ANNONS
Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag gissar att ett antal av er kommer att köra med adaptrar och icke-Sonygluggar, vilket jag också har funderat lite på. Men hur blir det med vädertätningen då egentligen? Jag antar att de flesta adaptrar inte är vädertätade.

Eller är de lite dyrare adaptrarna som Metabones eller Novoflex vädertätade kanske? För mig som älskar att plåta street i dåligt väder är det nästan ett måste. Kanske gör jag bäst i att gå på Sonys egna 35/2,8 då?

Inga av mina manuella gluggar är vädertätade, så jag har aldrig brytt mig om adaptrarna är det. Så vitt jag vet har inga adaptertillverkare vågat skriva att deras adaptrar är vädertätade så man kan nog utgå från att de inte är det. Ska man gatuplåta i dåligt väder kan nog FE 35:an vara ett klokt val, ett av väldigt få val skulle jag våga påstå. Sen kan nog den som är lite händig bygga en tygstrut, liknande de kameraregnskydd som finns, fast mer som ett rör över objektivet. Det finns ju väldigt tunna och fina tekniska vävar som skulle kunna funka för sånt.

https://www.playmemoriescameraapps.com/portal/index.php?setall=1
Klicka på A7 eller A7R i menyn till vänster så ser du vilka appar som är kompatibla med dessa kameror i nuläget. Inte så många som sagt. Sen minns jag vagt att jag läst att UI:t man ser när man drar igång app-miljön i Sonys kameror är en strippad androidvariant. Vet dock inte sanningshalten i detta, men helt otänkbart är det inte. Kamerorna har således två operativsystem, dels maskin-OS:et, dels det strippade android-OS:et som i sin tur pratar med kameraoperativet via definierade API:n.
Aha. Koolt! Appar i systemkameror är väl Sony ganska ensamma om? Eller finns det andra som också har det?

Någon vädertätning blir det inte med några adaptrar tror jag, men de som sitter bra (som t.ex. Novoflex) torde vara säkrare än billigare adaptrar.
Lite krymptejp runt skarven gör nog susen! :)

Skämt åsido så finns det sätt att väderskydda kamera och objektiv som fungerar ganska bra. Med tejp, plastpåse och lite fiffighet kommer man rätt långt.

Några vattendroppar på objektivet tror jag inte heller man behöver vara rädd för. Man bör dock se upp så att det inte rinner vatten på objektivet, för då kan det ta sig in genom otäta springor.

Ja, och om funktionen är lika seg som på A99 så går det inte att trycka snabbt två gånger utan det krävs en liten paus mellan trycken. Resultatet för mig är att jag bara använder funktionen ibland, på statiska motiv.

man kan trycka en gång och förstora steglöst med bakgre ratten också. Antingen flera tryck på C2 eller C2 plus bakre ratten.

16/50 2,8 SSM som kom med A-77 har viss vädertätning för att bättre stå emot dam och fukt, men vad det innebär i praktiken är jag osäker på.

Talar du om hur det fungerar med FE-objektiv nu? Jag lyckas inte få det att funka som du beskriver med mina a-objektiv tyvärr.

Nä A-objektiv blir det inga finesser med. Jag menar allt som är vanliga E-mountobjektiv till NEX APS-C och de nya FE för de uppför sig som alla andra E-mounts. Problemet med A-mount är ju att det finns gamla mekaniska objektiv och de med inbyggda fokusmotorer och inte alla med inbyggda fokusmotorer beter sig likadant heller med DMF. Alla hus har inte DMF heller så det är lite rörigt, vad man kan och inte kan göra men det ska ju inte gälla A77 och A99. SAM-objektiven funkar ju heller inte riktigt som de mer avancerade G-objektiven t.ex. eller en del av Sigmas för den delen.

Jag säger bara att vill man ha en smartare hantering än med A-mountsystemet och gamla manuella objektiv så får man det bara med E-mountobjektiv vare sig de är av den äldre typen för APS-C eller de nya FE. Så funktionen är inte lika seg som på A99 om man använder E-mounts. Då trycker man en gång och sedan snurrar man på ratten.

Du skrev ju:
"Ja, och om funktionen är lika seg som på A99 så går det inte att trycka snabbt två gånger utan det krävs en liten paus mellan trycken. Resultatet för mig är att jag bara använder funktionen ibland, på statiska motiv."

Leica ansåg inte att det var något problem att deras objektiv inte var vädertätade när det diskuterades i samband med nya M (240) som är vädertätad. Jag kommer inte ihåg argumenten men jag antar att det faktum att de inte innehåller någon elektronik gör dem betydligt mindre känsliga för vatten och fukt, det torde gälla andra motsvarande objektiv också.

Sten-åke, jag känner till detta sen länge nu, trodde jag var tydlig med det förstå gången du skrev om hur det funkar med e-objektiven :) Men tack i allafall.

Problemet med icke vädertätade mekaniska objektiv är kanske snarast att fukten kan ta den vägen in i kameran, och det är ju inte så skoj ...

Nej, bildexemplen du skickade mig var bra: fin detaljering med mycket få artefakter (bara en petitess att nämna). Zeiis 35:an gör sannolikt inte det hela sämre:). Bra DR.

Påminner väldigt mycket om vad jag får ut av min d800 och 60/2.8 macro samt 85/1.8 vad gäller just de nämnda faktorerna. Med bra objektiv blir det jämnt skägg mellan de här kamerorna om man efterbehandlar noga. Imponerande för en så "liten" kamera. Var dock tvungen att nämna objektiv i den här jämförelsen.

Vad gäller MF är säkert A/(r) säkrare.

Tack!

//Lennart

Hej Lennart! Har du erfarenhet av manuell fokusering med elektronisk sökare? Kan det vara så att sökaren ger säkrare "träff" för mig som gillar gamla maulella nikkor, än med en vanlig genomsiktssökare?

Har inte riktigt hängt med i utvecklingen det senaste året

Hej Lennart! Har du erfarenhet av manuell fokusering med elektronisk sökare? Kan det vara så att sökaren ger säkrare "träff" för mig som gillar gamla maulella nikkor, än med en vanlig genomsiktssökare?

Har inte riktigt hängt med i utvecklingen det senaste året

Jag är inte Lennart, men manuell fokusering med EVF är mycket exakt när man använder förstorad sökarbild. I väldigt dåligt ljus är det dock svårt att se något alls att fokusera på, så då bör man vara utrustad med ficklampa för att få till det :)

Jag är inte Lennart, men manuell fokusering med EVF är mycket exakt när man använder förstorad sökarbild. I väldigt dåligt ljus är det dock svårt att se något alls att fokusera på, så då bör man vara utrustad med ficklampa för att få till det :)

Den möjligheten har jag ju även på min D800. Tänker på bilden som ges via sökaren. Eller missförstår jag dig?

Han har väl en skärm som kan visa levande vy? Så han slipper använda den gammalmodiga spegelreflexsökaren. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar