Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är mindre sannolikt att dessa båda sensorer är identiska. De 102 PDAF-On-board-sensor-punkter som A99:ans 24 Mp-sensor är försedd med kan INTE jobba utan assistans av dess 19 traditionella PDAF-punkter.
.

Du talar om Canons prestanda som "sugig" och så lägger du upp en DxO-dump och när man ser den så undrar man ju varför Canon inte verkar klara av att sluta det gap som idag fortfarande finns mellan Canons sensorteknik och Sonys. Så har det sett ut i två tre år nu och det är ju en evighet i dessa sammanhang. Kolla följande länk som visar en jämförelse av 70D, A77 och NEX 7. NEX 7 har ju inte tapp av prestanda p.g.a. spegeln som i A77. Den nya 70D kommer upp till ett samlat vägt värde på 68. NEX 7 som snart är två år gammal klockar in på 81, vilket du kan jämföra med Canons bästa modeller som ingen kommer upp längre än till 82. Sony RX1 ligger på 92 i en jämförelse. Det skiljer idag 10 vägda enheter + både mellan Canons APS-C och FF-modeller jämfört med Sonys. Främst diffar DR men en NEX 7 är bättre

http://www.dxomark.com/index.php/Ca...(brand2)/Sony/(appareil3)/736|0/(brand3)/Sony

Sedan är det ju så att vi nu väntar på nästa generation APS-C sensorer i efterföljaren till NEX 7 och den kommer att bli ytterligare lite vassare än sensorn i NEX 7. Jag hade nog väntat mig att en två år nyare kamera skulle vara klart bättre vid en sådan jämförelse. Det är faktiskt lite anmärkningsvärt.

Du talar om Canons prestanda som "sugig" och så lägger du upp en DxO-dump och när man ser den så undrar man ju varför Canon inte verkar klara av... Yada, yada, yada

Njae, riktigt så uttryckte jag mig inte, men nästan. För det är mig du syftar på när du säger du, eller?

Så här är det. Canons sensorteknik ÄR sugig jämfört med Toshiba, Sony och Aptina. Tycker dock inte det verkar som om Sony leder längre som de gjorde tidigare, nu ska ju Nikon D610, ersättare till D600, släppas vilken dag som helst och det ryktas att det är en ny 24 megapixel Toshiba-sensor i den.

Att Canons sensorer släpar efter enligt DxOs mätningar är sant, men nåt ligger det i de det som många som gillar Canon säger att DxOs värden inte riktigt avspeglar verkligheten. På höga ISO ger Canons kameror riktigt fina bilder, med snyggt brus och klara färger. Nikon får kanske högre siffervärden, men dessa grönstickiga bilder är inte finare. Sonys har pga diverse beamsplitters legat snäppet efter, fast med bra tonalitet och färgåtergivning.

Strunt samma, jag gillar inte Canon speciellt mycket, men AF-systemet i 70D gillar jag skarpt!
Att sensorn inte presterar bättre bilder än de andra har inget med saken att göra, PDAF på sensorn fungerar mycket bra! Den lösningen är alldeles fantastiskt bra och ett stort genombrott som jag inte tror att Sony eller någon annan kan bräcka i första taget och definitivt inte i de här kamerorna som presenteras nu.

Jag ser ingen motsägelse i att tycka att AF-systemet är bra, men bildprestandan hos sensorn inte är fullt så lysande.

Det kan mycket väl vara så att det är samma sensor som i A99 med kontrastfokus och de här extrapunkterna som hjälppunkter eller nåt. Säkert som Gunnar säger att dessa inte klarar sig själva utan måste ha en fristående AF-array för att fungera bra.

Det är just det som är grejen, AF-systemet kanske helt enkelt inte fungerar bra. Det är min farhåga och jag hoppas att jag får fel. Kan inte förstå om Sony släpper SLT-tekniken om det inte har någåt riktigt bra att ersätta det med.

/Mats

Vi få vänta en vecka eller så innan vi vet vad de hittat på.
Jovisst får vi göra det. Men nu har du ju redan börjat spekulera, så då är det väl bara att fortsätta... Fast inte en massa inbillningar tagna rakt ur det blå - det är i alla fall jag totalt ointresserad av. Någon form av substans får det allt finnas.

OK, jag kan förstå att du kan tycka att de senaste ryktesuppgifterna är "illavarslande":

A7 får 24 Mp och On-sensor PDAF. A99 har 24 Mp och On-sensor PDAF.
A7r får 36 Mp utan On-sensor PDAF. D800 har 36 Mp utan On-sensor PDAF.

Lätt att dra slutsatser här - förhastade. Först och främst är detta inga dåliga sensorer per se, men läckor påstår att det definitivt inte är samma sensorer här. Det säjs att det är nya sensorer, och att de ska ha förbättrad kantåtergivning. I så fall intressant för användare av "analoga" objektiv förstås.
.

Du talar om Canons prestanda som "sugig" och så lägger du upp en DxO-dump och när man ser den så undrar man ju varför Canon inte verkar klara av att sluta det gap som idag fortfarande finns mellan Canons sensorteknik och Sonys. Så har det sett ut i två tre år nu och det är ju en evighet i dessa sammanhang.

Så länge Canons kameror säljer bra så har de ingen större anledning att investera miljardbelopp i ny halvledarproduktionsteknik. Satsar man pengar i den storleksordningen så bör man vara rätt säker på att det lönar sig.

Njae, riktigt så uttryckte jag mig inte, men nästan. För det är mig du syftar på när du säger du, eller?

Så här är det. Canons sensorteknik ÄR sugig jämfört med Toshiba, Sony och Aptina. Tycker dock inte det verkar som om Sony leder längre som de gjorde tidigare, nu ska ju Nikon D610, ersättare till D600, släppas vilken dag som helst och det ryktas att det är en ny 24 megapixel Toshiba-sensor i den.

Att Canons sensorer släpar efter enligt DxOs mätningar är sant, men nåt ligger det i de det som många som gillar Canon säger att DxOs värden inte riktigt avspeglar verkligheten. På höga ISO ger Canons kameror riktigt fina bilder, med snyggt brus och klara färger. Nikon får kanske högre siffervärden, men dessa grönstickiga bilder är inte finare. Sonys har pga diverse beamsplitters legat snäppet efter, fast med bra tonalitet och färgåtergivning.

Strunt samma, jag gillar inte Canon speciellt mycket, men AF-systemet i 70D gillar jag skarpt!
Att sensorn inte presterar bättre bilder än de andra har inget med saken att göra, PDAF på sensorn fungerar mycket bra! Den lösningen är alldeles fantastiskt bra och ett stort genombrott som jag inte tror att Sony eller någon annan kan bräcka i första taget och definitivt inte i de här kamerorna som presenteras nu.

Jag ser ingen motsägelse i att tycka att AF-systemet är bra, men bildprestandan hos sensorn inte är fullt så lysande.

Det kan mycket väl vara så att det är samma sensor som i A99 med kontrastfokus och de här extrapunkterna som hjälppunkter eller nåt. Säkert som Gunnar säger att dessa inte klarar sig själva utan måste ha en fristående AF-array för att fungera bra.

Det är just det som är grejen, AF-systemet kanske helt enkelt inte fungerar bra. Det är min farhåga och jag hoppas att jag får fel. Kan inte förstå om Sony släpper SLT-tekniken om det inte har någåt riktigt bra att ersätta det med.

/Mats[/QUO

Har ni glömt bort den lilla EOS 100D som kom före 70D, den fungerar utmärkt med autofokus vid LiveView och filmning och har supersnabb autofokus + bra lågljusförmåga. och täcks inte den skärmen till 80% av fokuspunkter.

Har ni glömt bort den lilla EOS 100D som kom före 70D, den fungerar utmärkt med autofokus vid LiveView och filmning och har supersnabb autofokus + bra lågljusförmåga. och täcks inte den skärmen till 80% av fokuspunkter.

Det finns kameror med bra och snabb kontrastfokus. Det ligger dock inbyggt i tekniken att den måsta mäta in sig genom att fokusera förbi målet och sedan vända igen, till mindre och mindre iterationer.

Vid stillbildsfoto spelar det ju ingen roll vad kameran har för sig när inte bilden exponeras, det syns ju inte på bilden.

Vid filmning däremot blir det hemskt fult när en sådan fokusering sker.

Jag har inte provat eller tittat på Canon 100D, men den har väl kontrastfokusfunktion i LiveView antar jag ,så jag har svårt att tänka mig att den har AF som fungerar bra vid filmning.De enda kamerorna som faktiskt gör det som jag känner till är Sonys SLT och Canon 70D.

Vad menar du egentligen med att AFfungerar bra vid filmning Bengt?
Har du sett något videoklipp taget med den kameran när den fokuserar som du tycker ser bra ut och kan länka till ett sådant?

Jag betvivlar starkt att jag skulle ha samma åsikt
Ibland missar de fokusering i TV-produktioner osv. och jag retar mig väldigt mycket på sådant.

/Mats

Det finns kameror med bra och snabb kontrastfokus. Det ligger dock inbyggt i tekniken att den måsta mäta in sig genom att fokusera förbi målet och sedan vända igen, till mindre och mindre iterationer.

Vid stillbildsfoto spelar det ju ingen roll vad kameran har för sig när inte bilden exponeras, det syns ju inte på bilden.

Vid filmning däremot blir det hemskt fult när en sådan fokusering sker.

Jag har inte provat eller tittat på Canon 100D, men den har väl kontrastfokusfunktion i LiveView antar jag ,så jag har svårt att tänka mig att den har AF som fungerar bra vid filmning.De enda kamerorna som faktiskt gör det som jag känner till är Sonys SLT och Canon 70D.

Vad menar du egentligen med att AFfungerar bra vid filmning Bengt?
Har du sett något videoklipp taget med den kameran när den fokuserar som du tycker ser bra ut och kan länka till ett sådant?

Jag betvivlar starkt att jag skulle ha samma åsikt
Ibland missar de fokusering i TV-produktioner osv. och jag retar mig väldigt mycket på sådant.

/Mats

Canon kallar det för Hybrid CMOS AF II många av pixlarna kan agera som små fasdetekterande autofokuspunkter och fungerar då bäst med den nya standardzoomen med STM-motor, så kontrastdetekterande autofokus används inte vid Live View om jag förstått det rätt. Mats du kan det här mycket bättre än mig och letar säkert snabbt upp mera detaljer. jag har läst detta i någonting som jag inte får nämna i trådarna.

Tidigare kunde inte en Canonkamera filma i autofokus och deras Live View var mycket långsam, jag tror att dom bara utgår från dom skillnaderna som blivit, inte att funktionen skulle vara betydligt bättre än en SLT-lösning. Men kan så klart tänka fel här.

/Mats

Vi är helt eniga om Canons AF-ryck och det är ingen motsättning i sig att gilla 70D för det. Det är ett rent paradigmskifte Canon fått till på AF-området och det är kul att Canon tog tag i de uppenbara AF-problem man hade. Så det är verkligen inge tillfällighet att det just var Canon som fixade detta. De hade helt enkelt störst incitament. Det måste kostat företaget massor med all garantiomkalibrering man tvingades till tidigare. De var om inte först med hybrid-AF också, så ändå väldigt tidiga.

Håller med om att det nog är lite förhastat av Sony att dumpa SLT-spåret om man inte har någon annan lösning som kan ge snabb och precis följande AF och riktigt höga seriebildtagningshastigheter. Allt det måste ju finnas om de ska kunna ta sig an konkurrensen i de mer proinriktade segmenten framöver. De träcker inte med att dse tydligen nu fattat att de måste ha en proservice värd namnet för stillbildskameor också och inte bara för videomarknaden.

SLT är genialt och med alltmer förbättrad sensorprestanda så borde ljustappet på marginalen betyda allt mindre kan man tycka. Fördelarna är så stora med en fast spegel (inga hinder för följande AF vid både video och mycket snabb seriebildtagning och dessutom sker ingen störning överhuvudtaget av Live View-bilden p.g.a. flaxande speglar som går som lärkvingar där i mörkret). Jag är faktiskt lite förvånad över att inte fler tagit den alternativkostnaden för att vinna dessa fördelar men allt det stavas väl EVF antar jag. Så därför ska det bli verkligt intressant att se vad Sony lyckats prestera kring EVF-teknikens tillämpning. Jag skulle vilja säga att det är den verkliga knuten som Sony måste lösa upp för att vinna acceptans.

Det är ett rent paradigmskifte Canon fått till på AF-området och det är kul att Canon tog tag i de uppenbara AF-problem man hade. Så det är verkligen inge tillfällighet att det just var Canon som fixade detta. De hade helt enkelt störst incitament. Det måste kostat företaget massor med all garantiomkalibrering man tvingades till tidigare. De var om inte först med hybrid-AF också, så ändå väldigt tidiga.
Den här nya på-sensorn-PDAF:en är knappast lösningen på Canons AF-kalibreringsproblem. (Eller andras; visserligen har det skrivits mest om AF-problem med just Canon här på FS med det säger ju inte så mycket). Lösningen på det är den återkoppling som Canon byggde in i några av de senaste high-end-kamerorna, och som Roger Ciciala skrev en rätt ingående artikel om på lensrentals.com .

Nej, den här nya PDAF:en på sensorn löser ett annat problem, nämligen AF vid videoupptagning. Nu kan videofilmare få fungerande AF utan bildförsämring av en halvgenomskinlig spegel (även om jag tvivlar på att den försämringen spelar någon roll i praktiken).

Nu ska ju den här tråden handla om Sonys kommande kameror, men det är väl oundvikligt med jämförelser av tekniska lösningar hos andra tillverkare.

Jag håller med alla som har skrivit att det vore dumt av Sony att dumpa SLT innan man har något bättre. VIsserligen gör den tekniken att sensorn blir lite handikappad i förhållande till andra kameror utan SLT, men som sagt så tvivlar jag på att det spelar någon roll i praktiken för de flesta. Min käpphäst är att alla moderna kameror har tillräckligt bra sensorprestanda så att man inte bör basera sitt inköpa av kameror på den enstaka faktorn. Fast det är väl fortfarande så att för många är specifikationsprestanda viktigaste. Om inte annat så när man ska jämföra med kompisarna och sen vem som har längst kamera ...

Sant att Canons nya AF-teknik inte nödvändigtvis löser kalibreringsproblemen men grejen är ju att de verkar fokuserat på AF-funktionen hårt för att lösa problemen de haft, vilket gett både hybrid-AF och den nya typen av AF i nya produkter. Då har de säkert gått igenom resten av AF-tekniken också.

Vi är ju överens om att det borde vara andra saker än ett marginellt tapp av ljus genom SLT som borde beaktas vid köpbeslut, men det vädras ju alltid av både oss och andra för att det är ju mätbart och handikappar vid jämförelser framförallt hos DxO. Canon och Nikon har alltid haft rakt genomsläpp till sensorerna med uppfälld spegel. Det har inte Sony:s SLT-modeller. Dessutom är det ju det här med EVF:en och det är säkert än mer avtändande för vissa än själva SLT-tappet.

EVF-funktionen i de nya kamerorna kommer vara mycket kritisk om de nya kamerorna kommer kramas eller bespottas. Mats håller säkert på att ladda en feting rean nu :).

Sant att Canons nya AF-teknik inte nödvändigtvis löser kalibreringsproblemen men grejen är ju att de verkar fokuserat på AF-funktionen hårt för att lösa problemen de haft, vilket gett både hybrid-AF och den nya typen av AF i nya produkter. Då har de säkert gått igenom resten av AF-tekniken också.

Vi är ju överens om att det borde vara andra saker än ett marginellt tapp av ljus genom SLT som borde beaktas vid köpbeslut, men det vädras ju alltid av både oss och andra för att det är ju mätbart och handikappar vid jämförelser framförallt hos DxO. Canon och Nikon har alltid haft rakt genomsläpp till sensorerna med uppfälld spegel. Det har inte Sony:s SLT-modeller. Dessutom är det ju det här med EVF:en och det är säkert än mer avtändande för vissa än själva SLT-tappet.

EVF-funktionen i de nya kamerorna kommer vara mycket kritisk om de nya kamerorna kommer kramas eller bespottas. Mats håller säkert på att ladda en feting rean nu :).

Jag det sades att Nya Nex7 skall få en upplösning på 3,8Mp vad gäller EVF, fast det har varit lite tyst nu om ersättaren. Högre upplösning med finare bild betydde också om jag fattade det rätt att det krävs snabbare utläsning eller hur man nu skall uttrycka sig tekniskt rätt, så att ingen laggning uppstår. Kan Sony ordna det tro, för det ryktades även om en återgång till OVF i alla fall tidigare under året men gäller kanske kamerorna som skall komma nästa år.

---
A7 får 24 Mp och On-sensor PDAF. A99 har 24 Mp och On-sensor PDAF.
A7r får 36 Mp utan On-sensor PDAF. D800 har 36 Mp utan On-sensor PDAF.

Lätt att dra slutsatser här - förhastade. Först och främst är detta inga dåliga sensorer per se, men läckor påstår att det definitivt inte är samma sensorer här. Det säjs att det är nya sensorer, och att de ska ha förbättrad kantåtergivning. I så fall intressant för användare av "analoga" objektiv förstås.
.
Nu har det kommit ett rykte som explicit säger att sensorerna till de båda kommande spegellösa fullformatskamerorna har utvecklats speciellt för dessa, och att sensorerna har optimerats för att reducera/undvika problem i kanterna pga sneda utgångsstrålar. Det talas om "Gapless design" och "New Microlens Alignment". Eller gissas...
.

Förvirrat om namn

Nytt inlägg på SAR försöker reda ut de olika namnen. Inga mer NEX tydligen, utan "Alpha ILCE" och "Alpha ILCA" tydligen. De kamerorna som kommer nu är A77 ILCE och A7r ILCE.

Fast jag är inte säker på att jag fattade det rätt, verkar lite rörigt.

/Mats

"Lite rörigt" var väl en underdrift.
Sony har en väldigt dålig vana att slänga ur sig modellnummer lite hipp som happ utan konsistens, kontinuitet och framförhållning.

Jag har länge hoppats att de skulle kunna rycka upp sig och få lite struktur i namngivandet, och sluta hoppa flera nummer i taget tills det närmar sig sluttampen på en nummerserie och då helt plötsligt ta ett steg i taget.

Det här med a3000 och a7 och ILCE och (eventuellt) ILCA inger tyvärr inget vidare hopp.

Men den som tror sig ha klurat ut nyckeln i nummersystemet får gärna bidra med en gissning i denna tråd på Dyxum:
http://www.dyxum.com/dforum/competition-guess-sonys-postslt-model-numbering_topic98279.html

Nytt inlägg på SAR försöker reda ut de olika namnen. Inga mer NEX tydligen, utan "Alpha ILCE" och "Alpha ILCA" tydligen. De kamerorna som kommer nu är A77 ILCE och A7r ILCE.

Fast jag är inte säker på att jag fattade det rätt, verkar lite rörigt.

/Mats
Nä, det är inte fullt så rörigt som du skriver. Det kommer ingen A77 ILCE, det kommer en A7 (om ryktena stämmer). :)
.

Nä, det är inte fullt så rörigt som du skriver. Det kommer ingen A77 ILCE, det kommer en A7 (om ryktena stämmer). :)
.

Hehe, nä det har du nog rätt i.

Jag har inte fattat riktigt, kommer formfaktorn på dessa nya kameror vara "NEX-liknande", eller mer DSLR-liknande som Alpha ILCE 3000?

Tidigare var ju 3, 5, 7-serierna APS-C o h 8, 9-serierna FF.

Nu kommer alltså " NEX-9" att bli två snarlika kameror med namnen "Alpha ILCE A7" resp. A7r?

/Mats

Inte DSLR-liknande.

Mera som RX1 med en puckel för EVF:en i mitten, men kanske med något grepp för högerhandsfingrarna. Observera dock att det inte har kommit ut några bilder, bara (lite olika) ordbeskrivningar - så tolkninngarna kan nog vara lite svajiga (inklusive min).
.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar