Annons

Sony A1 - ny kamera från sony

Produkter
(logga in för att koppla)
Två dagar kvar och fortfarande inte mer än vaga rykten. De senaste om att det skulle vara en ny RX med ”curved sensor” hoppas jag är fel. Kul tekniskt men inget som lockar mig personligen. Hoppas fortfarande på en ny A-modell, A9 eller A7.

De lyckades överraska alla med A7RIV, kanske blir samma sak denna gång.

Två dagar kvar och fortfarande inte mer än vaga rykten. De senaste om att det skulle vara en ny RX med ”curved sensor” hoppas jag är fel. Kul tekniskt men inget som lockar mig personligen. Hoppas fortfarande på en ny A-modell, A9 eller A7.

De lyckades överraska alla med A7RIV, kanske blir samma sak denna gång.
En böjd sensor lär väl behöva objektiv med lika böjt fokusplan? Det blir inget vidare att återanvända sina gamla objektiv i så fall.

Skulle det gå att göra en adapter typ speedbooster kompenserar för det, visst inga e mount skulle passa en alla med adapter. typ EF

Menar du att Sony planerar lansering av en oöverträffad kompaktkamera? En kompakt som världen aldrig skådat förr?
Man kanske skall ta de där budskapen med en nypa salt eller två :) Senast var det ju ”a new concept” eller nåt, knappast vad jag skulle kalla A7C för. En något krympt A7III.

Jag tror inte längre på en ny A7/9. För lite läckor för att vara det. Kommer vara någon mindre intressant, som en ny RX-modell.

Senast ändrad:
Menar du att Sony planerar lansering av en oöverträffad kompaktkamera? En kompakt som världen aldrig skådat förr?
Det är väl inte helt omöjligt.
Ska kameror med böjd sensor lanseras, så är väl en kamera med fast objektiv en logisk början.
Det är bra för varumärket att "ligga först" i den tekniska utvecklingen, ger goodwill och uppmärksamhet/artiklar.
Hittills har sensorutvecklingen varit en stark sida från Sony.
På sikt önskar nog kameratillverkarna en ny sorts standard, som gör att vi får en anledning att byta ut vår objektivpark.

The one never seen.
Undra vad det kan betyda verkar syfta på någon modell som inte finns.

Skulle kunna att de slår ihop två modeller a7iii och a7rIV
Eller A9 med a7iii / a7rIV och gör någon ny.

eller en eos 1 /nikon d6 alltså över A9

Eller kanske en mellanformatare

Kan ju vara någon apsc också alltså en mer proffsig modell typ Fuji xt4

Vem vet blir men blir spännande på tisdag.

Kanske en Zeiss Ikon i Sony tappning? :)

Mindre än en timme kvar och fortfarande inga säkra läckor/rykten, imponerande! :)

Sällan man är med om det längre i teknikvärlden, känns som man brukar veta alla detaljer innan presentationerna nu för tiden.

Vad det än blir så kan man vara säker på att folk kommer bli besvikna :D

Senast ändrad:
Kul, ser väldigt imponerande ut på papper allafall. Fick det jag personligen önskade också, nästa steg för Sonys AF med utökat stöd av animal Eye-AF.

Och dubblering av antal AF beräkningar jämfört med A9 om jag hörde rätt (120/s vs 60/s). Låter inte dumt med tanke på att A9:s AF är fantastisk.

CyberPhoto sätter priset till 77kkr. Tur att man inte plåtar fåglar, det blir dyrt :)
Släng på lite till för batterigrepp också, som nog en hel del lär vilja ha med tanke på kamerasegmentet. Det är ju ungefär någonstans runt 80-90 tkr som den här sortens kamerahus brukar ligga på numera. Spekulanter ska kanske vara glada att kronan stärkts en del under förra året, för det hade nog kunnat bli värre, samtidigt som Sony säkert inte vill ta i för mycket eftersom det är lika mycket produkt som marknadsföringsverktyg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar