ANNONS
Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ett tips är att skapa en ny mapp på SD-kortet. Kan man göra det i en Sony A7?
Det går att skapa massor med nya mappar i alla kameror vad jag vet. När det gäller Sony specifikt så har det gått att göra i samtliga jag har "klämt på", inkl. även de digitala "ur-Alpha"-systemarna från Konica Minolta.

Man kan skapa mappar i två olika format. Standardformatet är 1XX-YYYY. Kameran startar med mapp 100, samt en bokstavskod som är specifik för varje kameramodell. Ex. A77 börjar med mappnr 100-MSDCF. Bildfilsnumreringen i varje mapp börjar på 0001 och slutar på 9999. Därefter ökas mappnumret till 101 och bildfilsnumreringen börjar om på 0001 igen. Detta förutsätter att man har valt Serie (eller motsvarande) när det gäller filnumreringen, inte Reset. Men jag förmodar att du redan känner till detta?

Ifall man utgår från att man inte kommer att ta mer än 100.000 bilder per tredjepartsobjektiv, så kan man börja med att ge det första objektivet t.ex. mappnr 300, och de följande 310, 320 osv. Då har man reserverat plats för 2 miljoner bildfiler i mapp 100-299 för originalobjektiven, vilket torde räcka för de flesta. Annars får man väl börja med mappnr 500 eller nåt för tredjepartsobjektiven.

Datumformatet är det andra mappformatet. Är uppbyggt så här: 1XX/Å/MM/DD. Ex.: Mapp nr 130 och datum 2013-12-08 ger mappnr 13031208. Här kan man således skapa upp till 90 miljoner olika mappar om man vill.
Ifall man ger sitt första tredjepartsobjektiv mappnumret 10000010, det andra 10000020 osv så torde man ha möjlighet att samla på sig all världens objektiv utan att vara i närheten av "overflow"...

Men som sagt, så här går det väl att göra i alla kameror? När det gäller digitala kompaktkameror har jag inte tänkt på just den här saken. Har aldrig gått över 10.000 bilder med någon kompaktkamera.
.

Att böka med mappar för att hålla rätt på vilket objektiv som använts tycker jag är för krångligt och tidsödande, men det där med NFC-taggar tyckte jag lät smart :)

Jag vet inte om det går på A7(r)., och jag visste inte ens att det går att styra vilken mapp som bilderna ska sparas i någon kamera. Vilken/vilka kamer(a,or) kan sånt?
Vad jag vet går detta att göra i alla kameror, som sagt.

Ifall du menade att kameran automatiskt skulle styra så att bilderna från olika objektiv sparades i olika mappar, så skulle detta i och för sig tekniskt vara enkelt att åstadkomma, så länge objektiven var kapabla att ge ifrån sig EXIF-information. Jag har dock ALDRIG sett någon efterfråga detta tidigare.

Skulle då funka för alla originalobjektiv, men vara lite tveksamt för tredjepartstillverkade objektiv. De olika tillverkarna väljer objektiv-ID utan någon som helst samordning eller överenskommelse med Sony (eller någon annan "originaltillverkare"). Har sett att Sigma-objektiv kan identifiera sig med samma ID-nr som ett Minolta eller Sony-objektiv av annan typ, som att ett Sigma 70-300/4-5,6 kan komma att få samma ID-nr som ett Minolta/Sony 100/2,8 Makro (typ - gäller säkerligen inte för just dessa två - det är bara ett förtydligande exempel).

Ifall en sådan automatisk identifierng skulle införas funkar det också för de specialfall då man har försett adaptern till E/FE monteringen med ett EXIF-chip som ger rätt ID-nr för det använda tredjepartsobjektivet.

Den enda automatiska styrningen på Sonykamerorna inkl A7-serien (förutom det Photocon nämner) är annars att video-snuttar sparas i en separat mapp. Vilket jag för egen del tycker är mycket praktiskt - vill ha dessa separat. Dock har det självfallet gnällts en del på detta av folk som inte bryr sig om att kolla upp hur deras kameror fungerar:

"Jag fick hjärtslag när jag tryckte på replay, och alla mina stillbilder var utraderade!"
"Det enda som fanns kvar var videofilmerna jag hade tagit senast. De hade lagt sig över mina stillbilder!"
"Sonys kameror är ju 'livsfarliga', köp ingen sån!"

Alla bilder finns förstås kvar, det är bara att välja rätt mapp.
.

Ifall du menade att kameran automatiskt skulle styra så att bilderna från olika objektiv sparades i olika mappar, så skulle detta i och för sig tekniskt vara enkelt att åstadkomma, så länge objektiven var kapabla att ge ifrån sig EXIF-information.
Det var avsaknad av EXIF som gav upphov till förslaget att spara bilder från olika objektiv i olika mappar.

Min fråga var om det finns något sätt att tala om för kameran att spara i en viss mapp. Annars finns det ju ingen poäng med att ha separata mappar.

---
Angående detta med att ha svårt att minnas vilka objektiv som varit monterade vid olika fototillfällen. Jag tycker det är ordentligt synd att utvecklarna på Sony inte varit speciellt kreativa med tillämpningen av NFC. Idag kan NFC endast användas för att para ihop Androidtelefoner med kameran. Det enda funktionen gör är att dra igång wifi i luren och knackar in lösenordet till densamma. Punkt.
---
En duktig kodare skulle säkert kunna knacka ihop en sådan app, men av någon anledning tvivlar jag på att ingenjörerna på Sony varit så smarta/förutseende att de lämnat användbara API:er för detta.
Klart kreativt uppslag.

Men jag är rädd för att vi aldrig kommer att få se någonting sådant från någon av de tillverkare som i första hand är berörda - Sony och m4/3-formattillverkarna.

Inte för att dessa inte skulle vara tillräckligt smarta eller förutseende, utan av helt andra skäl. Om någon tillverkare skulle införa en sådan funktion men inte samtidigt tillhandahålla NFC-taggar för samtliga objektiv som tillverkas nu och som någonsin har tillverkats tidigare, hur skulle detta tänkas bli mottaget?

"Ännu ett exempel på en värdelös funktion som är hypad till max av reklamavdelningen, men fullständigt värdelös i praktiken! Ska var och en av oss sitta här själva och försöka att tillverka NFC-taggar för olika objektiv?"

Jag tror inte att någon kameratillverkare skulle VÅGA ta den risken. Inte ens ifall tillverkaren ifråga faktiskt även SKULLE tillhandahålla dessa zillioner av olika NFC-taggar. Det finns ju en oändlig massa andra funktioner kvar att utveckla, som skulle vara av intresse för många fler av kameraköparna. Vi kan alla räkna ut hur det skulle låta:

"Det finns MASSOR av andra funktioner som skulle vara mycket mera praktiskt användbara för de flesta av oss. Lägg tid på att utveckla dessa först!"
"Jag vill inte betala för något som efterfrågas bara av en liten grupp av användare med ett specialintresse."

Kom plötsligt (för ovanlighets skull...) ihåg att kolla trådens ämne, och det här handlar ju om förbättringsideer för A7-serien. Visserligen kan dessa appliceras direkt även på de gamla NEX:arna samt övriga större spegellösa tillverkare, men sådant borde väl inte diskriminera dessa inlägg, eller?
.

Klart kreativt uppslag.

Men jag är rädd för att vi aldrig kommer att få se någonting sådant från någon av de tillverkare som i första hand är berörda - Sony och m4/3-formattillverkarna.

Inte för att dessa inte skulle vara tillräckligt smarta eller förutseende, utan av helt andra skäl. Om någon tillverkare skulle införa en sådan funktion men inte samtidigt tillhandahålla NFC-taggar för samtliga objektiv som tillverkas nu och som någonsin har tillverkats tidigare, hur skulle detta tänkas bli mottaget?

Tänk större. Leverera kameran med tre NFC-taggar märkta 1, 2, 3.

Använd sedan en särskild NFC-meny för att ange vilken customfunktion som ska aktiveras av vilken tagg.

Förslag på funktioner:
"Apply custom Exif data" eller "set custom lens profile" (med fritextfält för objektiv, brännvidd etc)
"Set white balance to..." (NFC-tagga blixtgel)
"Activate/Deactivate OSS" (NFC-tagga stativet)
"Start app..." (NFC-tagga din icke NFC-kapabla telefon för att starta smart remote control)

Jag vet inte om det går på A7(r)., och jag visste inte ens att det går att styra vilken mapp som bilderna ska sparas i någon kamera. Vilken/vilka kamer(a,or) kan sånt?

Kan aldrig ha funnits någon sådan kamera, för då hade du vetat det. När man formaterat så frågar kameran, men det blir ju samma mapp, oavsett objektiv, så lösningen kan inte vara så långt borta om tillverkarna får veta det.

Blir nog många mappar när entusiasten skruvar på den åttonde adaptern och 16 olika objektiv plus dom vanliga originalen också.

Det var avsaknad av EXIF som gav upphov till förslaget att spara bilder från olika objektiv i olika mappar.

Min fråga var om det finns något sätt att tala om för kameran att spara i en viss mapp. Annars finns det ju ingen poäng med att ha separata mappar.
Om din fråga inte har besvarats i något av mina tidigare inlägg idag, så har jag inte förstått din fråga.

Sammanfattar: Naturligtvis kan man tala om för kameran att spara i en viss mapp. När man monterar på EXIF-lösa tredjepartsobjektiv nr 1 så växlar man till mapp 210 (t.ex.), och när man sätter på objektiv nr 2 så växlar man till mapp 220. T.ex. som sagt.

Men, som afe säjer, det kanske inte är så många som skulle ha den disciplinen/det minnet för att alltid komma ihåg att göra detta.

En bit på vägen kan man ju komma även om man skulle glömma att växla till rätt mapp, ifall man på sin dator har olika mappar för de olika objektiven. När man kommer hem på kvällen så kommer man väl vanligen ihåg vilket EXIF-löst objektiv man hade med sig. Åtminstone så länge man inte har haft med sig massor av sådana - originalobjektiven identifierar ju sig själva som du vet.
.

Använd sedan en särskild NFC-meny för att ange vilken customfunktion som ska aktiveras av vilken tagg.

Förslag på funktioner:
"Apply custom Exif data" eller "set custom lens profile" (med fritextfält för objektiv, brännvidd etc)
"Start app..." (NFC-tagga din icke NFC-kapabla telefon för att starta smart remote control)
Du, jag och några till skulle vilja ha detta, men den största delen av kameraanvändarna?

Att anonymisera NFC-taggarna skulle lösa ett delproblem, men inte kameratillverkarnas huvudproblem. Det är idag tekniskt möjligt att införa ett närmast oändligt antal olika funktioner. Att förse de olika kameramodellerna med en väl avvägd balans mellan antalet olika funktioner, vilka dessa ska vara samt dessas komplikationsgrad men ändå göra kameran tillräckligt enkel och snabb att hantera vid praktiskt bruk för annat än diplomingenjörer, är föremål för långa diskussioner i kamerautvecklingsteamen. Redan idag har man gått långt över gränsen för vad de flesta lär sig om sina kamerors alla funktioner. Hur många av världens kameraanvändare kan säga att de känner till sin systemares samtliga funktioner? Väldigt få, skulle jag säga. OK, för min gamla hederliga A550 kanske jag kommer ihåg allt trots att den för sin tid var ganska avancerad. Men A77:an? Det är jag inte hundra på.

När jag träffar kompisar så brukar jag nästan alltid ha några tekniska tips att ge om deras kamera, som de inte kände till tidigare. Att nån gång läsa igenom hela bruksanvisningen verkar ingen göra nu för tiden. Även jag själv börjar att krokna i detta avseende, med alla dessa nya kamerer. På den "gamla goda tiden", den analoga, så var det inga problem att lära sig ett tresiffrigt antal olika kameror i princip fullständigt.

Det är nog inte för inte som Konica Minolta Dynax 7D har blivit en "kultkamera". Alla funktioner som används vid själva fotograferingen är tillgängliga - en ratt, ett vred eller en knapp för varje funktion. Otroligt mycket snabbare att jobba med än mina senare inskaffade EOS-1D (i och för sig har jag inte använt dessa särskilt mycket - vilket dock inte behövdes för att använda D7D i sömnen...). Men ifall man späckar kamerorna med så många nya funktioner som finns i de senare digitala systemarna så går det inte att följa det konceptet - tillgänglig kamerayta räcker inte till. Särskilt inte när man hela tiden vill ha större och större skärmar också... :)
.

Senast ändrad:
Sammanfattar: Naturligtvis kan man tala om för kameran att spara i en viss mapp. När man monterar på EXIF-lösa tredjepartsobjektiv nr 1 så växlar man till mapp 210 (t.ex.), och när man sätter på objektiv nr 2 så växlar man till mapp 220. T.ex. som sagt.
OK, tack. Jag kände inte till att det går i någon kamera att välja vilken mapp som kameran ska spara bilder i. Det är ju utmärkt att det går i A7(r) (i någon custom-meny, antar jag).

Men, som afe säjer, det kanske inte är så många som skulle ha den disciplinen/det minnet för att alltid komma ihåg att göra detta.
Nej, jag tycker inte att det är för krångligt om det bara handlar om att bläddra fram rätt mapp och välja den.

Sony har redan sina NFC Smart Tags som kan användas för olika saker i deras Androidtelefoner, så de borde kunna bygga in det i sina kameror också :)

För övrigt har Canons gränssnitt förbättrats i de fem generationer proffskameror som kommit efter 1D , precis som hos andra tillverkare (fast det är ju rätt OT).

OK, tack. Jag kände inte till att det går i någon kamera att välja vilken mapp som kameran ska spara bilder i. Det är ju utmärkt att det går i A7(r) (i någon custom-meny, antar jag).
---
I så fall var mina skrivarmödor inte förgäves i alla fall (även om det väl som vanligt blev för långrandigt). :)

För att hitta det ställe där man kan välja mapp, så leta i första hand i Set-up-mappen. Leta i andra hand i Custom-mappen.

På A77 finns det en separat minneskortsmapp där man skapar och byter mappnr, formatterar etc.

Utmärkt!
Då har man förstås sama namn på mapparna som på objektiven, så blir det jättesmidigt. Det är nog bättre än min idé med skyltar (som iofs kan vara elektroniska på en nalleskärm).

Du kan ju annars göra en bild med dina vanligaste gluggar på och ha som låsskärm på mobilen. Ta en bild på låsskärmen med tummen på rätt glugg varje gång du byter.

Nördigt så det förslår, men snabbare än så blir det nog inte. Inte ens med NFC ;-)

Edit - så här, ungefär, om det nu framgick dåligt:
6e5a8asy.jpg

Sony har redan sina NFC Smart Tags som kan användas för olika saker i deras Androidtelefoner, så de borde kunna bygga in det i sina kameror också :)
---
Skulle ju inte vara så dumt. Det som behövs för att de ska göra detta är att tillräckligt många skriker tillräckligt högt om det.

---
För övrigt har Canons gränssnitt förbättrats i de fem generationer proffskameror som kommit efter 1D , precis som hos andra tillverkare (fast det är ju rätt OT).
Då får vi väl göra det On-Topic då. :)

Jag har ringa erfarenhet av senare versioner av 1D men de har förstås förbättrats. Dock föreföll mig de två första versionerna inte att skilja sig så mycket från varandra = de absolut värsta att lära sig och med den sämsta interna ergonomi av samtliga kameror jag någonsing stött på (den yttre ergonomin tycker jag däremot är bättre än Nikons kantiga). De senare 1D-versionerna MÅSTE ju bara vara bättre, men hur mycket?

Ifall man tar hänsyn till att 1D- och A7-serierna förvisso representerar vitt skilda kameratyper - kan någon med erfarenhet av dessa göra en jämförelse av den inre ergonomin?

Om jag inte minns fel skrev Makten att det tog honom en timme att få sin A7-kamera att bli inställd och göra som han ville, utan att ha öppnat manualen. Hur lång tid tar det att nå detta stadium t.ex. med 1D IV eller 1D X? Och klarar man detta utan att behöva öppna manualen, ifall man inte är speciellt väl förtrogen med Canons system?

Jag klarar fortfarande inte mina 1D utan att ha med mig manualen (men det är långt mellan användningstillfällena). Använder man sin kamera dagligen så lär man sig förstås att hantera den, oavsett hur bedrövligt dess användargränssnitt sedan än vara må.
.

Förslag på funktioner:
Precis. Det enda som krävs är att det finns en app i kameran och kopplingar mellan appen och kamerans grundoperativ.

Att anonymisera NFC-taggarna skulle lösa ett delproblem, men inte kameratillverkarnas huvudproblem..
NFC-taggar är till sin natur anonymiserade från start. Det är enheten som läser av dom som avgör vad den skall göra.

Sen har ju kameran en kamera (duh) som skulle kunna användas för att läsa av QR-koder, som i sin tur skulle kunna åstadkomma samma sak som NFC-taggarna vi snackar om. Som sagt, fantisera är lätt, implementera inte lika lätt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar