MrKarisma
Aktiv medlem
Revolutionerande nej!
Köpsug nej!
Har tappat hela NEX charmen. NEX-7 känns modernare.
Det är ingen Nex.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Revolutionerande nej!
Köpsug nej!
Revolutionerande nej!
Köpsug nej!
Nu finns det foton med bättre upplösning på A7 med Sony G FE 28-70/3.5-5.6 OSS och på A7R med Zeiss Sonnar FE 35/2,8 ZA T*.
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-...-the-a7-and-a7r-cameras-with-lenses/#comments
Mats, här syns tydligt även på mitt gamla dator-härke att ratten längst ut till höger är exponeringskompensation.
.
................Nä, jag tror Sony i vanlig ordning har gjort nåt speciellt här. Förmodligen får den olika funktion beroende på inställning och kan användas till olika saker. Kanske steglös iris-kontroll för filmning eller nåt.
Det kan vara ett helt nytt användargränssnitt som får tom. Sten-Åke att tycka att Tri-Navi är gammalt trams
/Mats
Aha, jag missade att "titta tillräckligt högt upp" innan jag skrev, så jag trodde att din tveksamhet om rattens användning berodde på att du bara hade sett bilder med sämre upplösning.Det där är ju exakt samma bilder som både du och jag har länkat till tidigare och det var utirfrån de jag kommenterade.
---
Ifall du kunde se detta så torde väl saken ha stått tämligen klar?---
Jo, visst har ratten en skala 1,2,3,0,-1,-2,-3
Men exponeringskompensation på en ratt som får en sådan central plats, typ huvudreglaget på hela kameran?
---
Finns ingenting alls som tyder på detta. Nu börjar det bli farligt - skyhöga förväntningar igen! Enligt min uppfattning tyder istället allt på att dessa båda första modeller är basic "bare bone"-fullformatare som ska fungera som arbetshästar inom sitt användningsområde, och som har tagits fram för att kunna säljas till konkurrenskraftiga priser.---
Nä, jag tror Sony i vanlig ordning har gjort nåt speciellt här. Förmodligen får den olika funktion beroende på inställning och kan användas till olika saker. Kanske steglös iris-kontroll för filmning eller nåt.
---
Hehe, det kunde ju vara kul, men det tror jag inte ett ögonblick på. Vi torde kunna förvänta oss att användargränssnittet kommer att ligga nära det som RX1/R har.---
Det kan vara ett helt nytt användargränssnitt som får tom. Sten-Åke att tycka att Tri-Navi är gammalt trams
---
1) Du kunde ju själv se att ratten var graderad 3, 2, 1, 0, -1, -2, -3.---
På vilket sätt skulle man tydligt se att den är för exponeringskompensation?
Hur tänker du då? Rattar med en sådan skala kan väl användas för allt möjligt.
/Mats
Den orangea ringen kring bajonetten återfinns också på A99. Är väl tänkt att det ska visa att kameran är försedd med småbildssensor tror jag.
Jag är inte själv så förtjust i tri-navi. Tycker det är för lätt att ända inställningar av misstag, men de här A7rdna ser ut som ett hopkok av alla möjliga kameror vad gäller design och ergonomi. Det är mycket möjligt att det fungerar bra, men de lockar inte mig.
Eller Sony RX1 Rattarna på ovansidan ser ut att vara tagna direkt från RX1 faktiskt. Hela kameran är ju i princip en RX1 med lite extra bitar fastklistrade. Det enda som påminner om NEX är egentligen bara greppet. Det är inte så konstigt att Sony kallar dem A7/A7r istället för NEX.Det är inte så ovanligt med en ratt för exponeringskompensation just där. T.ex. Fujis kameror har det, och den här kameran har lånat design från alla möjliga håll
De som känner mig vet att jag varken är bakåtsträvare eller konservativ med något, och jag tycker A7/A7r är ganska ful. Och ska man se rent krasst på det är både puckeln och vissa av reglagen troligtvis något som bör tilltala de konservativa mer än vad tidigare NEX-designer har gjort. Men är den tillräckligt bra så kanske jag slår till på en A7r ändå. För enfaldig är jag inte heller. ;-)Designen är både snygg och smart och det är bara gnällspikar och bakåtsträvare som häckar här som inte uppskattar den ./Mats
..................................Jo, visst har ratten en skala 1,2,3,0,-1,-2,-3
Men exponeringskompensation på en ratt som får en sådan central plats, typ huvudreglaget på hela kameran?
/Mats
Tro på Sony-chefer, jo det kan man ju göra om man vill
Det är dock en grupp som jag har rätt litet förtroende för när det gäller att fatta rätt beslut och att bedöma marknaden. ..
Men jag tror liksom du att det här blir en framgångsrik modellserie.
Designen är både snygg och smart och det är bara gnällspikar och bakåtsträvare som häckar här som inte uppskattar den .
I morgon bitti får vi se den i sin helhet. Min gissning är att baksodan är ännu intressantare med vettig ergonomi och fin utvinklingwbar skärm. Kanske samma skärmupphängning som A77 och A99.
Framförallt tror jag de lyckats exceptionellt bra med material, känsla och finnish.
Enda motsvarigheten någotsånär mot det här är ju Leica för 5 gånger så my ket pengar, men då får man sämre erconomi, större kamera, manuell med lite sämre bildkvalitet och ingen af, peaking, NFC, Wifi, pekskärm, filmfunktion (?), vinklingsbar display osv. osv.
Sen är det tomt. Canon och Nikon har ingenting och lär inte komma med det heller.
Jo, det här blir definitivt en hit!!!
Med brasklappen att det är fullt möjligt att Sony hittat på något unikt, men inte så lyckat som gör att hela konceptet faller förstås.
/Mats
Ta det lugnt nu Mats, de är ju inte ute i disk än så du kan klämma och känna på dem. Kanske kan man se dem på någon fotomässa i höst? Om jag känner dig rätt så kommer det inte ta lång tid innan du (eller Gary Friedman) hittat någon ny dräparmiss eller rent stolpskott såsom Gary gjorde med exv. blixtsystemet på A99. Jag hoppas verkligen att Sony lärt av sina misstag men vi kommer nog följa den här lansering med lite skräclblandad förtjusning.
Klart är dock att detta kommer bli verkligt dyrt för den som vill ligga på topp för då är det väl bara ett gäng Zeiss-glas som gäller. Det här teknikskiftet mot FF i spegellöst riskerar att bygga på bostadsbubblan ytterligare när folk styr om lite av boupplåningen till kamerainköpen. För inte är det väl någon spekulant här som öppet kommer tillstå att han/hon kommer köra gamla NEX-objektiv i crop mode på dessa hus?