Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Använder du LV på D800 kan du förstås sätta skärpan lika exakt, men du frågade ju om den elektroniska sökaren.

Använder du LV på D800 kan du förstås sätta skärpan lika exakt, men du frågade ju om den elektroniska sökaren.

Jag funderar på om det eventuellt är enklare att sätta fokus rätt med ögat till en kamera med elektronisk sökare jämfört med traditionell. Alltså om det finns hjälpmedel för detta i den nya tekniken. Att live view hjälper till och gör manuell fokusering "enklare" vet jag. Men min teknik är att sätta kameran till ögat. Frågan är alltså om manuell fokus hjälper fotografen på traven med den nya tekniken och dessa förutsättningar?

/K

Jag provade A7 som hastigast på mässan, och tyckte bla att bilden jag fick (under någon sekund) i sökaren, efter tagen bild var något nytt för mig. Skärpedjup osv kunde ses, precis som en färdig bild. Det fick- för en novis som mig en upplevelse som jag inte upplevt tidigare och gav mig ytterligare en ögonbrynshöjare för den här lilla skapelsen. Spännande!

/K

Jag funderar på om det eventuellt är enklare att sätta fokus rätt med ögat till en kamera med elektronisk sökare jämfört med traditionell. Alltså om det finns hjälpmedel för detta i den nya tekniken. Att live view hjälper till och gör manuell fokusering "enklare" vet jag. Men min teknik är att sätta kameran till ögat. Frågan är alltså om manuell fokus hjälper fotografen på traven med den nya tekniken och dessa förutsättningar?

/K
Jag skulle vilja säga att om det är tillräckligt ljust är ovf överlägset. När det blir för mörkt i den sökaren har evf fördel. Den dag evf får tillräckligt hög upplösning försvinner ovf:ens fördel när ljuset är tillräckligt. Mina åsikter baseras från erfarenhet av Sony A850 och A99.

Hej Lennart! Har du erfarenhet av manuell fokusering med elektronisk sökare? Kan det vara så att sökaren ger säkrare "träff" för mig som gillar gamla maulella nikkor, än med en vanlig genomsiktssökare?

Har inte riktigt hängt med i utvecklingen det senaste året

Hej själv!

Jag får väl oxå svara då frågan var ställd till mig i första läget. Nu har jag placerat häcken framför datorn och skriver följande:

Innan jag bytte tillbaks till Nikon från Sony använde jag en tid Sony A77 och för att precisionsinställa manuellt var jag mycket nöjd med EVF (som dock hade vissa andra nackdelar, men detta var en fördel).

Att kunna förstora sökarbilden+kombinera med focuspeaking gjorde det oerhört lätt att med 85/1.4 och 50/1.4 sätta skärpan perfekt på full glugg.

Sak samma med NEX-7 som jag har kvar och via adapter kör Nikkorgluggar med. Men jag skaffade D800 och är helnöjd med den då den har en massa andra fördelar jag saknade på Sonys FF-kameror.

Jag vill inte starta ngn EVF vs OVF diskussion här, men för detta ändamål var EVF mycket bra förutsatt att motivet var av relativ "lugn" art.

Nu går ju, som andra framhållit, LV att använda istället på D800, fast då kan jag sakna att den displayen inte är vinklingsbar och därtill ganska svår att se i soligt väder. Fast använder jag LV+kontrastsökande AF och låser på motivet blir resultatet spot-on. Dock inte så kul att hålla en D800+24-70/2.8 på halvraka armar framför sig.

Däremot är D800:ans vanliga AF så pass säker att det är ett icke-problem för mig. Men sådant är livet: En kamera kan inte ha allt. Man får välja den som man tycker passar bäst för en själv i den mån man har råd.

Så hade jag pengar skulle jag gärna skaffat en A7r som komplement till D800, men den senare vill jag absolut inte göra mig av med bara för EVF:s skull. I de flesta situationer föredrar jag ju OVF, men anser att båda typerna har sina för- och nackdelar.

MVH//Lennart

Har lekt med A7 ett par dagar nu och är nästan odelat positiv. Jag hade A7R hemma några dagar för att testa men kom fram till att jag inte behöver 36Mpix (ser det som ett tecken på personlig utveckling).
Steget upp från en NEX-6 är gigantiskt, faktiskt. Menysystem, byggkvalitet, bildkvalitet...riktigt bra!

Som minus så tycker jag att luckorna är av riktigt bristande byggkvalitet. Luckan för USB kommer brytas av när den laddas någon gång är jag säker på.

Så nu är det bara att vänta tills ljuset kommer tillbaka om ett halvår så vet man vad kameran går för på riktigt också!

I England kan man köpa a7-hus för 995 pund, dvs 10683,61 kr. Är nog så att marginalerna i Sverige är väldigt höga, som någon skrev, och att det talar för att priserna kan sjunka rejält framöver. Hoppas det är så.

Edit: tagit bort länk till tveksam webbhandel

/Mod

Senast redigerad av en moderator:
För att ditt påstående om överpriser i Sverige ska gälla, så behöver priset 995 GBP gälla för de flesta försäljningsställena i Britannien, inte bara på någon enstaka nätsajt. Är det så?

För att ditt påstående om överpriser i Sverige ska gälla, så behöver priset 995 GBP gälla för de flesta försäljningsställena i Britannien, inte bara på någon enstaka nätsajt. Är det så?

Vem sa att det var överpriser? Inte jag, jag sa att någon skrev att de har goda marginaler i Sverige och att det kanske är så eftersom kan sälja den betydligt billigare i England. Varför måste det gälla på de flesta förställningsställen där? Jobbar du på svenska Sony?
Här i sverige tycks dock råda monopolställning, följ svenska importörens pris, annars levereras inga kameror, varför skulle annars priset vara nästan exakt samma hos alla detaljister?

Det där priset väcker rejäla varningsflagg med tanke på att de skriver att det endast gäller vid "bank transfer", dvs förskottsbetalning. Var ju nyligen en svensk kamerabutik som körde apbilliga priser mot förskott en jul för att ägaren sedan skulle fly med pengarna till Thailand (utan att skicka varor)

Här i sverige tycks dock råda monopolställning, följ svenska importörens pris, annars levereras inga kameror, varför skulle annars priset vara nästan exakt samma hos alla detaljister?

Umm.., för att det knappt är någon marginal på rek-priserna, och du kan i och med prisjämförelsesajterna inte lägga dig över dessa för då går köparna någon annanstans. Vilket i sin tur innebär att du missar chansen till merförsäljning av tillbehör med högre marginal (väska, UV-filter etc, helst i paket med finansiering och försäkring) för att faktiskt gå med vinst?

Moss, ingen som har någon erfarenhet av hur A7/A7r funkar med Konica AR/Minolta MD gluggar? Kör dessa med fördel på min Nex 7. Står lite i valet och kvalet mellan en A7 eller en A7R. Alternativet för min del är annars ett inköp av en Nikon D800 och fortsätta plåta med Nex 7:an. Vore tacksam för era kommentarer.

Jag läste någonstans i tråden att på dessa kameror var marginalerna väldigt höga, men det kanske var fel då?

Som vanligt i en marknadsekonomi styrs priset av tillgång och efterfråga. En relativt unik produkt kan inledningsvis betinga ett högre pris tills konkurrensen hinner ikapp. Om försäljningen sjunker kan man mha prissänkningar få upp volymerna. Om heffaklumparna (Canon, Nikon) upptäcker att en konkurrerande produkt säljer "för" bra lär dom inte sitta still i båten.

Vanligtvis är marginalen en mycket väl bevarad hemlighet för varje producent.

Moss, ingen som har någon erfarenhet av hur A7/A7r funkar med Konica AR/Minolta MD gluggar? Kör dessa med fördel på min Nex 7. Står lite i valet och kvalet mellan en A7 eller en A7R. Alternativet för min del är annars ett inköp av en Nikon D800 och fortsätta plåta med Nex 7:an. Vore tacksam för era kommentarer.
Jag plåtade lite igår med Minolta MD 100mm f2.5 på min A7 med samma adapter som jag använt till NEX-7. Har även testat lite med Minolta MD 50/2 på en gammal macrobälg och Minolta MD 45/2 på en tiltadapter. Allt verkar fungera fint och även tiltadaptern verkar teckna ut hela A7 sensorn. Har inte testat med vidvinklar, men det är väl endast mätsökarobjektiv som har problem. Minolta MD var ju också spegelhus och borde därför ha den distans till filmen/sensorn som behövs för att slippa problem.

Jag plåtade lite igår med Minolta MD 100mm f2.5 på min A7 med samma adapter som jag använt till NEX-7. Har även testat lite med Minolta MD 50/2 på en gammal macrobälg och Minolta MD 45/2 på en tiltadapter. Allt verkar fungera fint och även tiltadaptern verkar teckna ut hela A7 sensorn. Har inte testat med vidvinklar, men det är väl endast mätsökarobjektiv som har problem. Minolta MD var ju också spegelhus och borde därför ha den distans till filmen/sensorn som behövs för att slippa problem.

Låter lovande. Såg förresten att även du hade en Nex 7, är det samma smidiga handhavande då det gäller plåtning manellt med gamla juveler? Tänkte nämast med tanke på peaking, förstoring etc?

Låter lovande. Såg förresten att även du hade en Nex 7, är det samma smidiga handhavande då det gäller plåtning manellt med gamla juveler? Tänkte nämast med tanke på peaking, förstoring etc?
Ah, min NEX-7 är såld, men ja, A7 är nästan som en förväxt NEX-7 fast med menysystem och inställningar hämtade från A99 (klart bättre!) och med något robustare känsla. Knappen för sökarförstoring och även ratten för exponeringskompensation sitter även mycket bättre på A7 än NEX-7 och videoknappen är försänkt så jag har inte lyckats trycka in den av misstag en enda gång ännu :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar