Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har en minnesbild av en prototypkamera när det väntades in efterföljare till A900, bland annat med en snedvinklad skärm som skulle undvika näsavtryck när man satte ögat till sökaren, har för mig att den var lite kantig av sig i formen. Kan dom ha hämtat idéer där i från tro.

Den mera konservativa delen av fotografer vill nog inte se för stora förändringar av kameraformen, utan det är nog bäst att bygga så lika som dom alltid gjort. Man jag tror inte att man fortfarande kan vara styrd av vad yrkesfolket vill ha för kameratyp, familjemamman kanske inte tycker att en 20 Oz-hammare är så lämplig att spika med, bara för att stora starka snickarkarlar vill det.

//Bengt.

Ni snackar ju strunt!

LA-EA3 är ju bara en LA-EA1 med större hål och stativgänga. Den har ju inte alls nån SLT-spegel o h skruvdriftmotor.

En sådan lär definitivt komma, alltså samma som LA-EA2 fast med större SLT-spegel som i A99.

Gissningsvis blir namnet LA-EA4. Det enda jag skrev fel var alltså siffran...

/Mats

Får verkligen en FF spegel plats i adaptern?
Det ser ut att vara rätt trångt redan för en APS-C spegel i adaptern, och A99 har ju betydligt mer utrymme i djupled för att få plats med en FF spegel.

Får verkligen en FF spegel plats i adaptern?
Det ser ut att vara rätt trångt redan för en APS-C spegel i adaptern, och A99 har ju betydligt mer utrymme i djupled för att få plats med en FF spegel.

Det beror ju på hur stor de gör adapter

A99 har ett fixed registeravstånd, A-mount, och exakt samma avstånd från objektivfattning till sensor blir det med adapter på E-mount, så det är knappast något tekniskt problem att göra en sådan. Jag är 100% säker på att det kommer en sådan. Mycket troligt i samband med lanseringen av de A7 och A7r den 17 oktober.

/Mats

Det beror ju på hur stor de gör adapter ��

A99 har ett fixed registeravstånd, A-mount, och exakt samma avstånd från objektivfattning till sensor blir det med adapter på E-mount, så det är knappast något tekniskt problem att göra en sådan. Jag är 100% säker på att det kommer en sådan. Mycket troligt i samband med lanseringen av de A7 och A7r den 17 oktober.

/Mats

Ja givetvis, men utrymmet i adaptern är betydligt mindre än mellan sensor och fattning i A99. Adaptens utrymme i djupled är ju ca 18mm mindre än hos A99, dvs A-fattning minus E-fattning.

Möjligtvis kan de konstruera adapter så att spegeln sticker ut på baksidan av adaptern och in i kameran, men då spegeln är väldigt känslig så är det nog inte önskvärt. Dessutom kräver spegeln i adaptern lite extra utrymme i kameran då adaptern ska kunna vridas fast.

Det går ju alldeles utmärkt att sätta en spegel var som helst i strålgången, men ju längre fram den sitter desto större måste den vara. Jag tror dock inte att det är ett problem. Så extremt stor behöver inte adaptern vara för att få plats med en tillräckligt stor spegel som inte behöver sticka ut på baksidan.

Den KAN inte sticka ut på baksidan. Hålet i E-mount är inte tillräckligt stort. Diametern är aningen mindre än diagonalen på sensor.

Kan bli knepigt, men jag tror de löser det på något sätt. Kanske göra den ännu brantare eller nåt.

Jag är säker på att de löser det.

/Mats

Priserna ser rätt bra ut (beror förstås på hur bra kamerorna blir), fast RX10 verkar lite dyr. Namnförvirringen har ökat ytterligare då RX10 har samma sensorstorlek som RX100 men är utrustad med en zoom motsvarande 24-200, och det är inte någon liten kamera,

Många trodde att RX10 skulle få en APS-C sensor, men jag gissar att Sony gissar att en sådan skulle få för stark konkurrens av deras egna NEX-kameror.
På liknande sätt kan man ju fundera på hur dessa nya A7:eek:r kommer att påverka RX1-försäljningen...

Priserna ser rätt bra ut (beror förstås på hur bra kamerorna blir), fast RX10 verkar lite dyr. Namnförvirringen har ökat ytterligare då RX10 har samma sensorstorlek som RX100 men är utrustad med en zoom motsvarande 24-200, och det är inte någon liten kamera,
Namnl(o)logiken håller jag med om, men du glömmer att nämna att det är en 24-200 mm zoom med konstant maxljusstyrka 1:2,8. Och då kan priset vara motiverat, för det finns ju ingen annan lika liten kamera med denna sensorstorlek med ett sådant objektiv. Vad jag kan se har den inte storlek som en DSLR-kamera utan som en långzoomare, och det finns inga sådana på marknaden som har annat än mycket mindre sensorer än vad RX10 har. Sony tycks ju hela tiden lyckas med att hitta "hål" som inga andra har tänkt på, eller ens trott skulle vara möjliga att fylla med något rimligt.

Härmed menar jag förstås inte att de har lyckats fylla alla hål ens i sin egen A-mount lens lineup. Alla skriar efter just sitt speciella favoritobjektiv här. Fast å andra sidan har inte heller Canon eller Nikon lyckats fylla alla sina hål... :)
.

Många trodde att RX10 skulle få en APS-C sensor, men jag gissar att Sony gissar att en sådan skulle få för stark konkurrens av deras egna NEX-kameror.
---
Jag tror inte att ev. "kannibalism"-skräck är det som avhåller Sony från att lansera en APS-C kompakt. De har ju många gånger visat att de inte bryr sig ett skvatt om sådant. Mentaliteten tycks snarare vara - "Skit i det, bara ni kannibaliserar de andras kameror också!" Tror mera att viktigare orsak i detta fall var att APS-C segmentet redan är väl täckt med åtskilliga olika alternativ från andra tillverkare, och att Sony tycker att de hellre vill prioritera sånt som ingen annan tänker på. T.ex. just det segment som varit tomt tills denna RX10:a kom. :)

Sony kan givetvis komma att få för sig att komma ut med en APS-C kompakt när som helst framöver. Fast vad de i så fall kommer att kalla den för vågar jag inte spekulera över...

---
På liknande sätt kan man ju fundera på hur dessa nya A7:eek:r kommer att påverka RX1-försäljningen...
Som sagt, jag tror inte att Sony bryr sig ett skvatt om ifall en del användare som planerat att skaffa sig en RX1:a istället satsar på A7/A7r. "Who cares?" Huvudsaken är att sekinerna kommer inrullande! Dessutom köper dom nog lite objektiv till dessa också... :)
.

Nu finns det första fotot på A7. Tycker att designen är ser betydligt bättre ut än den läckta handskissen gav intryck av (om detta nu är ett äkta foto alltså).

Andrea sammanfattar vad de av hans källor som fått "klämma" på dessa kameror säger:
"All sources that saw the camera say that the A7-A7r cameras are built like a Tank. They also were surprised by the design but almost all of them will end buying it because they quite liked the camera after a couple of minutes of testing and holding :) "

Länk:
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-...mirrorles-full-frame/comment-page-1/#comments

Ser ju rätt bra ut, och en av de för mig allra viktigaste sakerna är att dessa har utvinklingsbar skärm. Men det är dock inte säkert att jag för min del kommer att döpa om min A77-fond till A7-fond för det... :)
.

Ser ju bättre ut än skissen åtminstone, men den ser ändå rätt märklig ut tycker jag. Blir kanske bättre nä man ser helheten :)

Jag skrev det här på SAR också.

Tycker den faktiskt ser riktigt bra ut.
Man får tänka på att kameran är ganska mite, men att obbektiven kan li ganska stora. Då ser det xånigt ut om dia.etern på objektivet är större än höjden på kamerhuset.

Det har jag reagerat på på min NEX 5N. Där är objektivfattningen tom större än kameran.

På den här verkar objektivet sitta lite högre upp, vilket är bra. Då är det vettigt med sökarhuset rakt ova för objektivet så det får en trekantig inramning.

Dessutom sitter det lagom nära vänsterkanten, så att när man tittar i sökaren är det d3ls i linje med objektivet och dels tillräckligt nära kanten för att näsan ska hamna utanför.

Kantigheten bygger också på känslan av klass och kvalitet, speciellt om det är i metall med hög finnish.

Börjar cilla den här skarpt! Tycker den inger stark vill ha-känsla.

Bra jobbar Sony!

/Mats

Ja ser ut som en lite tjockare NEX 7 ungefär.

Nää, det gör den väl långtifrån. Mer som min gamla Pentax ME från 70-talet. Den ser ju verkligt traditionell ut. Inget Tri Navi heller vad jag kan se. Det här har inget med NEX att göra. Det här är A7

Fotorykten säger följande:
"There is a teaser from Sony Japan for a camera launch on October 16. It says: “We stopped thinking about the way that the camera should be, then we started to see a new way of the camera. A camera, no one ever made”

Jag tycker väl att detta verkligen inte känns speciellt nytt och särskilt då i en jämförelse med när NEX 7 kom för den hade en del lösningar som verkligen ingen tidigare praktiserat. Tri Navi var en av dessa. Jag undrar faktiskt vad Sony menar med detta om det nu verkligen är de som sagt detta.

Det är det här som skrämmer mig lite. Att Sony gör något annat än som en kamera borde se jt, bara för att vara annorlunda än alla andra för sakens egen skull och inte för att det är bättre :)

Det stod också nånsta s i ryntena om nån surprise... Nån helt ny funktion av nåt slag.

Problemet är att förut när Sony gjort det så har det också medfört något negativt på annat håll.

Tri-Navi som du är så förtjust i tycker inte är något att stå efter. Funkar lika smidigt med knappar som ändrar funktionen på ett hjul.

Som det ser ut nu verkar det vara den perfekta kameran!

Riktigt snygg och inger kvalitetskänsla om materiamen är övertygande, vilnet jag tror de är.
Bara som sagt inte Sony igen "lägger bajs i maten".

Det som allt hänger på nu är autofokusen. Har de fått till en bra sådan med PDAF på sensorn, utan att det stjäl onödigt med ljus och försämrar bildkvaliteten så är det jackpott.

Tyvärr lite för många "om". Spännande att se vad det blir.

Har visst med NEX att göra. Precis samma koncept, liten systemkamer med stor sensor och e-mount, bara att de bytt namn.

/Mats

Alla NEX:ar har varit rena och rektangulära. Inget som fastnar i någonstans. Skisser på dessa kameror visar på dels någon form av fejkat prismahus och dessutom utfraget okular lite a la A55. En grej till som kan haka i .

... men visst ska det bli spännande även om jag nog inte tillhör målgruppen.

Jag tillhör dock de som gillar OM-D. Både välbyggd och välutrustad. Påminner starkt om 70-talets små systemkameror från exv. Olympus, Pentax och varför inte Konica. Det var ju några år där man verkligen försökte bygga små smidiga SLR:er. Skillnaden mot dagens DSLR:er är verkligen slående både när det gäller storlek och mekanisk precison.

Annars är det en sak jag verkligen gillar med NEX. Det är sällan idag jag tycker jag ser sådan mekanisk precision i exv. objektiven och reglagen. Tri Navi-rattarna på NEX 7 är även de exempel på det som nästan för tankarna till precisionsinstrument av något slag. Skillnaden mot mina andra Sony DSLR:er är enorm och jag har ju haft ett antal nu. Det är väl möjligen bara A900 och RX1 som kan mäta sig med den byggkvaliteten men de har ju båda haft en klart dyrare prislapp så det är väl bara vad man ska förväntra sig i de fallen.

Puckel, puckel puckel. Jag hoppades in i det längsta att den skulle sakna puckel. :) Nu övrgår jag till att hoppas att puckeln är löstagbar. Tekniskt fullt möjligt då Sonys nya blixtsko innehåller kontakter för både blixt, EVF och ljud. Är kameran tillräckligt bra för övrigt får jag väl köpa den ändå, eller vänta in någon minimalistisk modell som kommer senare.

Puckel, puckel puckel. Jag hoppades in i det längsta att den skulle sakna puckel. :) Nu övrgår jag till att hoppas att puckeln är löstagbar. Tekniskt fullt möjligt då Sonys nya blixtsko innehåller kontakter för både blixt, EVF och ljud. Är kameran tillräckligt bra för övrigt får jag väl köpa den ändå, eller vänta in någon minimalistisk modell som kommer senare.

Tja, med en Dremel och en avbitartång är det mesta löstagbart ;-)
Tror att nåt sånt behövs för att ta bort den här...

Däremot som sagt så behövs den här för att det inte ska se fult ut med stora objektiv.
Var inte så negativ, det här blir bra och snyggt ska du se. Kräver lite tillvä jning bara.

/Mats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar