Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Titta vad man kan hitta på sitt köksbord :)

Bilagor

• Sony-A7r-01.jpg
    Sony-A7r-01.jpg
    54.7 KB · Visningar: 502
  • Sony-A7r-02.jpg
    Sony-A7r-02.jpg
    58.4 KB · Visningar: 511
Eftersom jag är man är jag ju givetvis alltid inne på att jämföra storlekar:

(D3s, D800, A7r, GM1)

Bilagor

• Sony-A7r-03.jpg
    Sony-A7r-03.jpg
    53.8 KB · Visningar: 497
Bilden verkar ju mer komplicerad än så. Det verkar ju inte alls bara handla om Leicas vidvinkelobjektiv och Sony A7r. Det verkar nog som om man får ta sig omaket att kolla sina gamla manuella objektiv, objektiv för objektiv precis som von Phillip Reeve gjort:

se själva på:

http://www.sonyalpharumors.com/

http://www.systemkamera-forum.de/blog/2013/10/manuelle-objektive-sony-alpha-7r/
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Det objektiv som gav problem var just ett mätsökarobjektiv, till Contax G-bajonetten. Objektiv för spegelreflexkameror kommer naturligtvis funka minst lika bra som på en spegelreflexkamera.

Det kostar att ligga på topp och det här systemet kommer inte vara något undantag från den regeln.
Det går att använda massor av skitbilliga objektiv, precis som folk gjort på Canons spegelreflexkameror i evigheter. Med skillnaden att man KAN få bättre bildkvalitet, om objektiven är tillräckligt bra. Sämre blir det ju i alla fall inte.

Snälla! Hugg inte på alla sidospår, utan försök hålla er till de kameror tråden handlar om. Om ni svarar på sidospåren ändå kan ni väl åtminstone göra det i ett sammanhang som har med kamerorna att göra.

Jag ämnar själv följa detta, och kommer moderera mig själv om jag också spårar ur igen (och har redan gjort det i den här tråden) :)

/Mod

Det var kanske som sagt inte helt oväntat, och tyder på att det är samma sensor som i D800(E) även om Sony hävdar att den är helt ny :)

Mikrolinser och utformning av AA-filter påverkar troligen inte testerna hos DxO särskilt mycket, och då blir det ganska tydligt när kameror använder samma sensorer (åtminstone tycker jag mig sett det tidigare). Observera nu att jag inte menar något negativt med detta (för er som till äventyrs fått för er att jag är "Sonymotståndare") - en kamera som presterar i klass med D800(E) sensormässigt är per definition en väldans bra kamera (om den passar fotografen i övrigt) :)

Ja glöm SM nu så börjar vi om från ruta ett. Nu är nog dom flesta överrens om att DX0 berättar inte den hela sanningen om vad kamerorna kan klara i det verkliga livet. Men jag vill ändå tro att den påverkats oss en hel del, även om nu en del aldrig vill erkänna det ( menar nu inte dig )

Får du nu följa med Martin någon dag med en A7r så tycker jag att du skall reagera så som du alltid vill göra, är fullständigt övertygad om att dessa kameror inte kommer att falla alla i smaken, och att flera saker behöver förbättras till nästa modell.

Hej
Förstår att många är intreserade av vad a7 r presterar med gamla objekt. Antar att Sony hörsammat detta. Antar att få de mest extrema vinklarba att funka bra kan ge negativa effekter för andra objektiv. Är säkert en bakans gång. Jag hoppas de inte gått för långt utan att vanliga objektiv funkar bra. Tror äbdå merparten av antalet köpare använder mest normala objektiv. Sedan kanske dessa inte klagar lika mycket som andra?

Abg dxo verkar det som att Sony kommit i taket på sensor tillverningen de gar kapacitet att göra. Kanske dax för någon annan tillverkare med nyare utrustning att ta sensor ledningen
Jag har blivit lite svalare mot a7. Hoppas att a99 sjunker i pris . A99 säljs ju fort fortfarande i kombo för 20 kkr. Tar man bort blixt ocg vg blir det ju 12 kkr vilket vire ett köpEller en ny dslt ff kommr

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Det objektiv som gav problem var just ett mätsökarobjektiv, till Contax G-bajonetten. Objektiv för spegelreflexkameror kommer naturligtvis funka minst lika bra som på en spegelreflexkamera.

Det går att använda massor av skitbilliga objektiv, precis som folk gjort på Canons spegelreflexkameror i evigheter. Med skillnaden att man KAN få bättre bildkvalitet, om objektiven är tillräckligt bra. Sämre blir det ju i alla fall inte.

http://3d-kraft.com/index.php?option=com_content&view=article&id=148&catid=40&Itemid=2

Får du nu följa med Martin någon dag med en A7r så tycker jag att du skall reagera så som du alltid vill göra, är fullständigt övertygad om att dessa kameror inte kommer att falla alla i smaken, och att flera saker behöver förbättras till nästa modell.

Nu är du där igen och lägger åsikter jag inte framfört i min mun. Jag har bett dig låta bli det tidigare, och gör det igen.

I just det här fallet råkar du dock ha rätt - det finns inge kameror som faller alla i smaken, och det finns alltid saker som kan förbättras (så också på A7r) :)

Man kan konstatera att det finns lite olika designfilosofier hos kameratillverkarna :)

Mixed Sizes_2013-11-02_400px.jpg

Jag konstaterade också att A7r ser betydligt bättre ut i verkligheten än på bild, och kommer med en lite utförligare rapport senare.

Det stämmer bra: 100D med 40/2,8. EOS:en i bakgrunden är 350D med batterigrepp.

(En av kamerorna på bilden är min... ;))

Sonyn är inte jätteliten, men det är ändå rätt imponerande storlek på den också med tanke på sensorstorleken.

Den lilla Lumixen i förgrunden var också imponerande - en systemkamera som är mindre än RX100 (och den levererar fina bilder också). Jag väljer nog dock hellre en A7r ;)

Vad menar du med detta otroligt talande och innehållsfulla inlägg? Att gamla, billiga objektiv måste vara dåliga bara för att ett apdyrt, modernt är bra?

Det finns gott om folk som använder manuella Nikkorobjektiv på D800 med finfint resultat. Troligen blir det minst lika bra med samma objektiv på a7R.

Kan bara hålla med. Använder några gamla Ai-modifierade gluggar på D800 som i skärpa mycket väl kan mäta sig med modernare konstruktioner. Använder även några nya, typ 85/1.8 G som är billigt jämfört med de s k primes jag har. Finner ingen anledning att klaga på resultatet. Tvärtom! Dock kan färgernas brytning variera lite, men lätt att korrigera..

Har man lyckats lösa krökningen av strålarna genom omriktade microlinser på A/r-sensorn så kommer dessa gamla gluggar sannolikt att ge samma goda resultat om adaptern har bra passning och korrekt längd för att optimalt registeravstånd ska uppnås.

//Lennart

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto