Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Namngivningen är synnerligen förvirrad. Ett annat exempel är RX100 som har "entumssensor" och RX1 som har småbild. QX100 har samma sensor som RX100. Nu har det ju också ryktats om en RX10 med APS-C, men om de följer samma standard som QX-serien lär den snarare ha en mindre sensor än RX100.

Med de nya A7 och A7r kan vi väl bara att Sonys namngivning inte ger några som helst ledtrådar till vad det är för typ av kamera eller vilken storlek sensorn har.

Ja, ifall nu dessa namnrykten stämmer så avviker de från den kategorisering som Sony har använt för sina A-mountkameror.

Men som du kanske erinrar dig var de tididgaste ryktena om prisnivåer att dessa spegellösa fullformatare skulle komma med en del funktioner som inte setts i fotovärlden tidigare, men bli exklusiva och rejält dyra. Då blev genast ve och klagan och högljutt jämmer i forumtrådarna runt om i världen. Nu har ju i och för sig de FF-tillverkarna alltid först kommit ut med sina dyraste FF-modeller och de billigaste senare (eftersom det på så sätt gar att mjölka marknaden på mest pluring), men Sony kanske fick ett ryck och bestämde sig för att trots detta göra tvärtom?

Det ryktas ju om att den billigaste av dessa, A7, t.o.m. kommer att bli billigare än den nu billigaste fullformataren på marknaden, eller åtminstone inte dyrare. Då kanske Sony planerar att komma med lite exklusivare modeller längre fram, och då behöver de nog både 8 och 9 för att täcka in dessa utan att det ska bli rörigt. Börjar man direkt på A9 så är det ju lite stopp sedan (även om man naturligtvis kan fortsätta med A9b, A9c eller nåt).
.

Men är det inte bara lättare att bara vänta en vecka så kommer ni få svar på typ alla era frågor? Sitta här o ha nån slags spekuleringstävling tar er ju ingenstans. Kanske dra ut o fota lite najsa höstbilder istället? ^^

Men är det inte bara lättare att bara vänta en vecka så kommer ni få svar på typ alla era frågor? Sitta här o ha nån slags spekuleringstävling tar er ju ingenstans. Kanske dra ut o fota lite najsa höstbilder istället? ^^

Varför skriver och läser du själv i en ryktestråd då?

Poängen med såna här trådar är just spekulationerna - när kameran väl släppts klagar vi på att den inte blev som vi ville i stället ;)

Jag tillhör också dem som tycker att Sony alldeles i onödan har rört till sitt kamerabeteckningssystem. I början var det ju jättebra, mycket logiskt och lättöverskådligt - klart bäst av alla, men sen började de snabbt förbruka alla de olika möjligheter som fanns. De skenade snabbt iväg från A200 till A290, från A300 till A390 och från A500 till A580. Eller NEX-5, NEX-5N, NEX-5R och NEX-5T.

Fartblindhet!?!?

Börjar man med t.ex. A500 och stegar försiktigt, så har man ju utrymme för 100 olika framtida modeller! A501, A502 osv.till A599.

Men varje utvecklingsteam verkar hitta på sina egna namnserier utan att ha så mycket kännedom om vad de andra teamen har för serier, och än mindre någon historisk kunskap om Minolta och andra tillverkare. Minoltas benämningslogik tar inte lång tid att lära sig (klart enklare än de andras), och vi får väl vara glada för att Sony åtminstone använt det mest vitala i Minoltas system (och fortfarande verkar försöka att göra så), alltså att värdet på den mest signifikanta siffran i namnet indikerar hur högt upp i hierarkin de anser att kameran i fråga ligger.
.

Jag tycker att detta (hittills) har varit en ovanligt sansad spekulationstråd.

Och jag tycker definitivt att dessa trådar har ett värde. Det är roligt att lägga pussel!

Däremot (som säkert har märkts) är jag inte alls road av när folk bara babblar om vad de tror och inbillar sig, utan att ha någon som helst bas i kunskaper inom området eller ha hört något från vad man har skäl att anta vara hyfsat trovärdiga läckor.
.

Det kanske vore enklare om kameratillverkarna gjorde som biltillverkarna och återanvände modellbeteckningarna en längre tid, fast då vore vi förstås tvungna att hålla koll på årsmodeller för kamerorna.

Å andra sidan kan biltillverkarna också röra till fullständigt logiska modellbeteckningar. BMW var tidigare lätta att förstå sig på, då första siffran hade med storleken på bilen att göra, och de två följande förklarade hur stor motorn är. Så är det inte alls längre ...

A3000 är ett annat exempel på Sonys förvirring - den passar ju inte in i någon av de andra serierna.

Hur som helst är det rätt märkligt om de väljer att kalla de nya kamerorna för just något med A, eftersom det redan finns andra kameror som heter så och är en helt annan typ av kamera med en annan fattning.

Däremot (som säkert har märkts) är jag inte alls road av när folk bara babblar om vad de tror och inbillar sig, utan att ha någon som helst bas i kunskaper inom området eller ha hört något från vad man har skäl att anta vara hyfsat trovärdiga läckor.
.

Har du mer kunskaper om kameror som ännu bara är rykten än vad vi andra har, och skriver du alltid bara inlägg som stämmer till 100%? ;)

Att ryktestrådar innehåller vilda gissningar är fullständigt naturligt, så om man inte är road av dylika bör man nog undvika de trådarna ...

Nu börjar ju ryktena om A7-kamerorna stabiliseras, och diskussionen kan bli lite mer konkret. Då kan det förstås också bli så att en del inte gillar de specar det ryktas om, och det är förstås också fullt tillåtet.

Kan bara hålla med afe (när det gäller ditt tidigare inlägg om benämningsförvirringen). Nu får Sony ta mig f-n kompensera för detta genom att komma med riktiga dräparekameror framöver!

Själv väntar jag på A77:ans efterföljare (hoppas att de döper den till A78, inte A79 direkt). Men skippar de SLT-konceptet där så vet jag inte om jag vågar att köpa den - då kommer jag kanske att köpa en A77 istället! Den fungerar HELT SUVERÄNT för all den typ av fotografering som jag ägnar mig åt. Har aldrig haft en bättre kamera. Aldrig något som helst strul (för mig).

Mats - kanske ska förklara att jag aldrig kör med trådlös blixt. Jag kör antingen i befintligt ljus, eller också någon gång (om jag får möjlighet) med studioblixtar, och där funkar allting klockrent. Allt jag ägnar mig åt har funkat långt bättre med A77 än någon annan kamera jag har / har haft (plus att den har öppnat nya fotografiska världar för mig - det går ju att göra sånt som är svårt eller omöjligt med andra typer av kameror).

Men skulle den nya A7:an kunna toppa den gamla kära A77:an (för min typ av fotograferande), så får jag förstås tänka om, och döpa om den A77-fond som jag håller på att bygga upp, till A7-fonden... :)
.

Mats - kanske ska förklara att jag aldrig kör med trådlös blixt. Jag kör antingen i befintligt ljus, ....

Det behövs inte.
Man väljer kamera efter sina egna förutsättningar ju.
Att jag retat mig på blixtfunktionen var att det kom som en blixt från en klar himmel ;-), alltså helt oväntat och gav uselt resultat när jag använde kameran på samma sätt som med andra där det blev bra resultat.

A77 är nog den bästa kameran som Sony gjort, men är lite udda. Den är överlägset bäst på vissa saker, men samtidigt sämre än andra på andra saker.

Jag tycker det är tråkigt att Sony inte vidareutvecklat SLT som sagt. Det är en genialisk teknik med massor av potential.

A77 har en sensor som inte är den bästa vid svagt ljus, så det är lite synd att de valde just den i en kamera där spegeln stjäl en del ljus. Sen när de gjorde om det i A99 gjorde de om samma sak och hittade på de där extra ljusstjälande fokuspunkterna.

Tänk om de utvecklat en ännu bättre sensor utan tjafs till A99, förfinat EVFen litegrann, behållit blixtskon, stoppat i kraftigare cpu och buffert och skruvat upp kameran till 15 fps och förfinat SLT-spegeln ytterligare så den släppte igenom lite mer ljus och kanske ansträngt sig lite för att få blixt att funka bättre. Alltså normal evolution med små förbättringar på flera områden. Jäklar vilken kamera det hade blivit!!!! Den hade satt rejält avtryck på marknaden, men istället var de sena och lyckadesni princip försämra konceptet på varenda punkt.

Inget av detta skulle varit ogörligt, dyrt eller svårt med de två års extra utvecklingstid sedan A77.

Vi behöver inte dra allt det här en resa till, jag bara tror mer om Sony än att det som de presterat senaste åren skulle varit det bästa de kunde.

Vet inte vad det är. De saknar ju kontinuitet och gör inte färdigt, innan de byter spår och varje gång passar de på att stoppa in oprövade saker på prov som inte alltid är lyckade.

NEX-konceptet har ju varit väldigt lyckat. Namnet är inarbetat och har blivit välkänt och ett starkt varumärke. Nu ditchar de det också.

Kan inte förstå varför de gör på det här sättet. Måste ha att göra med interna strider och utbyte av personer på chefsposter inom företaget. Dålig förvaltning av innovationerna är det i alla fall.

Därför är min farhåga att det kommer att finnas mindre bra underligheter med de här kamerorna också och att AF-systemet inte är vidare lyckat. Jag har en NEX-5N och gillar den i mycket, men inte AF.

Tyvärr har nog inte Sony satsatnsina resurser på att förbättrabdetnsom är mindre bra och vidareutveckla det som är bra till något ännu bättre, som vilket annat sunt företag som helst skulle gjort.

Istället har de nog plockat bort sina bra saker, låtit AF vara som det är och satsat allt krut på nått nytt, galet, oprövat som ingen efterfrågat och som inte är färdigutvecklat.

Det tror jag tyvärr. Skulle gärna se lite vanlig hederlig, tråkig, evolution och vidareutveckling till stabila riktigt bra funktioner. Jag skulle bli väldigt glad om det faktiskt blev så, men inte besviken om det inte blir så. Har helt enkelt blivit luttrad och tror inte på Sonys förmåga längre.

De får helt enkelt sluta upp med att klanta till det. Sony kan så oerhört mycket mer än det som de åstadkommit på sista tiden.

/Mats

Du har helt rätt!
Det är anledningen varför jag inte hoppar in i trådar likt denna!
Påminner om en engelsk pub, där man innan en fotbollsmatch, tror sig veta vilket av de två lagen, som absolut kommer att vinna.
Efter fotbollsmatchen är det betydligt säkrare, att få koll på vilket lag som vann! :) :)

A77 är nog den bästa kameran som Sony gjort, men är lite udda. Den är överlägset bäst på vissa saker, men samtidigt sämre än andra på andra saker.

/Mats

Va, - A77 är nog den bästa kameran som Sony gjort?
Det vill du nu säga, 2013?

Annat var det, vid lanseringen, för någon tid sedan, då ansåg du att kameran var rent värdelös, laggade en mycket kort stund, mellan övergång från display till EVF!
Försäljaren vid Sony Center försökte då få dig att förstå, - denna kamera hade ännu inte fått den slutgiltiga mjukvaran installerad.
Den aktuella försäljaren känner jag väl ...

En av de bästa kameror, från Sony, är troligen på ingående, ganska snart. :)

Va, - A77 är nog den bästa kameran som Sony gjort?
Det vill du nu säga, 2013?

Annat var det, vid lanseringen, för någon tid sedan, då ansåg du att kameran var rent värdelös, laggade en mycket kort stund, mellan övergång från display till EVF!
Försäljaren vid Sony Center försökte då få dig att förstå, - denna kamera hade ännu inte fått den slutgiltiga mjukvaran installerad.
Den aktuella försäljaren känner jag väl ...

En av de bästa kameror, från Sony, är troligen på ingående, ganska snart. :)

Nä, jag har inte sagt annorlunda. Möjligen att jag tyckt att A900 och A850 varit bättre.
Däremot har jag kraftigt kritiserat viss saker på A77 som jag hoppats att Sony skulle åtgärda i efterföljare.

Lite därför jag skrev nyss det jag gjorde om A99. Inte ett dugg annorlunda vad jag skrivit tidigare, men andra har varit så känslosamma och retat upp sig på det att de fåttndet till nåt annat, som helt orimliga förväntningar jag beskylltsnför hur åtskilliga gånger och som ingen har kunnat ge exempel på. Nu skrev jag det igen när känslorna kanske lagt sig lite hos andra och då kanske det inte uppfattas som så vädigt konroversiellt eller orimligt. EXAKT samma sak har jag sagt gång på gång.

Tjafset som blev ang. laggning osv. och även det dåligt fungerande blixtsystemet är att för mig och så som jag fotograferar är just dessa egenskaper viktiga. För andra kanske inte just dessa grejer är speciellt viktiga, som Gunnar t.ex. påpekade nyss.

Det som ledde till tjafset var mer att vissa som inte stördes av laggningen istället för att skriva att lagget inte var störande skrev att lagget inte fanns.

Jag teor inte som du att de här kommande kamerorna blir underverk. Tror att de innehåller vissa nya funktioner som inte är färdigutvecklade och funkar så bra, men som har stor potential att bli fantastiska om de vidareutvecklas och förfinas i kommande modeller.

Tyvärr, om det fortsätter på samma spår är risken att de inte kommer att vidareutvecklas, utan skrotas för att ersättas av nåt annat nytt oprövat som heller inte funkar perfekt i första versionen.

Kontinuitetsbristen ser jag som det största problemet med Sony kameradivision.

Som sagt, det är FEL det du skriver om hur jag sagt förut om A77 och A99 jämfört med vad jag skriver nu, men att andra har uppfattat det så är en helt annan sak.Möjligen lite starka ordval i känslosvall från min sida, men inte annorlunda i sak.

De kvalitativt bästa kamerorna för sin tid är utan tvekan A900 och A850, men A77 är en modernare kamera som kan filma osv, så på det sättet är den bättre.

Beträffande diskussionen på Sony-center så minns jag också den.
Sen kom fw ver 1.01 som sades lösa problemet. Gjorde inte det, sen kom v 1.02 och DÅ skulle det vara löst. osv. Jag köpte sedan själv en A77 och gillade den i mycket och tyckte inte om vissa saker. FW hann bli 1.05 då jag hade kameran och lagget fanns kvar. Liksom det gjorde på andra A77or jag provade, det var inte något fel på mitt exemplar, den uppförde sig lika som andra.

Sen har väl FW utvecklats, men jag har inte kollat sen dess. Om FW-releaserna har fortsatt i samma takt är de väl uppe i 3.75 eller nåt sånt vide det här laget, men lagg vid växling mellan EVF/OVF eller då man tar upp den till ansiktet för att fotografera efter att ha den hängande i remmen lär finnas kvar ändå.

Att det inte gör något för en del respekterar jag fullt och då är det ju ingen brist, men det är >INTE samma sak som att det inte finns där.

/Mats

Det enda man vet med säkerhet även i en spekuationstråd är att en Sonydiskusion alltid går mot OT, tyvärr.

Minoltas benämningslogik tar inte lång tid att lära sig (klart enklare än de andras)

Ja, precis:

SR-T 101, SR-T 101b, SR-T 201, SR-T 100, SR-T 100b, SR-T 100x, SR-T 200, SR-T 102, SR-T 303, SR-T 303b SR-T 202, SR-T MC, SR-T SC.

Fast sen lugnade det ner sig och blev lite mer begripligt. :)

Det enda man vet med säkerhet även i en spekuationstråd är att en Sonydiskusion alltid går mot OT, tyvärr.

Vad är det som är OT kenar du?
Jag tycker det är i högsta grad On topic. De förtydlingar och utvikningar om gamla diskussioner jag nyss gjort som jag gissar att du syftár på är i högsta gradbrelevanta, för det ger skäl till varför åtm. jag tror som jag gör baserat på tidigare erfarenheter.

Fast det kanske inte stämmer. Jag kan vara helt fel ute och att Sony lyckas alldeles fantastiskt denna gång. Mer om det i nästa inlägg.

/Mats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar