Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
De kan de nog inte för Canon har säkert patent på den rätt unika lösningen. Jag tror faktiskt Canon "ryckt" lite här i motlutet. Canon var värda all kritik tidigare för sina notoriska AF-problem men nu har de ledartröjan som det verkar. Det är de som har störst incitament att lösa problemen som ofta gör det.

De kan de nog inte för Canon har säkert patent på den rätt unika lösningen. Jag tror faktiskt Canon "ryckt" lite här i motlutet. Canon var värda all kritik tidigare för sina notoriska AF-problem men nu har de ledartröjan som det verkar. Det är de som har störst incitament att lösa problemen som ofta gör det.

Ja även rent historiskt, Minolta fick Autofokus 1985, Canon 1987. men så går åren och Canon utvecklar sin autofokus till det bättre. Canon har sällan varit först och ger ut kameror med små förbättringar, andra tillverkare får stå för nyheterna, Kanske Canon-ledningen är smarta som låter andra testa fram alla så kallade innovationerna, Sedan slår Canon till som nu i fallet med 70D och får till vinnande lösningar.

Deras Eos M var dock inte en fullträff, det blev jag förvånad över det var inte likt Canon, och att deras så omtyckta G-serie ( Prokompakterna ) dröjde ovanligt länge med att få full HD-filmning var också lite konstigt. Men dom säljer sina kameror hur dom än gör.

Nu undrar man om dom kommer att ganska snart ersätta sina 5DMIII och 6D för att dom också skall få samma autofokussystem som 70D, men det kanske inte är Profotograferna grej med den typen av snabb Live View.

//Bengt.

Ja även rent historiskt, Minolta fick Autofokus 1985, Canon 1987. men så går åren och Canon utvecklar sin autofokus till det bättre. Canon har sällan varit först och ger ut kameror med små förbättringar, andra tillverkare får stå för nyheterna, Kanske Canon-ledningen är smarta som låter andra testa fram alla så kallade innovationerna, Sedan slår Canon till som nu i fallet med 70D och får till vinnande lösningar.

Deras Eos M var dock inte en fullträff, det blev jag förvånad över det var inte likt Canon, och att deras så omtyckta G-serie ( Prokompakterna ) dröjde ovanligt länge med att få full HD-filmning var också lite konstigt. Men dom säljer sina kameror hur dom än gör.

Nu undrar man om dom kommer att ganska snart ersätta sina 5DMIII och 6D för att dom också skall få samma autofokussystem som 70D, men det kanske inte är Profotograferna grej med den typen av snabb Live View.

//Bengt.

För att fortsätta offtopic har just nästa generation av utskrattade EOS M potential att bli en tuff konkurrent till Sonys spegellösa. Fast då behöver Canon få ut lite objektiv först.

Har dock för mig att bajonetten för EOS M inte klarar småbildsformat, så där har Sony en USP gentemot Canon.

För att fortsätta offtopic har just nästa generation av utskrattade EOS M potential att bli en tuff konkurrent till Sonys spegellösa. Fast då behöver Canon få ut lite objektiv först.

Har dock för mig att bajonetten för EOS M inte klarar småbildsformat, så där har Sony en USP gentemot Canon.

70Ds AF lär definitivt komma i EOS-M.

Om Canon är ensamma om att ha en så bra sensorbaserad AF så lär EOS-M bli en allvarlig konkurrent till NEX bl.a.

Det sas länge om Sony E-Mount att den inte skulle klara FF. Tom efter att VG-900 hade släppts hävdade vissa det. Kanske vissa framhärdar fortfarande tom.

Kan mycket väl vara samma sak med EOS-M. Alltså att den visst klarar FF, fast det ryktas att den inte gör det. Skulle nästan vara märkligt om inte Canons tekniker tog hänsyn till det vid utvecklingen.

Canon har fördelen att ha enbart elektronisk kommunikation med sina EF-objektiv. De kan mycket väl ta fram mycket bra adaptrar (har dom inte det redan?).

Fast jag hoppas ju förstås att Sony lyckas med att få till en bra AF. Det finns ju t.ex. Metabones adaptrar Canon EF-Sony NEX som klarar bländarstryrning osv, men även AF idag. Sonys egna för a-mount objektiv är ju riktigt bra.

Skulle vara riktigt bra om Sony lyckas fixa AF-grejen. De kanske har nåt hemligt i rockärmen, eftersom de gått ut till handlarna om att det blir nåt riktigt stort. Kanske helt annan teknik än Canons som fungerar ännu bättre.Hopp finns och spännande är det, men jag är tyvärr tveksam.
Det finns ju en chans att det är så eftersom Sony släpper SLT-tekniken. Skulle vara lite dumt att göra det om de inte har nåt bättre att ersätta med anser jag iaf. Eller så är det ytterliare ett i raden av dåliga bedömningar och beslut.

OM det skulle vara som de första ryktena med FF, 5-axlig IBIS, split-pixel AF osv i ett hus liknande NEX-7 så skulle det i sanning vara en Super-NEX. Kanske kommer en sån, fast inte just nu...

/Mats

Ja även rent historiskt, Minolta fick Autofokus 1985, Canon 1987. men så går åren och Canon utvecklar sin autofokus till det bättre. Canon har sällan varit först och ger ut kameror med små förbättringar, andra tillverkare får stå för nyheterna, Kanske Canon-ledningen är smarta som låter andra testa fram alla så kallade innovationerna, Sedan slår Canon till som nu i fallet med 70D och får till vinnande lösningar.................

//Bengt.

Men nu är det ju Canon som för en gångs skull faktiskt varit först med detta. Ingen annan har en motsvarande lösning idag som 70D.

Men nu är det ju Canon som för en gångs skull faktiskt varit först med detta. Ingen annan har en motsvarande lösning idag som 70D.

Jag var idag inne på Media Markt och kände på lite olika kameror.
Testade 70D ganska ingående med AF i LiveView. Jäklar vad bra det funkar, övertygar verkligen.

Däremot om man tar bilder i serietagning med 70D i LiveView så blir displayen helt svart under hela sekvensen!

Sony A77 fick ju kritik för att den laggar och visar bilden efteråt, men det är ju typ 1000 gånger bättre än att skjuta helt i blindo. Lika snabb som A77 är den inte, men den har effektivare fokusföljning och överlag mer avancerad AF.

Jag tycker fortfarande att Sonys lösning med SLT är helt brilliant. A77 är ju riktigt bra, men är ju ver 1.0 typ. Jäkligt trist att Sony inte förvaltat det här arvet och byggt vidare på det. AF kunde ju utökas med de funktioner som alla efterfrågar med tröghet osv. Spegelfilmen kan säkert förbättras lite till så att den tar bort mindre mängd ljus. Det tillsammans med en större buffert, bättre programvara, förbättrad EVF och en snäppet bättre sensor i bra hus, APS-C och FF. Det skulle kunna bli så sjukt bra.

A77 regerar än på många sätt.
70D_vs_A77.jpg

Vissa tycker nog jag är tjatig, men jag är så besviken på att Sony i A99 kladdade ner sensorn med massa helt onödiga af-punkter till väldigt liten nytta, men massor av ljustapp, inte gjorde nåt åt EVFen eller bufferten och dödade killer featuren med snabbheten och saktade ner kameran till hälften och lyckades ytterligare försämra blixtfunktionen. De lanserade A58 med plastbajonett och införde en ny ickekompatibel blixtsko och en blixt med allvarliga överhettningsproblem. Fasiken att de inte istället kan ta det bra de har och förfina och vidareutveckla det istället för att klåpa sig genom att experimentera med saker som ingen efterfrågar. Märkligt också att andra som också gillat Sony tycker det här är så bra och har så låga tankar om Sony att man tror att det här är det bästa de kan åstadkomma. Jag tror mycket mera på Sony än så och tycker det är skämmigt att de klantat till det så rejält, inte bara en gång, utan flera gånger på raken.

Innan nån ropar OT nu så finns här en tydlig koppling till NEX FF!

Kommer Sony att klanta sig igen, eller verkligen få till det den här gången tror ni?
Den där inbjudan de skickade ut till ÅF att det kommer att bli nåt riktigt stort tyder ju på visst självförtroende att de den här gången verkligen har nåt riktigt bra at komma med.

Om nu Sony kastar ut hela SLT-tekniken istället för att jobba vidare med den så borde det tyda på att de har nåt bättre istället. Så vore det i alla fall för alla andra tillverkare, men Sony kan man inte riktigt lita på. Canons lösning i 70D är ledande idag och helt unik på marknaden, men den är trots det inte lika bra på att lösa AF-problematiken i LiveView och filmning som Sony A77. Dock är den totalt sett bättre för att den har de andra AF-funktionerna med bättre målföljning osv., men snabbare är den inte.

Eftersom Sony skrotar SLT så borde de ha en bättre lösning med sensor PDAF, eller?
I så fall så finns den med i de här nya spegellösa kamerorna. Min farhåga är tyvärr att det inte är så, utan att vi får en rätt kass AF-lösning, jämfört med A77 och Canon 70D och därtill också sämre lågljusprestanda och bildkvalitet för att sensorn är nedlusad med döda pixlar som används för AF enbart.

Vad tror ni?
Eftersom det här är en spekulationstråd så kan vi väl spekulera :)
Skulle vara roligt att höra vad ni andra tror om detta innan vi vet svaret, istället för att spela "safe" och sedan om man tillhör lägret som gillar Sony hylla det oavsett vad det blir, eller om man tillhör lägret som inte är så förtjust i Sony konstatera att det var väntat att det nte skulle bli så bra.

Kommer A7 och A7r att ha bra snabb PDAF och samtidigt bra sensorprestanda?

Jag tror tyvärr det kommer att bli en flopp igen, men jag hoppas innerligen att det blir riktigt bra.

Alla "normala" sunda tillverkare skulle inte slänga ut och döda den gamla tekniken om de inte hade en ersättning som var bättre, men med Sony kan man inte riktigt veta...

/Mats

FF NEX - Vad tror du?

Eftersom Sony skrotar SLT så borde de ha en bättre lösning med sensor PDAF, eller?
[...]
Kommer A7 och A7r att ha bra snabb PDAF och samtidigt bra sensorprestanda?

Jag tror tyvärr det kommer att bli en flopp igen, men jag hoppas innerligen att det blir riktigt bra.

Alla "normala" sunda tillverkare skulle inte slänga ut och döda den gamla tekniken om de inte hade en ersättning som var bättre, men med Sony kan man inte riktigt veta...

/Mats

Jämför man med Olympus så har de ju nu till sist i praktiken avlivat sitt DSLR-segment i och med OM-D E-M1. Trots att det spegellösa alternativet inte är lika bra som en modern fasdetekterande kamera. I Olys fall känns det som att de har resonerat lite som att nu är det "good enough", och att de väljer att fokusera all utveckling på spegellöst eftersom de inser att de har begränsad förmåga att konkurrera i DSLR-segmentet.

Tror inte heller Sony har åstadkommit något mirakel. Ett par år till lär DSLR äga följande autofokus. Men snart lär det vända fort i takt med att allt mer utvecklingspengar läggs över mot spegellöst.

Men ingen skulle bli gladare än jag om Sony presenterar en FF ILC med autofokus i Nikon 1-klass :)

70Ds AF lär definitivt komma i EOS-M.

Om Canon är ensamma om att ha en så bra sensorbaserad AF så lär EOS-M bli en allvarlig konkurrent till NEX bl.a.

Det sas länge om Sony E-Mount att den inte skulle klara FF. Tom efter att VG-900 hade släppts hävdade vissa det. Kanske vissa framhärdar fortfarande tom.

Kan mycket väl vara samma sak med EOS-M. Alltså att den visst klarar FF, fast det ryktas att den inte gör det. Skulle nästan vara märkligt om inte Canons tekniker tog hänsyn till det vid utvecklingen.

Canon har fördelen att ha enbart elektronisk kommunikation med sina EF-objektiv. De kan mycket väl ta fram mycket bra adaptrar (har dom inte det redan?).

Fast jag hoppas ju förstås att Sony lyckas med att få till en bra AF. Det finns ju t.ex. Metabones adaptrar Canon EF-Sony NEX som klarar bländarstryrning osv, men även AF idag. Sonys egna för a-mount objektiv är ju riktigt bra.

Skulle vara riktigt bra om Sony lyckas fixa AF-grejen. De kanske har nåt hemligt i rockärmen, eftersom de gått ut till handlarna om att det blir nåt riktigt stort. Kanske helt annan teknik än Canons som fungerar ännu bättre.Hopp finns och spännande är det, men jag är tyvärr tveksam.
Det finns ju en chans att det är så eftersom Sony släpper SLT-tekniken. Skulle vara lite dumt att göra det om de inte har nåt bättre att ersätta med anser jag iaf. Eller så är det ytterliare ett i raden av dåliga bedömningar och beslut.

OM det skulle vara som de första ryktena med FF, 5-axlig IBIS, split-pixel AF osv i ett hus liknande NEX-7 så skulle det i sanning vara en Super-NEX. Kanske kommer en sån, fast inte just nu...

/Mats

Mats, det kanske är så att det faktiskt är ett problem att få plats med IBIS-antiskak i NEX:ens E-mounthål. Misslyckas de med att knö in IBIS i en FF-NEX, så skulle jag bara av det skälet hellre välja en NEX 7 efterföljare om den hade IBIS.

... och varför skulle inte Canon lyckas med sin M-modell? Jag tror de kommer komma starkt när de uppgraderat den plattformen. Det är nog värre för Nikon som kanske mer målat in sig i ett hörn.

Sedan kan vi ju alltid gnälla på detaljer men kollar man på vad t.o.m. en "toy camera" som Sony A3000 för 3-4000 spänn kan prestera med den nya Zeiss-zoomen och rätt handlag, så inser ju de flesta att det nog är så nu att även denna kamera är tillräckligt bra för de flesta uppdrag även om edn del gnäller på Zeiss-zoomen också. :)

Kolla gärna de 19 bilder som finns här tagna med den kombon:
"http://www.dyxum.com/DFORUM/19-pictures-a3000-zeiss1670-f4_topic100871_page1.html"

All heder över lösningen inte tu tal om annat, det är en spegelkamera också och dom löste det i alla fall. Men DR-nuffrorna är inte mycket bättre än vad din 9 år gamla KMD7D visade på. Tydligen har det blivit så nu för tiden att nya och fina lösningar som också fungerar väl kan försämra andra, A99:ans 102 fokuspunkter höjde inte precis Iso-parametern hos DX0 något nämnvärt gent i mot A900 fast A99 städar bruset bättre.

Du har väl läst DX0 test mellan 70D och A77 vad gäller autofokus vid filmning. ( A77 är två år äldre ) SLT systemet var väl lättare att få till med just Live View, fast trumvirvlarna var mycket sparsamma över den lösningen. Nu låter det mera som bengalen och Fantomens trumsignaler som hördes milsvida omkring.

Men jag har ( tror jag ) förstått att lösa det hela med en vanlig spegelkamera ser ut att vara en bedrift av Canon, Mycket bra gjort.

All heder över lösningen inte tu tal om annat, det är en spegelkamera också och dom löste det i alla fall. Men DR-nuffrorna är inte mycket bättre än vad din 9 år gamla KMD7D visade på. Tydligen har det blivit så nu för tiden att nya och fina lösningar som också fungerar väl kan försämra andra, A99:ans 102 fokuspunkter höjde inte precis Iso-parametern hos DX0 något nämnvärt gent i mot A900 fast A99 städar bruset bättre.

Du har väl läst DX0 test mellan 70D och A77 vad gäller autofokus vid filmning. ( A77 är två år äldre ) SLT systemet var väl lättare att få till med just Live View, fast trumvirvlarna var mycket sparsamma över den lösningen. Nu låter det mera som bengalen och Fantomens trumsignaler som hördes milsvida omkring.

Men jag har ( tror jag ) förstått att lösa det hela med en vanlig spegelkamera ser ut att vara en bedrift av Canon, Mycket bra gjort.

Det intressanta är den tekniska lösningen som Canon skapat. Det det som är det intressanta med 70D, i övrigt är den rätt sugig som alla andra Canon :)

Alltså, tekniken gör ju mer nytta i en spegellös. Att Canon har valt att introducera den i en DSLR råkar nog vara mest för att det var en sådan som låg i pipen när de var klara med tekniken.

Allt övrigt i 70D tillför egentligen inget till AF-funktionen i LV, så att det är en spegelkamera den dök upp först i har inget att göra med bedriften. Riktigt bra är det i alla fall!

/Mats

PS. Att jag skrev sugig om Canon är bara min personliga känsla för det märket :) I verkligheten tycker jag den kameran är rätt trevlig, gedigen, rapp och bra. Har varit på vippen att inhandla en själv, men har kommit till sans och avvaktar lite. D.S.

Ryktena indikerar humana priser på godbitarna.

1) The A7 with 24MP sensor will be $1700 Canadian MAP (10 600kr)

2) The A7r with 36MP sensor will be $2300 Canadian MAP (14 300kr)

I Sverige tillkommer moms och annat trams, men det priset verkar ju inte hamna på RX1 nivå.

Ryktena indikerar humana priser på godbitarna.

1) The A7 with 24MP sensor will be $1700 Canadian MAP (10 600kr)

2) The A7r with 36MP sensor will be $2300 Canadian MAP (14 300kr)

I Sverige tillkommer moms och annat trams, men det priset verkar ju inte hamna på RX1 nivå.

Betydligt billigare än jag någonsin vågat hoppas, men det är ju bara positivt tror jag. Om priserna stämmer så är Sony verkligen på krigsstigen. Tror inte att man siktar direkt på att dra småformatsfotografer från Canon och Nikon-lägret, utan snarare fånga upp folk som plåtar crop idag och är sugna på att uppgradera till FF.

Det vore trevligt med dom priserna så klart, sedan undrar man om varianten med 36Mp verkligen kan utmana Nikons D800 på alla punkter, fast priset på Sonyvarianten är ju lagd 10000 Kr under om Sverige nu får dom priserna. Och hur ser prestandan ut då kan man fråga sig.

//Bengt.

Det är en helt annan sorts kamera med andra fördelar, så utmanar Nikon D800 lär den inte göra eller ens ha anspråk på att göra.

Bildkvalitetsmässigt, däremot, javisst.
Om inte en massa afpunkter på sensorn tar bort en del av det förstås.

/Mats

---
Bildkvalitetsmässigt, däremot, javisst.
Om inte en massa afpunkter på sensorn tar bort en del av det förstås.

/Mats
Du är fortfarande rädd för spöken, Mats!

Hur många AF-punkter kan Sony tänkas ha stoppat in? 400 kanske? Och ifall de dessutom har lyckats lösa problemet som uppstår genom att AF och bild-processorerna inte använder samma inkommande ljusstrålar och därför kunnat implementera ett system som plockar båda typerna av signaler från utgångssidan av bildsensorn, så kommer det knappast att tas bort någonting alls. Som jag tidigare skrivit så är ju detta enda metoden som kan ge bra följande autofokus med stora On-board-sensor AF-punkter utan tapp av bildkvalitet. Fast att Sony i så fall förhoppningsvis har gjort på något sätt som är betydligt bättre än det PDAF on-board-sensor-system som Canon har stoppat in i 70D (detta kan ju inte ersätta separata PDAF-sensorer via speglar, fasta eller rörliga).
.

Hur många AF-punkter kan Sony tänkas ha stoppat in? 400 kanske? Och ifall de dessutom har lyckats lösa problemet som uppstår genom att AF och bild-processorerna inte använder samma inkommande ljusstrålar och därför kunnat implementera ett system som plockar båda typerna av signaler från utgångssidan av bildsensorn, så kommer det knappast att tas bort någonting alls. Som jag tidigare skrivit så är ju detta enda metoden som kan ge bra följande autofokus med stora On-board-sensor AF-punkter utan tapp av bildkvalitet. Fast att Sony i så fall förhoppningsvis har gjort på något sätt som är betydligt bättre än det PDAF on-board-sensor-system som Canon har stoppat in i 70D (detta kan ju inte ersätta separata PDAF-sensorer via speglar, fasta eller rörliga).
.

Bah, jag har bara blivit lite luttrad :)

Du kanske ska vara lite försiktig med uttryck som "Enda sättet", "bryta mot naturlagar" osv.
Möjligen "enda sättet som jag känner till" är bättre.

400 AF-detekterande pixlar fångar inte in särskilt mycket ljus, det räcker knappast till.
Canon har ju typ 20 miljoner sådana!

Inte använda samma ljusstrålar? Det är ju en beamsplitter du talar om, liknande SLT, eller?

Oavsett om man gör en liknande grej som SLT fast med en annan teknik på sensorn så innebär det att AF-ljuset är "förlorat" och inte kan användas för att skapa bild med.

Det eleganta med Canons lösning är att samma pixlar vid AF används för AF och sedan när bilden tas används allt det infallande ljuset för att skapa bild. Det är inte annnat än helt brillliant ju och fungerar i praktiken mycket bra.

Jag är inte riktigt säker på hur du menar med "ett system som plockar båda typerna av signaler från utgångssidan av bildsensorn", men om inte samma ljus kan användas både för AF och för att skapa bild så minskar bildkvaliteten.

I alla andra kameror med separata AF-sensorer så används c:a 1/3 av ljuset för AF, både för DSLR och SLT.

400 pixlar för AF av totalt 24 miljoner pixlar blir inte särskilt mycket.

För att få 1/3 av ljuset så skulle det gå åt 8 miljoner pixlar. lek med tanken att Sony lyckas göra AF så mycket bättre att det klarar sig med 1/30 av ljuset bara, dvs 10 gånger så känsliga af-sensorer som finns idag. Då skulle det ändå behövas uppemot en miljon sådana. Ganska långt ifrån dina 400 eller hur?

Det PDAF on-board-sensor-system som Canon har stoppat in i 70D (detta kan ju inte ersätta separata PDAF-sensorer via speglar, fasta eller rörliga)

JO! Det är exakt det som det kan! AF i LiveView på den kameran är lika bra som separata sensorer via speglar, det är det som är hela revolutionen ju.

Ska bli spännande att se vad Sony kommer med.

Gunnar, tror du på allvar att det finns en enda liten möjlighet att Sony skulle kunna göra ett sensorbaserat AF-system som kommer ens i närheten av det som Canon har i 70D?

Om de lägger in stora onboard AF-punkter på sensorn så finns ju inga pixlar på det stället som kan skapa bild, eler menar du att pixlarna skulle vara genomskinliga på något sätt så att de släpper igenom ljus till AF-sensorerna och när bilden tas så fångar de in ljuset?

Det skule ju vara fantastiskt. Tror du att de har lyckats med det?
Jag tror det inte.

Min gissning är att Sonys nya kameror kommer att ge fin bildkvalitet, fast inte lika bra som de andra med samma sensorer och speglar eller kontrast-AF teknik, men ha usel AF.

Utveckla gärna ditt resonemang, jag förstår inte riktigt vad du menar utifrån din förklaring hur det skule fungera.

Tror du att Sony har någon revolutionerande AF-lösning i de här kamerorna som kan komma i närheten av det som Canon presterar?

Jag tror inte det. Det är nog realism och inte hjärnspöken, men jag skulle bli väldigt glad om jag har fel.

Nu ryktas det på SAR om att A7 (24 megapixel) får sensor-PDAF, medan A7r (36 megapixel) inte får det.

Det kanske är "samma" 36-megapixel sensor i bägge kamerorna, men att i A7 är 12 miljoner av dessa ersatta med AF-sensorer istället :) Det skulle innebära ungefär samma ISO-prestanda som A99. Kanske "good enough"...

/Mats

.

Det där förra jag skrev var rätt obegripligt ser jag nu. Dessutom tror jag att jag missupfattade vad du skrev, så jag gör ett nytt försök.

Alltså, "att de lyckats lösa problemet med att bild och af inte använder samma ljusstrålar" betyder att de kanske har en lösning där sama ljus kan användas både för AF och för bild.

Japp, det är det som är knäckfrågan. Det är det som Canon har lyckats med. Om Sony också har lyckats med det är ju som sagt frågan. klart att det är en förutsättning för att få snabb pdaf och bra bild samtidigt.

Med AF-sensorer bakom bildpixlarna som är genomskinliga så att de släpper genom ljuset så att AF funkar, men att när bilden tas så fångar de upp ljuset istället. Det är ju en revolutionerande tanke. Var det så du menade att du tror Sony har gjort?

Jag tror inte Sony har varken split-pixels som Canon, eller någon annan lösning så att ljuset kan användas både för AF och för bild.

Jag tror att A7r får vanlig gammaldags kontrastfokus och att A7 också får det fast med hjälp PDAF-punkter på sensorn och att ingen av kamerorna kommer att vara i närheten i AF-prestanda jämfört med SLT eller DSLR eller Canon 70Ds Live-view PDAF.

Jag tror också att AF-systemet i A7 kommer att ta bort ljus så att den presterar sämre än RX1 och Nikon D600 och ligger på samma nivå som A99.

Möjligen att de tack vare tekniköverföring från Olympus fått till snabbare kontrastfokus än tidigare.

För NEXar så kanske detta är good enough helt enkelt och att de inte gör anspråk på att konkurrera med andra typer av kameror på det området.

Däremot om Sony snart också ska presentera DSLR/SLT-liknande kameror så måste de ha en AF-lösning som motsvarar eller överträffar det som finns i SLT/DSLR.

Kommer de att fixa det?
Jag tror det inte. I alla fall inte i de kameror som ska presenteras nu, A7 och A7r.
Någon här som tror det?

Tror du det Gunnar? Du skrev inget om vad du trodde, bara att "om Sony lyckats lösa problemet...". Alltså, tror du att de faktiskt har lyckats med det?

/Mats

Bah, jag har bara blivit lite luttrad :)

Du kanske ska vara lite försiktig med uttryck som "Enda sättet", "bryta mot naturlagar" osv.
Möjligen "enda sättet som jag känner till" är bättre.

400 AF-detekterande pixlar fångar inte in särskilt mycket ljus, det räcker knappast till.
Canon har ju typ 20 miljoner sådana!

Inte använda samma ljusstrålar? Det är ju en beamsplitter du talar om, liknande SLT, eller?

Oavsett om man gör en liknande grej som SLT fast med en annan teknik på sensorn så innebär det att AF-ljuset är "förlorat" och inte kan användas för att skapa bild med.

Det eleganta med Canons lösning är att samma pixlar vid AF används för AF och sedan när bilden tas används allt det infallande ljuset för att skapa bild. Det är inte annnat än helt brillliant ju och fungerar i praktiken mycket bra.

Jag är inte riktigt säker på hur du menar med "ett system som plockar båda typerna av signaler från utgångssidan av bildsensorn", men om inte samma ljus kan användas både för AF och för att skapa bild så minskar bildkvaliteten.

I alla andra kameror med separata AF-sensorer så används c:a 1/3 av ljuset för AF, både för DSLR och SLT.

400 pixlar för AF av totalt 24 miljoner pixlar blir inte särskilt mycket.

För att få 1/3 av ljuset så skulle det gå åt 8 miljoner pixlar. lek med tanken att Sony lyckas göra AF så mycket bättre att det klarar sig med 1/30 av ljuset bara, dvs 10 gånger så känsliga af-sensorer som finns idag. Då skulle det ändå behövas uppemot en miljon sådana. Ganska långt ifrån dina 400 eller hur?

JO! Det är exakt det som det kan! AF i LiveView på den kameran är lika bra som separata sensorer via speglar, det är det som är hela revolutionen ju.

Ska bli spännande att se vad Sony kommer med.

Gunnar, tror du på allvar att det finns en enda liten möjlighet att Sony skulle kunna göra ett sensorbaserat AF-system som kommer ens i närheten av det som Canon har i 70D?

Om de lägger in stora onboard AF-punkter på sensorn så finns ju inga pixlar på det stället som kan skapa bild, eler menar du att pixlarna skulle vara genomskinliga på något sätt så att de släpper igenom ljus till AF-sensorerna och när bilden tas så fångar de in ljuset?

Det skule ju vara fantastiskt. Tror du att de har lyckats med det?
Jag tror det inte.

Min gissning är att Sonys nya kameror kommer att ge fin bildkvalitet, fast inte lika bra som de andra med samma sensorer och speglar eller kontrast-AF teknik, men ha usel AF.

Utveckla gärna ditt resonemang, jag förstår inte riktigt vad du menar utifrån din förklaring hur det skule fungera.

Tror du att Sony har någon revolutionerande AF-lösning i de här kamerorna som kan komma i närheten av det som Canon presterar?

Jag tror inte det. Det är nog realism och inte hjärnspöken, men jag skulle bli väldigt glad om jag har fel.

Nu ryktas det på SAR om att A7 (24 megapixel) får sensor-PDAF, medan A7r (36 megapixel) inte får det.

Det kanske är "samma" 36-megapixel sensor i bägge kamerorna, men att i A7 är 12 miljoner av dessa ersatta med AF-sensorer istället :) Det skulle innebära ungefär samma ISO-prestanda som A99. Kanske "good enough"...

/Mats

Jag tycker en del info som kommit nu känns lite illavarslande. Det är bara 24 MP sensorn som har PDAF-sensorer på sensorn. Det låter ju som om det är samma sensor som sitter i A99 de stoppat in i de nya E-mount FF-modellerna.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar