Utan en ordentlig sammanställning med hårda siffror säger din undersökning inte så mycket. Det är mest en subjektiv uppfattning. Som Sonyanvändare är du förmodligen inte helt neutral när det gäller att reagera på hur mycket Fotosidan har skrivit om olika kameramärken. Om det är lite färre Sonyartiklar en period så fastnar det i minnet, men om det är lite färre Nikonartiklar en period så är det (förstås) inte lika märkbart för dig.
Jag, som inte har någon större känslomässig dragning till något kameramärke (jag använder fyra olika), tycker inte att jag har märkt någon "diskriminering" av vissa märken på Fotosidan. Och om det skulle förekomma så finns det andra informationskanaler om kameror.
Jag fotograferar analogt med Canon, i 40 år nu.
Jag har både Sony (flera) och Nikon (en) digitalkameror, men använder mest mina Sony-kameror.
Min längsta och "bästa" märkesrelation har jag till Canon.
Att man använder flera olika kameramärken behöver inte nödvändigtvis betyda att man är märkesneutral.
Sannolikt är det något kameramärke som man har mer tillbehör till, och något (kanske samma) som man använder mer ofta än de andra.
Sedan handlar det väl också om vad man är för person, och vad man har för inriktning.
För mig är foto enbart en hobby. I praktiken oftast bara en förlängning av mitt naturintresse.
Information har jag en mer "seriös" relation till, och har även sysslat med det yrkesmässigt. Där är jag mer "professionell" i mitt förhållningssätt.
Men, okey. Låt oss anta att du har rätt.
Man präglas i sin uppfattning, och sina känslor, av det kameramärke man använder mest.
Det borde i så fall förstärkas om det sker ofta och yrkesmässigt, är en del av ens försörjning.
Rimligen borde den som inte har informationsgivning som huvudintresse, vara mindre uppmärksam på eventuell partiskhet.
Observera. Jag har inte hävdat att "mitt", eller något annat kameramärke missgynnats, utan att ett speciellt kameramärke getts fördelar gentemot i princip alla andra.
Min gissning är att det är samma kameramärke som den mest aktuella testaren själv använder.
I så fall stödjer ditt resonemang det jag skrivit.
Intressant Per att du fotograferar med 4 olika kameramärken.
Är det inget av dessa som du använder mer, är det ingen av dessa kameror som du har som favorit?
Är du helt säker på att du är mer neutral än vad jag är?