Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nej, nej, nej !

Inte samma historia som förra gången !

Låt oss inte skicka upp förväntningarna skyhögt, och sedan, i besvikelsen över att dessa inte uppfylldes, dyka rätt ner i det svartaste av alla svarta hål !

Själv tror jag att detta kommer att bli alldeles utmärkta kameror och mer än väl värda sitt pris för dem som fotar inom kamerornas användningsområde, men inte något fullständigt omvälvande. Dagens kameror är nämligen redan så bra att det inte finns så där kolossalt mycket utrymme kvar till väldiga förbättringar - utan att bryta mot naturlagarna... :)

Men givetvis beror det på vad man lägger in för betydelser i sina uttryck. Själv anser jag att t.ex. NEX-7:ans Tri-Nav-system och SLT-konceptet tveklöst är kameratekniska revolutioner.
.

Jag tillhör också dem som tycker att Sony alldeles i onödan har rört till sitt kamerabeteckningssystem. I början var det ju jättebra, mycket logiskt och lättöverskådligt - klart bäst av alla, men sen började de snabbt förbruka alla de olika möjligheter som fanns. De skenade snabbt iväg från A200 till A290, från A300 till A390 och från A500 till A580. Eller NEX-5, NEX-5N, NEX-5R och NEX-5T.

Fartblindhet!?!?

Börjar man med t.ex. A500 och stegar försiktigt, så har man ju utrymme för 100 olika framtida modeller! A501, A502 osv.till A599.

Men varje utvecklingsteam verkar hitta på sina egna namnserier utan att ha så mycket kännedom om vad de andra teamen har för serier, och än mindre någon historisk kunskap om Minolta och andra tillverkare. Minoltas benämningslogik tar inte lång tid att lära sig (klart enklare än de andras), och vi får väl vara glada för att Sony åtminstone använt det mest vitala i Minoltas system (och fortfarande verkar försöka att göra så), alltså att värdet på den mest signifikanta siffran i namnet indikerar hur högt upp i hierarkin de anser att kameran i fråga ligger.
.

Håller med fullständigt.
Känner alltför ofta ett starkt behov av att knacka en sonychef på pannbenet och fråga "Hallå! Finns det någon där?" när det gäller numreringen av deras kameror.

Roade mig med att numrera om Sonys kameror enligt din princip ovan, och bara stega ett nummer i en tresiffrig serie trots byte från spegelreflex till SLT. Finns ingen anledning till att göra annat, teknikskiftet kan synas i prefixet SLT istället för DSLR. Siffran som står på kameran behöver bara stegas ett snäpp så att man vet vilken kamera man pratar om.

Med denna princip slutade de längsta modellserierna på a307 respektive a506. Gott om nummer kvar!
Fast då har jag kallat a58 för a401 :)

Själv tycker jag serier som kan fortsätta i all oändlighet vore bäst. Vad skulle sägas om:
E-A1..... A oändligt För proffskameror med E fattning
E-C1.... Prosumer (plats finns för en framtida serie emellan)
E-E1.... Osv

A fattning:
A-A1....
A-C1....
A-E1.... (Inget problem med förvirring med gamla Canon AE-1 i hur det är skrivet)

Man behöver inte över en överskådlig framtid tänka till igen.

Visst är det kul med off-topic.

Men om man skulle ta och kika på ämnesrubriken... "FF NEX - Vad tror du?" så verkar det f n som att det inte blir någon FF NEX nu till att börja med, utan istället dessa A7 och A7r med en lite annan formfaktor än NEX.

Det här med numreringen är dock lite kul, så jag undrar hur Sony kommer att beteckna efterföljarna till dessa två kameror.
Ska de fortsätta på NEX-varianten med slumpmässiga bokstäver, så att det blir A7n och A7t eller något liknande? Eller ska det göra något annat?
Med tanke på att de tydligen ska börja med A7 och A7r så känns det som den troliga fortsättningen.

Fast kanske har de lurats ordentligt och kommer att presentera NEX-8 och NEX-9 :-D

Off topic - Reflektion över tråden

Är inte ett dugg intresserad att spekulera och har inte en tanke på att köpa kameran men tycker ändå det är kul att läsa dessa "innan lansering" trådar. Om inte annat kan man ibland lära sig något.

Det som slår mig med FF NEX-tråden är hur balanserad och sansad den är jämfört med tidigare Sony lanseringar. För mig som är rätt likgiltig vilket märke en kamera har så har Sony-människorna varit de värsta fan-boysen fram till A77 kom. (Numera tycker jag det är ägarna till ett annat märke).
Därefter och kanske framför allt när NEX-7 slog igenom har tonen hos pro Sony blivit betydligt mera "vuxen".

Bara en liten reflektion. Slå mig nu inte för hårt så jag får blåmärken - måste träffa kunder i jobbet.

Visst är det skönt att diskussionen är sansad! Det skulle kunna spåra ur då det finns många som har _höga_ förväntningar på en FF NEX eller A eller vad den nu kommer att heta. Sony har varit extremt duktiga på att hemlighålla dessa kameror och läckt minimalt med tekniska uppgifter och inte ens en suddig mobilbild har sipprat ut. Det är nästan så att man vill förbereda sig på ett totalt antiklimax om en vecka. :)

På tal om eventuella brister med 24Mp sensorn i A77. så skrev SAR här om dagen att Pentax nya K3 skall tydligen innehålla samma Sensor som A77.

//Bengt.

På tal om eventuella brister med 24Mp sensorn i A77. så skrev SAR här om dagen att Pentax nya K3 skall tydligen innehålla samma Sensor som A77.

//Bengt.

Nej, jag har läst någonstans att Ricoh har bekräftat för Pentaxforum att det är samma Toshiba-sensor som sitter i Nikon D7100.
Jag har dock inte brytt mig om att kontrollera om detta stämmer.

När det gäller namngivningen av kameror och annat så är det inte helt lätt alla gånger. Även om man har kollat ifall en bokstav/siffra/kombo stå för något negativt i massor med länder så kan man ge sig den på att det ändå finns ett land där ingen skulle ta prylen med tång ens pga. namnet. Sen står företaget och undrar varför prylen inte slår. Dessutom så görs namnmissen snabbt till åtlöje på internet. Kineser och Japaner är experter på att lägga betydelser i symboler, även sydamerikaner. Just därför försöker man vända på det hela och leta reda på kombinationer som betyder tur. 3,7 och 8 är ett bra exempel på tur-nr. S,R och T är bra bokstäver.

Sen har man ju ett prototypnamn och ett riktigt namn. Prototypnamnet fyller två funktioner, det ena är att man inte har hunnit bestämma slutnamnet, och det andra är att förvirra obehöriga. Det senare har Sony lyckats riktigt bra med den här gången!

................NEX-konceptet har ju varit väldigt lyckat. Namnet är inarbetat och har blivit välkänt och ett starkt varumärke. Nu ditchar de det också.

Kan inte förstå varför de gör på det här sättet. Måste ha att göra med interna strider och utbyte av personer på chefsposter inom företaget. Dålig förvaltning av innovationerna är det i alla fall.............................

Tyvärr har nog inte Sony satsatnsina resurser på att förbättrabdetnsom är mindre bra och vidareutveckla det som är bra till något ännu bättre, som vilket annat sunt företag som helst skulle gjort................

......... Skulle gärna se lite vanlig hederlig, tråkig, evolution och vidareutveckling till stabila riktigt bra funktioner. Jag skulle bli väldigt glad om det faktiskt blev så, men inte besviken om det inte blir så. Har helt enkelt blivit luttrad och tror inte på Sonys förmåga längre.

De får helt enkelt sluta upp med att klanta till det. Sony kan så oerhört mycket mer än det som de åstadkommit på sista tiden.

/Mats

Kan inte heller förstå detta och jag fattar inte att man fortfarande pratar om nya NEX-kameror som ska komma för detta är inte alls NEX (till formfaktorn) utan fejkade tjockkameror som är NEX rent tekniskt. Inne i dessa A-kameror så finns typ en liten vanlig NEX som skramlar runt i ett onödigt skrymmande tomrum inneslutet i en formpressad plastkondom. Det påminner om samma grej som när folk köpte onödigt skrymmande stereoanläggningar för att de trodde de fick mer för pengarna än när de köpte kompaktare anläggningar.

Jag tror att det där Olympusengagemanget håller på att kontaminera Sony och hela NEX-konceptet och jag undrar om det inte är en verkligt dålig ide´ eller vem vet, det kanske t.o.m. är lite Hasselbladvibbar över dessa kosmetiska pimpningar. Sony verkar faktiskt ha tappat både svänghjulet och kursen.

Jag är tyvärr beredd att tro att Sony håller på att klanta till det igen. Jag har svårt att svälja att de inte lade lite krut på att få till IBIS istället för den här kosmetikan. Det blir ingen FF för mig nu i alla fall så jag köpte en 50mm/1,8 till min 7:a istället.

Men jag betvivlar inte att många kommer köpa dessa nya kameror och vara nöjda med dem främst för bildkvaliteten om de köper dem med den nya Zeisszoomen i kit. Det kommer säkert att upplevas prisvärt av många. Efterföljaren till NEX 7 verkar de dock helt slarvat bort.

Om en del redan är lyriska av vad som kommer ur toycameran A3000 för drygt 3000 spänn fast EVF:en verkligen suger så kommer dessa FF-kameror att vara en helt annan grej.

Höh? Det är inte mycket jag förstår av dina utgjutelser... :)

Och jag kan inte finna någonting som stöder dem heller. Du skriver att:
"... detta är inte alls NEX (till formfaktorn) utan fejkade tjockkameror som är NEX rent tekniskt."

A7 och A7r är definitivt inte någon "liten NEX inne i ett stort tjockkameraskal". "Fejkade"? Här finns väl för bövelen inget fejk alls! Jag har svårt att föreställa mig något annat än att de i stort sett är RX1:eek:r inne (med en del tillagt, ev. ridåslutare t.ex.). Och har du sett en RX1:a isärplockad? Den är så långt bort det går att komma från att beskrivas som du gör - med något i stil med "Inne i dessa A-kameror så finns typ en liten vanlig NEX som som skramlar runt i ett onödigt skrymmande tomrum".

I RX1 finns absolut inte en massa onödiga tomrum och håligheter. Den är tvärtom förmodligen fotohistoriens mest tätt packade kamera någonsin! Det är ju inte ens något avstånd alls mellan objektivet och sensorn knappt - det bakre linselementet är ju nästan limmat direkt på sensorn... :)

Ifall du inte har sett någon isärplockad RX1 så finns det ju lite andra ledtrådar - vikt och volym i jämförelse med samtliga andra hittillsvarande DSLR-fullformatare. Den väger 400 g - utan batteri men inkl. ett ljusstarkt Zeissobjektiv. Alla andra väger 2,5-4 ggr så mycket (utan objektiv). Och sätt på en Zeissglugg på någon annan FF-kamera och ställ den bredvid en RX1 och jämför volymerna, ifall du ännu inte skulle vara övertygad om hur otroligt packad den kameran är - och A7/A7r lär knappast vara sämre - det är ju betydligt mer som ska in där... :)

Jag vågar sätta den bästa digitalkamera jag äger på att du är helt fel ute i detta avseende... :)

Det senaste (ryktet) jag sett är f.ö. att A7 och A7r inte alls kommer att ha en stor EVF-puckel à là OM-D, utan en väldigt låg upphöjning (kanske ett par mm), och att de f.ö. kommer att vara tämligen lika RX1 i designen. Vilket gläder mig mycket, för jag tycker att RX1 designmässigt har elegans, stil och klass. Medan OM-D (i mina ögon) är ful som stryk... (Obs! Detta är förstås enbart en smakfråga, och i mina ögon som sagt - finns ju många som gillar OM-D)
.

Senast ändrad:
Höh, "utgjutelser".
Det tycker jag inte alls att Sten-Åke sysslar med, men det var ett kul ord i sammanhanget.

Håller med dig Gunnar. Tror knappast att det är onödigt dödutrymme inne i de här kamerorna, de är nog så tätt packade som det bara går.

Bilderna på SAR är ju inte så tydliga, men av det att döma ser det mycket bra ut. A7r är ju också utrustad med ett extra vertikalgrepp, vilket är bra att det finns.

Att sökaren sitter på mitten är lite fel att säga.
Det gör de ju inte på DSLR heller. Finns mycket grepp för högerhanden och bara lite på vänstersidan. Om okularet sitter rakt över objektivet så är det ganskka långt åt sidan. Mycket bättre än att sätta det allra längst ut på kanten anser jag, men det tycker tydligen inte alla.

Som sagt, på bilden verkar det bara vara en liten förhöjning, kan ju bli riktigt smakfullt.

/Mats

Senast ändrad:
Hehe, ja jag vill gärna tillbaka till den fantastiska stämning som rådde i Sony-trådarna tidigare - att vi har kul och snackar med varandra som kompisar som delar ett gemensammt roligt intresse. Jag förlorade under lång tid nästan allt hopp och var på väg att lämna Fotosidan för gott, men den här tråden tycker jag visar att ingenting är omöjligt! :)

(Peppar, peppar, ta i trä...)
.

Edit: raderat onödigt öknamn. /Mod

Håller med fullständigt.
Känner alltför ofta ett starkt behov av att knacka en sonychef på pannbenet och fråga "Hallå! Finns det någon där?" när det gäller numreringen av deras kameror.

Roade mig med att numrera om Sonys kameror enligt din princip ovan, och bara stega ett nummer i en tresiffrig serie trots byte från spegelreflex till SLT. Finns ingen anledning till att göra annat, teknikskiftet kan synas i prefixet SLT istället för DSLR. Siffran som står på kameran behöver bara stegas ett snäpp så att man vet vilken kamera man pratar om.

Med denna princip slutade de längsta modellserierna på a307 respektive a506. Gott om nummer kvar!
Fast då har jag kallat a58 för a401 :)

Det går att göra det hela mycket enklare, - har skickat ett E-mail till Sony HeadOffice / Div.ALPHA-NEX-RX / Japan.
Alla Alpha kamerahus får betäckning A, inget mera, bara årsmodell anges i botten på huset, alla funktioner anges i en BIFOGAD RIKTIGT UTFÖRLIG MANUAL.
Motsvarande, alla NEX kamerahus får betäckningen E, inget mera.
Alla kameror med fast optik får betäckningen RX, inget mera där heller.
HX betäckningen utgår, slutar tillverkas, dessa kameror med mycket små sensorer har blivit ointressanta, när nu mobilkamerorna har tagit över marknaden.

Årsmodell... precis som en bil. Fast med mindre värdeminskning och rost.
Då vill jag ha en personlig namnskylt på min nästa A!

Undrar om Hasselblad kommer med en FF... de har i alla fall tjusiga namn på sina varianter, så där skulle faktiskt årsmodellbeteckningar passa bra. Vad sägs om en uppdaterad Lunar 2014 eller en Stellar 2015?
Nu har de redan döpt kameror med tema måne och stjärna. En FF borde väl bli en planet... kanske tjusiga Saturn? Kan komma i flådiga presentförpackningar med ringar till fotografens älskade.

Om en del redan är lyriska av vad som kommer ur toycameran A3000 för drygt 3000 spänn fast EVF:en verkligen suger så kommer dessa FF-kameror att vara en helt annan grej.

För 3000 spänn får hobbyfotografen något han/hon aldrig har kunnat få tidigare, - en ny APS-C systemare med bra kitoptik, en FF systemare våger han/hon inte ens titta på prislappen, rena chocken! :)

Årsmodell... precis som en bil. Fast med mindre värdeminskning och rost.
Då vill jag ha en personlig namnskylt på min nästa A!

Undrar om Hasselblad kommer med en FF... de har i alla fall tjusiga namn på sina varianter, så där skulle faktiskt årsmodellbeteckningar passa bra. Vad sägs om en uppdaterad Lunar 2014 eller en Stellar 2015?
Nu har de redan döpt kameror med tema måne och stjärna. En FF borde väl bli en planet... kanske tjusiga Saturn? Kan komma i flådiga presentförpackningar med ringar till fotografens älskade.

Vad sägs om planetessemaler: Pluto!

Att sökaren sitter på mitten är lite fel att säga.
Det gör de ju inte på DSLR heller. Finns mycket grepp för högerhanden och bara lite på vänstersidan. Om okularet sitter rakt över objektivet så är det ganskka långt åt sidan. Mycket bättre än att sätta det allra längst ut på kanten anser jag, men det tycker tydligen inte alla.
Det finns, eller fanns, digitala spegelreflexkameror, som bröt mot traditionen och gjorde som du vill ha det. Numera finns ingen i den stilen, tror jag.

Det är lite (jo, lite är det allt) som en NEX-7 eller Panasonic G7, fast med prismasökare.

---
OK, jag kan förstå att du kan tycka att de senaste ryktesuppgifterna är "illavarslande":

A7 får 24 Mp och On-sensor PDAF. A99 har 24 Mp och On-sensor PDAF.
A7r får 36 Mp utan On-sensor PDAF. D800 har 36 Mp utan On-sensor PDAF.

Lätt att dra slutsatser här - förhastade. Först och främst är detta inga dåliga sensorer per se, men läckor påstår att det definitivt inte är samma sensorer här. Det säjs att det är nya sensorer, och att de ska ha förbättrad kantåtergivning. I så fall intressant för användare av "analoga" objektiv förstås.
.
Det jag skrev här ovan var baserat på pusselläggande,

Nu har det kommit mera handfasta uppgifter om saken på SAR. Andreas "trusted sources" har bekräftat att sensorerna såväl till A7 som till A7r är nykonstruerade. De är framtagna speciellt för att reducera problem med objektiv vars utgångspupill ligger nära sensorn. Innebär att klassiska vidvinkelobjektiv kommer att prestera mycket bättre.

Således ingen återanvändning av A99 resp. D800-sensorerna i de spegellösa fullformatarna, som sagt.

PS Eller den i VG900, där dessa problem var tydliga...
.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar