Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har heller inte stött på några problem med mekanisk vinjettering ännu med någon av mina adaptrar. Det enda untantaget hittills är Sonys egna LA-EA1, som är uttalat gjort för APS-C. Jag provade även att demontera baffeln på det vilket enligt rykten skulle kunna räcka för att transformera det till ett LA.EA3, men det gick ändå att se en tydlig vinjettering i kanterna och i hörnen.

Ang tredjepartsadaptrar så är jag inte nämnvärt imponerad av de Kipon jag har provat. Marginellt bättre än noname kinastuff. Metabones däremot har alltid levererat. Novoflex har jag inte köpt, men provklämt lite på hos polaren. Verkar vara fina också, men lite saftigt prissatta.

Jag har precis kommit hem från en helg med kyla och snö och jag måste säga att A7:an klarade sig galant.
I -9 C med fartvind och snösprejj i två timmar så var allt som krånglade några svarta streck på LCD:n. Dessa försvann när kameran blev varm. Autofokus fungerar mycket bättre än med Nex-6 och FE 35:an växer för varje sekund jag använder den.

Det var attraktion och nyfikenhet de första veckorna, men nu vankas det nog banne mig kärlek!

Hehe, ja så kan det gå, när inte haspen är på! :)

Det är tydligen svårt (eller dyrt) att få LCD-skärmar att fungera bra i kyla. Det är vanligt att de blir konstiga eller helt svarta, men det är inget bestående fel. De funkar precis som vanligt efter att temperaturen har blivit lite mer tilltalande för dem, som du redan upptäckt.

Nä, det tror jag inte alls. Ingen av mina adaptrar har några "bafflar" och inga av de andra jag har sett andra haft heller. Det finns exempel på adaptrar till tjocka objektiv som smalnar av mot kamerafästet, men det handlar om yttermåtten i de allra flesta fall. Så det behöver inte alls vara något problem. Jag har bara hört om ett enda dokumenterat fall där det påverkar bild. Jag tror vi ska vara lite mer försiktiga med att sprida info som denna.

De flesta adaptrarna har nog varit så fullformat de kunnat vara från början. Det är ju bara ett rakt rör i princip.

Kvaliteten diffar i allmänhet bara i bajonettens toleranser men det kan vara nog så viktigt eftersom dessa till skillnad från kameran i sig och de dyrare adaptrarna saknar fjäderbelastade objektivfästen. Rent praktisk är en sådan bajonett inte lika förlåtande toleransmässigt som de som är fjäderbelastade. Det vanligaste som jag stött på är att toleranserna är för snäva och det gör att det krävs onödigt stort moment för att vrida på och av objektiven men motsatsen finns det med och samma adapter kan vara både för lös och för hård eftersom objektiven också varierar i sina toleranser. Det räcker ju med några hundradelar åt var sitt håll för att dessa effekter ska vara märkbara.

Jag tillhör nog dem som blir lite skrämd av allt krångel med adaptrar. Vad är nackdelarna med adapter förutom storlek och att de kan vara dyra. Hur är det med AF tex? Inte helt oviktigt. Som jag förstått det finns det än så länge bara en fast glugg till Sony som är anpassad för FX. Jag skulle behöva 20-24mm, 35mm, ev 50mm och 85mm.

Det kanske är bättre att sälja nikonoptiken och satsa på zeiss?

Jag tillhör nog dem som blir lite skrämd av allt krångel med adaptrar. Vad är nackdelarna med adapter förutom storlek och att de kan vara dyra. Hur är det med AF tex? Inte helt oviktigt. Som jag förstått det finns det än så länge bara en fast glugg till Sony som är anpassad för FX. Jag skulle behöva 20-24mm, 35mm, ev 50mm och 85mm.

Det kanske är bättre att sälja nikonoptiken och satsa på zeiss?

enligt sony säljaren så ska det komma en 21mm från sony fick se en bild på den sedan så finns det redan (snart) 35mm 55

easyrider,
förutom Metabones, som ger långsam AF med tredjepartsobjektiv (men det är en specialare), så får man f.n. vad jag vet AF enbart med Sony A-mount-(tjockkamera)objektiv på A7-serien. Självfallet får man AF med alla Alpha NEX E-mount och Alpha FE-mount objektiv.

Sony LA-EA3-adapter
Ger kontrastdetekt-AF med alla Minolta AF/Sony Alpha A-mount samt med alla tredjepartstillverkade objektiv för dessa fattningar, förutsatt att objektiven ifråga har inbyggd AF-motor (SAM i Sony-världen samt SSM i Minolta och Sonyvärlden). Skruvdrivna objektiv tappar således sin AF-funktion.

Du får räkna med att CDAF med objektiv konstruerade för PDAF bli ganska långsamt.

Sony LA-EA4-adapter
Kör samtliga Minolta AF/Sony Alpha A-mountobjektiv samt alla kompatibla tredjepartstillverkade objektiv med full PDAF-hastighet, inkl. skruvdrivna objektiv. Detta möjliggörs genom att adaptern innehåller en fast "spegel" (egentligen en "Thinplate Beam Splitter"), vilken dirigerar om en del av det inkommande ljuset till en separat PDAF-platta, i likhet med SLT-A99.

NEX:ar och A7/A7R-kameror är de enda spegellösa som erbjuder denna möjlighet, dvs de ger snabbare AF än några andra av marknadens spegellösa kameror, och dessutom även i dåligt ljus. Denna möjlighet att välja är således unik för detta system, fast det är förstås vanligen av intresse huvudsakligen för den som redan har tillgång till diverse A-mountobjektiv.
.

Senaste information om DEO-Tech adaptrarna från MXcamera, som ska vara kompatibla med A7-serien. Ger AF för Contax G och Canon EF-objektiv (hur snabb den är vet jag dock ingenting om).

A. Contax G to NEX Full frame supported adapter (Mark 2), Named Eagle;
B. Canon EF to NEX Full frame supported adapter (Mark 3), Named Falcon;

The highlight features of Falcon (EF > NEX)
1. “Bluetooth” inside for framework update in the future.
2. “Full frame support”, Sony A7 and A7r for sure

Det sägs att de håller på med en AF-kapabel adapter för Nikon G.

Senaste information om DEO-Tech adaptrarna från MXcamera, som ska vara kompatibla med A7-serien. Ger AF för Contax G och Canon EF-objektiv (hur snabb den är vet jag dock ingenting om).

A. Contax G to NEX Full frame supported adapter (Mark 2), Named Eagle;
B. Canon EF to NEX Full frame supported adapter (Mark 3), Named Falcon;

The highlight features of Falcon (EF > NEX)
1. “Bluetooth” inside for framework update in the future.
2. “Full frame support”, Sony A7 and A7r for sure

Det sägs att de håller på med en AF-kapabel adapter för Nikon G.
Jag har deras "Eagle", den som är pimpad med ett etsat mönster på bajonetten mot objektivet. Kan för allt smör i Småland inte med att rekommendera den till någon. Oavsett om jag ställer in den på AF eller manuell fokus så får den något som mest kan liknas vid ett epileptiskt anfall efter ett fåtal bilder. Den står och matar fokus fram och tillbaka så snabbt och länge att jag nästan är rädd att mitt Contax-objektiv ska komma till skada. Samma beteende både på mitt 45mm och 90mm, och på olika kamerahus.

Rapporter om hur grejerna fungerar i praktiken är förstås mycket värdefulla.

Men jag undrar varför du inte redan har skrivit om detta - det har ju frågats om adaptrar flera gånger? Eller kanske jag har missat det?

Dessutom känns det väldigt obehagligt att du utformar ditt inlägg med tummen ner åt mig, så att det ser ut som att jag skulle vara ansvarig för dessa adaptrars bristande funktionsduglighet, eller i alla fall att jag skulle försöka att "marknadsföra" MXcameras prylar på något sätt. Det torde väl ändå framgå av mitt inlägg att jag inte har provat deras adaptrar, utan att det enda jag gjorde var att framföra information om dem?

Jag har självfallet inte ett skvatt med MXcamera att göra.

Med dina erfarenheter är det fullt berättigat att du ger tummen ner åt MXcameras produkter, men fasiken inte åt mig för detta!
.

Rapporter om hur grejerna fungerar i praktiken är förstås mycket värdefulla.

Men jag undrar varför du inte redan har skrivit om detta - det har ju frågats om adaptrar flera gånger? Eller kanske jag har missat det?

Dessutom känns det väldigt obehagligt att du utformar ditt inlägg med tummen ner åt mig, så att det ser ut som att jag skulle vara ansvarig för dessa adaptrars bristande funktionsduglighet, eller i alla fall att jag skulle försöka att "marknadsföra" MXcameras prylar på något sätt. Det torde väl ändå framgå av mitt inlägg att jag inte har provat deras adaptrar, utan att det enda jag gjorde var att framföra information om dem?

Jag har självfallet inte ett skvatt med MXcamera att göra.

Med dina erfarenheter är det fullt berättigat att du ger tummen ner åt MXcameras produkter, men fasiken inte åt mig för detta!
.
Ta inte åt dig, det var åt produkten jag gav tummen ner. Det lite knasiga med fotosidans forum är att ikonerna alltid hamnar först i inläggen, före citat och allt. På alla andra foran jag hänger på hamnar den där markören är i inlääget som skrivs. Så återigen, det var inte riktat åt dig, vilket jag tror att de flesta förstår.

Det borde f.ö. genom mina tidigare inlägg vara fullt klart vilka av marknadens adaptrar som jag anser att man normalt slipper strul med. Det är:

Sonys egna.
Novoflex
Rayqual

Kipon är inte riktigt i deras klass, men billigare. Och markant bättre än flertalet andra lågpris-ebayadaptrar. Även bland dessa finns det förstås stora variationer. Fotodiox verkar en del vara nöjda med, men klagomål förekommer.

Det rapporterades en del bekymmer med Metabones adaptrar i början, men vad jag kan se åtgärdade de detta eftersom klagomålen upphörde.

Detta baserar sig lite grand på vad jag själv har sett, men framförallt på felrapporter om olika adaptrar på nätet (inkl. här på Fotosidan).
.

Ta inte åt dig, det var åt produkten jag gav tummen ner. Det lite knasiga med fotosidans forum är att ikonerna alltid hamnar först i inläggen, före citat och allt. På alla andra foran jag hänger på hamnar den där markören är i inlääget som skrivs. Så återigen, det var inte riktat åt dig, vilket jag tror att de flesta förstår.
OK, det är lugnt.

Jag har själv konsekvent undvikit att använda dessa "snabbmats-Smileys" utan skriver istället 'äkta' sådana i texten, då vet man var de hamnar. Minns att just det här problemet var en av anledningarna till att jag valde bort dessa "klick-Smileys".

Hehe, ja så kan det gå, när inte haspen är på! :)

Det är tydligen svårt (eller dyrt) att få LCD-skärmar att fungera bra i kyla. Det är vanligt att de blir konstiga eller helt svarta, men det är inget bestående fel. De funkar precis som vanligt efter att temperaturen har blivit lite mer tilltalande för dem, som du redan upptäckt.

Men vad händer med kameran efter en havltimme i minus femton? Krackelerar all sikt till motivet då? Oroväckande.

/K

Jag har inte haft några problem med vare sig EVF eller Display i stark kyla med min NEX-7 (var ute läääänge några gånger förra vintern när det var -20 eller så. Batteriet tar slut fort dock, så det gäller att stänga av den när man inte fotograferar, och ha extra batterier innanför jackan.

A7(r) verkar dra ytterligare mer ström, men skärmarna borde fungera lika bra tycker jag.

Men vad händer med kameran efter en havltimme i minus femton? Krackelerar all sikt till motivet då? Oroväckande.

/K
Sannolikt kommer displayen i EVF:en att fungera betydligt längre än kamerans skärm. Denna sitter ju på utsidan och är direkt "utsatt för kylan". Men vi får väl avvakta rapporter från användare i norr.

Dock är jag lite förvånad över rapporten på förra sidan att skärmen skulle börja "få streck" redan vid -9 grader. Jag har varit ute i värre kyla än så med diverse digitalkameror, och skärmarna har alltid fungerat. Har dock vanligen inte haft dem hängande "nakna" runt halsen, utan haft dem i någon väska, alternativt i en ficka om det varit en kompaktkamera.

Har inte utsatt någon av dessa kameror för två timmar med vind och snösprej, dock...

Troligen, men jag har som sagt inte haft några såna problem med NEX med skärmen heller, men det behöver ju inte vara lika med A7(r).

Menar du att mina bilder inte existerar bara för att man "egentligen" måste använda stativ, eller vad då? Det är ju ATT jag klarar mig utan stativ och bildstabilisering som är det intressanta.

Tack, men jag har redan två exemplar. Sen har jag drösar av andra objektiv så mitt intresse för just detta är mest för att det är litet och lätt. Det är ju inte mörkt dygnet runt och man kan som bekant byta objektiv för olika tillfällen.

Vi har uppenbarligen väldigt olika syn på vad som är användbart. De flesta av mina objektiv är utmärkta vid full bländaröppning. Enda undantaget jag kan komma på just nu är Leica Summicron-C 40/2, som många andra tycker är superbra vid f/2.

Det är väldigt många objektiv som inte håller fullt öppna och om du nu har så pass många objektiv, så borde du ha sett det, inte minst på dina Konica Hexanon 40mm/1,8, för de är notoriska och sviker inte i det avseendet men väl i att leverera på full öppning. Sen kan det säkert vara så att du ha något ex. som visar på motsatsen som mitt Zeiss 35/2,8, men för mig är det snarare undantaget än regeln.

Jag menar inte att dina bilder inte existerar men väl att de precis som en massa andra faktiskt inte håller för att uttala sig våra kamerors bildkvalitetsmöjligheter. Till det är de i alldeles för låg upplösning här på FS. Det är inte bara jag som påpekat det.

Jag avstår från att publicera en massa bilder som ändå inte kommer till sin rätt under dessa förutsättningar vi lever under på FS och jag är nog inte ensam om detta. Men jag utbyter gärna bilder via SPREND med de som vill. Det är annars ett vanligt förklenande att påpeka att folk inte lagt upp några bilder på sin sida på FS. Har man inte det så ska man bara hålla käften eller hur? Känd härskarteknik. Det görs för att understryka att man då inte ska uttala sig om något överhuvudtaget innan man gjort detta.

Sätter jag igång och lägger upp en massa resebiler från Asien, Syd-Amerika och Asien (för det är då jag verkligen tar många bilder) från de senaste 40 åren, så kommer säkert en del att må illa av det också, så jag tror faktiskt att jag avstår. Jante-lagen avskräcker. Att plåta cykelställ passar jag.

Fått flera rapporter om att folk vill att inläggen skall hållas korta, koncisa, hålla sig till ämnet och driva diskussionen framåt. Jag tycker det är rimliga krav. Raderat ett par inlägg.

Jag såg just en sak som jag inte vet om det har diskuterats här. Men Sony har tydligen enbart en lossy komprimerad RAW. Man kan tydligen inte välja en förlustfri komprimering överhuvudtaget på dessa kameror. Är det här något som man kan märka? Tex jämfört med Nikon D800E?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar