Testet av Eos R5 publicerades drygt en månad efter att tidningen kom ut. Testet av A1 publicerades i senaste numret av tidningen, som inte varit ute ens tre veckor ... Att Canon (eller vilket märke som helst) särbehandlas på FS har varit på tapeten många gånger, men jag kan inte se att det finns något belägg för det - handlar nog mest om att många tycker att "sitt" märke behandlas sämre än andra av en eller annan anledning.
Jag är värdelös på ny teknik, och är en högst medelmåttig fotograf.
Information ser jag som min starka sida. Det har jag tidigare sysslat med yrkesmässigt.
Jag har svårt för att ta del av information utan att analysera.
Jag identifierar mig inte med något kameramärke.
Supporterskap tycker jag hör till idrotten. Där hejar jag på världens bästa fotbollslag, Örgryte IS.
Jag har fotograferat med Canon i 40 år, analogt.
Mitt senaste inlägg, före dessa här, var en hyllning till Canons verkstad i Mölndal.
Jag har länge haft en känsla av att Fotosidan favoriserat Canon.
För ett år sedan undersökte jag vad som låg bakom denna känsla.
Jag läste ett stort antal artiklar, och jämförde såväl innehåll/synpunkter som språkbruk.
Uttryck av typen "saker som jag retar mig på" förekom, men inte om en Canonkamera.
Genomgående behandlades Canon bättre, och det gällde framför allt från en av tidningens ledande experter.
Jag jämförde artiklar mellan Fotosidan och Kamera & Bild. Nyhet för nyhet, produkt för produkt.
Jag kom då fram till att Kamera & Bild ofta var något mer utförliga, och, definitivt mer märkesneutrala.
(OBS. Min "undersökning" gjordes för ungefär ett år sedan.)
Vilken kamera som är mest tekniskt nydanande, Canon R5 eller Sony A1, kan diskuteras.
R5-an var första FF-kameran med 8K-filming, men det visade sig senare vara med stora värmeproblem.
A1-an klarade 8K mycket bättre, och hade 30 bilder/sek med en högupplöst, stackad sensor.
Fotosidan gav här Canons R5 tre testartiklar:
Testet har börjat, ute på fotoäventyr med R5, och så själva kameratestet.
Liknande lär vi inte få se om Sony A1.
Fotosidan inledde en av sina texter om R5-an på nedanstående vis, vilket jag även fick mig tillsänt på min e-postadress:
"Få kameror har varit så efterlängtade som Canon EOS R5.
För två år sedan lanserades det spegelfria EOS-R systemet, och sedan dess har det kommit nio professionella L-objektiv med RF-fattning.
Äntligen har den första matchande spegelfria proffsmodellen kommit."
Liknande språkbruk har jag inte sett här om andra kameramärken, däremot i tillverkares egna reklam.
En annan sak är diskussionstrådarna.
Där förekommer Fotosidans experter oftare i trådar som rör Canons produkter, än i andra.
I tråden om R5-ans värmeproblem, borde de ha intagit ett konsumentperspektiv och skarpt kritiserat Canons vilseledande/ofullständiga marknadsföring, men, så skedde inte.
Jag förstår att det kan bli obalanser, om någon/några har ett visst kameramärke, som de arbetar med och tycker om.
Det är helt naturligt och mänskligt att man i olika grad identifierar sig med det man äger, och även teknikexperter kan styras av känslor.
Här borde de som ansvarar för den journalistiska produkten gå in och ta ett ansvar, så att slutresultatet blir neutralt och likvärdigt.
Där anser jag att Fotosidan brustit.
Jag framförde min kritik till ansvariga i samband med att jag inte förlängde min prenumeration.
Det är först efter det, och efter att jag inte sett någon förändring, som jag skriver detta inlägg.
Förhoppningsvis får vi läsa ett reportage om Sony A1 med adapter och gamla objektiv, och så småningom även ett liknande om/med Nikons kommande proffskamera och andra kameramärken.