Ljusdans
Aktiv medlem
Som vanligt i en marknadsekonomi styrs priset av tillgång och efterfråga. En relativt unik produkt kan inledningsvis betinga ett högre pris tills konkurrensen hinner ikapp. Om försäljningen sjunker kan man mha prissänkningar få upp volymerna. Om heffaklumparna (Canon, Nikon) upptäcker att en konkurrerande produkt säljer "för" bra lär dom inte sitta still i båten.
Vanligtvis är marginalen en mycket väl bevarad hemlighet för varje producent.
Det finns ju flera typer av marginal.
Jag utgår från att marginalen från Sony till detaljist är helt ok iom att Sony (precis som Apple) säljer varorna till rek utpris själva. Med reservation för att Sony i det här fallet verkar sikta på att köpa marknadsandelar med lägre prissättning än marknadens förväntan.
Marginalen från detaljist till slutkund är därmed sannolikt mycket lägre. Har ingen direkt insyn i elektronikbranschen längre, men för ett par år sedan blödde kedjorna ordentligt, mycket på grund av att marginalerna inte täckte kostnaderna för att bedriva butik.
Att utpris till kund är högre i Sverige än många andra länder beror inte i första hand på höga mariginaler i detaljistled.
Det beror snarare på att vi via moms, arbetsgivaravgifter mm har att finansiera mer gemensam välfärd - till exempel 480 dagars lagstadgad betald ledighet (samt motsvarande 203.520 kr i barnbidrag) per fött barn i Sverige.
I USA förväntas du vara tillbaka på jobbet efter hemkomst från BB (om du inte har annat reglerat i avtalet med din arbetsgivare). Barnbidrag existerar inte.
No pain, no gain, så att säga ;-)