Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag är ju så himla van sedan hedenhös att först låsa med halvtryck även om jag vrider kameran för högbild, och sedan komponera om, tycker det fungerar himla bra för mig. Tycker faktiskt att det blir för mycket i bland med alla hjälpfinesser, vid porträtt eller närbilder med vriden kamera så lyfter jag så snabbt till mittpunkten och tar halvtryck och sedan komponera om, man gjorde ju så under den analoga tiden, med extragreppet var det förstås bra med en bättre placerad avtryckare som ofta fans på den.
Men ibland blir ju avståndsförändringen så stor att det påverkar skärpan så det ska man ju vara medveten om att det är en kompromiss även om det funkar i de allra flesta fall.
Jag tycker herr "Ljusdressyrs" eminenta teknik i detta fall låter väldigt smart och genomtänkt och jag kan bara hoppas att Sony hittar på nogot bra som kan funka åt honom också. Tidigare använde man ju ögonsensorn för att aktivera AF på Sony-kamerorna men det har nog slummats till när sensorn nu oftare styr växling mellan EVF och bakdisplay. Men skiter man i bakdisplayen och kollar preview i EVF:en istället så kanske man kan rigga upp något liknande flöde i en Sony-kamera också. Det beror ju lite på vad man ska knäppa och hur bråttom det är. Med NEX 7 är jag ju handikappad från start med den sega EVF:en så det är ju tur att jag sällan har bråttom. Jag hoppas verkligen att Sony inte soppat till det här med EVF:en för det kan ju verkligen bli så att Mats Lillnor får rätt igen. I det fallet så har han ju haft rätt förr.