ANNONS
Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag är ju så himla van sedan hedenhös att först låsa med halvtryck även om jag vrider kameran för högbild, och sedan komponera om, tycker det fungerar himla bra för mig. Tycker faktiskt att det blir för mycket i bland med alla hjälpfinesser, vid porträtt eller närbilder med vriden kamera så lyfter jag så snabbt till mittpunkten och tar halvtryck och sedan komponera om, man gjorde ju så under den analoga tiden, med extragreppet var det förstås bra med en bättre placerad avtryckare som ofta fans på den.

Men ibland blir ju avståndsförändringen så stor att det påverkar skärpan så det ska man ju vara medveten om att det är en kompromiss även om det funkar i de allra flesta fall.

Jag tycker herr "Ljusdressyrs" eminenta teknik i detta fall låter väldigt smart och genomtänkt och jag kan bara hoppas att Sony hittar på nogot bra som kan funka åt honom också. Tidigare använde man ju ögonsensorn för att aktivera AF på Sony-kamerorna men det har nog slummats till när sensorn nu oftare styr växling mellan EVF och bakdisplay. Men skiter man i bakdisplayen och kollar preview i EVF:en istället så kanske man kan rigga upp något liknande flöde i en Sony-kamera också. Det beror ju lite på vad man ska knäppa och hur bråttom det är. Med NEX 7 är jag ju handikappad från start med den sega EVF:en så det är ju tur att jag sällan har bråttom. Jag hoppas verkligen att Sony inte soppat till det här med EVF:en för det kan ju verkligen bli så att Mats Lillnor får rätt igen. I det fallet så har han ju haft rätt förr.

Det här med att flytta runt fokuspunkterna medan man fotograferar är väl en sådan där ganska typisk funktion som en del älskar och inte vill vara utan, medan andra aldrig använder den och klarar sig utmärkt utan. Själv tillhör jag definitivt den första gruppen.

Den tillverkare som jag tycker har den intressantaste lösningen på det här är Panasonic. Jag såg det första gången hos GH3, lite osäker på hur många av deras modeller som har fått den här lösningen. Du tittar i sökaren där du ser var i bilden din fokuspunkt är, medan du komponerar och zoomar så kan du flytta runt fokuspunkten med ett finger på pekskärmen som är släckt, men fungerar som pekplatta. Deras lösning är inte riktigt perfekt utformad än, men det känns som en riktigt smart idé som med lite detaljputsning kan bli riktigt genuint smidig.

Åsså har vi Canons 20 år gamla teknik att man tittar på den AF-punkt man vill använda. På den tiden fungerade det lite halvbra (eller inte alls för vissa), men nu har vi betydligt snabbare processorer och annan mer förfinad mikroelektronik, så det borde nog gå att göra något som fungerar bättre.

Det här med att flytta runt fokuspunkterna medan man fotograferar är väl en sådan där ganska typisk funktion som en del älskar och inte vill vara utan, medan andra aldrig använder den och klarar sig utmärkt utan. Själv tillhör jag definitivt den första gruppen.

Den tillverkare som jag tycker har den intressantaste lösningen på det här är Panasonic. Jag såg det första gången hos GH3, lite osäker på hur många av deras modeller som har fått den här lösningen. Du tittar i sökaren där du ser var i bilden din fokuspunkt är, medan du komponerar och zoomar så kan du flytta runt fokuspunkten med ett finger på pekskärmen som är släckt, men fungerar som pekplatta. Deras lösning är inte riktigt perfekt utformad än, men det känns som en riktigt smart idé som med lite detaljputsning kan bli riktigt genuint smidig.

Kan inte någon NEX 5 modell det också? Jag har för mig att man kan bestämma var fokus ska ligga med pekning på displayen där.

Jag vet inte om Per skojar med oss men annars låter väl det som rätt smart och det borde ju kunna vara det snabbaste.

Kan inte någon NEX 5 modell det också? Jag har för mig att man kan bestämma var fokus ska ligga med pekning på displayen där.

Jag vet inte om Per skojar med oss men annars låter väl det som rätt smart och det borde ju kunna vara det snabbaste.

Med 5N kan man välja fokuspunkt direkt på skärmen, med 5R och 5T har man även point to shoot, dvs man duttar på skärmen, och kameran fokuserar där och tar bilden så snart fokus sitter. Varianten Per snackar om är väl att touchfunktionen i skärmen kan användas även när man kollar i EVF. Låter som en bra lösning som inte borde vara omöjlig för Sony att implementera i sina kameror som har touchskärm och EVF.

För oss som plåtar med manuella gluggar är touchskärmen också väldigt användbar. En dutt och man får fokushjälp (inzoomad bild) där man vill sätta fokus.

Fast de har ingen EVF som man kan titta i samtidigt :)

Att positionera fokuspunkten via skärmen när den används som sökare är vanligt, det har så vitt jag vet de flesta fabrikat i någon form (i modeller med pekskärm). Ganska säker på att man kan göra så med nya A7/A7r också. Det Panasonic gör annorlunda är att använda skärmen som pekplatta även när den inte är tänd.

Tekniken fanns verkligen, men av vad jag har hört från de som provat så är en sådan där idé som låter mycket bättre i teorin än det det sedan visade sig fungera i praktiken :) Nu kan det ha berott på den tiden tekniknivå, men som jag uppfattar det finns det också ett allmänt problem:
Det är inte alltid som man vill flytta fokuspunkten bara för att man råkar titta på något annat i bilden. Skall man ha en sådan funktion får man nog kombinera det med en knapp man trycker in så man kan styra när fopkuspunkten skall följa blicken och när den inte skall göra det.

Varianten Per snackar om är väl att touchfunktionen i skärmen kan användas även när man kollar i EVF.

Nej, det handlar om en sensor i sökaren som kan avgöra åt vilket håll fotografen riktar blicken i sökaren.

Och Martin, jag kan bekräfta att det inte alltid fungerade så bra. :)
Jag tycker dock att det vore kul om någon tog upp idén igen, med modern teknik.

Nej, det handlar om en sensor i sökaren som kan avgöra åt vilket håll fotografen riktar blicken i sökaren.

Sorry, jag syftade på Martins inlägg.

För mig funkade det faktiskt skapligt på min EOS 3:a :)

EOS 3 kom ett antal år efter EOS 5, så det är kanske inte konstigt att den fungerade bättre. Det lär dock ha varit tämligen individuellt hur bra det fungerade, och jag har bara provat med EOS 5, som fungerade lite halvdant, och inte med EOS 3, så jag vet ju inte om det faktum att det fungerade bra för dig beror på teknikutveckling eller på att du har bättre EOS-anpassade ögon. :)

Hursomhelst så tycker jag att det är en teknik som någon, t.ex. Sony, borde ta upp igen.

Synd att Fotosidans tråd för denna makalösa manick innehåller så mycket brus att man inte längre orkar följa tråden.

Jag brukade faktiskt höra till den andra gruppen fram till jag gick från D80 till D7000, som tillät en "hybrid" av teknikerna - fokusera med mittpunkten, komponera om, kameran håller kvar fokus där du satte den, men följer med om motivet rör sig.

Tekniken att på väg upp till ögat skifta fokuspunkt hängde jag på efterhand, när jag lärt mig behärska den första halvan så att säga.

Det är inte avgörande för ett köp för min del, men det är det enda jag egentligen saknar från DSLR-tiden.

Hoppas ändå A7 blir ett hanteringsmässigt kliv upp i och med dedikerade reglage för mycket. Känns lite trist att flervägskontrollen används för funktioner, det betyder med största sannolikhet att direktflytt av AF-punkt är uteslutet.

Men, jag sköt en rulle film med en Canon FT QL med ljusmätare som fastnat på 100ASA förra veckan. Det var en skön påminnelse att om att det viktigaste för bra bilder är uppmärksamhet, planering, tajming och - kanske framförallt - tålamod. Inte mycket av detta har med kameran att göra ;-)

Fast de har ingen EVF som man kan titta i samtidigt :)

Att positionera fokuspunkten via skärmen när den används som sökare är vanligt, det har så vitt jag vet de flesta fabrikat i någon form (i modeller med pekskärm). Ganska säker på att man kan göra så med nya A7/A7r också. Det Panasonic gör annorlunda är att använda skärmen som pekplatta även när den inte är tänd.

Tekniken fanns verkligen, men av vad jag har hört från de som provat så är en sådan där idé som låter mycket bättre i teorin än det det sedan visade sig fungera i praktiken :) Nu kan det ha berott på den tiden tekniknivå, men som jag uppfattar det finns det också ett allmänt problem:
Det är inte alltid som man vill flytta fokuspunkten bara för att man råkar titta på något annat i bilden. Skall man ha en sådan funktion får man nog kombinera det med en knapp man trycker in så man kan styra när fopkuspunkten skall följa blicken och när den inte skall göra det.

Men jag tror man litat så pass på tekniken att man haft den i vissa jaktplan om jag inte är helt fel ute. Med höga G-krafter är det ibland olämpligt att aktivera funktioner med händerna.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto