Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sony α7/α7r
- Trådstartare Atropine
- Start datum
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
afe
Aktiv medlem
Eftersom Bengt förväntar sig att jag ska gnälla, så är det bäst att jag gör det:
Ergonomin är inte optimal - avtrycket skulle gärna fått sitta på greppet och vara framåtlutat (som på de flesta andra moderna kameror), och både den bakre och främre tumratten sitter lite avigt.
Att välja fokuspunkt är inte helt enkelt, fast det kanske är jag som är bortskämd från Nikon där det går att välja genom att bara dutta på joysticken
Batteritiden är katastrofal. Vi gjorde nästan slut på batteriet med ungefär 150 exponeringar utspridda under några timmar. Köper man den här kameran och fotograferar mycket behöver man garanterat ett helt gäng extrabatterier (och laddare eftersom ingen följer med).
Det är väldigt lätt att råka ändra ISO-tal av misstag (precis som på NEX-7), men det problemet tror jag går att konfigurera bort.
Bortsett från detta är det en mycket trevlig kamera i lagom storlek för min smak, och den skulle passa min typ av fotografering som hand i handske! Bildkvaliteten med Zeiss 35/2,8 är i det närmaste fenomenal
Ergonomin är inte optimal - avtrycket skulle gärna fått sitta på greppet och vara framåtlutat (som på de flesta andra moderna kameror), och både den bakre och främre tumratten sitter lite avigt.
Att välja fokuspunkt är inte helt enkelt, fast det kanske är jag som är bortskämd från Nikon där det går att välja genom att bara dutta på joysticken
Batteritiden är katastrofal. Vi gjorde nästan slut på batteriet med ungefär 150 exponeringar utspridda under några timmar. Köper man den här kameran och fotograferar mycket behöver man garanterat ett helt gäng extrabatterier (och laddare eftersom ingen följer med).
Det är väldigt lätt att råka ändra ISO-tal av misstag (precis som på NEX-7), men det problemet tror jag går att konfigurera bort.
Bortsett från detta är det en mycket trevlig kamera i lagom storlek för min smak, och den skulle passa min typ av fotografering som hand i handske! Bildkvaliteten med Zeiss 35/2,8 är i det närmaste fenomenal
larsborg
Aktiv medlem
.
I just det här fallet råkar du dock ha rätt - det finns inge kameror som faller alla i smaken, och det finns alltid saker som kan förbättras (så också på A7r)
Det var väl det jag visste, - väntar därför med ett köp tills A9 lanseras!
Vill ha det kamera-hus, som inte behöver förbättras, det ultimata alternativet, - det är ju alltid utrustningen som gör bilden.
afe
Aktiv medlem
Vill ha det kamera-hus, som inte behöver förbättras, det ultimata alternativet, - det är ju alltid utrustningen som gör bilden.
Då lär du få vänta länge ...
A7r är dock riktigt jäkla bra - jag kan inte tänka mig någon kamera som skulle passa mig bättre
http://www.fotosidan.se/blogs/afe/vem-f-n-platar-tegelvaggar-jag.htm
Ja, jag har förstås saker att gnälla på, men det har jag oavsett vilken kamera det gäller ...
Makten
Aktiv medlem
Man får tänka på att batteriet kräver ett antal laddningscykler innan det når full kapacitet, så det kan mycket väl bli dubbelt så bra efter ett tag. Sen antar jag att ni grottade en del i menyerna? Det gör ju viss skillnad mot att fotografera som vanligt.Batteritiden är katastrofal. Vi gjorde nästan slut på batteriet med ungefär 150 exponeringar utspridda under några timmar. Köper man den här kameran och fotograferar mycket behöver man garanterat ett helt gäng extrabatterier (och laddare eftersom ingen följer med).
afe
Aktiv medlem
Man får tänka på att batteriet kräver ett antal laddningscykler innan det når full kapacitet, så det kan mycket väl bli dubbelt så bra efter ett tag. Sen antar jag att ni grottade en del i menyerna? Det gör ju viss skillnad mot att fotografera som vanligt.
Ja, det stämmer säkert. Menyträsket var jag dock inte in i så mycket, och det märktes tydligt att den drar ganska mycket (när vi var ute på stan och plåtade var det inget menypillande över huvud taget).
Det är inte så konstigt att batteriet tar slut snabbare än i min NEX - det är samma batteri, men en mycket större sensor att läsa ut data från, men man bör vara medveten om det
Ruggigt bra bilder kan man göra med den i alla fall, och jag gissar att den passar dig mycket väl.
Om du letar efter den ultimata kameran så presenterar Canon den ideligen
Som den här - http://www.canon.se/About_Us/Press_...ries/powershot_g9_lifestyle_press_release.asp
Eller den här - http://www.canon.se/About_Us/Press_...essories/digita_ixus_960_is_press_release.asp
Eller den här - http://www.canon.se/About_Us/Press_...cessories/PowerShot_G11_Technical_Release.asp
och många, många fler (de har även ultimata skrivare förresten)
Efter att ha läst otaliga pressreleaser genom åren har jag insett att någon på Canons marknadsavdelning
a) är väldigt förtjust i ordet "ultimat" och
b) inte har riktigt klart för sig vad det egentligen betyder
Nu tillbaka till trådämnet
afe
Aktiv medlem
Jag skulle nog påstå att för mig, just nu, är A7r den ultimata kameran. Den har nackdelar, men de är mycket färre än fördelarna
Jag var skeptisk till den från början, men nu när jag fått prova den inser jag att den gör nästan allt jag vill att en kamera ska kunna göra. Någon zoom är jag inte intresserad av till en sån här kamera, men ett riktigt bra porträttobjektiv (motsvarande SEL5018) med stabilisering vore trevligt innan jag bestämmer mig ...
Jag var skeptisk till den från början, men nu när jag fått prova den inser jag att den gör nästan allt jag vill att en kamera ska kunna göra. Någon zoom är jag inte intresserad av till en sån här kamera, men ett riktigt bra porträttobjektiv (motsvarande SEL5018) med stabilisering vore trevligt innan jag bestämmer mig ...
Makten
Aktiv medlem
Det tror jag också. Frågan är fortfarande vilken av a7 och a7R som funkar bäst med objektiv som har utgångspupillen långt bak. Jag bryr mig inte om extremer, utan mer om till exempel Zeiss 25/2,8 ZM skulle lira tillräckligt bra. Den verkar lite snällare på M9 än en del andra vidvinklar. Även Voigtländer 21/1,8 kan tänkas funka, fast den har nog inte det stuk i bildkvaliteten som jag helst vill åt.Ruggigt bra bilder kan man göra med den i alla fall, och jag gissar att den passar dig mycket väl.
För tillfället har jag diverse manuella Nikonobjektiv från 50 mm och uppåt (som lär funka fint), Voigtländer 40/2 Ultron (som också lär funka fint), Voigtländer 35/1,2 Nokton, Leica 40/2 Summicron-C och Bauta-Zeiss 35/1,4 (som är för stor för att ens fundera på). Funkar inte mätsökarobjektiven så blir det nog 35/2,8 FE. Och även om vidvinkel är smutt klarar jag mig rätt fint på bara 35 och 50 mm. Trist bara med ljusstyrkan.
Och just det, jag har några OM-gluggar också, men jag är tveksam till om de är tillräckligt bra. Och Konica 40/1,8. Fan, nåt ska väl funka i alla fall) Spänningen är olidlig!
afe
Aktiv medlem
Jag tror på OM-gluggarna - de är ofta riktigt bra. Nikon 105/2,5 är mycket bra (fast inte perfekt på A7r). Canon FD 200/2,8 verkar också fungera bra, men man måste ta bort CA och purple fringe.
Jag är bara intresserad av R-varianten, då jag inte har någon som helst nytta av PDAF på sensorn och prioriterar bildkvalitet. Att Huff påstår att det blir sämre med den tar jag med en nypa salt ...
Zeiss FE 35/2,8 räcker annars som sagt långt - det är ruggigt skarpt vilket du kan se på mina bilder på flickr
Jag är bara intresserad av R-varianten, då jag inte har någon som helst nytta av PDAF på sensorn och prioriterar bildkvalitet. Att Huff påstår att det blir sämre med den tar jag med en nypa salt ...
Zeiss FE 35/2,8 räcker annars som sagt långt - det är ruggigt skarpt vilket du kan se på mina bilder på flickr
Znutt
Aktiv medlem
Tack för att du delar med dig av provbilderna.
Tycker man om tegelväggar så kommer man nog inte längre. Verkar vara skarp som atsingen.....
Dock Lite ojämn. Var du vinkelrät mot. Vänstra sidan (framförallt nedåt) ser lite mjukare ut om man pixelpeakar.... (vad ska man annars göra med tegelväggs bilder)
afe
Aktiv medlem
Tack för att du delar med dig av provbilderna.
Tycker man om tegelväggar så kommer man nog inte längre. Verkar vara skarp som atsingen.....
Dock Lite ojämn. Var du vinkelrät mot. Vänstra sidan (framförallt nedåt) ser lite mjukare ut om man pixelpeakar.... (vad ska man annars göra med tegelväggs bilder)
Kanske har med din skärm att göra? jag tycker det är skarpt hela vägen
afe
Aktiv medlem
Kanske har med din skärm att göra? jag tycker det är skarpt hela vägen
Men nej, jag är inte ett dugg säker på att det är vinkelrätt - tegelväggen var inte så seriöst menad
PMD
Aktiv medlem
Man får tänka på att batteriet kräver ett antal laddningscykler innan det når full kapacitet, så det kan mycket väl bli dubbelt så bra efter ett tag.
Tveksamt om det gäller litium-jon-batterier. Det tvistas en del om det, men det verkar inte vara i närheten av lika stort problem som med andra typer av batterier.
larsborg
Aktiv medlem
Om du letar efter den ultimata kameran så presenterar Canon den ideligen
Som den här - http://www.canon.se/About_Us/Press_...ries/powershot_g9_lifestyle_press_release.asp
Eller den här - http://www.canon.se/About_Us/Press_...essories/digita_ixus_960_is_press_release.asp
Eller den här - http://www.canon.se/About_Us/Press_...cessories/PowerShot_G11_Technical_Release.asp
och många, många fler (de har även ultimata skrivare förresten)
Efter att ha läst otaliga pressreleaser genom åren har jag insett att någon på Canons marknadsavdelning
a) är väldigt förtjust i ordet "ultimat" och
b) inte har riktigt klart för sig vad det egentligen betyder
Nu tillbaka till trådämnet
No, no, jag har tidigare redskap märkta med Nikon, Olympus, Minolta och Sony, - tror inte Canon är lika bra, som deras marknadsavdelning vill få oss att tro.
Bengf
Aktiv medlem
Jag skulle nog påstå att för mig, just nu, är A7r den ultimata kameran. Den har nackdelar, men de är mycket färre än fördelarna
Hur fungerar EVF, enligt förhandssnacket så skulle den vara förbättrad, bland annat 3ggr starkare kontrast än vad A99 har på sin EVF.
Vill inte stressa dig, utan rapportera när det passar. Tackar för att du vill delge oss dina synpunkter och bilder med A7r.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Eftersom Bengt förväntar sig att jag ska gnälla, så är det bäst att jag gör det:
ISO-talsproblemet går säkert att konfigurera bort. Det går utmärkt på NEX 7 också att göra detta och det kan säkert vara precis som grundkonfigurationen i NEX 7, som den levererades från fabrik, att den inte alls passar dig. Mig passade den inte alls men det var lätt att styra om det om man tog sig den tiden.
Jag tycker du har en verklig poäng med batteritiden. Det är en klar "storlekskompromiss" att man valde NEX-batterierna.
Björn-v
Aktiv medlem
Manuella objektiv på A7-Fullformat?????
Frågan har säkert kommit upp och besvaras men jag hinner inte gå igenom alla inlägg. Men min fråga är- använder man de objektiv som finns till nuvarande Nex sytememet blir det en crop-factor på 1,5. Om man använder sig av gamla manuella gluggar som är avsedda för 24*36 mm, slipper man denna cropfaktor då. Med andra ord man får en fullformatskamera med manuell fokusering och givitvis en adapter melllan objektivfattning och objektiv
Frågan har säkert kommit upp och besvaras men jag hinner inte gå igenom alla inlägg. Men min fråga är- använder man de objektiv som finns till nuvarande Nex sytememet blir det en crop-factor på 1,5. Om man använder sig av gamla manuella gluggar som är avsedda för 24*36 mm, slipper man denna cropfaktor då. Med andra ord man får en fullformatskamera med manuell fokusering och givitvis en adapter melllan objektivfattning och objektiv
Makten
Aktiv medlem
Var i inlägget finns frågan? Du säger ju själv att man slipper cropfaktorn:Frågan har säkert kommit upp och besvaras men jag hinner inte gå igenom alla inlägg. Men min fråga är- använder man de objektiv som finns till nuvarande Nex sytememet blir det en crop-factor på 1,5. Om man använder sig av gamla manuella gluggar som är avsedda för 24*36 mm, slipper man denna cropfaktor då. Med andra ord man får en fullformatskamera med manuell fokusering och givitvis en adapter melllan objektivfattning och objektiv
”Om man använder sig av gamla manuella gluggar som är avsedda för 24*36 mm, slipper man denna cropfaktor då.”
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.