Annons

Sony A1 - ny kamera från sony

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man ska leverera video till de "vanliga" kanalerna - dvs inte Netflix och Amazon Prime, men till SVT, TV3, TV4, Kanal 5 osv, så vill de ha det i vanlig full-HD-upplösning - vilket också kallas 1080p. Om man filmar i 8K har man kan man alltså i redigeringen efteråt zooma in på originalbilden med 400 procent och ändå ha äkta full-hd/1080p-upplösning. Alltså croppa in till en 16-del av bilden, utan att förlora upplösning när man ska leverera i 1080p, som för övrigt står för antal pixlar på höjden. Det är egentligen ingen skillnad från stillbild - en bild i 8K är i 33,18 megapixel (7680x4320) - tänk dig att du någon vill ha ett foto du plåtat i denna upplösning, fast vill att fotot ska ha en storlek av 1920x1080 pixlar - då förstår du hur mycket du kan zooma in i originalbilden utan att för den skull tappa upplösning. Här har du en stillbild för att göra min förklaring ännu tydligare, där du ser hur liten del av bilden jag zoomat in i slutet:
bmgk8d2m7oplhixxcccjogi

Tackar för svar, vanliga stillbilder som somliga vill zooma in 100-200% för att kolla skärpa brukar bli besvikna för att bilden ser så oskarp ut, mindre antal pixlar tål mera zoomning osv, det är vad man läste mycket om när 36mp kamerorna kom.

För mig som filmare ÄR det helt klart wow, trots att det såklart matematiskt är logiskt. Wow-faktorn består helt enkelt att kunna filma med full autofokus i 8K och den 100-procentigt inzoomade bilden på en 1080p-timeline ser BRA ut. Det är långt från alla 4K-kameror där bilden ser tillräckligt bra ut i 100 procents förstoring i 1080p. Att då lyckas göra en 8K-kamera som klarar detta imponerar iallafall på mig.

Låter ju lite mera som att det handlar om vilket objektiv som satt på vid inspelningstillfället.

Förlåt en novis på filmning men varför skulle detta vara WOW. Beskär man 8K med 1/16 så blir det väl ändå detsamma bildkvalitetsmässigt?
För mig som filmare ÄR det helt klart wow, trots att det såklart matematiskt är logiskt. Wow-faktorn består helt enkelt att kunna filma med full autofokus i 8K och den 100-procentigt inzoomade bilden på en 1080p-timeline ser BRA ut. Det är långt från alla 4K-kameror där bilden ser tillräckligt bra ut i 100 procents förstoring i 1080p. Att då lyckas göra en 8K-kamera som klarar detta imponerar iallafall på mig.

Har hellre bra 4k är halvdålig 8K nu har jag inte sett något material från den vore kungen intressant att se ett greenscreen material. Sen verkar det glömt bort raw i 8 k

Låter ju lite mera som att det handlar om vilket objektiv som satt på vid inspelningstillfället.
Den beror på vad man jämför med. Tar man en annan kamera med många pixlar och kör i 4K så klarar de flesta inte att läsa allt och skala ned. Det är detta som gör att Nikon Z6 är en vassare kamera för video än den mer högupplösta Z7.

Den beror på vad man jämför med. Tar man en annan kamera med många pixlar och kör i 4K så klarar de flesta inte att läsa allt och skala ned. Det är detta som gör att Nikon Z6 är en vassare kamera för video än den mer högupplösta Z7.

Jag har Z6 och jag tycker det blir riktigt fin kvalitet när man filmar 4k men kameran filmar ju 6K egentligen, och med hela bildsensorn precis som du säger.

Hur lång tid har ni fått vänta på kameran? Ställe mig i kö förra veckan men inte hört ett ljud än

Hur lång tid har ni fått vänta på kameran? Ställe mig i kö förra veckan men inte hört ett ljud än
[/QU

Du har bestämt dig för A1 då, inga signaler om nya batcher A1a med nya skärmen. Nuvarande skärm är nog inte superdålig, bara lite tokigt av Sony att inte tänka sig för, man brukar kasta lite ögon på vad konkurrenterna utrustar sina kameror med, men bra av Sony med nya EVF.

Scaninavian photo verkar ha de i lager men tveksamt om det är på riktigt och undra hur många som är i kön.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar