keckax
Aktiv medlem
I den har du ju ingen elektronisk sökare som kan zooma in
Tänker på live view.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
I den har du ju ingen elektronisk sökare som kan zooma in
Använder du LV på D800 kan du förstås sätta skärpan lika exakt, men du frågade ju om den elektroniska sökaren.
Jag skulle vilja säga att om det är tillräckligt ljust är ovf överlägset. När det blir för mörkt i den sökaren har evf fördel. Den dag evf får tillräckligt hög upplösning försvinner ovf:ens fördel när ljuset är tillräckligt. Mina åsikter baseras från erfarenhet av Sony A850 och A99.Jag funderar på om det eventuellt är enklare att sätta fokus rätt med ögat till en kamera med elektronisk sökare jämfört med traditionell. Alltså om det finns hjälpmedel för detta i den nya tekniken. Att live view hjälper till och gör manuell fokusering "enklare" vet jag. Men min teknik är att sätta kameran till ögat. Frågan är alltså om manuell fokus hjälper fotografen på traven med den nya tekniken och dessa förutsättningar?
/K
Hej Lennart! Har du erfarenhet av manuell fokusering med elektronisk sökare? Kan det vara så att sökaren ger säkrare "träff" för mig som gillar gamla maulella nikkor, än med en vanlig genomsiktssökare?
Har inte riktigt hängt med i utvecklingen det senaste året
För att ditt påstående om överpriser i Sverige ska gälla, så behöver priset 995 GBP gälla för de flesta försäljningsställena i Britannien, inte bara på någon enstaka nätsajt. Är det så?
Här i sverige tycks dock råda monopolställning, följ svenska importörens pris, annars levereras inga kameror, varför skulle annars priset vara nästan exakt samma hos alla detaljister?
Jag läste någonstans i tråden att på dessa kameror var marginalerna väldigt höga, men det kanske var fel då?
Jag plåtade lite igår med Minolta MD 100mm f2.5 på min A7 med samma adapter som jag använt till NEX-7. Har även testat lite med Minolta MD 50/2 på en gammal macrobälg och Minolta MD 45/2 på en tiltadapter. Allt verkar fungera fint och även tiltadaptern verkar teckna ut hela A7 sensorn. Har inte testat med vidvinklar, men det är väl endast mätsökarobjektiv som har problem. Minolta MD var ju också spegelhus och borde därför ha den distans till filmen/sensorn som behövs för att slippa problem.Moss, ingen som har någon erfarenhet av hur A7/A7r funkar med Konica AR/Minolta MD gluggar? Kör dessa med fördel på min Nex 7. Står lite i valet och kvalet mellan en A7 eller en A7R. Alternativet för min del är annars ett inköp av en Nikon D800 och fortsätta plåta med Nex 7:an. Vore tacksam för era kommentarer.
Jag plåtade lite igår med Minolta MD 100mm f2.5 på min A7 med samma adapter som jag använt till NEX-7. Har även testat lite med Minolta MD 50/2 på en gammal macrobälg och Minolta MD 45/2 på en tiltadapter. Allt verkar fungera fint och även tiltadaptern verkar teckna ut hela A7 sensorn. Har inte testat med vidvinklar, men det är väl endast mätsökarobjektiv som har problem. Minolta MD var ju också spegelhus och borde därför ha den distans till filmen/sensorn som behövs för att slippa problem.
Ah, min NEX-7 är såld, men ja, A7 är nästan som en förväxt NEX-7 fast med menysystem och inställningar hämtade från A99 (klart bättre!) och med något robustare känsla. Knappen för sökarförstoring och även ratten för exponeringskompensation sitter även mycket bättre på A7 än NEX-7 och videoknappen är försänkt så jag har inte lyckats trycka in den av misstag en enda gång ännuLåter lovande. Såg förresten att även du hade en Nex 7, är det samma smidiga handhavande då det gäller plåtning manellt med gamla juveler? Tänkte nämast med tanke på peaking, förstoring etc?