Spegellösa fullformatare är givetvis ett nytt spår, men det är DEFINITIVT INTE en spårväxling.
Jag förundras över att så många (i flertalet(?) fotofora världen över) vill ha det till att Sony ideligen håller på att byta spår?
Det gör dom inte alls, det är inte Sony som vinglar hit och dit, det är ju en massa användare som gör detta genom att inbilla sig allt möjligt ogrundat! Som t.ex. att Sony snart kommer att begrava A- och satsa enbart på E-mount. Eftersom Sony "har kommit med en E-fattning," eftersom det är "enklare", eftersom den är billigare, eftersom NEX:arna är de mest sålda spegellösa kamerorna, eftersom Sony "inte klarar att producera mer än en enda linje samtidigt" och en massa andra uppenbara dumheter (kolla t.ex. vad Sony lyckades med förra året - de lanserade kameraprylar inom åtminstone fem olika kategorier samtidigt, varav flera helt unika).
Jag har då i alla fall inte kunnat se NÅGONTING SOM HELST från Sony som antyder att de tänker begrava A-mount. Däremot finns det gott om indikeringar (och direkta uttalanden) från dem om det rakt motsatta - att de avser att SATSA PÅ och EXPANDERA A-mount, och att detta huvudsakligen ska bli semi-pro och pro-kameror. Kan mycket väl t.o.m. bli så att Sony bygger upp en pro-serviceverksamhet mycket tidigare än någon av oss har trott (för dem som har trott att det kommer att ske någon gång överhuvudtaget...). För egen del har jag tidigare trott att det förmodligen inte skulle kunna komma att bli läge för detta förrän om kanske 5-10 år.
Eftersom Sony under detta år enbart har kommit med NEX-nyheter och bara en enda instegs-A-kamera, så har en hel del tagit detta som intäkt till att hävda att Sony avser att ditcha A-mount och satsa allt på E-mount, såväl för APS-C som för FF. Dessa klagare gör precis samma misstag som klimatförnekarna. Hur många av dessa kommer inte med ständiga "bevis" för att den globala uppvärmningen är en bluff? "Titta bara, det var varmare förra året än det är i år." Eller än vad det var för tio år sedan.
Det finns hela tiden en massa "brus" och svängningar upp och ner i jordens medeltemperatur. Klimatförändringar går inte att utläsa från korta tidsperioder, det handlar om längre.
Likadant är det inom kameravärlden, där finns det också svängningar och "brus" i lanseringar av småförbättringar eller "game changers". Ibland händer det lite. Ibland händer det mycket.
Se det så här när det gäller Sony:
År 2013 blir ett NEX-år (inkl. spegellösa fullformatare, vare sig de kommer att kallas för NEX eller ej).
År 2014 kommer att bli ett A-mountår.
Hoppas att jag lyckats få någon att skåda ljuset nu, hehe...