Mats - kanske ska förklara att jag aldrig kör med trådlös blixt. Jag kör antingen i befintligt ljus, ....
Det behövs inte.
Man väljer kamera efter sina egna förutsättningar ju.
Att jag retat mig på blixtfunktionen var att det kom som en blixt från en klar himmel ;-), alltså helt oväntat och gav uselt resultat när jag använde kameran på samma sätt som med andra där det blev bra resultat.
A77 är nog den bästa kameran som Sony gjort, men är lite udda. Den är överlägset bäst på vissa saker, men samtidigt sämre än andra på andra saker.
Jag tycker det är tråkigt att Sony inte vidareutvecklat SLT som sagt. Det är en genialisk teknik med massor av potential.
A77 har en sensor som inte är den bästa vid svagt ljus, så det är lite synd att de valde just den i en kamera där spegeln stjäl en del ljus. Sen när de gjorde om det i A99 gjorde de om samma sak och hittade på de där extra ljusstjälande fokuspunkterna.
Tänk om de utvecklat en ännu bättre sensor utan tjafs till A99, förfinat EVFen litegrann, behållit blixtskon, stoppat i kraftigare cpu och buffert och skruvat upp kameran till 15 fps och förfinat SLT-spegeln ytterligare så den släppte igenom lite mer ljus och kanske ansträngt sig lite för att få blixt att funka bättre. Alltså normal evolution med små förbättringar på flera områden. Jäklar vilken kamera det hade blivit!!!! Den hade satt rejält avtryck på marknaden, men istället var de sena och lyckadesni princip försämra konceptet på varenda punkt.
Inget av detta skulle varit ogörligt, dyrt eller svårt med de två års extra utvecklingstid sedan A77.
Vi behöver inte dra allt det här en resa till, jag bara tror mer om Sony än att det som de presterat senaste åren skulle varit det bästa de kunde.
Vet inte vad det är. De saknar ju kontinuitet och gör inte färdigt, innan de byter spår och varje gång passar de på att stoppa in oprövade saker på prov som inte alltid är lyckade.
NEX-konceptet har ju varit väldigt lyckat. Namnet är inarbetat och har blivit välkänt och ett starkt varumärke. Nu ditchar de det också.
Kan inte förstå varför de gör på det här sättet. Måste ha att göra med interna strider och utbyte av personer på chefsposter inom företaget. Dålig förvaltning av innovationerna är det i alla fall.
Därför är min farhåga att det kommer att finnas mindre bra underligheter med de här kamerorna också och att AF-systemet inte är vidare lyckat. Jag har en NEX-5N och gillar den i mycket, men inte AF.
Tyvärr har nog inte Sony satsatnsina resurser på att förbättrabdetnsom är mindre bra och vidareutveckla det som är bra till något ännu bättre, som vilket annat sunt företag som helst skulle gjort.
Istället har de nog plockat bort sina bra saker, låtit AF vara som det är och satsat allt krut på nått nytt, galet, oprövat som ingen efterfrågat och som inte är färdigutvecklat.
Det tror jag tyvärr. Skulle gärna se lite vanlig hederlig, tråkig, evolution och vidareutveckling till stabila riktigt bra funktioner. Jag skulle bli väldigt glad om det faktiskt blev så, men inte besviken om det inte blir så. Har helt enkelt blivit luttrad och tror inte på Sonys förmåga längre.
De får helt enkelt sluta upp med att klanta till det. Sony kan så oerhört mycket mer än det som de åstadkommit på sista tiden.
/Mats