Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det finns, eller fanns, digitala spegelreflexkameror, som bröt mot traditionen och gjorde som du vill ha det. Numera finns ingen i den stilen, tror jag.

Det är lite (jo, lite är det allt) som en NEX-7 eller Panasonic G7, fast med prismasökare.

Tycker de allr flesta är som jag vill. Finns väl ingen kamera i princip som är helt symmetrisk.
Titta på en NEX t.ex. Där sitter objektivet på sidan. Om då okularet sitter rakt ovanför objektivet så blir det precis lagom. Näsan hamnar utanför och siktet är längs objektivet.

/Mats

Det jag skrev här ovan var baserat på pusselläggande,

Nu har det kommit mera handfasta uppgifter om saken på SAR. Andreas "trusted sources" har bekräftat att sensorerna såväl till A7 som till A7r är nykonstruerade. De är framtagna speciellt för att reducera problem med objektiv vars utgångspupill ligger nära sensorn. Innebär att klassiska vidvinkelobjektiv kommer att prestera mycket bättre.

Således ingen återanvändning av A99 resp. D800-sensorerna i de spegellösa fullformatarna, som sagt.

PS Eller den i VG900, där dessa problem var tydliga...
.
Jag tar uppgifterna om nykonstruerade sensorer med en näve salt än så länge. Misstänker att det kan vara så att det bara är mikrolinserna precis ovan sensorn som är nykonstruerade. Med tanke på att den med 24 Mpx har sensor-PDAF medan den med 36 Mpx inte har det så kan det mycket väl vara så att själva sensorerna är återanvända.
Nu vet jag i o f s inte så mycket om sensorers exakta konstruktion, men jag inbillar mig att det går bra att uppdatera mikrolinser utan att uppdatera resten av sensorn.
Tänker även då på att Sony, i likhet med många andra bolag, har haft taskiga finanser så är det lätt att tänka sig att en hel del folk med budgetansvar dragit i handbromsar och uppmanat till återanvändning.

Men det som skulle göra mig mest glad är om det sitter någon ny riktigt bra implementering av sensor-PDAF i ena sensorn. Det skulle lugna nerverna inför A-monteringens framtid eftersom den verkar bli spegellös och jag har en drös objektiv med skruvdrift....

Jag tar uppgifterna om nykonstruerade sensorer med en näve salt än så länge. Misstänker att det kan vara så att det bara är mikrolinserna precis ovan sensorn som är nykonstruerade. Med tanke på att den med 24 Mpx har sensor-PDAF medan den med 36 Mpx inte har det så kan det mycket väl vara så att själva sensorerna är återanvända.
Nu vet jag i o f s inte så mycket om sensorers exakta konstruktion, men jag inbillar mig att det går bra att uppdatera mikrolinser utan att uppdatera resten av sensorn.
Tänker även då på att Sony, i likhet med många andra bolag, har haft taskiga finanser så är det lätt att tänka sig att en hel del folk med budgetansvar dragit i handbromsar och uppmanat till återanvändning.

Men det som skulle göra mig mest glad är om det sitter någon ny riktigt bra implementering av sensor-PDAF i ena sensorn. Det skulle lugna nerverna inför A-monteringens framtid eftersom den verkar bli spegellös och jag har en drös objektiv med skruvdrift....

Enl Sony alpha rumors är inte denna PDAF i klass med Oly EM1 och denna i sin tur verkar inte vara fullt i klass med de bättre av konkurrenterna med en separat PDAF så att sensor PDAF hos A7 skulle vara i klass med A99 eller A77 är tyvärr inte sannolikt - vad gäller hadtighet. Däremot kan den vara exakt vilket kanske är viktigast i den här kameraklassen i o f s. Däremot, om inte PDAF förbättras då den skall användas för att ersätta SLT kamerorna kan det bli problem om Sony skall växa och ta marknadsandelar från Nikon och Canon i de övre segmenten. Sedan har jag tyvärr inte sett någon AF test på EM1 i dåligt ljus och det är ffa där som de små PDAF sensorerna i bildsensorn har haft störst problem. Med f/2,8 optik har jag för mig att lägsta ljusnivå som Nikon V1/J1 klarade av PDAF låg på EV7 vilket är långt ifrån EV -1 till -3 som de bättre separata PDAF sensorerna klarar (blir EV 1 till EV -1 med f/2,8 optik).

Om man bortser från rykten, så hoppas jag verkligen att Sony har vett nog att fortsätta på SLT-spåret till dess de har en tilläckligt bra lösning för AF utan spegel i ljusbanan.

En annan intressant fundering kring FF E-mount är annars ifall det kommer en adapter för A-mount som har stöd för skruvdrift. Kanske rentav en adapter med inbyggd SLT-teknik p s s som den existerande LA-EA2 (eller vad den nu heter), fast med support för FF (vilket jag gissar att den existerande adaptern inte har). Det vore trevligt.

Om en adapter inte har inbyggd SLT-AF så undrar jag om det skulle kunna vara möjligt för adaptern att översätta den inkommande elektriska fokusstyrningen från kameran till mekanisk skruvdrift med en egen motor. Det känns som att det borde gå. Någon som har koll på sådant?

Ingen Tri Navi verkar det ju heller bli utan hjul fram och bak som på vilken DSLR som helst. En del talar om Pentax-feeling. Ja inte låter det mycket NEX för mig. Det enda NEX i det här är väl E-mount om man ska tro ryktena från de senaste dagarna. Om de sedan döps till A-någonting så har väl Sony i någon form av logik tagit det till sig. Jag ser detta som ett nytt spår.

Om man bortser från rykten, så hoppas jag verkligen att Sony har vett nog att fortsätta på SLT-spåret till dess de har en tilläckligt bra lösning för AF utan spegel i ljusbanan.

En annan intressant fundering kring FF E-mount är annars ifall det kommer en adapter för A-mount som har stöd för skruvdrift. Kanske rentav en adapter med inbyggd SLT-teknik p s s som den existerande LA-EA2 (eller vad den nu heter), fast med support för FF (vilket jag gissar att den existerande adaptern inte har). Det vore trevligt.

Om en adapter inte har inbyggd SLT-AF så undrar jag om det skulle kunna vara möjligt för adaptern att översätta den inkommande elektriska fokusstyrningen från kameran till mekanisk skruvdrift med en egen motor. Det känns som att det borde gå. Någon som har koll på sådant?

Jag håller det för extremt troligt att de släpper en LA-EA3 med samma funktioner som LA-EA2, altså SLT-spegel och skruvdrift-motor, fast för FF med A99ans SLT.

(märkligt f.ö. att de inte tagit fram den redan tidigare med tanke på VG-900.)

/Mats

Spegellösa fullformatare är givetvis ett nytt spår, men det är DEFINITIVT INTE en spårväxling.

Jag förundras över att så många (i flertalet(?) fotofora världen över) vill ha det till att Sony ideligen håller på att byta spår?

Det gör dom inte alls, det är inte Sony som vinglar hit och dit, det är ju en massa användare som gör detta genom att inbilla sig allt möjligt ogrundat! Som t.ex. att Sony snart kommer att begrava A- och satsa enbart på E-mount. Eftersom Sony "har kommit med en E-fattning," eftersom det är "enklare", eftersom den är billigare, eftersom NEX:arna är de mest sålda spegellösa kamerorna, eftersom Sony "inte klarar att producera mer än en enda linje samtidigt" och en massa andra uppenbara dumheter (kolla t.ex. vad Sony lyckades med förra året - de lanserade kameraprylar inom åtminstone fem olika kategorier samtidigt, varav flera helt unika).

Jag har då i alla fall inte kunnat se NÅGONTING SOM HELST från Sony som antyder att de tänker begrava A-mount. Däremot finns det gott om indikeringar (och direkta uttalanden) från dem om det rakt motsatta - att de avser att SATSA PÅ och EXPANDERA A-mount, och att detta huvudsakligen ska bli semi-pro och pro-kameror. Kan mycket väl t.o.m. bli så att Sony bygger upp en pro-serviceverksamhet mycket tidigare än någon av oss har trott (för dem som har trott att det kommer att ske någon gång överhuvudtaget...). För egen del har jag tidigare trott att det förmodligen inte skulle kunna komma att bli läge för detta förrän om kanske 5-10 år.

Eftersom Sony under detta år enbart har kommit med NEX-nyheter och bara en enda instegs-A-kamera, så har en hel del tagit detta som intäkt till att hävda att Sony avser att ditcha A-mount och satsa allt på E-mount, såväl för APS-C som för FF. Dessa klagare gör precis samma misstag som klimatförnekarna. Hur många av dessa kommer inte med ständiga "bevis" för att den globala uppvärmningen är en bluff? "Titta bara, det var varmare förra året än det är i år." Eller än vad det var för tio år sedan.

Det finns hela tiden en massa "brus" och svängningar upp och ner i jordens medeltemperatur. Klimatförändringar går inte att utläsa från korta tidsperioder, det handlar om längre.

Likadant är det inom kameravärlden, där finns det också svängningar och "brus" i lanseringar av småförbättringar eller "game changers". Ibland händer det lite. Ibland händer det mycket.

Se det så här när det gäller Sony:
År 2013 blir ett NEX-år (inkl. spegellösa fullformatare, vare sig de kommer att kallas för NEX eller ej).
År 2014 kommer att bli ett A-mountår.

Hoppas att jag lyckats få någon att skåda ljuset nu, hehe... :)

Jag håller det för extremt troligt att de släpper en LA-EA3 med samma funktioner som LA-EA2, altså SLT-spegel och skruvdrift-motor, fast för FF med A99ans SLT.

/Mats
LA-EA3 finns redan, den levereras med VG-900 om du köper en. Det är i princip en LA-EA1 med större gap och stabilare fot. Saknar även den skruvdrivning för äldre objektiv. Kommer det en ny adapter kommer den troligtvis att heta LA-EA4, och har troligtvis skruvdrivning och kanske kanske SLT inbyggt.

---
Det håller jag för extremt osannolikt. :)

---

/Mats
Det gjorde de ju - VG900 har vad jag vet ända från början levererats inkl. en LA-EA3-adapter...

Däremot torde det vara tämligen sannolikt att de kommer att leverera (åtminstone) en LA-EA4-adapter med diverse funktioner som passar till A7/A7r (ännu oklart om den hittillsvarande E-fattningen kommer att vara helt kompatibel både uppåt och nedåt med de kommande fullformatarnas tydligen något modifierade fattning).

Edit: Hehe, som vanligt är det någon som skriver snabbare än vad jag gör. :)
.

Det finns hela tiden en massa "brus" och svängningar upp och ner i jordens medeltemperatur. Klimatförändringar går inte att utläsa från korta tidsperioder, det handlar om längre.

Gunnar.
LA-EA3 hade jag missat av nån anledning och Sonys olika växklingar med vad de satsar på håller jag inte med dig riktigt om, men för att gå över till något avsevärt viktigare, nämligen klimatfrågan.

Har du sett filmen "En obekväm sanning" av Al Gore?

Om du inte har gjort det (vilket jag förmodar att du inte har) så leta rätt på den och se den!!!
Den finns på Netflix bl.a., men går att köpa billigt på DVD här och var.

Snälla Gunnar (och alla andra också) se den filmen och återkom sedan här med din åsikt i klimatfrågan och om det där med perioder osv.

Jag tror att du skulle uppskatta filmen extremt mycket för hur resonemangen förs i den.

Här är ett litet klipp.
http://www.youtube.com/watch?v=kXGmTPY94Ag

/Mats

LA-EA3 finns redan, den levereras med VG-900 om du köper en. Det är i princip en LA-EA1 med större gap och stabilare fot. Saknar även den skruvdrivning för äldre objektiv. Kommer det en ny adapter kommer den troligtvis att heta LA-EA4, och har troligtvis skruvdrivning och kanske kanske SLT inbyggt.

Jag har uppenbarligen missat nåt här.

LA-EA1 är väl den dumma adaptern.
LA-EA2 den smarta med SLT AF och Skruvdriftsmotor.
Det är en sådan jag räknar med, fast med FF SLT-spegel.

Ska kolla upp vad den LA-EA3 som finns är för ett djur. Har den alltså SLT i FF-format, men inte inbyggd motor för skruvdriven AF. Verkar ju rätt dumt...

Ska läsa på lite. Ber om ursäkt för min obildning.

/Mats

Ja, det är lätt gjort att missa att Sony redan för längesedan kom ut med en spegellös fullformatare... :)

Har naturligtvis sett Al Gores film. Hoppas att den kan bidra till att vårt stackars klot överlever!

Jag får intrycket att du har missuppfattat min åsikt i klimatfrågan? Jag förnekar inte alls att vi har fått temperaturhöjningar och värre orkaner under de senare decennierna - tvärtom, jag är rädd för att vi inte kommer att styra rätt i tid, utan att vi kommer att spela hazard med hela vår miljö och därmed med oss själva och våra efterkommande framöver, bara för att vi "hela tiden måste öka BNP".

Men nu är jag tvungen att ägna mig åt tråkiga "måsten" resten av dagen, så vi får fortsätta att munhuggas imorrn (kanske). :)

---
Ska kolla upp vad den LA-EA3 som finns är för ett djur. Har den alltså SLT i FF-format, men inte inbyggd motor för skruvdriven AF. Verkar ju rätt dumt...
---
Bara ett snabbt "parting shot". :)

Ja, det vore rätt dumt, så därför är det inte så, utan LA-EA3 har "rent blås". Vad jag vet är det som skiljer den från LA-EA1 att den inte har lika trång diameter som E-mount, så att vidvinkliga A-mount objektiv inte vinjetterar så mycket pga av detta (eller nåt sånt, jag har aldrig undersökt eller ens sett nån). Fast vid användning av fullformatobjektiv blir det väl istället en del vinjettering etc. i kanterna på den äldre FF-sensor som sitter i VG900.
.

Ni snackar ju strunt!

LA-EA3 är ju bara en LA-EA1 med större hål och stativgänga. Den har ju inte alls nån SLT-spegel o h skruvdriftmotor.

En sådan lär definitivt komma, alltså samma som LA-EA2 fast med större SLT-spegel som i A99.

Gissningsvis blir namnet LA-EA4. Det enda jag skrev fel var alltså siffran...

/Mats

Finns en teckning på SAR nu som påstås likna kameran mycket.

HUGA, knappast några millimeters förhöjning där inte. Sökaren ser ju groteskt stor ut.
Fast i övrigt verkar det nice med en formfaktor som liknar NEX o h med objektivet på kanten.

/Mats

Eeer, själva sökarhuset skulle väl kanske gå att leva med, men vad fan är det där för stor tjock kanon som pokear ut? Har svårt att tro att det där skulle vara den riktiga kameran faktiskt..

Den ser ut som en kamera med löstagbar sökare, fast sökaren inte är löstagbar. Nu tycker jag i och för sig inte att vanliga NEX är så vackra heller (rätt så apfula faktiskt), men nog kan man väl göra det snyggare än så där? :)

Enligt skissen ser den ut som en förvuxen Nikon V2, och de enda kamerorna som är fulare än den är nog Sonykamerorna i Hasselbladkläder ...

Senast ändrad:
Äh, det är väl bara de yngre som inte förstår formspråket för på Alfarykten skriver de ju att den ger lite Pentax LX feeling. Lite 80-tal eller så, så nu väntar man väl bara på att de inte slarvat bort lilla "fördröjningsspaken" på framsidan.

Äh, det är väl bara de yngre som inte förstår formspråket för på Alfarykten skriver de ju att den ger lite Pentax LX feeling. Lite 80-tal eller så, så nu väntar man väl bara på att de inte slarvat bort lilla "fördröjningsspaken" på framsidan.

Pentax LX var en av de absolut bästa kamerorna på sin tid, men det var få yrkesfotografer som körde med den (tror Mattias Klum hade den sponsrad). Tycker dock det är märkligt att använda den som argument för en Sonykamera :)

Nä, stämmer skissen så ser kameran ut som en Nikon V2, och det lär bli intressant att höra reaktioner på det ...

Men nu är jag tvungen att ägna mig åt tråkiga "måsten" resten av dagen, så vi får fortsätta att munhuggas imorrn (kanske). :)

Nu är jag tråkig och trist och klåfingrar mig igen, men om ni vill munhuggas angående miljödiskussioner gör ni det via mejl - inte i forumet! Även omn ni tycker "stämningen" blivit bättre är det inte så att ni äger forumet.

/mod

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar