Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Som vanligt i en marknadsekonomi styrs priset av tillgång och efterfråga. En relativt unik produkt kan inledningsvis betinga ett högre pris tills konkurrensen hinner ikapp. Om försäljningen sjunker kan man mha prissänkningar få upp volymerna. Om heffaklumparna (Canon, Nikon) upptäcker att en konkurrerande produkt säljer "för" bra lär dom inte sitta still i båten.

Vanligtvis är marginalen en mycket väl bevarad hemlighet för varje producent.

Det finns ju flera typer av marginal.

Jag utgår från att marginalen från Sony till detaljist är helt ok iom att Sony (precis som Apple) säljer varorna till rek utpris själva. Med reservation för att Sony i det här fallet verkar sikta på att köpa marknadsandelar med lägre prissättning än marknadens förväntan.

Marginalen från detaljist till slutkund är därmed sannolikt mycket lägre. Har ingen direkt insyn i elektronikbranschen längre, men för ett par år sedan blödde kedjorna ordentligt, mycket på grund av att marginalerna inte täckte kostnaderna för att bedriva butik.

Att utpris till kund är högre i Sverige än många andra länder beror inte i första hand på höga mariginaler i detaljistled.

Det beror snarare på att vi via moms, arbetsgivaravgifter mm har att finansiera mer gemensam välfärd - till exempel 480 dagars lagstadgad betald ledighet (samt motsvarande 203.520 kr i barnbidrag) per fött barn i Sverige.

I USA förväntas du vara tillbaka på jobbet efter hemkomst från BB (om du inte har annat reglerat i avtalet med din arbetsgivare). Barnbidrag existerar inte.

No pain, no gain, så att säga ;-)

Ah, min NEX-7 är såld, men ja, A7 är nästan som en förväxt NEX-7 fast med menysystem och inställningar hämtade från A99 (klart bättre!) och med något robustare känsla. Knappen för sökarförstoring och även ratten för exponeringskompensation sitter även mycket bättre på A7 än NEX-7 och videoknappen är försänkt så jag har inte lyckats trycka in den av misstag en enda gång ännu :)

Oj så du har sålt NEX-7:an...!? Då går du ju miste om crop 1,5 i teleändan...;) Har bl a några gamla Minolta/Konica 135 mm dessa blir ju på Nexen fantastiskt smidiga och skarpa 200 telen. Rekommenderas varmt! Men men inte utan även jag längtar efter crop 1:1 inte minst då vad det gäller i vidvinkeländen.
Vidvinklar är kul :) Hur är det förresten med fokuspeakingen på A7 funkar den lika bra som på NEX-7 eller kanske rent utav bättre?

Oj så du har sålt NEX-7:an...!? Då går du ju miste om crop 1,5 i teleändan...;) Har bl a några gamla Minolta/Konica 135 mm dessa blir ju på Nexen fantastiskt smidiga och skarpa 200 telen. Rekommenderas varmt! Men men inte utan även jag längtar efter crop 1:1 inte minst då vad det gäller i vidvinkeländen.
Vidvinklar är kul :) Hur är det förresten med fokuspeakingen på A7 funkar den lika bra som på NEX-7 eller kanske rent utav bättre?
Man ska inte dissa NEX-7. Det var nog faktiskt bättre sport-/naturalternativ med sin 1,5 crop och 10 fps serietagning, och det var faktiskt lockande att köpa A7R för att kunna använda APS-C objektiv med 16 megapixels upplösning, t.ex. min väldigt skarpa supervidvinkel Sigma 8-16mm, men jag landade på A7 och säljer Sigmorna (finns i annonsmarknaden).

Peakingen funkar nog liknande mot A99 (som kanske var snäppet bättre än NEX-7, men snarlik). Något jag noterat på A7, kanske även gäller de andra kamerorna (inte testat), är att peakingen är klart känsligare mot vertikala linjer. Så har man horisontella linjer kan det vara värt att hålla kameran i porträttläge för tydligare fokusmarkering.

Du vet väl att du kan programmera vilken knapp du vill för sökarförstoring? Utom video- och menyknapparna då, men de sitter ju inte bra till ändå.
Jo, jag menade bara att den satt lite illa till på NEX-7, och bättre by-default på A7, man slipper lyfta handloven från greppet för att trycka in sökarförstoringen med tummen.

Man ska inte dissa NEX-7. Det var nog faktiskt bättre sport-/naturalternativ med sin 1,5 crop och 10 fps serietagning, och det var faktiskt lockande att köpa A7R för att kunna använda APS-C objektiv med 16 megapixels upplösning, t.ex. min väldigt skarpa supervidvinkel Sigma 8-16mm, men jag landade på A7 och säljer Sigmorna (finns i annonsmarknaden).

Peakingen funkar nog liknande mot A99 (som kanske var snäppet bättre än NEX-7, men snarlik). Något jag noterat på A7, kanske även gäller de andra kamerorna (inte testat), är att peakingen är klart känsligare mot vertikala linjer. Så har man horisontella linjer kan det vara värt att hålla kameran i porträttläge för tydligare fokusmarkering.

Ok tack för info, ska bli spännande att se exempel på hur A7 respektiva A7R funkar tillsammans med äldre objektiv. Eller för all del tillsammans med nya 35:an. Tycker det är intressant med de så kallade Konica/Minolta färgerna :)

Tycker det ser bra ut, skön känsla i bilderna speciell de tagna med den snabba Canonlinsen :) Har bl a en Hexanon M 28mm 2,8, som ju från början är avsedd för Konicas mätsökarkamera Hexar RF, denna är jag nyfiken att testa på en A7:a. Hörde någonstans att A7 lämpar sig bättre för mätsökarvidvinklar än A7R.

Hrrrm, om man får länka till Steve Huff så kanske man också får länka till sig själv? Jag inser att det kan verka som fiskande efter uppmärksamhet, men det råkar vara så att jag skriver väldigt mycket mer ingående i bloggen om utrustning än vad jag gör i forumen, så detta kan förmodligen vara läsvärt angående a7: http://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/en-vecka-med-sony-945-7.htm

Ikväll provade jag Olympus OM 28/3,5 inomhus, och det verkar helt strålande! Ingen nämnvärd vinjettering vid full glugg och färgerna är kanonfina. Den låga ljusstyrkan är emellertid ett gravt problem. Mitt exemplar saknar multicoating, men hur jag än bär mig åt så får jag inga flares ändå:)

DSC00143.jpg

1/20 sekund, f/3,5 och ISO 5000. Säger en del om både objektiv och kamera! :)

Edit: Under eftermiddagen provade jag också OM 35/2,8. Och även där blev jag imponerad av färgerna. Ett ordentligt snäpp upp från Nikons manuella objektiv, om jag inte är ute och cyklar.

Jag tycker för min del att det var mer än väl motiverat att länka "till dig själv". Din blogg innehåller många erfarenheter och bilder som definitivt måste vara av intresse för dem som läser denna tråd.
:)

Så har då Steve Huff sagt sitt om A7 / A7r
Han inleder med något jag också undrat över. Varför har Sony gjort folk förvirrade genom att lansera TVÅ så lika kameror samtidigt??
Om man är förvirrad av det så har man lite dålig koll, tycker jag.

Generellt tycker jag att det bra med många valmöjligheter.

Hrrrm, om man får länka till Steve Huff så kanske man också får länka till sig själv? Jag inser att det kan verka som fiskande efter uppmärksamhet, men det råkar vara så att jag skriver väldigt mycket mer ingående i bloggen om utrustning än vad jag gör i forumen, så detta kan förmodligen vara läsvärt angående a7: http://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/en-vecka-med-sony-945-7.htm
Ja, det får du. Du må vara lite rabiat ibland (-:), men för saklig information om kameror och objektiv så läser jag hellre vad du skriver än vad Rockwell och Huff skriver.

Ikväll provade jag Olympus OM 28/3,5 inomhus, och det verkar helt strålande! Ingen nämnvärd vinjettering vid full glugg och färgerna är kanonfina. Den låga ljusstyrkan är emellertid ett gravt problem. Mitt exemplar saknar multicoating, men hur jag än bär mig åt så får jag inga flares ändå:)
Och det där borde jag inte ha läst. :) Jag har detta objektiv (och OM 35/2.8 som du också nämnde). Din rapport får mitt kreditkort att svettas oroligt. Jag hade tänkt vänta lite till med inköp av en digital småbildskamera, men nu vetetusan ...

Han inleder med något jag också undrat över. Varför har Sony gjort folk förvirrade genom att lansera TVÅ så lika kameror samtidigt??

http://www.stevehuffphoto.com/2013/11/29/the-sony-a7-and-a7r-camera-review-by-steve-huff/

/Stephan

Märkligt uttalande tycker jag, två priser att fundera över är väl perfekt. Nikon släppte sin D800 först vilket var smart för dom men kanske inte för kunden som annars valt den billigare D600 om dom kommit samtidigt.

Visa bilaga 132121

Edit: Under eftermiddagen provade jag också OM 35/2,8. Och även där blev jag imponerad av färgerna. Ett ordentligt snäpp upp från Nikons manuella objektiv, om jag inte är ute och cyklar.

Med vilken av modellerna, a7 eller a7r?

http://www.stevehuffphoto.com/2013/11/29/the-sony-a7-and-a7r-camera-review-by-steve-huff/

/Stephan

Ja de är lika till det yttre men det är stor skillnad på sensorer och AF eller hur? Det finns väl exempel på sämre diversifiering.

Marknadsdiversifiering och segmentering av kameramarknaden är ibland märklig. Jag har för länge sedan skrivit om detta att man får väldigt lite på marginalen ibland i alla fall när det gäll möjlig bildkvalitet. Ibland har en entusiastmodell som Canons 7D haft samma sensor som instegsmodellerna. Vad är det då man betalar för i prestanda byggkvalitet? Snabbare seriebildtagningshastighet? Ibland, men när Sony lanserade toycamera A55 så var ju inte heller det nödvändigtvis ett argument längre.

En av de fånigaste sakerna med A7/A7r diversifieringen är att göra rattar av plast alt. metall som skiljande på kameror som kostar nära 15.000 och uppåt. Hur trovärdigt är det? Det är ju bara fånigt. Är det många som tror att byggkvalitet gör rätt för den prislapp den ofta har p.g.a. produktionskostnaderna? Vad kostar Sonys metallfront i A7r och metallrattar på marginalen? Så det är väl klart att vore det inte för sensoregenskaper så skulle det väl vara få som skulle lagt upp de extra pengar en A7r kostar.

Sedan verkar det ofta som om folk alltid köper den dyraste modellen i Sverige om det finns fler i samma generation och familj. A560 släpptes inte ens i Sverige och hur många A450 såldes det? Det har alltid varit de dyraste i en serie som gått bäst, vilket A550 och A580 och A350 på sin tid visat.

Visa bilaga 132121

Trevlig läsning Martin. Är också väldig positiv fast jag nog går åt andra hållet med denna kamera och fokuserar på att använda den superkompakt men endast Zeiss 35:an. Jag har en hel del objektiv från både Konica och Pentax men inget jag skruvat på hittills kan mäta sig med Zeiss:en, vilket inte innebär att jag inte kommer använda dem ändå i rätt sammanhang. Jag tycker också det funkar fint med Sonys E-objektiv 50mm/1,8 som ju ger 16 MP-bilder med A7r. Testa själv så får du se även om du säger att du värderar annat än bara skärpa. Det gör jag också men inga av mina andra objektiv ger samma djup eller detaljering som den här lilla 35:an.

Till skillnad mot Will kommer jag inte sälja min NEX 7:a. Den ska jag ha med min långa telezoom där den gör mest nytta. Det är ju rena kampitalförstöringen att kursa en sådan kamera idag när NEX-priserna på hus men även objektiv rasar.

Däremot så kanske jag borde ta mig samman och sälja min A580 med Sigma 17-70mm OS, för den kommer jag nog aldrig att lufta igen, trots att det är en hyfsad kombo.

Sedan verkar det ofta som om folk alltid köper den dyraste modellen i Sverige om det finns fler i samma generation och familj. A560 släpptes inte ens i Sverige och hur många A450 såldes det? Det har alltid varit de dyraste i en serie som gått bäst, vilket A550 och A580 och A350 på sin tid visat.

Har inte fullständig koll på detta, men kan nog hitta ETT undantag inom Sonyfamiljen: A850 tror jag sålde bättre än A900.

Inte konstigt egentligen då A900 länge låg kvar på sitt pris 25-30k medan A850 gick under 20k och i flera kampanjer hamnade på 13-14k.

Man vann inte mycket i funktion med en A900 vs A850. Lite högre bps och ett mer "polerat" yttre samt 100% sökärtäckning mot 98%. A850 hade dessutom ett äkta basiso på 100 som hade bättre DR än A900.

Men eftersom lanseringen av de två modellerna inte kom samtidigt är det svårt att säga vad som hänt om de kommit samtidigt. Tror Sony fick lite kalla fötter när de märkte att A900 inte blev någon jätteframgång och därför plockade fram A850.

Tilläggas bör att de ACR-versionerna som kunde läsa A900:s filer fordrade en uppgradering för att kunna läsa A850:s. Och uppenbarligen hade en del rawparametrar ändrats till det bättre eftersom kamerorna hade exakt samma sensor. Så under kampanj ½ priset för en A850 jämfört med en A900.

Vill för övrigt minnas att av de första NEX (3 resp 5) så såldes det många av den billigare 3:an. I alla fall initialt.

Men sannolikt har du rätt i det stora hela.

A7 vs A7r tycker jag är lite annorlunda vad gäller valet: Det är 2 kameror med fler olika egenskaper.

//Lennart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar