Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Revolutionerande nej!
Köpsug nej!
Har tappat hela NEX charmen. NEX-7 känns modernare.

Vi tycker tydligen olika.
Jag tycker den här är hur charmig som helst. Urläcker ju, betydligt snyggare än NEX-7.

Förstår inte att Sten-Åke inte ser NEX-arvet i den. Jag tycker det är slående, mest med NEX-6.

Det här är som sagt en FF och det kommer vara vanligare med fetare objektiv på den och då är det bra att objektivet sitter lite högre upp och med viewfinderns inramning.

Det ska ju finnas riktigt original vertikalgrepp också som tillbehör. Kan vara bra det med.

Designen är vädigt lyckad anser jag. Tänk på att den är aningen större än NEX-7.

Nåja, smaken är ju olika och ingen av oss har ju sett den i verkligheten än eller klämt på den. Det kanske reder ut sig.

Så fort kameran har släppts så kommer allt fokus ligga på prestanda, specar och funktioner, så utseendet är sekundärt. Tror att känslan i material och finnish och knappkänsla gör mer för intrycket än det rena utseendet.

Är säker på att det här blir en hit!

/Mats

Det här är en kamera jag definitivt inte kommer köpa, men den är säkerligen utmärkt för en del :)

Ratten i höger bakkant tycker jag ser ut som exponeringskompensation.

Nu finns det foton med bättre upplösning på A7 med Sony G FE 28-70/3.5-5.6 OSS och på A7R med Zeiss Sonnar FE 35/2,8 ZA T*.

http://www.sonyalpharumors.com/sr5-...-the-a7-and-a7r-cameras-with-lenses/#comments

Mats, här syns tydligt även på mitt gamla dator-härke att ratten längst ut till höger är exponeringskompensation.
.

Det där är ju exakt samma bilder som både du och jag har länkat till tidigare och det var utirfrån de jag kommenterade.

Jo, visst har ratten en skala 1,2,3,0,-1,-2,-3
Men exponeringskompensation på en ratt som får en sådan central plats, typ huvudreglaget på hela kameran?

Nä, jag tror Sony i vanlig ordning har gjort nåt speciellt här. Förmodligen får den olika funktion beroende på inställning och kan användas till olika saker. Kanske steglös iris-kontroll för filmning eller nåt.

Det kan vara ett helt nytt användargränssnitt som får tom. Sten-Åke att tycka att Tri-Navi är gammalt trams :)

Här är så tillskärpt som jag lyckas få det i alla fall.
A7-detail.jpg

På vilket sätt skulle man tydligt se att den är för exponeringskompensation?
Hur tänker du då? Rattar med en sådan skala kan väl användas för allt möjligt.

/Mats

Det är inte så ovanligt med en ratt för exponeringskompensation just där. T.ex. Fujis kameror har det, och den här kameran har lånat design från alla möjliga håll ;)

................Nä, jag tror Sony i vanlig ordning har gjort nåt speciellt här. Förmodligen får den olika funktion beroende på inställning och kan användas till olika saker. Kanske steglös iris-kontroll för filmning eller nåt.

Det kan vara ett helt nytt användargränssnitt som får tom. Sten-Åke att tycka att Tri-Navi är gammalt trams :)

/Mats

Jag är öppen för alla goda idéer och Sony kan mycket väl ha gjort något bra och nytt men för mig var och är Tri Navi klockrent. De som inte tycker det har kanske bara inte tagit sig tiden att konfigurera om användargränssnittet så det passar dem. Defaultinställningarna är däremot ett exempel på hur Sony snubblar på mållinjen och soppar till det på just det sätt du ofta pekat på. För hela grejen med Tri Navi är att det i princip låter en själv bestämma helt hur man vill ha sin användardialog och det har jag inte sett på någon annan kamera på samma sätt. På större kameror gödslar man med en massa direktknappar så där kommer inte den ansats NEX 7 valt i fråga och mängder av dedikerade knappar finns det inte plats med på en sån liten kamera som NEX 7.

Bara för att ta ett exempel jag nämnt vid annat tillfälle: På mina andra tjockkameror såsom A350, A550 och A580 måste man klicka på en speciell knapp för att aktivera "förstoringsläget" i MF som kallas "Focus check Live View". Med NEX 7 aktiverar man bara DMF (Direct Manual Focus). Sedan går kameran automatiskt in i förstoringsläget när AF låst (halvt nedtryck) och man bara vrider på fokusratten på E-mountobjektiven. Det är bara så mycket bättre än dedikerade knappar i det fallet och jag tycker det är effektivare och snabbare i detta fall än allt annat jag sett från Sony tidigare. Så direktknappar är faktiskt inte nödvändigt vare sig det snabbaste eller elegantaste sättet att lösa alla användarproblem med.

... men som sagt, de här nya kamerorna är inte NEX utan har betydligt mer look and feel från RX1 och jag tycker objektivfästets anlöpning eller om det nu är någon form av eloxering som getts exakt samma färg som hos RX 1 som en blinkning åt det hållet och som en vänd rygg mot NEX-spåret. De här kamerorna flirtar med tjockkamerafolket på ett helt annat sätt än NEX:arna gjort.

Man undrar dock i sitt stilla sinne hur många RX1 man kommer få sälja för 30 000 när dessa kameror kommit ut på hyllorna. RX riskerar väl att bli en återvändsgata nu.

Jag måste också säga att det verkligen är fantastiskt att Sony lyckats täta i princip alla infoläckor tills bara ett par dagar innan dagen D. Jag är svårt imponerad av det i dessa mobilkamerornas dagar.

Den orangea ringen kring bajonetten återfinns också på A99. Är väl tänkt att det ska visa att kameran är försedd med småbildssensor tror jag.

Jag är inte själv så förtjust i tri-navi. Tycker det är för lätt att ända inställningar av misstag, men de här A7:eek:rdna ser ut som ett hopkok av alla möjliga kameror vad gäller design och ergonomi. Det är mycket möjligt att det fungerar bra, men de lockar inte mig.

Den ser helt klart intressant ut! Om dom sen säljer den för helst en bit under D600an så kommer den bli en garanterad aberhit!

Det där är ju exakt samma bilder som både du och jag har länkat till tidigare och det var utirfrån de jag kommenterade.
---
Aha, jag missade att "titta tillräckligt högt upp" innan jag skrev, så jag trodde att din tveksamhet om rattens användning berodde på att du bara hade sett bilder med sämre upplösning.

---
Jo, visst har ratten en skala 1,2,3,0,-1,-2,-3
Men exponeringskompensation på en ratt som får en sådan central plats, typ huvudreglaget på hela kameran?
---
Ifall du kunde se detta så torde väl saken ha stått tämligen klar?
Det finns gott om kameramodeller som har en exponeringskompensationsratt längst ut till höger (eller vänster).

Här är några:
Sony RX1/R
http://kenrockwell.com/sony/rx1/D3S_9117-top-1200.jpg

Fujifilm X10, X100, X-Pro1
http://brandonremler.blogspot.se/2011/09/fujifilm-x10-announced.html
http://jophilippe.files.wordpress.com/2010/09/x100_top.jpg
http://www.pictureline.com/blog/deals-on-fuji-x-pro-1-and-x-e1-lens-bundles/

Canon G10, G11, G12
http://cpn.canon-europe.com/content/news/powershot_G11_revealed.do
http://reviews.cnet.co.uk/compact-digital-cameras/canon-powershot-g12-review-50000737/

Och du kan väl inte ha glömt nedanstående kultkameror? Med bl.a. sin geniala exponeringskompensationsratt där man på ett ögonblick kan växla mellan 1/2 eller 1/3 stegs kompensation, utan att behöva dyka ner i några menyer alls.
Minolta Dynax 7 (bild 6 av 9)
http://ch646.blogspot.se/2012/04/minolta-maxxum-7-dynax-7-35mm-slr-film.html

Konica Minolta Dynax 7D:
http://www.clubic.com/actualite-16427-place-au-dynax-7d-premier-reflex-numerique-minolta.html
http://konica-minolta.katalog-aparatow-fotograficznych.pl/aparat-cyfrowy/minolta-dynax-7d

---
Nä, jag tror Sony i vanlig ordning har gjort nåt speciellt här. Förmodligen får den olika funktion beroende på inställning och kan användas till olika saker. Kanske steglös iris-kontroll för filmning eller nåt.
---
Finns ingenting alls som tyder på detta. Nu börjar det bli farligt - skyhöga förväntningar igen! Enligt min uppfattning tyder istället allt på att dessa båda första modeller är basic "bare bone"-fullformatare som ska fungera som arbetshästar inom sitt användningsområde, och som har tagits fram för att kunna säljas till konkurrenskraftiga priser.

---
---
Hehe, det kunde ju vara kul, men det tror jag inte ett ögonblick på. Vi torde kunna förvänta oss att användargränssnittet kommer att ligga nära det som RX1/R har.

---
På vilket sätt skulle man tydligt se att den är för exponeringskompensation?
Hur tänker du då? Rattar med en sådan skala kan väl användas för allt möjligt.

/Mats
1) Du kunde ju själv se att ratten var graderad 3, 2, 1, 0, -1, -2, -3.
2) Du vet väl hur RX1/R ser ut där? Precis på detta sätt.
Borde utgöra tämligen klara indikationer.

"Kan väl användas för allt möjligt"? Hur du tänker då? Kan för egen del på rak arm inte erinra mig några andra användningsområden för en sådan skala. Har du några exempel? Jag menar på existerande kameror (givetvis kan man fantisera ihop allt möjligt).
.

Senast ändrad:
Den orangea ringen kring bajonetten återfinns också på A99. Är väl tänkt att det ska visa att kameran är försedd med småbildssensor tror jag.

Jag är inte själv så förtjust i tri-navi. Tycker det är för lätt att ända inställningar av misstag, men de här A7:eek:rdna ser ut som ett hopkok av alla möjliga kameror vad gäller design och ergonomi. Det är mycket möjligt att det fungerar bra, men de lockar inte mig.

Åh, är det en FF-markör. Kanske det!

Det enda jag har haft problem med är videoknappen med den kan man ju stänga av nu om man vill (tack för det Sony), om man uppgraderat firmware. Å andra sidan har ju bara den gjort en helt sinnessvag vid åtskilliga tillfällen.

Det är inte så ovanligt med en ratt för exponeringskompensation just där. T.ex. Fujis kameror har det, och den här kameran har lånat design från alla möjliga håll ;)
Eller Sony RX1 ;) Rattarna på ovansidan ser ut att vara tagna direkt från RX1 faktiskt. Hela kameran är ju i princip en RX1 med lite extra bitar fastklistrade. Det enda som påminner om NEX är egentligen bara greppet. Det är inte så konstigt att Sony kallar dem A7/A7r istället för NEX.

Jag är riktigt sugen på en fullformatare, men skulle nog hellre sett en NEX-7 med FF-sensor istället. De här kamerorna känns mer som att Sony snickrat ihop en kamera med lite bitar de hade över, designen tilltalar mig inte särskilt. Särskilt sökarknölen hade jag gärna sluppit. Men å andra sidan så lämnar sökaren på min NEX-7 en del att önska, det är väldigt svårt att se hela sökaren med glasögon på. Så knölen kanske är ett nödvändigt ont för att få bra ergonomi till sökaren.

Det avgörande för mig blir nog hur kamerorna ser ut på baksidan och hur inställbara de är. Jag kör mycket med helmanuella objektiv, så t.ex. en knapp som aktiverar förstoringsläget är ett måste för mig. RX1 är lite väl sparsmakad när det gäller knappar på baksidan, så förhoppningsvis har Sony satt dit några extra bitar även där. AF/MF~AEL-knappen från NEX-7 är ju t.ex. briljant.

HeHe....I hopsnickrad ja det ser faktiskt ut så, ligger nog en del ekonomi i det, så gör dom flesta tillverkarna med att kamera kroppen ofta ser ut likadan år efter år, man flyttar lite knappar till den nya modellen osv. Det finns ju dom klassiska grunderna hur man bekvämt skall nå viktiga knappar, och det har ofta varit styrt av hur yrkeskamerorna varit byggda.

A7 och A7r kommer helt klart att dämpa köplusten för RX1, och det vet nog Sony om, så varför inte använda sig av RX1 som grundkropp med inslag av övriga modellers attribut som finns i lagerhyllorna. Designen kan bli en vinnare i längden, om man ser till bilvärlden så har man ryggat tillbaka ordentligt i bland då dom första tvålkopparna kom ut som minskade på luftmotståndet, när alla var vana vid fyrkantiga modeller, men efter några år så har dom blivit en vinnare vad gäller designen.

Som någon annan skrev så är nog A7 och A7r en typ av baskameror till rimligare pris, och man skall nog inte förvänta sig för mycket av dom. 2014 är väl meningen att Sony skall få ett större genombrott om man får tro vad Sonychefer uppgivit.

//Bengt.

Tro på Sony-chefer, jo det kan man ju göra om man vill :)
Det är dock en grupp som jag har rätt litet förtroende för när det gäller att fatta rätt beslut och att bedöma marknaden. ..

Men jag tror liksom du att det här blir en framgångsrik modellserie.
Designen är både snygg och smart och det är bara gnällspikar och bakåtsträvare som häckar här som inte uppskattar den :).

I morgon bitti får vi se den i sin helhet. Min gissning är att baksodan är ännu intressantare med vettig ergonomi och fin utvinklingwbar skärm. Kanske samma skärmupphängning som A77 och A99.

Framförallt tror jag de lyckats exceptionellt bra med material, känsla och finnish.

Enda motsvarigheten någotsånär mot det här är ju Leica för 5 gånger så my ket pengar, men då får man sämre erconomi, större kamera, manuell med lite sämre bildkvalitet och ingen af, peaking, NFC, Wifi, pekskärm, filmfunktion (?), vinklingsbar display osv. osv.

Sen är det tomt. Canon och Nikon har ingenting och lär inte komma med det heller.

Jo, det här blir definitivt en hit!!!

Med brasklappen att det är fullt möjligt att Sony hittat på något unikt, men inte så lyckat som gör att hela konceptet faller förstås.

/Mats

Designen är både snygg och smart och det är bara gnällspikar och bakåtsträvare som häckar här som inte uppskattar den :)./Mats
De som känner mig vet att jag varken är bakåtsträvare eller konservativ med något, och jag tycker A7/A7r är ganska ful. Och ska man se rent krasst på det är både puckeln och vissa av reglagen troligtvis något som bör tilltala de konservativa mer än vad tidigare NEX-designer har gjort. Men är den tillräckligt bra så kanske jag slår till på en A7r ändå. För enfaldig är jag inte heller. ;-)

..................................Jo, visst har ratten en skala 1,2,3,0,-1,-2,-3

/Mats

Visst rattar för exponeringskompensation kan väl användas till allt möjligt men den på RX1 ser ju väldigt dedikerad ut.

Att exponeringskompensationen får den helt centrala platsen "typ huvudreglage på hela kameran" tycker jag är helt rätt tänkt. Det ligger närmast tummen på NEX 7 också och det är klockrent. Det är för mig kamerans viktigaste reglage vid sidan av den andra ratten som man väljer den kombination av bländare och tid man vill ha i standardläget på NEX 7. Sonys ljusmätare brukar ju behöva kompenseras 0,7 till 1 EV på de flesta av mina kameror i solljus.

Har de gjort samma bedömning vid designen av A7 så tycker jag de gjort en bra bedömning.

En funktion som dock ofta behandlas styvmoderligt i de Sony-modeller jag haft utom NEX 7 är blixtkompensationen. Den har Sony ofta lagt nere i menyträsket och det är riktigt irriterande för en som jämför med hur det såg ut redan på Konica Minoltas eminenta D7D, salig i åminnelse. Det vore ju inte alltför svårt att låta användaren toggla både exponerings- och blixtkompensation på samma ratt annars via en annan styrknapp kanske. Att ånyo begrava den funktionen i menyerna tycker jag skulle vara en svår miss. "Allt" som styr eller påverkar exponeringen vill man nog många så lättillgängliga som möjligt.

Tro på Sony-chefer, jo det kan man ju göra om man vill :)
Det är dock en grupp som jag har rätt litet förtroende för när det gäller att fatta rätt beslut och att bedöma marknaden. ..

Men jag tror liksom du att det här blir en framgångsrik modellserie.
Designen är både snygg och smart och det är bara gnällspikar och bakåtsträvare som häckar här som inte uppskattar den :).

I morgon bitti får vi se den i sin helhet. Min gissning är att baksodan är ännu intressantare med vettig ergonomi och fin utvinklingwbar skärm. Kanske samma skärmupphängning som A77 och A99.

Framförallt tror jag de lyckats exceptionellt bra med material, känsla och finnish.

Enda motsvarigheten någotsånär mot det här är ju Leica för 5 gånger så my ket pengar, men då får man sämre erconomi, större kamera, manuell med lite sämre bildkvalitet och ingen af, peaking, NFC, Wifi, pekskärm, filmfunktion (?), vinklingsbar display osv. osv.

Sen är det tomt. Canon och Nikon har ingenting och lär inte komma med det heller.

Jo, det här blir definitivt en hit!!!

Med brasklappen att det är fullt möjligt att Sony hittat på något unikt, men inte så lyckat som gör att hela konceptet faller förstås.

/Mats

Ta det lugnt nu Mats, de är ju inte ute i disk än så du kan klämma och känna på dem. Kanske kan man se dem på någon fotomässa i höst? Om jag känner dig rätt så kommer det inte ta lång tid innan du (eller Gary Friedman) hittat någon ny dräparmiss eller rent stolpskott såsom Gary gjorde med exv. blixtsystemet på A99. Jag hoppas verkligen att Sony lärt av sina misstag men vi kommer nog följa den här lansering med lite skräclblandad förtjusning.

Klart är dock att detta kommer bli verkligt dyrt för den som vill ligga på topp för då är det väl bara ett gäng Zeiss-glas som gäller. Det här teknikskiftet mot FF i spegellöst riskerar att bygga på bostadsbubblan ytterligare när folk styr om lite av boupplåningen till kamerainköpen. :) För inte är det väl någon spekulant här som öppet kommer tillstå att han/hon kommer köra gamla NEX-objektiv i crop mode på dessa hus?

Ta det lugnt nu Mats, de är ju inte ute i disk än så du kan klämma och känna på dem. Kanske kan man se dem på någon fotomässa i höst? Om jag känner dig rätt så kommer det inte ta lång tid innan du (eller Gary Friedman) hittat någon ny dräparmiss eller rent stolpskott såsom Gary gjorde med exv. blixtsystemet på A99. Jag hoppas verkligen att Sony lärt av sina misstag men vi kommer nog följa den här lansering med lite skräclblandad förtjusning.

Klart är dock att detta kommer bli verkligt dyrt för den som vill ligga på topp för då är det väl bara ett gäng Zeiss-glas som gäller. Det här teknikskiftet mot FF i spegellöst riskerar att bygga på bostadsbubblan ytterligare när folk styr om lite av boupplåningen till kamerainköpen. :) För inte är det väl någon spekulant här som öppet kommer tillstå att han/hon kommer köra gamla NEX-objektiv i crop mode på dessa hus?

Nää, men att alla mina gamla Nikon, Canon, Konica gluggar kommer bli FF-på riktigt utan brännviddsförlängning. Focus Peaking räcker som AF för mig :) Om huset inte blir orimligt dyrt kommer jag köpa det och sälja min NEX-6 och till en början bara fota med gamla manuella objektiv.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar