Ser ut som en korsning mellan Olympus OM-D och Nikon V-1.
Ser ut som en massa, t.ex. Konica Autoreflex TC om man tog bort greppet och kapade lie på vänstersidan. En massa kameror såg ut så förr. Det spelar ingen större roll. Jag tycker den är verkligt smakfull och jag kan tänka mig att den har härlig känsla. Den ser ut som en Sony Alpha 7, ingen annan liknar den här och framförallt ingen annan liknande kamera finns egentligen från någon tillverkare. Lite samma finns från Leica med avsevärt högre prislapp, fast knappast med AF, peaking, NFC, playmemories och såna saker. Canon har EOS-M med liten och sämre sensor (fast kommande med bra pdaf iofs) och Nikon har småsensorer i sina EVIL.
Har breppet EVIL förresten utgått? , man hör det aldrig nuförtiden.
Såg på en tysk site att de beskrev Sony A3000 som en DSLM = "Digital Single Lens Mirrorless".
Vad kallas egentligen såna här tingestar för nuförtiden?
Jag har funderat på en sak utifrån bilderna.
Nedanför avtrycket på det avfasade geppet sitter ett främre hjul som vanligt.
Den stora ratten på ovansidan nära viewfindern är en PASM-ratt i vanlig ordning, utan låsknapp i mitten (tack Sony).
Men den större ratten längst ut till höger där bak, vad är det?
Jag trodde det var ett bakre inmatningshjul, men den här har ju symboler på sig och är lite större. Eftersom den är nedsänkt så man inte kan greppa den med två fingrar bör den vara frigående utan steg.
Om menysystemet liknar RX (vilket är likt Alpha DSLR väl?) så borde det vara ett bakre hjul, men varför symbolerna och vad föreställer de?
Någon som har en idé?
Hoppas att det är ett stort lättrullat bakre hjul och i grunden samma menysystem som gamla hederliga A900 (det var tider det
), fast de här kamerorna har väl pekskärm (?)...
Inbyggd WiFi och NFC är ju också nice, liksom app-stödet. Det lär finnas andra än Sonys play-memories att ladda ner för den är tydligen inte så vass.
Jag bänka mig framför datorn tidigt på onsdag morgon och ser fram emot SGNL-avsnittet som lär komma klart efter.
Hoppas verkligen inte att Sony (igen) goofat till det på något sätt.
Taliban-hatten på kan mina antagonister tycka, det här är roligt om Sony får till det ordentligt. Mycket tyder på det. Kan mycket väl bli kioskvältare som sätter Sony på kartan ordentligt bland kameratillverkarna, även utan fantastisk AF. IBIS är ju såklart bra, men om nu det kommer bra objektiv som har stabilisering så är det inte hela världen med avsaknad av IBIS.
Som sagt, har någon en bra gissning på rattarnas funktioner?
/Mats