Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Uh, har ni verkligen så många gluggar likadana gluggar så det är svårt att skilja på vilken bild som är tagen med vilken? Visst att det är svårt att kanske se o komma ihåg med exakt vilken bländare man tagit på, men ni ska väl ändå inte ha separata mappar för det också?

O sluta prata om 1D, det ÄR faktiskt offtopic.

Jag behöver för min del inte prata mer om 1D, men är även jämförelser Off-Topic?

För egen del har jag ett enda objektiv som inte identifierar sig med EXIF, och det är ett Samyang 8/3,5 Fisheye med A-fattning. Tror aldrig att jag har använt detta på någon annan bländare än 1:8,0, så för mig har EXIF-bristen hittills varit ett icke-problem. Jag får ju övriga uppgifter i bildfilen som datum, klockslag, slutartid, vitbalans etc.

Jag har även en Kipon EOS till NEX-adapter, men aldrig använt den. Ifall jag skaffar adaptrar till Canon FC, Minolta SR, Olympus OM, Konica AR eller nåt, så åker jag kanske på problemet...

Uh, har ni verkligen så många gluggar likadana gluggar så det är svårt att skilja på vilken bild som är tagen med vilken?
.

Nope. Jag har några stycken, men den enda jag faktiskt använder är Canon FD 100mm f/2,8.

Däremot finns en vettig tillämpning, även för den som bara har två manuella objektiv.

En lapp - i locket på kameraväskan eller på telefonens låsskärm. Två kolumner.

Glugg 1 till vänster, 2 till höger.

Bländartal i raderna: f/2 - 2.8 - 4 - 5,6 - 8 - 11.

Varje gång man ändrar glugg eller bländare knäpper man en bild på lappen/låsskärmen med ett finger på rätt glugg och bländare. Eftersom du vet precis hur lappen ser ut behöver du inte ens sätta skärpa. Det räcker med att du kan se var fingret är.

Häpp! Analog Exif! ;-)

Uh, har ni verkligen så många gluggar likadana gluggar så det är svårt att skilja på vilken bild som är tagen med vilken?
Jag har så många objektiv att jag inte på rak arm kan säga hur många de är. Rätt många 35:eek:r och 50/55:eek:r av olika märken. Cirka ett halvdussin 135:eek:r (minst). En handfull 85:eek:r, etc, etc.

Givetvis har jag inte med alla objektiven samtidigt, men inte tusan kommer jag att komma ihåg vilket objektiv jag hade monterat när jag tittar på bilderna på datorn (om det inte handlar om explicit testfotande av ett visst objektiv).

Visst att det är svårt att kanske se o komma ihåg med exakt vilken bländare man tagit på, men ni ska väl ändå inte ha separata mappar för det också?
Om man kunde göra mappbytandet mycket enkelt och snabbt så skulle jag göra så.

Jag behöver för min del inte prata mer om 1D, men är även jämförelser Off-Topic?

Jämförelser är On-Topic, men att dra in gamla aps-h 1D med sin drygt 4 mp är nog liiiiite över gränsen såvida man inte jämför antikviteter med moderna alster i en tråd:)

För att passera gränsen en gång till: Gränssnitt och funktionsknappar är oerhört förbättrade om du frågar mig.1DsMkIII/1Dx/1DMkIV är väldigt lättanvända (utan medhavd manual)

//Lennart

Du, jag och några till skulle vilja ha detta, men den största delen av kameraanvändarna?

Att anonymisera NFC-taggarna skulle lösa ett delproblem, men inte kameratillverkarnas huvudproblem. Det är idag tekniskt möjligt att införa ett närmast oändligt antal olika funktioner. Att förse de olika kameramodellerna med en väl avvägd balans mellan antalet olika funktioner, vilka dessa ska vara samt dessas komplikationsgrad men ändå göra kameran tillräckligt enkel och snabb att hantera vid praktiskt bruk för annat än diplomingenjörer, är föremål för långa diskussioner i kamerautvecklingsteamen. Redan idag har man gått långt över gränsen för vad de flesta lär sig om sina kamerors alla funktioner. Hur många av världens kameraanvändare kan säga att de känner till sin systemares samtliga funktioner? Väldigt få, skulle jag säga. OK, för min gamla hederliga A550 kanske jag kommer ihåg allt trots att den för sin tid var ganska avancerad. Men A77:an? Det är jag inte hundra på.

När jag träffar kompisar så brukar jag nästan alltid ha några tekniska tips att ge om deras kamera, som de inte kände till tidigare. Att nån gång läsa igenom hela bruksanvisningen verkar ingen göra nu för tiden. Även jag själv börjar att krokna i detta avseende, med alla dessa nya kamerer. På den "gamla goda tiden", den analoga, så var det inga problem att lära sig ett tresiffrigt antal olika kameror i princip fullständigt.

Det är nog inte för inte som Konica Minolta Dynax 7D har blivit en "kultkamera". Alla funktioner som används vid själva fotograferingen är tillgängliga - en ratt, ett vred eller en knapp för varje funktion. Otroligt mycket snabbare att jobba med än mina senare inskaffade EOS-1D (i och för sig har jag inte använt dessa särskilt mycket - vilket dock inte behövdes för att använda D7D i sömnen...). Men ifall man späckar kamerorna med så många nya funktioner som finns i de senare digitala systemarna så går det inte att följa det konceptet - tillgänglig kamerayta räcker inte till. Särskilt inte när man hela tiden vill ha större och större skärmar också... :)
.

Finns det inte ett antal Raw-hanterare som endast slår på strömmen på sin kamera, rör inga av alla hundra finesser, utan det gör dom i Camera Raw i efterhand, dom lägger all kraft på att komponera bilden, har dom fasta objektiv så behöver dom inte zooma eller.

Hej!

Ber om ursäkt om jag inte läst tråden tillräckligt noggrant. Men jag undrar om det finns bra adaptrar till nikon G och ai-s optik utan att det blir artefakter och oskarpt i hörnen. Gluggar jag tänkt använda: Nikon G 85mm, 28 mm ais, 50mm 1, 4 och 24mm 2,8 ais 60mm G 2,8. Tänker även införskaffa någon fin 35mm som inte behöver vara nikon. Tack!

Jag har så många objektiv att jag inte på rak arm kan säga hur många de är. Rätt många 35:eek:r och 50/55:eek:r av olika märken. Cirka ett halvdussin 135:eek:r (minst). En handfull 85:eek:r, etc, etc.

Givetvis har jag inte med alla objektiven samtidigt, men inte tusan kommer jag att komma ihåg vilket objektiv jag hade monterat när jag tittar på bilderna på datorn (om det inte handlar om explicit testfotande av ett visst objektiv).

Om man kunde göra mappbytandet mycket enkelt och snabbt så skulle jag göra så.

Vad är meningen med att ha massor av olika objektiv med ungefär samma brännvidd? Du har inte funderat på att sälja några så får du lite lättare att välja samtidigt som du gör nån annan glad?

Det finns (för vissa) poäng med att ha flera bjektiv med ungefär samma brännvidd då de kan ha väldigt olika karaktär.

Det finns (för vissa) poäng med att ha flera bjektiv med ungefär samma brännvidd då de kan ha väldigt olika karaktär.

Nu är vi off-topic, men flytta gärna till ny tråd om du anser att det behövs.
Jag är nyfiken - vill lära.
Olika karaktär - hur då? Kan du ge exempel? Handlar det om bokeh? Eller flersaker?

Hej!

Ber om ursäkt om jag inte läst tråden tillräckligt noggrant. Men jag undrar om det finns bra adaptrar till nikon G och ai-s optik utan att det blir artefakter och oskarpt i hörnen. Gluggar jag tänkt använda: Nikon G 85mm, 28 mm ais, 50mm 1, 4 och 24mm 2,8 ais 60mm G 2,8. Tänker även införskaffa någon fin 35mm som inte behöver vara nikon. Tack!
Ja, det finns adaptrar av bra kvalitet från tyska Novoflex (ganska dyra) och från japanska Rayqual (tror att dessa är ännu dyrare). Kinesiska Kipon är billigare, men verkar vara avsevärt bättre än massorna av billiga ebay-adaptrar, vars kvalitet är högst varierande.

Dock skulle jag rekommendera dig till att efterhöra att den/de adaptrar du är intresserad av är uppdaterade till fullformat. Tror att det ännu så länge bara är Sonys egna adaptrar som säkert är detta (LA-EA3 och 4). Många av de tredjepartstillverkade adaptrarna har antagligen bafflar för APS-C-formatet. Fast tillverkarna av de allra billigaste har kanske sparat in på detta, och använt minsta möjliga material så att de kanske av denna anledning inte vinjetterar fullformatsobjektiven... :)

Ja verkligen. Mitt Tamron SP 90mm f/2.5 Macro 52B och mitt Rollei CZ Planar 85mm f/1.4 HFT är snarlika i brännvidd, men fruktansvärt olika när det gäller allt annat. Och jag gillar att använda båda. Tamronen ger skarpa, kontrastrika och en aning kalla bilder på ett påtagligt analytiskt vis, medan Rollein levererar drömska, varma och väldigt vackra bilder när allt klaffar, och med sin trekantiga bländaröppning tillför den ytterligare karaktär. Jag har döpt det till Travis, och den som kan lite kinematografi och filmhistoria kan säkert klura ut var namnet kommer från. (Ledtråd: systerobjektivet, ett Rollei CZ Distagon 35mm f/1.4 HFT har jag döpt till Iris.) Yepp, jag är en objektivnörd som har namn på några av mina favoritgluggar. :)

Den liknelsen haltar väl lite, eller hur...?
Hehe, ja det gör den.

Nu är vi off-topic, men flytta gärna till ny tråd om du anser att det behövs.
Jag är nyfiken - vill lära.
Olika karaktär - hur då? Kan du ge exempel? Handlar det om bokeh? Eller flersaker?
Ja, blir man kräsen så upptäcker man att det kan skilja avsevärt i karaktär mellan olika objektiv. Färgåtergivning, 3D-känsla, kontrast, mikrokontrast, "Zeiss-känsla", "Minolta Colour" etc. Bokeh är inte heller ett entydigt begrepp. Ett objektiv kan se bra ut i skärpeområdet och ha hyfsad bokeh på oändligt, men se mindre tilltalande ut vid övergången mellan skarpt och oskarpt. Vissa tillverkare kan ha objektiv med väldigt snarlik objektivkaraktär genom hela sitt program (fast det är väl inte så vanligt numera), medan andra kan ha en väldig spridning från objektiv till objektiv.

Dessa frågor kan naturligtvis (förmodligen med fördel) flyttas till en tråd med ämnet "Objektivs olika karaktär" eller nåt, ifall det finns intresse för att diskutera detta.

Vad är meningen med att ha massor av olika objektiv med ungefär samma brännvidd? Du har inte funderat på att sälja några så får du lite lättare att välja samtidigt som du gör nån annan glad?
Många av dem har följt med gamla kameror jag har köpt. De flesta av dem skulle jag inte få så mycket pengar för om jag sålde dem, så jag behåller dem nog tills vidare.

Ja, blir man kräsen så upptäcker man att det kan skilja avsevärt i karaktär mellan olika objektiv. Färgåtergivning, 3D-känsla, kontrast, mikrokontrast, "Zeiss-känsla", "Minolta Colour" etc. Bokeh är inte heller ett entydigt begrepp. Ett objektiv kan se bra ut i skärpeområdet och ha hyfsad bokeh på oändligt, men se mindre tilltalande ut vid övergången mellan skarpt och oskarpt. Vissa tillverkare kan ha objektiv med väldigt snarlik objektivkaraktär genom hela sitt program (fast det är väl inte så vanligt numera), medan andra kan ha en väldig spridning från objektiv till objektiv.

Dessa frågor kan naturligtvis (förmodligen med fördel) flyttas till en tråd med ämnet "Objektivs olika karaktär" eller nåt, ifall det finns intresse för att diskutera detta.

Spännande! Tack för att du tog dig tid att förklara. En tråd om detta vore klart intressant. Får kanske starta en...

Pja, om dom har olika karaktär så är det ju lätt att skilja på dom antar jag, o om det inte går att skilja på dom så är det ju alltså ingen poäng ändå med att ha fler än en. ;)

Ja, det finns adaptrar av bra kvalitet från tyska Novoflex (ganska dyra) och från japanska Rayqual (tror att dessa är ännu dyrare). Kinesiska Kipon är billigare, men verkar vara avsevärt bättre än massorna av billiga ebay-adaptrar, vars kvalitet är högst varierande.

Dock skulle jag rekommendera dig till att efterhöra att den/de adaptrar du är intresserad av är uppdaterade till fullformat. Tror att det ännu så länge bara är Sonys egna adaptrar som säkert är detta (LA-EA3 och 4). Många av de tredjepartstillverkade adaptrarna har antagligen bafflar för APS-C-formatet. Fast tillverkarna av de allra billigaste har kanske sparat in på detta, och använt minsta möjliga material så att de kanske av denna anledning inte vinjetterar fullformatsobjektiven... :)

Nä, det tror jag inte alls. Ingen av mina adaptrar har några "bafflar" och inga av de andra jag har sett andra haft heller. Det finns exempel på adaptrar till tjocka objektiv som smalnar av mot kamerafästet, men det handlar om yttermåtten i de allra flesta fall. Så det behöver inte alls vara något problem. Jag har bara hört om ett enda dokumenterat fall där det påverkar bild. Jag tror vi ska vara lite mer försiktiga med att sprida info som denna.

De flesta adaptrarna har nog varit så fullformat de kunnat vara från början. Det är ju bara ett rakt rör i princip.

Kvaliteten diffar i allmänhet bara i bajonettens toleranser men det kan vara nog så viktigt eftersom dessa till skillnad från kameran i sig och de dyrare adaptrarna saknar fjäderbelastade objektivfästen. Rent praktisk är en sådan bajonett inte lika förlåtande toleransmässigt som de som är fjäderbelastade. Det vanligaste som jag stött på är att toleranserna är för snäva och det gör att det krävs onödigt stort moment för att vrida på och av objektiven men motsatsen finns det med och samma adapter kan vara både för lös och för hård eftersom objektiven också varierar i sina toleranser. Det räcker ju med några hundradelar åt var sitt håll för att dessa effekter ska vara märkbara.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar