men bra kvalite.

Sony kommer förr eller senaste behöver migrera kameror då sensorteknologin blir så pass bra och billig att det inte kommer vara någon sätter skillnad mellan olika hus.

Du skriver så det är svårt att förstå riktigt vad du menar Jonas. Menar du att man ska byta innehållet i huset och uppgradera sina gamla hus med nytt innehåll eller vad? Det är ju en intressant tanke i dessa miljömedvetna tider men var det det du manade eller fattade jag dig fel?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar