Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A1 - ny kamera från sony

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja... A1 så pass ny och knappt hunnit ut på marknaden, borde inte vara några problem att förse A1 med uppdaterad skärm, när man till och med gör det med äldre kameror. A1 går väl för fullt genom tillverknings bandet så att säga för leverans. Nu är väl inte gamla skärmen katastrof på något sätt, men märkligt klumpigt är det, A1 är ju Sonys dyraste modell, kommande R3 och Z9 kan till och med få ännu högre upplösning vem vet. Går kanske inte att öka på för mycket om det skall skyfflas 20-30 bilder i Live View, man har sett att Sony fått sänka upplösningen i sin EVF när det skall gå undan i höghastighetsläge, tufft att undvika laggning med 9,2 miljoner punkter förmodligen i dags läget alla fall.

Jag tror inte du byter skärm bara sådär det krävs ny mjukvara, nya strykretsar och dessutom ska den passa, inte utveckla för mycket värma, täta osv osv.

Jag tror inte du byter skärm bara sådär det krävs ny mjukvara, nya strykretsar och dessutom ska den passa, inte utveckla för mycket värma, täta osv osv.

Du har nog rätt i det förmodar jag, nästa fråga blir väl om A1 borde haft inbyggt grepp som kommande rivaler, från A7RIV kan man se att vikten gått upp lika så med A1, detta med små lätta Sony hus ser ut att ha stannat med A7III, och att A9 modellerna får rulla vidare med egen serie, vilka val kommer Sony att göra.

I undrsr hur sony ska göra med detta?

Släppa en a1a om 2-3 månader m, skulle reta upp många som lagt 76 tusen på kamera.

Låta a1 har sämre upplösning och vänta något år och sen släppa a1 II, skulle också göra folk sura men kanske inte lika

Låta alla a1 lämna in sin på uppgradering, detta skulle såklart vara bäst men också tveksamt

Du har nog rätt i det förmodar jag, nästa fråga blir väl om A1 borde haft inbyggt grepp som kommande rivaler, från A7RIV kan man se att vikten gått upp lika så med A1, detta med små lätta Sony hus ser ut att ha stannat med A7III, och att A9 modellerna får rulla vidare med egen serie, vilka val kommer Sony att göra.

A7 III är inget lätt hus och med Sonys 24-105mm är det en försvarligt tung klump. Det slutade med A7 och A7r. Det skiljer flera hekto mellan första generationen och det som kommer nu. Spiken i den kistan kom med de nya batterierna. De nya superkompakta och lätta lite mer ljussvaga objektiven däremot kan bli verkligt smidiga med exv en gammal A7r. De är i samma klass som gamla SonyZeiss 35:an.

Jag söker utan framgång efter Fotosidans test av Sony A1.
Det skrala utfallet kan bero på att både jag och min datamaskin skulle behöva en ordentligt uppdatering.
Skulle någon kunna vara vänlig att lägga in en "länkadress" som det bara är att klicka på?
(Tack på förhand.)

Jag söker utan framgång efter Fotosidans test av Sony A1.
Det skrala utfallet kan bero på att både jag och min datamaskin skulle behöva en ordentligt uppdatering.
Skulle någon kunna vara vänlig att lägga in en "länkadress" som det bara är att klicka på?
(Tack på förhand.)

Nja.. detta är nog presentationen av A1, ordentliga testen av Fröderberg kom i senaste Fotosidans Magasin, den lär nog dyka upp men man behöver vara plus-medlem för att läsa, brons brukar räcka.

Tack Bengt.

Det du länkar till är snarare en "produktpresentation" än en "test". Dvs artikeln återger "bara" vad tillverkaren givit för uppgifter.

Om jag t.ex. här på Fotosidan söker på/efter "Canon r5 test" så får jag nedanstående 3 träffar:
"Testet av Canon Eos R5 och R6 har börjat".
"Gatufoto med Canon Eos R5 och R6".
"Test: Canon Eos R5".

När jag söker på "Kamera & Bild", finner jag en test av Sony A1 som gjordes för snart 2 månader sedan.

Min fråga kvarstår.
Varför hittar jag inte någon test av Sony A1 här på Fotosidan ???

Senast ändrad:
Nja.. detta är nog presentationen av A1, ordentliga testen av Fröderberg kom i senaste Fotosidans Magasin, den lär nog dyka upp men man behöver vara plus-medlem för att läsa, brons brukar räcka.

Typiskt mig, jag är så långsam.
När jag svarade på "det sista" inlägget, hade det kommit ett nytt (ditt), utan att jag märkt det.

Se mitt föregående inlägg/svar.
Artiklarna om Canon R5 som jag hänvisade till i föregående inlägg, dök upp snabbt/löpande här på Fotosidan.

Jag har varit, och är, plusmedlem sedan länge nu. Sedan långt för Canon R5.
Jag har tidigare även varit prenumerant på tidningen Fotosidan.
Till ansvariga på Fotosidan har jag noga redovisat varför jag inte ville förlänga min prenumeration.
Det som nu hänt är ytterligare ett exempel på det jag framförde.
Canon särbehandlas redaktionellt här på Fotosidan. Jag tycker att Fotosidan ska vara märkesneutralt.
Att jag ändå stannar kvar beror på att jag vill vara med i, och stödja, diskussionsforumet.
Kameraintresserade som diskuterar och hjälper varandra är något riktigt fint i min värld.

Typiskt mig, jag är så långsam.
När jag svarade på "det sista" inlägget, hade det kommit ett nytt (ditt), utan att jag märkt det.

Se mitt föregående inlägg/svar.
Artiklarna om Canon R5 som jag hänvisade till i föregående inlägg, dök upp snabbt/löpande här på Fotosidan.

Jag har varit, och är, plusmedlem sedan länge nu. Sedan långt för Canon R5.
Jag har tidigare även varit prenumerant på tidningen Fotosidan.
Till ansvariga på Fotosidan har jag noga redovisat varför jag inte ville förlänga min prenumeration.
Det som nu hänt är ytterligare ett exempel på det jag framförde.
Canon särbehandlas redaktionellt här på Fotosidan. Jag tycker att Fotosidan ska vara märkesneutralt.
Att jag ändå stannar kvar beror på att jag vill vara med i, och stödja, diskussionsforumet.
Kameraintresserade som diskuterar och hjälper varandra är något riktigt fint i min värld.

DPR går lätt att söka på, har flera tester av A1, dom är inte så tokiga att läsa. själv tittar jag efter om något FW kommer till A1, Sony har ju förbättrat sig avsevärt gällande FW numera. ( fler objektiv som klarar 30bps tex )- man kan you-tuba lite också, allt är inte bara tok man sållar bort det värsta skramlet bara, A1 klarar många fågelögon men R5:an något flera, A1 klarar hinder som kommer i vägen för motivet man låst på galant skrev Fröderberg, bättre än A9II.

Senast ändrad:
Testet av Eos R5 publicerades drygt en månad efter att tidningen kom ut. Testet av A1 publicerades i senaste numret av tidningen, som inte varit ute ens tre veckor ... Att Canon (eller vilket märke som helst) särbehandlas på FS har varit på tapeten många gånger, men jag kan inte se att det finns något belägg för det - handlar nog mest om att många tycker att "sitt" märke behandlas sämre än andra av en eller annan anledning.

DPR går lätt att söka på, har flera tester av A1, dom är inte så tokiga att läsa. själv tittar jag efter om något FW kommer till A1, Sony har ju förbättrat sig avsevärt gällande FW numera. ( fler objektiv som klarar 30bps tex )- man kan you-tuba lite också, allt är inte bara tok man sållar bort det värsta skramlet bara, A1 klarar många fågelögon men R5:an något flera, A1 klarar hinder som kommer i vägen för motivet man låst på galant skrev Fröderberg, bättre än A9II.
Jag har lite svårt för att läsa utrikiska.
Men, tack. Du och andra har fört en saklig diskussion i denna tråd, som varit informativ och lärorik.
Canonägarna fick, förutom en sedvanlig test, även ett fotoäventyr med test av gamla objektiv med adapter.
Sådant hade varit intressant även för Sony; A1 och Laea-5.
Det lär vi dock inte få, så tillvida inte Sten-Åke åker på nya äventyr;).

Kom med A1 från CVP igår.

Har testat en del. Kameran känns mycket rappare än a7rIII. Huset är också mycket bättre. Däremot skulle jag fortfarande påstå att R5 har bättre hus och användning. Men kommer säkert vänja mig. Trackingen är ju mycket bättre än i a7riii men kanske inte extremt stor skillnad mot a7rIV men testet får visa det

Testade att fotografera i två olika LED-lampor (olika märken) ser massivt flimmer, syns inte insändare förens jag precis har fokuserat och tar bilden. Har inget problem med r5 eller a7rIii i dessa. Testade både mekanisk, antiflicker av på. Oroväckande eller bara otur? Testade att dimma ner och upp ledarna skillnad men fortfarande banding

Någon som testat och haft samma problem?

Senast ändrad:
Viktigt det där med att kameran har inbyggd egoboost! :ROFLMAO: Kan du inte göra något åt din helt nedsupna autokorrigering?

A1 har väl någon flimmerreducerande funktion precis som vissa andra kameror, men det är inte säkert att det hjälper beroende på vad det är för typ av flimmer. Du kan ju testa med den mekaniska slutaren istället, för även i A1 är väl den elektroniska långsammare än den.

Testet av Eos R5 publicerades drygt en månad efter att tidningen kom ut. Testet av A1 publicerades i senaste numret av tidningen, som inte varit ute ens tre veckor ... Att Canon (eller vilket märke som helst) särbehandlas på FS har varit på tapeten många gånger, men jag kan inte se att det finns något belägg för det - handlar nog mest om att många tycker att "sitt" märke behandlas sämre än andra av en eller annan anledning.

Jag är värdelös på ny teknik, och är en högst medelmåttig fotograf.
Information ser jag som min starka sida. Det har jag tidigare sysslat med yrkesmässigt.
Jag har svårt för att ta del av information utan att analysera.

Jag identifierar mig inte med något kameramärke.
Supporterskap tycker jag hör till idrotten. Där hejar jag på världens bästa fotbollslag, Örgryte IS.
Jag har fotograferat med Canon i 40 år, analogt.
Mitt senaste inlägg, före dessa här, var en hyllning till Canons verkstad i Mölndal.

Jag har länge haft en känsla av att Fotosidan favoriserat Canon.
För ett år sedan undersökte jag vad som låg bakom denna känsla.
Jag läste ett stort antal artiklar, och jämförde såväl innehåll/synpunkter som språkbruk.
Uttryck av typen "saker som jag retar mig på" förekom, men inte om en Canonkamera.
Genomgående behandlades Canon bättre, och det gällde framför allt från en av tidningens ledande experter.

Jag jämförde artiklar mellan Fotosidan och Kamera & Bild. Nyhet för nyhet, produkt för produkt.
Jag kom då fram till att Kamera & Bild ofta var något mer utförliga, och, definitivt mer märkesneutrala.
(OBS. Min "undersökning" gjordes för ungefär ett år sedan.)

Vilken kamera som är mest tekniskt nydanande, Canon R5 eller Sony A1, kan diskuteras.
R5-an var första FF-kameran med 8K-filming, men det visade sig senare vara med stora värmeproblem.
A1-an klarade 8K mycket bättre, och hade 30 bilder/sek med en högupplöst, stackad sensor.

Fotosidan gav här Canons R5 tre testartiklar:
Testet har börjat, ute på fotoäventyr med R5, och så själva kameratestet.
Liknande lär vi inte få se om Sony A1.

Fotosidan inledde en av sina texter om R5-an på nedanstående vis, vilket jag även fick mig tillsänt på min e-postadress:
"Få kameror har varit så efterlängtade som Canon EOS R5.
För två år sedan lanserades det spegelfria EOS-R systemet, och sedan dess har det kommit nio professionella L-objektiv med RF-fattning.
Äntligen har den första matchande spegelfria proffsmodellen kommit."

Liknande språkbruk har jag inte sett här om andra kameramärken, däremot i tillverkares egna reklam.

En annan sak är diskussionstrådarna.
Där förekommer Fotosidans experter oftare i trådar som rör Canons produkter, än i andra.
I tråden om R5-ans värmeproblem, borde de ha intagit ett konsumentperspektiv och skarpt kritiserat Canons vilseledande/ofullständiga marknadsföring, men, så skedde inte.

Jag förstår att det kan bli obalanser, om någon/några har ett visst kameramärke, som de arbetar med och tycker om.
Det är helt naturligt och mänskligt att man i olika grad identifierar sig med det man äger, och även teknikexperter kan styras av känslor.
Här borde de som ansvarar för den journalistiska produkten gå in och ta ett ansvar, så att slutresultatet blir neutralt och likvärdigt.
Där anser jag att Fotosidan brustit.

Jag framförde min kritik till ansvariga i samband med att jag inte förlängde min prenumeration.
Det är först efter det, och efter att jag inte sett någon förändring, som jag skriver detta inlägg.
Förhoppningsvis får vi läsa ett reportage om Sony A1 med adapter och gamla objektiv, och så småningom även ett liknande om/med Nikons kommande proffskamera och andra kameramärken.

Viktigt det där med att kameran har inbyggd egoboost! :ROFLMAO: Kan du inte göra något åt din helt nedsupna autokorrigering?

A1 har väl någon flimmerreducerande funktion precis som vissa andra kameror, men det är inte säkert att det hjälper beroende på vad det är för typ av flimmer. Du kan ju testa med den mekaniska slutaren istället, för även i A1 är väl den elektroniska långsammare än den.

Testade mekanisk av /på
Silent av/ på
Antiflicker av/ på

I princip ingen skillnad men måste testa mer. Men blev en liten besvikelse

Utöver den automatiska antiflicker så kan man ju finjustera slutartiden på A1/A9 (Variable Shutter) för att försöka få bort flimmer. Men du kanske testade det också?

Jag läste ett stort antal artiklar, och jämförde såväl innehåll/synpunkter som språkbruk.
Uttryck av typen "saker som jag retar mig på" förekom, men inte om en Canonkamera.
Genomgående behandlades Canon bättre, och det gällde framför allt från en av tidningens ledande experter.
Kan vi få ta del av din statistiska analys och gärna en metodbeskrivning också?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar