Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
DXO har nu gjort sina labbmässiga tester, och konstaterat (inte helt överraskande) liknande prestanda som i Nikon D800/D800E. Nu säger labbtester långtifrån allt, men det ser som sagt lovande ut. I mitten av november påstår Sony Sverige att de kommer att skicka min A7R. Hoppas det stämmer. :)

http://www.dxomark.com/Reviews/Sony...ame-image-quality/Sony-A7R-sensor-performance

Jag har testat A7R och kan konstatera att det en spännande vinter, får se hur konkurrenterna kommer att agera på detta. För min del försvann just de sista anledningarna att titta på en traditionell FF. A7R levererar fantastisk bildkvalitét och distinkt nog i fokustagningen, jag är övertygad. :)
Får se när de lyckas leverera ut de första rundorna, jag har fått beskedet att vi får in dem i mitten/slutet av Nov.

Försök att hålla den här tråden fri från alltför långa utsvävningar utanför ämnet. Det är många fler än bara vi "vanliga" Sonygubbs som är intresserade av A7-kamerorna!

/Mod

DXO har nu gjort sina labbmässiga tester, och konstaterat (inte helt överraskande) liknande prestanda som i Nikon D800/D800E. Nu säger labbtester långtifrån allt, men det ser som sagt lovande ut. I mitten av november påstår Sony Sverige att de kommer att skicka min A7R. Hoppas det stämmer. :)

http://www.dxomark.com/Reviews/Sony...ame-image-quality/Sony-A7R-sensor-performance

Det var kanske som sagt inte helt oväntat, och tyder på att det är samma sensor som i D800(E) även om Sony hävdar att den är helt ny :)

Mikrolinser och utformning av AA-filter påverkar troligen inte testerna hos DxO särskilt mycket, och då blir det ganska tydligt när kameror använder samma sensorer (åtminstone tycker jag mig sett det tidigare). Observera nu att jag inte menar något negativt med detta (för er som till äventyrs fått för er att jag är "Sonymotståndare") - en kamera som presterar i klass med D800(E) sensormässigt är per definition en väldans bra kamera (om den passar fotografen i övrigt) :)

... men har vi verkligen varit med om att DxO varit så här snabba någon gång tidigare?
Inte för att jag tror på några större skillnader men borde man inte vänta tills man får ett produktionsexemplar innan man släpper siffrorna offentligt?
Det tyder på ett rätt uppskruvat intresse.

... men har vi verkligen varit med om att DxO varit så här snabba någon gång tidigare?
Inte för att jag tror på några större skillnader men borde man inte vänta tills man får ett produktionsexemplar innan man släpper siffrorna offentligt?
Det tyder på ett rätt uppskruvat intresse.

Med risk för att trampa en liten aning utanför trådämnet ... Det verkar bli vanligare att i alla fall en del tillverkare ger DXO tillgång till produktionsklassade kameror innan de ens är ute till försäljning. Det var t.ex. samma sak med D600, där fanns det DXO-siffror redan den fanns att köpa.

Jag misstänker att de tillverkare som känner sig ganska säkra på att få ett för marknadsföringen gynnsamt mätresultat gärna är hjälpsamma mot DXO :) (de kan ju mäta internt själva först så de vet nog ungefär hur resultatet blir - mätmetoderna är ju kända)

Det var kanske som sagt inte helt oväntat, och tyder på att det är samma sensor som i D800(E) även om Sony hävdar att den är helt ny :)

Mikrolinser och utformning av AA-filter påverkar troligen inte testerna hos DxO särskilt mycket, och då blir det ganska tydligt när kameror använder samma sensorer (åtminstone tycker jag mig sett det tidigare). Observera nu att jag inte menar något negativt med detta (för er som till äventyrs fått för er att jag är "Sonymotståndare") - en kamera som presterar i klass med D800(E) sensormässigt är per definition en väldans bra kamera (om den passar fotografen i övrigt) :)
Jag är inte besviken. A7R ligger således i paritet med det bästa på marknaden just nu. D800E har den bästa sensorn i småbildsformat DXO någonsin testat så det är inte en dålig prestation av Sony. A7 kommer troligtvis att hamna i närheten av D600, som har den näst bästa sensorn i DXOs listor. Jag vill ha min A7R NU! :D

Enligt uppgift från Steve Huff ska Sony A7 fungera ungefär likadant som Leica M9 och M240 med Voigtländervidvinklar under 35mm gällande vinjettering, skärpebortfall och färgskiftningar i kanterna. Som dokumentärfotograf kan jag dock leva med det problemet. Som det se ut är det inte helt omöjligt att jag kommer att köpa en A7 som komplement till min digitala Leica.

Sedan har vi inte sett några RAW och vad kamera och objektivanpassade profiler kan hjälpa till med i RAW-konverterarna. Om Sony (i kamerorna) och Adobe (i Lightroom) kunde räta upp de optiska problem så pass som exv. Sonys motorzoom 16-50mm hade/har innan kompensering så kommer det nog hända en hel del där också. Vi får väl hoppas att man även inser att alla inte bara kommer köpa och använda de objektiv som säljs just nu utan även gamla objektiv även om man som användare säkert då behöver hjälpa sin kamera och RAW-konverterare på traven med ett manuellt val. Men risken är väl stor att tillverkarnas intressen inte kommer ligga just där.

Enligt uppgift från Steve Huff ska Sony A7 fungera ungefär likadant som Leica M9 och M240 med Voigtländervidvinklar under 35mm gällande vinjettering, skärpebortfall och färgskiftningar i kanterna. Som dokumentärfotograf kan jag dock leva med det problemet. Som det se ut är det inte helt omöjligt att jag kommer att köpa en A7 som komplement till min digitala Leica.
Det trista är att han bara påstår det utan att bevisa det. Många andra tester har visat att åtminstone a7 ger krökt skärpefält och i vissa fall extrem oskärpa utåt hörnen med vissa objektiv, som funkat bra på M9. Steve Huff är inte att lita på eftersom han tjänar reklampengar på att dra så mycket trafik som möjligt till sidan. Vad jag vet har han i stort sett aldrig skrivit något negativt om någon kamera, nånsin.

Det trista är att han bara påstår det utan att bevisa det. Många andra tester har visat att åtminstone a7 ger krökt skärpefält och i vissa fall extrem oskärpa utåt hörnen med vissa objektiv, som funkat bra på M9. Steve Huff är inte att lita på eftersom han tjänar reklampengar på att dra så mycket trafik som möjligt till sidan. Vad jag vet har han i stort sett aldrig skrivit något negativt om någon kamera, nånsin.
Att olika gluggar kommer att ge olika bra resultat på A7/A7R tvivlar jag inte på ett ögonblick. Men angående krökta skärpeplan, är inte det mer en egenskap hos objektivet snarare än kameran/sensorn?

Att olika gluggar kommer att ge olika bra resultat på A7/A7R tvivlar jag inte på ett ögonblick. Men angående krökta skärpeplan, är inte det mer en egenskap hos objektivet snarare än kameran/sensorn?
Nej, det kan uppenbarligen påverkas av filterkakan framför sensorn. Jag hade det problemet med ett antal objektiv på NEX-5N, trots att de visade helt annat resultat på film.

Nej, det kan uppenbarligen påverkas av filterkakan framför sensorn. Jag hade det problemet med ett antal objektiv på NEX-5N, trots att de visade helt annat resultat på film.
Hmm, intressant. Min plan att operera bort filterstacken på en av mina NEX-kameror för att bygga en dedikerad kamera för sv/v och IR återaktualiserades nu.

Sedan har vi inte sett några RAW och vad kamera och objektivanpassade profiler kan hjälpa till med i RAW-konverterarna. Om Sony (i kamerorna) och Adobe (i Lightroom) kunde räta upp de optiska problem så pass som exv. Sonys motorzoom 16-50mm hade/har innan kompensering så kommer det nog hända en hel del där också. Vi får väl hoppas att man även inser att alla inte bara kommer köpa och använda de objektiv som säljs just nu utan även gamla objektiv även om man som användare säkert då behöver hjälpa sin kamera och RAW-konverterare på traven med ett manuellt val. Men risken är väl stor att tillverkarnas intressen inte kommer ligga just där.

Det är ju inte omöjligt att själv mäta upp sina objektiv och göra egna profiler, även om det nog är tämligen tidsödande.

Det trista är att han bara påstår det utan att bevisa det. Många andra tester har visat att åtminstone a7 ger krökt skärpefält och i vissa fall extrem oskärpa utåt hörnen med vissa objektiv, som funkat bra på M9.

Är inte det lite skumt? Utan att böja sensorn kan jag inte komma på varför det skulle bli så.
Eller kan placering och form på mikrolinserna ge en böjd sensor?

Är inte det lite skumt? Utan att böja sensorn kan jag inte komma på varför det skulle bli så.

Nja, det är väl snarast så att med väldigt snett infallande ljus så hittar det inte fram till pixlarna om inte sensorn är konstruerad för det. Det är samma problem med NEX-7 och vissa vidvinklar eller väldigt ljusstarka objektiv.

Färgskiftningarna är som sagt inga större problem att åtgärda i efterbehandlingen, men oskarpa hörn och kanter är inte mycket att göra åt. Det finns förstås en anledning att Sony valt offset-pixlar i A7r ...

Tänk dig en plan glasbit. Om ljuset faller vinkelrätt genom den så bryts det inte. Faller det däremot snett, så bryts det, och vips är avståndet från utgångspupill till sensor inte det avsedda längre. Alltså förskjuts fokus, plus att glasbiten ger astigmatism som ger radiell oskärpa.

Så, filtrets tjocklek och brytningsindex kommer påverka hela det optiska systemet. Gissningsvis var det därför man sket i UV/IR-filter på Leica M8 och valde ett väldigt tunt sådant på M9. Hur det är med den saken på Sonykamerorna har vi tyvärr ingen aning om.

Bilden verkar ju mer komplicerad än så. Det verkar ju inte alls bara handla om Leicas vidvinkelobjektiv och Sony A7r. Det verkar nog som om man får ta sig omaket att kolla sina gamla manuella objektiv, objektiv för objektiv precis som von Phillip Reeve gjort:

se själva på:

http://www.sonyalpharumors.com/

http://www.systemkamera-forum.de/blog/2013/10/manuelle-objektive-sony-alpha-7r/

Det kan ju mycket väl landa i att man gör klokt i att satsa på några Sony eller Zeiss-glas med stabilisering.
Det finns ju kommentarer också som konstaterat att man för att göra kameran helt rättvis bör fundera på stativ om man inte har stabiliserade objektiv. Adapters av tveksam kvalitet kan ju också ställa till det om de inte är plana eller glappar. Det blir ju aldrig bättre rent tekniskt än den svagaste länken i systemet.

Det kostar att ligga på topp och det här systemet kommer inte vara något undantag från den regeln.

Intressant, men han redovisar inte sin testmetod, så man får väl ta det som en indikation på att det helt enkelt är lite olika mellan olika objektiv. :)

Det är inte särskilt konstigt att vissa äldre objektiv inte presterar så bra med en så högupplöst sensor som den i A7r. På den gamla onda filmtiden (med småbild alltså) gick det ju inte riktigt att komma i närheten av den detaljnivå vi kan få fram idag :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar