Annons

Sony A1 - ny kamera från sony

Produkter
(logga in för att koppla)
A1 och A7-serien har dilemmat med väldigt liten objektivfattning, många talar om att den var gjord för APS-C, därför kan inte IBIS i dagsläget få den rörelse friheten som är möjlig med R5 och deras stora fattning. Kombinationen dock med IBIS och objektiv-stab provat med något Tamron objektiv visade sig vara riktigt bra.

Kom med A1 från CVP igår.

Har testat en del. Kameran känns mycket rappare än a7rIII. Huset är också mycket bättre. Däremot skulle jag fortfarande påstå att R5 har bättre hus och användning. Men kommer säkert vänja mig. Trackingen är ju mycket bättre än i a7riii men kanske inte extremt stor skillnad mot a7rIV men testet får visa det

Testade att fotografera i två olika LED-lampor (olika märken) ser massivt flimmer, syns inte insändare förens jag precis har fokuserat och tar bilden. Har inget problem med r5 eller a7rIii i dessa. Testade både mekanisk, antiflicker av på. Oroväckande eller bara otur? Testade att dimma ner och upp ledarna skillnad men fortfarande banding

Någon som testat och haft samma problem?
Det verkar oroande med allt för många undantag för att A1 i verkligheten skall klara att dra i väg med 30bps, den ser även ut att ha problem med 20 bps, den kan stanna vid 12-15 bps, vet inte riktigt hur det hänger i hop, R5:an ser ut att alltid leverera 20 bps oavsett och då utan stackad sensor.

A1 och A7-serien har dilemmat med väldigt liten objektivfattning, många talar om att den var gjord för APS-C, därför kan inte IBIS i dagsläget få den rörelse friheten som är möjlig med R5 och deras stora fattning. Kombinationen dock med IBIS och objektiv-stab provat med något Tamron objektiv visade sig vara riktigt bra.
Många påstod också att de inte heller skulle kunna matcha Nikon och Canon när det kom till objektiv till deras spegelfria modeller då de stora fattningarna skulle ge mer flexibilitet i design än Sonys mindre fattning. Nu så här några år in så ser vi ju att det inte är fallet. Sony senaste objektiv både matchar och i vissa fall slår de andra på fingrarna genom att leverera mer kompakta objektiv i med lika bra optisk prestanda till samma pris.

Visst är det möjligt att den mindre fattningen påverkar möjligheten till bättre IBIS men kolla på Sonys APS-C modeller med mindre sensor, nu senast A6600. Den presterar inte bättre trots att den har mer utrymme att röra sig.

Så jag tror det finns mycket att förbättra fortfarande utöver storleken på fattning. Coolt vore de kunde göra något liknande som deras mjukvara catalyst-browse i realtid i kameran. Men antar att vi inte är riktigt där än vad gäller processorkraft :)

Sony gjorde om med sensorn så mera vidvinklade objektiv skulle fungera bra, lika så förhindra för tidig diffraktion, det skulle inte gå då i början med ens 20mm objektiv trodde man. taget ur minnet på ett ungefär, andra vet nog bättre. större kamerahus kan om möjligt hjälpa en del också med IBIS, Olympus/Panasonic har inte dom varit lite ledande på IBIS, mindre sensor och större kamera.

Kan vi få ta del av din statistiska analys och gärna en metodbeskrivning också?
Jag gjorde precis som jag skrev att jag gjorde.
Jag läste artiklar på Fotosidan och jämförde hur olika kameramärken beskrevs där.
Jag jämförde Fotosidans tester med de i Kamera & Bild.
I det korta jag skrev här, jämförde jag även hur Canon R5 testats med hur Sony A1 testats här på Fotosidan, och jag tog även med en ingress om R5 som jag inte sett motsvarighet till.
Det finns högvis med arbetsanteckningar om jämförelserna, men att göra någon form av avhandling av det, har jag varken tid, ork eller lust till.
Vill du, kan du göra samma jämförelser som jag gjort, själv. Jag förmodar att allt studiematerialet finns kvar på internet.
Det är upp till var och en att avgöra om det ligger något i det jag påpekar.
Min förhoppning är att olika kameramärken bemöts mer likvärdigt framgent. En test där även andra kameramodeller än Canon R5 testas med adapter och äldre objektiv vore en bra början.

Jag gjorde precis som jag skrev att jag gjorde.
Jag läste artiklar på Fotosidan och jämförde hur olika kameramärken beskrevs där.
Jag jämförde Fotosidans tester med de i Kamera & Bild.
I det korta jag skrev här, jämförde jag även hur Canon R5 testats med hur Sony A1 testats här på Fotosidan, och jag tog även med en ingress om R5 som jag inte sett motsvarighet till.
Det finns högvis med arbetsanteckningar om jämförelserna, men att göra någon form av avhandling av det, har jag varken tid, ork eller lust till.
Vill du, kan du göra samma jämförelser som jag gjort, själv. Jag förmodar att allt studiematerialet finns kvar på internet.
Det är upp till var och en att avgöra om det ligger något i det jag påpekar.
Min förhoppning är att olika kameramärken bemöts mer likvärdigt framgent. En test där även andra kameramodeller än Canon R5 testas med adapter och äldre objektiv vore en bra början.
Utan en ordentlig sammanställning med hårda siffror säger din undersökning inte så mycket. Det är mest en subjektiv uppfattning. Som Sonyanvändare är du förmodligen inte helt neutral när det gäller att reagera på hur mycket Fotosidan har skrivit om olika kameramärken. Om det är lite färre Sonyartiklar en period så fastnar det i minnet, men om det är lite färre Nikonartiklar en period så är det (förstås) inte lika märkbart för dig.

Jag, som inte har någon större känslomässig dragning till något kameramärke (jag använder fyra olika), tycker inte att jag har märkt någon "diskriminering" av vissa märken på Fotosidan. Och om det skulle förekomma så finns det andra informationskanaler om kameror.

Utan en ordentlig sammanställning med hårda siffror säger din undersökning inte så mycket. Det är mest en subjektiv uppfattning. Som Sonyanvändare är du förmodligen inte helt neutral när det gäller att reagera på hur mycket Fotosidan har skrivit om olika kameramärken. Om det är lite färre Sonyartiklar en period så fastnar det i minnet, men om det är lite färre Nikonartiklar en period så är det (förstås) inte lika märkbart för dig.

Jag, som inte har någon större känslomässig dragning till något kameramärke (jag använder fyra olika), tycker inte att jag har märkt någon "diskriminering" av vissa märken på Fotosidan. Och om det skulle förekomma så finns det andra informationskanaler om kameror.

Jag fotograferar analogt med Canon, i 40 år nu.
Jag har både Sony (flera) och Nikon (en) digitalkameror, men använder mest mina Sony-kameror.
Min längsta och "bästa" märkesrelation har jag till Canon.

Att man använder flera olika kameramärken behöver inte nödvändigtvis betyda att man är märkesneutral.
Sannolikt är det något kameramärke som man har mer tillbehör till, och något (kanske samma) som man använder mer ofta än de andra.

Sedan handlar det väl också om vad man är för person, och vad man har för inriktning.
För mig är foto enbart en hobby. I praktiken oftast bara en förlängning av mitt naturintresse.
Information har jag en mer "seriös" relation till, och har även sysslat med det yrkesmässigt. Där är jag mer "professionell" i mitt förhållningssätt.

Men, okey. Låt oss anta att du har rätt.
Man präglas i sin uppfattning, och sina känslor, av det kameramärke man använder mest.
Det borde i så fall förstärkas om det sker ofta och yrkesmässigt, är en del av ens försörjning.

Rimligen borde den som inte har informationsgivning som huvudintresse, vara mindre uppmärksam på eventuell partiskhet.

Observera. Jag har inte hävdat att "mitt", eller något annat kameramärke missgynnats, utan att ett speciellt kameramärke getts fördelar gentemot i princip alla andra.
Min gissning är att det är samma kameramärke som den mest aktuella testaren själv använder.
I så fall stödjer ditt resonemang det jag skrivit.

Intressant Per att du fotograferar med 4 olika kameramärken.
Är det inget av dessa som du använder mer, är det ingen av dessa kameror som du har som favorit?
Är du helt säker på att du är mer neutral än vad jag är?

PMD har pratat mycket om sin Canon 70D, och en hel del om sin mycket lilla G1 eller G5, var det Pannan kameror har inte kollat nu. Olympus finns väl i PMD:s ägor också, dom var visst mycket tidiga med ögonfokus. Sin fina Nikon D750 har inte Per sagt så mycket om, varför vet jag inte, kommer i håg att om A7 kom med IBIS så skulle Per köpa direkt, det var några år sedan förstås, blev nog inget köp där. Kan ha blandat ihop Panna och Olympus, ber om ursäkt för det. IBIS håller Per högt, och jag uppfattar Per som ett levande arkiv, en jäkel på att hitta länkar också.

Det blir nog så att dom nya Canon R3 och Nikon Z9 tar över hela kamera världen med Fuji som bästa APS-C. R5 vass som tusan utan stackad sensor, vad skall inte en R3 kunna utföra, och där även äldre objektiv håller toppklass, R3 kommer nog att dra i väg 40bps utan knot eller hinder. Svenskar gillar stora kameror så dom ser ut att komma tillbaka med R3 och Z5, kanske något mindre än D6/1DX klassen blir dom nog, en annan som jag fotar inte så mycket när det 20 grader kallt ute och behöver sällan då tjocka handskar, men viktigt för yrkesfolket förstås, kräver rejäla rattar när man skall skruva med varma vantar, Racerförare vill ha tunna sulor för känslan med gasen, men fotografer kräver annat, bra gjort att dribbla med menyer och handskar på.

Intressant Per att du fotograferar med 4 olika kameramärken.
Är det inget av dessa som du använder mer, är det ingen av dessa kameror som du har som favorit?
Den senaste tiden har jag fotograferat betydligt mer med min mobiltelefon än med någon "riktig" kamera.

F.ö. är det väl så att man är mest kritisk till den kamera/kameramärke man använder mest? Det är ju där man hittar flest problem.

Men när det gäller intresse för tester är förstås de flesta mest intresserade av det kameramärke man tror att man kommer att köpa en kamera av inom den närmaste tiden.

Det blir nog så att dom nya Canon R3 och Nikon Z9 tar över hela kamera världen med Fuji som bästa APS-C. R5 vass som tusan utan stackad sensor, vad skall inte en R3 kunna utföra, och där även äldre objektiv håller toppklass, R3 kommer nog att dra i väg 40bps utan knot eller hinder.
Vad baserar du det på om jag får fråga? Inget av det som hittills verkligen är känt om Z9 och R3 pekar på att dessa kommer vara överlägsna A1, snarare att de förmodligen presterar likartat.

R3:an vet vi kommer klara 30fps, precis som A1, det har Canon gått ut med men upplösning är i dagsläget okänt.

R5 som du nämner må klara 20 fps med så vitt jag vet är i 12-bit då (det har även A1 vid 30 fps). Skall du ha 14-bit så tror jag det 12 fps som gäller för R5 (20fps 14-bit för A1). Och A1 sensor avläsning är ju fortfarande klart snabbare än R5:ans icke stackade sensor (A1: 1/240 s vs R5: 1/60 s), vilket ju betyder mindre risk för att rörelse-distorsion mm. Finns ju en anledning till att alla tre kommer köra stackade senorer :)

Nikon Z9 vet vi inget om vilken fps den kommer klara, dock vet vi att den klarar 8K, återigen precis som A1.

Väldig massa okända parametrar för att man skall kunna påstå att något troligen är bättre än något annat.

Men jag tror R3 kommer sälja bra oavsett upplösning den har. R5/R6 gått som smör (ligger bra på försäljningslistor) och Canon har visat att deras AF är i klass med Sony och den här lär inte prestera sämre.

Nikon är jag inte alls lika säker på, de har mer att bevisa. Z modellerna må vara bra kameror med de har ju inte slagit stort försäljningsmässigt hittills. De ligger ju ganska långt efter Sony och Canon här. Kommer Z9 vara modellen som alla befintliga Nikon-användare väntat på? Tveksamt med tanke på att priset lär ligga på minst samma nivå som A1/R3. Bara vänta och se :)

Vad baserar du det på om jag får fråga? Inget av det som hittills verkligen är känt om Z9 och R3 pekar på att dessa kommer vara överlägsna A1, snarare att de förmodligen presterar likartat.

R3:an vet vi kommer klara 30fps, precis som A1, det har Canon gått ut med men upplösning är i dagsläget okänt.

R5 som du nämner må klara 20 fps med så vitt jag vet är i 12-bit då (det har även A1 vid 30 fps). Skall du ha 14-bit så tror jag det 12 fps som gäller för R5 (20fps 14-bit för A1). Och A1 sensor avläsning är ju fortfarande klart snabbare än R5:ans icke stackade sensor (A1: 1/240 s vs R5: 1/60 s), vilket ju betyder mindre risk för att rörelse-distorsion mm. Finns ju en anledning till att alla tre kommer köra stackade senorer :)

Nikon Z9 vet vi inget om vilken fps den kommer klara, dock vet vi att den klarar 8K, återigen precis som A1.

Väldig massa okända parametrar för att man skall kunna påstå att något troligen är bättre än något annat.

Men jag tror R3 kommer sälja bra oavsett upplösning den har. R5/R6 gått som smör (ligger bra på försäljningslistor) och Canon har visat att deras AF är i klass med Sony och den här lär inte prestera sämre.

Nikon är jag inte alls lika säker på, de har mer att bevisa. Z modellerna må vara bra kameror med de har ju inte slagit stort försäljningsmässigt hittills. De ligger ju ganska långt efter Sony och Canon här. Kommer Z9 vara modellen som alla befintliga Nikon-användare väntat på? Tveksamt med tanke på att priset lär ligga på minst samma nivå som A1/R3. Bara vänta och se :)

Jodå A1 har mindre problem med Rolling Shutter än R5, blixtprestandan är bra också med A1, autofokusen suverän också. Annars går jag en del på Fröderbergs stora test av A1 i senaste Fotosidans Magasin och den stora prisskillnaden på runt 25000 kr, om man ser till totalen mellan kamerorna, skillnaden i antalet pixlar är liten tex, Magnus är Canon fotograf och har väl kört R5 längre än A1 kan jag tänka och mycket van vid hanteringen av menyer och knappar, tyvärr så är A1 en aning svårnådd för en bredare allmänhet på grund av priset, man hoppas där att en kommande A7IV blir bra och mera prisvärd.

ANG 12-14 bit osv, så påtalade Martin Agfors att när man skruvar upp ISO så tappar man fördelen med 14-16 bit ganska så fort, och ISO behöver oftast upp för att man skall klara lite snabbare bilder vid sport och fågelbilder, så det kanske inte vore oävet med att kunna välja in 10 bit vid speciella situationer, det börjar utmynna med detaljer mellan dom nya kamerorna också, ena märket klarar flera bilder med mekanisk slutare, och nu går vid nog till enbart elektronisk slutare, DPR tyckte det fungerade riktigt skapligt med A1 att köra så, så det kommer nog att bli lite detalj-krig framöver;)

Senast ändrad:

Om jag får gissa så skulle jag tro att den stora skillnaden blir ergonomin. Sony har visserligen fått bättre grepp på senare modeller, men fortfarande känns en Nikon D5 och förmodligen den kommande Z9 betydligt bättre i handen. Folk som köper den här typen av produkter kommer troligen att använda dem yrkesmässigt och då är sådant här lika viktigt som tekniska specifikationer.

Om jag får gissa så skulle jag tro att den stora skillnaden blir ergonomin. Sony har visserligen fått bättre grepp på senare modeller, men fortfarande känns en Nikon D5 och förmodligen den kommande Z9 betydligt bättre i handen. Folk som köper den här typen av produkter kommer troligen att använda dem yrkesmässigt och då är sådant här lika viktigt som tekniska specifikationer.
Finns säkert dom som kommer föredra ett större hus, absolut.

Men A1 (och Canon och Nikons motsvarigheter får man anta) riktar sig ju inte till en viss grupp på samma sätt som D6 och 1DX gör. Det är ju inte enbart en kamera för sportfotografer med stora tunga objektiv. Det är en väldigt bra gör-allt-kamera för en bredare målgrupp (även om priset såklart fortfarande är saftigt för de flesta) och många gillar nog även att den är lättare och liten till formen.

Det är enklare att balansera den på en gimbal eller sätta den på en drönare (Sonys egna kommande Airpeak tex) eller när låg vikt är viktigt som för äventyrsfotografer.

För en så dyr kamera så har den sannolikt sålt väldigt bra, dels för att Sony själva sagt det (det är klart dom gör) men den låg även väldigt högt på tex B&H bästsäljar-lista ett bra tag. Så det är nog många utöver yrkesfotografer som köp den. Och det gäller nog Canon/Nikons kommande modeller också skulle jag gissa.

Jag tvivlar inte på att vissa vill ha "ergonomiska" handtag lr stora vred, men tittar jag på Red och Hasselblad etc så tvivlar jag starkt att ergonomi ligger lika högt som bildkvalitet, t.o.m knepiga RAW-filer som behöver jobbade extra med kan accepteras, bara slutresultat blir bra (bäst).

Ta fram en sensor som utklassar dagens sensorer och sälj den i en trälåda som inte ens tål fukt ska du se att den säljs i ett stort antal.

För en så dyr kamera så har den sannolikt sålt väldigt bra, dels för att Sony själva sagt det (det är klart dom gör) men den låg även väldigt högt på tex B&H bästsäljar-lista ett bra tag. Så det är nog många utöver yrkesfotografer som köp den. Och det gäller nog Canon/Nikons kommande modeller också skulle jag gissa.
Brukar det inte vara fler amatörer än yrkesfotografer som köper Canon EOS-1D;or och Nikon DN;or också?

Jo, så är det säkert. Mitt kommentar gällde Unos inlägg om att de som köper dessa kameror kommer använda dom yrkesmässigt och att då är saker som ett stort hus att greppa lika viktigt som spec:ar.

Men med tanke på specifikationerna på A1 så skulle jag allafall gissa att andelen sportfotografer och liknande (som kanske drar mest fördel av ett större hus) är ännu mindre här än den var för D6/1DX modellerna.

Jag menar även om man som glad amatör har pengarna att köpa en 1DX så kanske den lägre upplösningen gjort att du avstått för att upplösning eller DR har varit viktigare för dig än hastigheten. Med A1 (och sannolikt R3 o Z9) får du kameror som är bra på allt, upplösning, hastighet och dessutom är fantastiska videokameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar