Bah, jag har bara blivit lite luttrad
Du kanske ska vara lite försiktig med uttryck som "Enda sättet", "bryta mot naturlagar" osv.
Möjligen "enda sättet som jag känner till" är bättre.
400 AF-detekterande pixlar fångar inte in särskilt mycket ljus, det räcker knappast till.
Canon har ju typ 20 miljoner sådana!
Inte använda samma ljusstrålar? Det är ju en beamsplitter du talar om, liknande SLT, eller?
Oavsett om man gör en liknande grej som SLT fast med en annan teknik på sensorn så innebär det att AF-ljuset är "förlorat" och inte kan användas för att skapa bild med.
Det eleganta med Canons lösning är att samma pixlar vid AF används för AF och sedan när bilden tas används allt det infallande ljuset för att skapa bild. Det är inte annnat än helt brillliant ju och fungerar i praktiken mycket bra.
Jag är inte riktigt säker på hur du menar med "ett system som plockar båda typerna av signaler från utgångssidan av bildsensorn", men om inte samma ljus kan användas både för AF och för att skapa bild så minskar bildkvaliteten.
I alla andra kameror med separata AF-sensorer så används c:a 1/3 av ljuset för AF, både för DSLR och SLT.
400 pixlar för AF av totalt 24 miljoner pixlar blir inte särskilt mycket.
För att få 1/3 av ljuset så skulle det gå åt 8 miljoner pixlar. lek med tanken att Sony lyckas göra AF så mycket bättre att det klarar sig med 1/30 av ljuset bara, dvs 10 gånger så känsliga af-sensorer som finns idag. Då skulle det ändå behövas uppemot en miljon sådana. Ganska långt ifrån dina 400 eller hur?
JO! Det är exakt det som det kan! AF i LiveView på den kameran är lika bra som separata sensorer via speglar, det är det som är hela revolutionen ju.
Ska bli spännande att se vad Sony kommer med.
Gunnar, tror du på allvar att det finns en enda liten möjlighet att Sony skulle kunna göra ett sensorbaserat AF-system som kommer ens i närheten av det som Canon har i 70D?
Om de lägger in stora onboard AF-punkter på sensorn så finns ju inga pixlar på det stället som kan skapa bild, eler menar du att pixlarna skulle vara genomskinliga på något sätt så att de släpper igenom ljus till AF-sensorerna och när bilden tas så fångar de in ljuset?
Det skule ju vara fantastiskt. Tror du att de har lyckats med det?
Jag tror det inte.
Min gissning är att Sonys nya kameror kommer att ge fin bildkvalitet, fast inte lika bra som de andra med samma sensorer och speglar eller kontrast-AF teknik, men ha usel AF.
Utveckla gärna ditt resonemang, jag förstår inte riktigt vad du menar utifrån din förklaring hur det skule fungera.
Tror du att Sony har någon revolutionerande AF-lösning i de här kamerorna som kan komma i närheten av det som Canon presterar?
Jag tror inte det. Det är nog realism och inte hjärnspöken, men jag skulle bli väldigt glad om jag har fel.
Nu ryktas det på SAR om att A7 (24 megapixel) får sensor-PDAF, medan A7r (36 megapixel) inte får det.
Det kanske är "samma" 36-megapixel sensor i bägge kamerorna, men att i A7 är 12 miljoner av dessa ersatta med AF-sensorer istället
Det skulle innebära ungefär samma ISO-prestanda som A99. Kanske "good enough"...
/Mats