ANNONS
Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Verkar som det jag eftersöker heter AF-D på Sony-språk och finns i A99:
http://www.youtube.com/watch?v=I4BewkV8T2w
http://www.youtube.com/watch?v=kY5bdaLuO4s

Jag blir aldrig klok på AF-tester med A99. När Foto testade på dansande par och nära håll så fick dom inte en skarp bild, minns inte nu vad dom ställt in för lägen, kanske den tokiga trackingrutan eller nått, här såg det ut som att den följde vattenåkaren riktigt bra. Fotsidan Magasin gav sig aldrig på att testa A99 troligtvis av humanitära skäl för att skona oss.

Fotsidan Magasin gav sig aldrig på att testa A99 troligtvis av humanitära skäl för att skona oss.

LOL :)

Vi får väl se, det lär ju ge sig. Jag är mer intresserad av den andra tillämpningen - fokusera och komponera om.

Känns ändå lovande att det verkar som funktionen bygger på sensor-fokus. Kanske använde de A99 som staging-plattform för A7, med tanke på att den senare enligt uppgift har fått väldigt kraftfull processor... Man kan ju hoppas :)

Men när D7000 kom vande jag mig vid en grej som jag saknat sedan jag bytte till NEX: brukade använda mittpunkten med följande 3D-AF vid porträttfoto. Sätt fokus på närmaste ögat och komponera om - och om avståndet mellan sensorplanet och ögat ändrades så hängde kameran med. Hade en träffbild som jag inte haft sedan jag slutade fokusera manuellt.

3D-AF finns ju på en rad Nikonkameror och jag håller med dig att den är väldigt bra vid sådana situationer du beskriver. Jag har knappt missat skärpan någon gång med den typen av AF. Använder D800

Problemet med Sonys focustracking på A77 (lilla vita rutan som åker omkring som en flipperkula i sökaren) är först och främst att den är för "nervös" och värst av allt att den kan välja att stanna på en area som saknar fokuspunkt.

Däremot tycker jag A77 är rätt okej på följande AF om man väljer mittersta AF-sensorgrupp. Jämförde på bilar som kom i olika fart in i rondell och ut ur rondell sam accelererade. Objektiv:telezoom. Här körde den jämnt skägg med min dåvarande Canon 7D.

Dock uppstod problem om en stolpe kom i vägen. Då kunde A77 balla ur och låsa på den p g a att den saknar ett inställbart "tröghetsmoment". Dock en träningssak att lätta på fingret och aktivera igen när hindret passerats eftersom kameran snabbt hittade fokus igen. Men alltså inte optimalt.

Här har ju Nikon/Canon inställbara "tröghetsmoment" på AF som till stor del eliminerar problemet. Vidare stämmer det som Bengt skriver att irrationellt rörliga objekt blir en liten akilleshäl för A77 jämfört med motsvarande kameror från C och N.

Men problemet är nada om man inte plåtar snabb, irrationell action med hinder i vägen och kan lära sig parera fördröjningen i EVF.

Med vänlig hälsning//

Lennart

Funktionen finns i A7, heter "Lock-On AF", och verkar möjligen aningen stadigare än motsvarande på NEX-6. Om än knappast världsomvälvande.

En avgörande skillnad är att den går att ställa in så att den aktiveras med halvtryck på avtrycket istället för att man ska först aktivera, sedan fokusera, som det är i NEX - vilket demonstreras ca 1,45 in i videon:
http://www.youtube.com/watch?v=-X8OAqsrJWM

(Därmed upphör min trådkapning i detta ämne, ber om ursäkt till alla som inte haft intresse i just denna fråga! ;-)

(Därmed upphör min trådkapning i detta ämne, ber om ursäkt till alla som inte haft intresse i just denna fråga! ;-)

Tycker inte det är trådkapning. Förväntningar liksom krav på viss typ av AF- funktionalitet hos A//A7r jämfört med andra tillverkares/kameratypers känns för mig adekvat att ventilera.

Speciellt eftersom A7/A7r utgör ännu ett steg i utvecklingen av spegellösa FF-kameror.

Sedan kanske det är för tidigt att dra några slutsatser innan kameran testats lite mer hands-on. Får hoppas att Martin har något intressant att rapportera när han provat den.

Det är ju väldigt intressant att veta hur sökaren fungerar i olika situationer till exempel.

//Lennart

vet inte vem som ska ha sony A7 jag kör med tex D800 o sedan fuji x serie. Nackdelen med Sony är att optiken dom tagit fram är inte små så vad blir skillnaden mot D800? ett mindre hus sedan är det typ same same. Jag köpte fuji o jag har alltid varit förspråkare för ff men efter fuji intåg med fantastisk bildkvalitet o grymt bra optik o jämför jag med tex 5d mark 2 o tex 1ds mark 2 så är den bättre i bildkvalitet. Det som är den största fördelen med en mindre kamera o mindre optik är att
den väcker ingen uppmärksamhet (ingen bryr sig om du tar upp den o fotar prova att göra det med en D800 o 24-70 på den.
att den ger i praktiken samma bildkvalitet till a3
att optiken är liten smidig
att allt får plats i en liten axelväska

jag kommer säkerligen köpa sony för att jag är prylgalen:( men om jag vill ha ett litet paket med 3 gluggar vad finns då? finns det någon vidvinkel i 20 mm omfång i pipelinen ? Jag gillar kamera huset visserligen inte lika snygg som fuji x-pro men det är ff. Finns det någon butik i stockholm som har ett demo inne?

Jag har haft exakt samma tankar, men formulerat mitt tidigare inlägg ang kamerans storlek vs gluggarnas storlek lite annorlunda (fast med samma andemening som du tidigare i tråden) och kommer inte att överge D800.

Jag tror vidare att om Fuji skulle göra en spegelös FF och en serie om 3-4 dedicerade gluggar skulle det bli verkligt spännande. Fujinonobjektiven är ju inte kattskit precis. Skulle även hoppas på en hybridsökare.

Men jag dömer inte ut A//A7r på något sätt, men har just tankar om vilken liten skillnad det skulle göra med en 24-70/2.8 ZA SSM+LA-EA adapter+VG på en A7r vs en D800 med AF-S 24-70/2.8. Vitsen med Sonykamerans mindre och lättare hus skulle i stort sett försvinna.

Hade gärna sett att A7r kunnat fås i paket med relativt kompakta 20 mm, 35 mm och 105mm. Och efter att använt Fujis objektiv anser jag att kostnaden för sådana gluggar inte behövde hamna på Zeisspriser. Kan Fuji så borde andra kunna.

//Lennart

Men jag dömer inte ut A//A7r på något sätt, men har just tankar om vilken liten skillnad det skulle göra med en 24-70/2.8 ZA SSM+LA-EA adapter+VG på en A7r vs en D800 med AF-S 24-70/2.8. Vitsen med Sonykamerans mindre och lättare hus skulle i stort sett försvinna.

Personligen är jag inte ett spår intresserad av varken 24-70/2,8 eller 70-200/2,8 till spegellöst. Av av ovanstående skäl.

Skulle jag personligen jämföra skulle jag snarare jämföra ex A7 + 24-70/4 (900g) med en 70D + 17-55/2,8 eller 6D + 24-70/4 (båda ca 1,4kg). Fast jag är ärligt talat inte intresserad av zoom alls fn... för klumpigt.

Mer sugen på att hänga mina FD 28/2,8 och 100/2,8 på ett hus utan cropfaktor, vilket med ex Zeiss FE 55/1,8 blir ett litet, mångsidigt och smidigt system.

---
jag kommer säkerligen köpa sony för att jag är prylgalen:( men om jag vill ha ett litet paket med 3 gluggar vad finns då? finns det någon vidvinkel i 20 mm omfång i pipelinen ?
---
Vi vet ju att efter de fem första FE-objektiv som nu presenterats finns det ytterligare 10 st FE-objektiv i piplinen som ska komma innan slutet av år 2015, men vad det kommer att bli vet vi inte, förutom att de två första som därefter ligger i pipen är dels ett ljustarkt Zeiss-objektiv med fast brännvidd och dels ett Zeiss-vidvinkelzoom med fast ljusstyrka 1:4,0. Uppskattas komma om ca 6 mån. Därefter kommer det ett G makroobjektiv, samt ytterligare två gluggar senare under år 2014. Under 2015 kommer sedan de fem återstående. Vad som händer år 2016 och därefter är inte angivet/ännu bestämt.

Men man får i alla fall intrycket att Sony verkar rätt övertygade om att A7/A7R inte kommer att sälja så pjåkigt...

Här finns Sonys egen bild på deras FE lens roadmap t.o.m. år 2015:
http://www.sonyalpharumors.com/the-...es-will-be-launched-until-late-2015/#comments

---
Finns det någon butik i stockholm som har ett demo inne?
Inte för att jag vet, men jag tror att det bara är Sony själva som kan ha någon/några så här tidigt (pre-produktions-ex kan man förmoda). Halva(?) fotovärlden försöker väl slita åt sig någon av dessa, så jag tror att det blir svårt så här i början. Men man kan ju alltid hålla utkik t.ex. på Scandinavian Photos hemsida, ifall Sony kommer att hålla en A7/A7R/RX13 demodag där. Eller nån annanstans.
.

Personligen är jag inte ett spår intresserad av varken 24-70/2,8 eller 70-200/2,8 till spegellöst. Av av ovanstående skäl.

Skulle jag personligen jämföra skulle jag snarare jämföra ex A7 + 24-70/4 (900g) med en 70D + 17-55/2,8 eller 6D + 24-70/4 (båda ca 1,4kg). Fast jag är ärligt talat inte intresserad av zoom alls fn... för klumpigt.

Mer sugen på att hänga mina FD 28/2,8 och 100/2,8 på ett hus utan cropfaktor, vilket med ex Zeiss FE 55/1,8 blir ett litet, mångsidigt och smidigt system.

Jag förstår dig och håller med dig fullständigt. Det är också därför jag anser det vara viktigt med dedicerade mindre objektiv med fasta brännvidder till A7/A7r. Dessa bör inte kosta skjortan.

Det är väl därför som vi, enl min personliga åsikt bör låta en D800 vara just en D800 och en A7/A7r "as is".
Däremot är det viktigt att möjligheten finns att via adaptrar kunna koppla på en mängd objektiv med olika fattningar.

Jag använder själv helst fasta gluggar, men 1 kg-klumpen 14-24/2.8 från Nikon är en pärla och visst kan man köra den på en A7-kamera, men i mina händer vet jag att det känns bättre om den får sitta på en D800.

//Lennart

Helt klart så tänkte jag lite också, ´men tänker man sedan att man i nästa minut kan ta bort allt de och ha en liten smidig kamera i FF med ett skarp 35/2,8 låter det väldigt lockande. Sedan saknar ju D800 LV i sökaren så är det ljust ute kan de ge problem. Saknar även peaking sisit jag provade som jag antar att A7 kommer att ha. Dock lär aldrig AF på A7 komma nära D800 i icke lieveview läge. Möjligen i liveview läge.

AF och fps är väl dock betydligt bättre på de tyngre....... (vilket jag personligen inte är intreserad av)

Det jag saknar mest är ett macro till nexen. Ryktas ju om en cz macro dock bara 50 mm. Men har nu på senare tid kört med sigma 105 och adapter på nex-7an och det funkar faktiskt riktigt bra. Även om man ibland saknar swirvel displayen på a77.

Dock lär jag inte köpa någon A7 nu. Senare kanske är sugen på FF. Började hoppas på att a99 sjunker i pris. Billigaste nu 20 kkr med VG och maffig blixt
Men å andra kommer kanske nya A-mount till våren. Jag behöver ingen ny kamera nu då jag fotar mest på våren. Och i all ära så räcker Nex-7 och A77 lååååångt. Men man är ju lite teknik nörd....

A7r vs D800 - lågljusprestanda

Verkar som om det nu börjar komma en del utlåtanden om lågljusprestanda på höga ISO hos A7r. Verkar som om D800 får sig en verklig match. Nu ska man ta detta med en nypa salt då man inte vet exakt hur man skött jämförelsen men är det jämförbara sammanhang så är det imponerande vad denna lilla kamera verkar prestera på detta plan. Sony har ju byggt om brushanteringen enligt vad man kunnat läsa i broschyrerna och det ser faktiskt ut som om A7r presterar bättre på både 12800 och 25600 än D800 och varför skulle det inte kunna vara så. Det har gått flera år sedan D800 släpptes och 2 år är en evighet i såna här sammanhang.

http://www.sonyalpharumors.com/sony...us-numerique-says-the-results-are-impressive/

Hej
Kollade på bilderna, i 100%, ser lite mysko ut.
Ser ut som D800 har sämre upplösning. Kanske inte 100% focus , sämre objektiv ? Kan väl inte vara AA filtret som gör så mycket???
Verkar som om a7 bilderna är skärpta mer.... Det är ju jpg bilder. Kanske ökat "digital" skärpan på jpg

edit:
kollat lite mer. Ser verkligen ut som om a7 bilderna blivit mer skärpta. T.ex. iso 800 om man kollar på de suddiga partierna. den gamla kameran i botten så är d800 bilderna mjukare medan a7 bilderna är mer "kantiga" inte så snyggt

Verkar som om det nu börjar komma en del utlåtanden om lågljusprestanda på höga ISO hos A7r. Verkar som om D800 får sig en verklig match. Nu ska man ta detta med en nypa salt då man inte vet exakt hur man skött jämförelsen men är det jämförbara sammanhang så är det imponerande vad denna lilla kamera verkar prestera på detta plan. Sony har ju byggt om brushanteringen enligt vad man kunnat läsa i broschyrerna och det ser faktiskt ut som om A7r presterar bättre på både 12800 och 25600 än D800 och varför skulle det inte kunna vara så. Det har gått flera år sedan D800 släpptes och 2 år är en evighet i såna här sammanhang.

http://www.sonyalpharumors.com/sony...us-numerique-says-the-results-are-impressive/

Det är en av många saker som kan bli riktigt spännande med A7r (och A7). Dels som sagt för att sensorerna är två år nyare, men det skall också bli kul att se om Sony har kommit längre med sin selektiva brushantering. Det är ju här en av de saker man kan ha en kraftfullare processor till. Tanken är ju att analysera motivet och brusreducera mer där det behövs och mindre där det bara stör. De har ju redan tekniken, men hittills har den så att säga inte gjort så mycket väsen (noise, hehe :) av sig.

Om lågljusprestanda får ett hyfsat lyft, så kan ju det komma att påverka hur folk använder sina kameror. Vi har ju vant oss redan vid att DR-prestanda förbättrats starkt de senaste Sony-sensorgenerationerna så det kanske inte är fel att fokus flyttas ännu en bit uppåt efter ISO-skalan. Nattfoto utan stativ med liten ljusstark utrustning med bra bildstabilisering borde göra lite skillnad (ja även Zeiss har ju krupit till korset nu efter många om och men) och det klarar i alla fall inga mobiler i världen ännu på ett bra sätt

Allt som tiden går kommer det mer info. beträffande kamerorna. Och det är bra;)
Steve Huff konstaterar att den kanske enda fördelen med A7r är upplösningen samt att A7 definitivt är bättre med vidvinklar. Alltså, billigare, snabbare, tystare mm.

/Stephan

.........................Som sagt är jag inget bra på moderna finesser som att välja fokuspunkter hit och dit tycker nog att det är lite överkurs, klarar mig utmärkt med vad A77 kan för min typ av fotografering. Med lite träning så kan man ta många actionbilder med A77 på ett alldeles utmärkt sätt, i och med att den är så kvick och säker så får man liksom ta om fokus på ett rörligt motiv..............................

//Bengt.

Jag vet inte hur folk använder hjälpmedel som dessa men jag lyckas nog bara ha nytta av dessa om jag har kameran på stativ och motivet inte rör sig. Då kan det ju vara bra när man inte kör med centrumpunt och omkomponering efter att AF låst. Den tekniken är ju inte heller bäst alltid.

Steve Huff konstaterar att den kanske enda fördelen med A7r är upplösningen samt att A7 definitivt är bättre med vidvinklar. Alltså, billigare, snabbare, tystare mm.
Tyvärr bryr han sig visst bara om färgskiftning utåt hörnen, och ingen av hans bilder visar hur det är med skärpan. Den kan mycket väl vara bättre på a7r som saknar AA-filter och därför inte borde ge lika mycket astigmatism med objektiv som har utgångspupillen långt bak.

Jag vet inte hur folk använder hjälpmedel som dessa men jag lyckas nog bara ha nytta av dessa om jag har kameran på stativ och motivet inte rör sig. Då kan det ju vara bra när man inte kör med centrumpunt och omkomponering efter att AF låst. Den tekniken är ju inte heller bäst alltid.

Utan att starta om diskussionen från början:

Vad min DSLR gjorde suveränt var just detta.

Så snart jag såg motivet, och innan kameran ens var vid ögat, tryckte jag på "OK" för att återställa fokuspunkten till mitten och därefter uppåt höger eller vänster för att matcha motivet.

När kameran nådde ögat satt fokuspunkten grovt sett rätt, jag fokuserade på närmaste ögat och komponerade om. Kameran fortsätter följa ögat även om motivet rör sig. Missade inte en bild efter att jag övat upp tekniken. Oslagbart.

(Men om jag nu tyckte det var så bra - varför hänger jag här och babblar om A7 och AF?

Svar: sista sex månaderna innan jag sålde min DSLR använde jag till 99% min X100 - spegelklunsen blev för klumpig!

Nu när jag ett hopp om att A7 kan komma en bit på vägen när det gäller AF - och då främst hanteringsmässigt, prestanda i min NEX är faktiskt ok - men hanteringen av AF-punkter och pålitligheten gällande motivföljning är rätt och slätt undermåliga.

Edit: och jag är i grunden nöjd spegellös ägare. Känner ingen lockelse tillbaka till klunsen igen. Men önskar att vissa dedikerade reglage och andra saker hittar ner i det spegellösa segmentet. Där leder nu Olympus, och verkar vara vad jag söker - men jag kan inte motivera en investering i m4/3 nu när A7 kostar typ lika samma. )

Senast ändrad:

Jag är ju så himla van sedan hedenhös att först låsa med halvtryck även om jag vrider kameran för högbild, och sedan komponera om, tycker det fungerar himla bra för mig. Tycker faktiskt att det blir för mycket i bland med alla hjälpfinesser, vid porträtt eller närbilder med vriden kamera så lyfter jag så snabbt till mittpunkten och tar halvtryck och sedan komponera om, man gjorde ju så under den analoga tiden, med extragreppet var det förstås bra med en bättre placerad avtryckare som ofta fans på den.

Tillägg till Nr 859. Förstår givetvis att fotografer som plåtar mycket intensivare än vad jag gör, kan känna ett större behov av allehanda underlättande hjälpmedel.

Jag som fotat analogt sedan 1967 och som då hade 24 eller 36 bilder att använda, man visste ju inte då till hundra hur bilden blev. 2005 började min digitala bana och man blev snabbt bortskämd med hur man kunde slösa med bildtagandet, egentligen helt fantastiskt och en av dom största innovationerna, nu för tiden så slösar jag inte lika mycket så mindre hamnar i papperskorgen.

//Bengt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar