Photocon
Aktiv medlem
Annars är man som en musikrecensent som sitter och gnäller på andras alster utan att själv kunna ta en ton.
-------------------
On topic:
Jag är skitnöjd med min a7, men den är inte perfekt. Bildkvalitetsmässigt finns det inget mer jag kan önska mig. Redan min D700 var visserligen på den nivån, så här är vi nu uppe på ren onödighet. De få saker som jag är missnöjd med är:
– C2-knappen har värdelös placering och är den enda som kan användas för förstoring av tagna bilder. Man kommer knappt åt den med handskar på.
– Avtrycket sitter illa till och sticker inte upp tillräckligt mycket. Jag tänker sätta dit en självhäftande gummiplutt för att hitta den lättare.
– Avtrycket har dålig känsla. Efter halvnedtryck känner man inte när bilden kommer att tas. Jag vill dock minnas att Leica M8 och M9 är lika dåliga på den punkten. Egentligen är det mest ett problem vid långa slutartider när man anstränger sig som fan för att hålla kameran blixtstilla (viktigt för oss som avskyr stativ).
– Sökarokularets gummikant är riktigt obekväm och skär in i ögonbrynet. Funderar starkt på att slakta och limma dit nåt skumgummi istället.
Hoppsan! Jag har i 20 år jobbat som musikrescensent på uppdragsbasis för olika blaskor och plåtat akterna samtidigt. Tack och lov är jag aktiv musiker sedan ännu längre tillbaks.
Jag har nu klämt på en A7 som hastigast i affär (inte mycket tid). Kameran kändes faktiskt lite "större "och stabilare än jag väntat. Kan inte säga så mycket om kameran efter bara en kvart mer än att jag verkligen håller med om avtrycket.
Vet inte om 2-sek fördröjning finns på kameran (som Gunnar skrivit om) men det är inget jag använder mig av (annat än för att undvika mikroskakningar på stativ på en vanlig dslr med rörlig spegel). Så en liten "förlängare" är nog ingen dum idé.
Sökarokularet är inte heller kul noterade jag. Så jag håller med även där.
Men jag hade med eget minneskort och ska kolla bildkvaliteten. Fast det är inga kul motiv inne från en elektroniklada.
12, 24 eller 36 mp? Tja, beror på vad man man plåtar för det mesta. Jag använder ofta en gammal 8 mp dslr och den räcker i de flesta fall för min "vandrande fotografering", men gör också stora printar som jag verkligen vill ha på sådan detaljnivå att man kan gå riktigt nära och se hög detaljering och då är 24 eller ännu hellre 36 mp mitt val.
Och ska jag köra handhållet med 36 mp i sämre ljusförhållanden känns min D800 "tryggare". Men allt är ju en vanesak. Grejen med A7/A7r verkar vara att med hög precision kunna sätt skärpan spot-on med manuella gluggar och stor bländare. Det är svårare med D800 om man inte kör med LV (och den är inte uppfällbar)
//Lennart