ANNONS
Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag såg just en sak som jag inte vet om det har diskuterats här. Men Sony har tydligen enbart en lossy komprimerad RAW. Man kan tydligen inte välja en förlustfri komprimering överhuvudtaget på dessa kameror. Är det här något som man kan märka? Tex jämfört med Nikon D800E?
Var har du fått den informationen från? Och om så är fallet, liknar det på något sätt sättet Nikon komprimerar data i D800E, kan vi nog slappna av. Du måste nämligen vara något av en övermänniska för att klara av att se skillnad på lossy och lossless NEF-filer från D800E.

http://www.backgroundexposure.com/blog/2012/02/lossy-compression-of-raw/

Diglloyd nämner lite om det så jag googlade och kanske att något i tonövergångarna skiljer mellan Sony och Nikon. Vet inte om det stämmer.

Jag har inte gjort någon jämförelse på min D800E utan väljer lossless per automatik. Jag tror inte det är nåt man ser i vanliga bilder kanske, men när man pressar filerna till max kanske det dyker upp saker? Stretchar man en astrobild så syns saker man inte trodde var möjligt så att kasta bort data är inget jag vill göra.

Sony a7 med Canon FD 55/1,2 SSC Aspherical blir fina grejer, om än något otympligt. På full öppning idag. Dessutom en till salu på Tradera om drygt en timme (inte min) vilket ju kan vara ett tips. Jag gav tretusen för min begagnad för två år sedan.

Bilagor

• 50L.jpg
    50L.jpg
    150.7 KB · Visningar: 85
Vad tror ni rävar om följande alternativ:

1) Sony 85/2.8 + LA-EA4. Summa ca 4000
2) C/Y 85/2.8 + el cheapo kina adapter. Ca 2000

Fördelar/nackdelar med alternativen?

Vete f*n varför, men jag har snöat in på C/Y Zeiss på min skinande A7...

Någon som vet om det går att konfigurera knapparna för inzoomning av bilder i visningsläget? Jag lyckades inte alls komma överens med hur de fungerar när jag testade kameran ...

Menar du att du vill bestämma hur mycket du vill zooma in som default, vid tryck på inzoomningsknappen? Jag har också letat efter detta då inzoomningen tycks ske till ett antal 100% och jag varje gång blir tvungen att zooma ut för att nå den nivå på inzoomning jag önskar. På min Nikonkamera kunde jag i tre olika nivåer ställa in hur mycket defaultvärldet för inzoomningen skulle vara.

Rx100 har/hade samma problem då jag ägde den. Detta var en av de saker jag störde mig innerligt på.

Finns det någon adapter som tecknar ut fullformat från Canon EF-objektiv? Gärna med bibehållen AF :)
Jag har sökt, men inte blivit helt klok.

Nja, jag tänkte snarare på vilka knappar som används för att zooma in och ut - tycker inte det är helt logiskt ...

Det är väldigt många objektiv som inte håller fullt öppna och om du nu har så pass många objektiv, så borde du ha sett det, inte minst på dina Konica Hexanon 40mm/1,8, för de är notoriska och sviker inte i det avseendet men väl i att leverera på full öppning. Sen kan det säkert vara så att du ha något ex. som visar på motsatsen som mitt Zeiss 35/2,8, men för mig är det snarare undantaget än regeln.
Återigen försöker du tala om för mig vad som duger åt mig. Var snäll och låt bli med det. Jag har inte ens provat Konicagluggen än och har aldrig påstått att den är bra.

Jag menar inte att dina bilder inte existerar men väl att de precis som en massa andra faktiskt inte håller för att uttala sig våra kamerors bildkvalitetsmöjligheter. Till det är de i alldeles för låg upplösning här på FS. Det är inte bara jag som påpekat det.
Alldeles för låg upplösning för vad? Den är tillräckligt hög för att jag ska se en hel del om vad kameran presterar. Vill du pixel-glutta så finns det mängder av labbtester, som i sin tur inte säker ett skvatt om hur kameran är att använda. Eller hur den presterar med gamla manuella objektiv, vilket är det jag använder.

Jag avstår från att publicera en massa bilder som ändå inte kommer till sin rätt under dessa förutsättningar vi lever under på FS och jag är nog inte ensam om detta. Men jag utbyter gärna bilder via SPREND med de som vill. Det är annars ett vanligt förklenande att påpeka att folk inte lagt upp några bilder på sin sida på FS. Har man inte det så ska man bara hålla käften eller hur? Känd härskarteknik. Det görs för att understryka att man då inte ska uttala sig om något överhuvudtaget innan man gjort detta.
Jag bara konstaterar att det är ett lustigt sammanträffande att de som skriver längst inlägg och har mest åsikter också i samtliga fall har noll bilder.

Sätter jag igång och lägger upp en massa resebiler från Asien, Syd-Amerika och Asien (för det är då jag verkligen tar många bilder) från de senaste 40 åren, så kommer säkert en del att må illa av det också, så jag tror faktiskt att jag avstår. Jante-lagen avskräcker. Att plåta cykelställ passar jag.
Vart vill du komma? Till att dina resebilder (som vi inte ens får se) är fiiinare än mina bilder på skrot? Vad i helsike har det med Sony a7 att göra?

Det tröttsamma här är att du hela tiden tycker massa saker om vilken utrustning som duger, samtidigt som du klankar på mig som faktiskt visar upp mina bilder och är nöjd. Jag skiter väl i om DU är nöjd med mina bilder. Så länge du inte ens har något själv att komma med så kanske du borde kliva ner från dina höga hästar.

Jo, det verkar så. Dessutom testad med ett antal EF-objektiv. Men jag blir inte klok på om den tecknar ut fullformat.
Det står att den är "Full-Frame Ready" på http://www.metabones.com/ (på andra sidan av den snabbläddrande stora rutan som visar en massa nyheter).

På sidan om Mark II står det
Smart Adapter™ Mark II is NOT compatible with full-frame camera bodies such as A7, A7R and NEX-VG900. Please choose the newer Smart Adapter™ Mark III for full-frame Sony cameras.

Om du inte är övertygad av det så kan du väl slänga iväg ett brev till Metabones och fråga?

Jag bara konstaterar att det är ett lustigt sammanträffande att de som skriver längst inlägg och har mest åsikter också i samtliga fall har noll bilder.

Kortade inlägget som var långt, men delen ovan är inte lång utan ganska låg. Sten-Åke har i ett par inlägg erbjudit sig att via Sprend dela ut exempelfiler i såväl raw som jpeg samt angivit skäl för varför han inte lägger ut bilder.

Har dessutom noterat att det finns många FS-medlemmar som har bildtomma profilsidor plus skrivit noll inlägg.

Av dig som är så pass kunnig förväntade jag mig mer nyanserade inlägg. Men jag ger dig rätt i att man kan utläsa en hel del av bilderna som publiceras här trots mindre upplösning.

//Lennart

easyrider,
förutom Metabones, som ger långsam AF med tredjepartsobjektiv (men det är en specialare), så får man f.n. vad jag vet AF enbart med Sony A-mount-(tjockkamera)objektiv på A7-serien. Självfallet får man AF med alla Alpha NEX E-mount och Alpha FE-mount objektiv.

Sony LA-EA3-adapter
Ger kontrastdetekt-AF med alla Minolta AF/Sony Alpha A-mount samt med alla tredjepartstillverkade objektiv för dessa fattningar, förutsatt att objektiven ifråga har inbyggd AF-motor (SAM i Sony-världen samt SSM i Minolta och Sonyvärlden). Skruvdrivna objektiv tappar således sin AF-funktion.

Du får räkna med att CDAF med objektiv konstruerade för PDAF bli ganska långsamt.

Sony LA-EA4-adapter
Kör samtliga Minolta AF/Sony Alpha A-mountobjektiv samt alla kompatibla tredjepartstillverkade objektiv med full PDAF-hastighet, inkl. skruvdrivna objektiv. Detta möjliggörs genom att adaptern innehåller en fast "spegel" (egentligen en "Thinplate Beam Splitter"), vilken dirigerar om en del av det inkommande ljuset till en separat PDAF-platta, i likhet med SLT-A99.

NEX:ar och A7/A7R-kameror är de enda spegellösa som erbjuder denna möjlighet, dvs de ger snabbare AF än några andra av marknadens spegellösa kameror, och dessutom även i dåligt ljus. Denna möjlighet att välja är således unik för detta system, fast det är förstås vanligen av intresse huvudsakligen för den som redan har tillgång till diverse A-mountobjektiv.
.

ok. tack. övergår jag till a7 blir det Alpha FE- mount objektiv. men jag avvaktar nog tills jag får höra hur det funkar med AF i levande situationer (människor som rör sig i miljö etc) Finns inget som är mer irriterande än seg AF. Provade en Fuji 100 och blev galen på fördröjningen. Hellre tjockkamera än dålig AF för min del. Har i nuläget en D700.

Kortade inlägget som var långt, men delen ovan är inte lång utan ganska låg. Sten-Åke har i ett par inlägg erbjudit sig att via Sprend dela ut exempelfiler i såväl raw som jpeg samt angivit skäl för varför han inte lägger ut bilder.

Har dessutom noterat att det finns många FS-medlemmar som har bildtomma profilsidor plus skrivit noll inlägg.

Av dig som är så pass kunnig förväntade jag mig mer nyanserade inlägg. Men jag ger dig rätt i att man kan utläsa en hel del av bilderna som publiceras här trots mindre upplösning.
Är det konstigt att man blir less på någon som sida upp och sida ner hela tiden antyder att just den personen har rätt uppfattning om hur en kamera ska bete sig, klankar på andra och samtidigt aldrig gör något konstruktivt själv som hjälper andra i sitt val av kamera? Det är ju klart som korvspad att ens trovärdighet som fotograf måste bygga till viss del på de bilder man tar. Annars är man som en musikrecensent som sitter och gnäller på andras alster utan att själv kunna ta en ton.

-------------------

On topic:

Jag är skitnöjd med min a7, men den är inte perfekt. Bildkvalitetsmässigt finns det inget mer jag kan önska mig. Redan min D700 var visserligen på den nivån, så här är vi nu uppe på ren onödighet. De få saker som jag är missnöjd med är:

– C2-knappen har värdelös placering och är den enda som kan användas för förstoring av tagna bilder. Man kommer knappt åt den med handskar på.

– Avtrycket sitter illa till och sticker inte upp tillräckligt mycket. Jag tänker sätta dit en självhäftande gummiplutt för att hitta den lättare.

– Avtrycket har dålig känsla. Efter halvnedtryck känner man inte när bilden kommer att tas. Jag vill dock minnas att Leica M8 och M9 är lika dåliga på den punkten. Egentligen är det mest ett problem vid långa slutartider när man anstränger sig som fan för att hålla kameran blixtstilla (viktigt för oss som avskyr stativ).

– Sökarokularets gummikant är riktigt obekväm och skär in i ögonbrynet. Funderar starkt på att slakta och limma dit nåt skumgummi istället.

---
Egentligen är det mest ett problem vid långa slutartider när man anstränger sig som fan för att hålla kameran blixtstilla (viktigt för oss som avskyr stativ).
---
Jag förmodar att du har upptäckt att självutlösaren kan ställas in på 2 sek fördröjning? Antar jag att den kan - kollade inte just detta när jag klämde på A7/A7R, men detta har i alla fall gått att göra på alla andra Sony-kameror jag klämt på. Brukar själv använda den drivefunktionen ibland vid handhållning på långa slutartider, förutsatt att objekten inte är "helvilda". Men ska såna bli skarpa så kan man ändå inte köra med korta slutartider...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar