ANNONS
Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fortfarande är jag nog en aning skeptisk till vad Sony åstadkommit för något, kommer i håg förevisningen av A55 när dom razzlade 10b/s där uppe på scenen och publiken skulle liksom ramla av stolarna, men några flygande fåglar gick aldrig att fånga med kameran, samma med A77 och 12b/s när Foto provade det fick dom inte en fågel skarp. A99 har 102 fokuspunkter och flera så kallade nya avståndsfunktioner som var inställbara, men när Foto testade på dansande par så fick dom inte en bild skarp där eller.

Och Sony sade att kamerorna skulle vara Amazing och nästan chocka köparna. Om Nya A7 får ett autofokussystem som är lika bra som Canons 70D så vore det givetvis bra, men jag tror det inte förrän jag får se det. Hoppas att jag har väldigt fel.

//Bengt.

Helt och hållet acceptabelt utseende. Men TÄNK om de hade skippat greppet helt. Då hade det nästan varit en kopia av Nikon FM2 i kroppsformen (-prismat).. Greppet är fruktansvärt fult. Annars så gillar jag denna retro-1980-designen. Blir en värdig ersättare till min D600 om några år :)

Jag avfärdar den inte än, även om den har blivit rejält mycket större än jag hade hoppats. Den ser i alla fall betydligt mindre ut än en traditionell DSLR. Men ack ack ack, någon tjonga ner i jackfickan-kamera är det inte. Kanske kompletterar med en A7r framöver, men NEX-7:an får nog tjänstgöra ett tag till.

När jag tittar på bilderna så gissar jag att storleken är ungeför som Nikon FM2 eller kanske npgot mindre t.o.m. Men men, får se pp Onsdag :)

Nu behöver man ju inte gissa längre, det blev ungefär som man trodde.
Relativt kompakt FF-kamera till det yttre ganska likt E-M1 konceptet
Det sket sig med IBIS
Inte några (24-35-50) snabba toppgluggar tillgängliga från start.
AF kommer antagligen inte göra någon lyrisk;)
Hur funkar en Summicron 28 eller Voigtländer 15/4,5??

Med IBIS skulle dessa kameror vara kioskvältare och alla frågetecken bagateller;)

/Stephan

Nu behöver man ju inte gissa längre, det blev ungefär som man trodde.
Relativt kompakt FF-kamera till det yttre ganska likt E-M1 konceptet
Det sket sig med IBIS
Inte några (24-35-50) snabba toppgluggar tillgängliga från start.
AF kommer antagligen inte göra någon lyrisk;)
Hur funkar en Summicron 28 eller Voigtländer 15/4,5??

Med IBIS skulle dessa kameror vara kioskvältare och alla frågetecken bagateller;)

/Stephan

Vem behöver IBIS på en normalglugg?
Vill ha stora klumpiga objektiv på ett litet kamerahus och vad är vitsen med det?
Vem behöver supersnabb AF? Vi har klarat oss utmärkt innan..
Jag tror jag läste att sensorerna var anpassade för att fungera med vidvinklar precis som sensorn i Leica M..
Sony A7 kommer sälja som smör i solsken.

De som filmar t.ex.

De som vill kunna använda långa tider handållet i svagt ljus på stillastående motiv. T.ex. då man flanerar på stan på kvällen och inte vill släpa med sig ett stativ.

Den gamla tumregeln att tiden=1/brännvidden gäller inte nuförtiden med högupplösta sensorer och man kan få betydligt bättre resultat än med film.

"IBIS på en normalglugg" är lite motsägelsefullt då BIIS betyder In Body Image Stabilization. Stabilisering är dock önskvärt oavsett om det finns i objektivet eller huset.

[Vem] Vill ha stora klumpiga objektiv på ett litet kamerahus och vad är vitsen med det?
Man vill väl normalt ha ett så litet objektiv som möjligt, men den fysiska storleken hänger ju ihop med brännvidd och ljusinsläpp, så behöver man ett ljusstarkart objektiv för att kunna ta den bilden man vill ha så vill man inte ha ett ljussvagt objektiv och misslyckas för att det bara finns små ljussvaga att uppbringa. Alltså vill man ha ett objektiv med den egenskapen och då blir det stort.

Om A7 är den kameran man har så blir det stort objektiv på liten kamera. Fins ju ingen anledning att göra kameran större bara för att fylla den med luft...

Det ryktas ju om att Sigma ska släppa ett "24-70/2 DG OS HSM Art" för FF. Låter ju fantastiskt, men undrar hur stort det blir :)

Vad är förresten stort?
Till NEX 5an har jag kitobjektivet18-55, det är ju rätt litet, men i jämförelse med 16 mm pannkakan är det ju stort.

Jag hade till Alpha DSLR-kamerorna ett Sony Zeiss 135/1,8 ZA. Tyckte det var ganska stort.
Sen skaffade jag ett Sigma 120-300/2,8 till min Nikon D600 och då kändes 135an ganska nätt i jämförelse.

Det objektivet är ändå rätt litet om man jämför med t.ex. ett 600/4.
Vilket i sin tur är litet om man jämför med Sigma 200-500/2,8

Det i sin tur står sig slätt i jämförlse med Canon 5200/14

Vilket får anses som pytte jämfört med det här

Allting är relativt och storleken har ingen betydelse :)

Vem behöver supersnabb AF? Vi har klarat oss utmärkt innan.
Har vi väl inte als?
De som har behövt supersnabbb AF har valt andra kameror, för att NEXarna har inte kunnat leverera det. Om dessa får supersnabb AF nu (vilket jag betvivlar iofs) så ökar marknaden.

JAPP! Det tror jag också.

/Mats

Samma avrunda hörn som på RX100, greppet har klara drag av NEX 7 och så finns RX1 i kroppen, ser vid första anblicken lite skojig ut liksom att greppdelen är ditskruvad i efterhand. Hade nog förväntat mig högre upplösning på EVF då SAR tidigare har nämnt att Nya NEX 7 skulle få 3,8 Mp i sin EVF, men för hög upplösning kanske gör det svårare att få dom laggfria som dessa tydligen skall vara.

//Bengt.

Ska bli riktigt intressant att se hur de här kamerorna presterar.

A7r kan bli grym. Om man inte behöver snabb AF kan detta vara den kamera med bäst bildkvalitet av alla. I grunden samma sensor som Nikon D800E fast anpassad för kort registeravstånd. Utan pdaf-pixlar och kanske en ytterligare tweakning till det bättre, utan SLT-film ivägen och framförallt Sonys starkare Bayer-filter. Kanske något obetydligt snäpp lägre "sports-siffra" hos DxOmark, men med mustiga kara Sonyfärger utan grönstick, samt möjlighet att montera vilket objektiv som helst inkl Zeissarna o h med xocus peaking. Till ett pris 10 000 kr lägre än D800E.

Helsike vad kul!

IBIS och snabb PDAF utan bildförlust i en senare kamera med ännu mer utvecklad sensor. Som sagt, ojojoj.

Undrar hur bra de är för filmning. 50/60 fps lär finnas, fast jag gissar att r-modellen kommer att lida av kraftig aliasing o h rollinc shuttereffekt.

A7 kan vara bättre på det. Ska bli kntressant att se hur dess AF och bildprestanda blir.
Tänk om Sony fått vettig pdaf på sensorn nära Canons klass.

Verkar hoppfullt.
Jag har varit utan rkktig kamera ett tag o h velat lite fram och tillbaka och nu senast siktat in mig på en D800, men en Sony A7 har nu intagit den platsen. Avvaktar lite. Roligt med Sony är det nu i alla fall, vilket det inte varit på länge. Hoppas som sagt att de inte klantat till det på något sätt. ..

/Mats

Haha! Såklart att du tar chansen att peta in Olympus överallt... :)

Vänta till nästa år, så kan du få fler chanser. Det har ju ju talats om Olympus 5-axliga IBIS ganska länge, men det förefaller som att "dörrlyssnarna" har blandat ihop E- och A-mount. Inte alls omöjligt att det kan komma Sony A-mountmodeller med Oly IBIS nästa år. Och för all del, kanske också någon A8 (FE-mount) med IBIS längre fram.
.

Vill ha stora klumpiga objektiv på ett litet kamerahus och vad är vitsen med det?
Vem behöver supersnabb AF? Vi har klarat oss utmärkt innan..
Jag tror jag läste att sensorerna var anpassade för att fungera med vidvinklar precis som sensorn i Leica M..

Jag gör det. Till exempel på gamla objektiv med MF. Dessa blir ju helt ostabiliserade nu på min NEX 7 och det blir de på en A7 också. För mig är det det hela handlar om. Till en början kommer just gamla objektiv med adapter fylla ut att det inte finns några ljusstarka FF-objektiv till E-mount till kostnader de flesta kan efterfråga. Så väldigt många skulle varit glada åt IBIS nu.

Helt och hållet acceptabelt utseende. Men TÄNK om de hade skippat greppet helt. Då hade det nästan varit en kopia av Nikon FM2 i kroppsformen (-prismat).. Greppet är fruktansvärt fult. Annars så gillar jag denna retro-1980-designen. Blir en värdig ersättare till min D600 om några år :)

Jag tycker man ser mer arv i utseendet från RX1 än från NEX. Designen kan säkert attrahera många men någon NEX-linje ser ju inte jag i detta annat än E-fattningen.

Ser ut som en korsning mellan Olympus OM-D och Nikon V-1. :)

Ser ut som en massa, t.ex. Konica Autoreflex TC om man tog bort greppet och kapade lie på vänstersidan. En massa kameror såg ut så förr. Det spelar ingen större roll. Jag tycker den är verkligt smakfull och jag kan tänka mig att den har härlig känsla. Den ser ut som en Sony Alpha 7, ingen annan liknar den här och framförallt ingen annan liknande kamera finns egentligen från någon tillverkare. Lite samma finns från Leica med avsevärt högre prislapp, fast knappast med AF, peaking, NFC, playmemories och såna saker. Canon har EOS-M med liten och sämre sensor (fast kommande med bra pdaf iofs) och Nikon har småsensorer i sina EVIL.

Har breppet EVIL förresten utgått? , man hör det aldrig nuförtiden.
Såg på en tysk site att de beskrev Sony A3000 som en DSLM = "Digital Single Lens Mirrorless".

Vad kallas egentligen såna här tingestar för nuförtiden?

Jag har funderat på en sak utifrån bilderna.

Nedanför avtrycket på det avfasade geppet sitter ett främre hjul som vanligt.
Den stora ratten på ovansidan nära viewfindern är en PASM-ratt i vanlig ordning, utan låsknapp i mitten (tack Sony).

Men den större ratten längst ut till höger där bak, vad är det?
Jag trodde det var ett bakre inmatningshjul, men den här har ju symboler på sig och är lite större. Eftersom den är nedsänkt så man inte kan greppa den med två fingrar bör den vara frigående utan steg.

Om menysystemet liknar RX (vilket är likt Alpha DSLR väl?) så borde det vara ett bakre hjul, men varför symbolerna och vad föreställer de?

Någon som har en idé?

Hoppas att det är ett stort lättrullat bakre hjul och i grunden samma menysystem som gamla hederliga A900 (det var tider det :) ), fast de här kamerorna har väl pekskärm (?)...

Inbyggd WiFi och NFC är ju också nice, liksom app-stödet. Det lär finnas andra än Sonys play-memories att ladda ner för den är tydligen inte så vass.

Jag bänka mig framför datorn tidigt på onsdag morgon och ser fram emot SGNL-avsnittet som lär komma klart efter.

Hoppas verkligen inte att Sony (igen) goofat till det på något sätt.

Taliban-hatten på kan mina antagonister tycka, det här är roligt om Sony får till det ordentligt. Mycket tyder på det. Kan mycket väl bli kioskvältare som sätter Sony på kartan ordentligt bland kameratillverkarna, även utan fantastisk AF. IBIS är ju såklart bra, men om nu det kommer bra objektiv som har stabilisering så är det inte hela världen med avsaknad av IBIS.

Som sagt, har någon en bra gissning på rattarnas funktioner?

/Mats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar