Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag vill bara tacka för detta kloka repliksvar, som så tyvärr mycket få andra kan förmå sig att skriva, Nya besökare på A7/A7R tråden kan lätt ledas in på att nya Sony-kameror är ensamma om vissa svagheter.

Fast du valde Nikon av kända anledningar, och förmodligen aldrig kommer att ha något behov av att köpa någon Sony, så har du som sagt inga problem att ärligt bara så där med några enkla rader skriva ner vad du själv sett och märkt under åren med olika kameror.

Vi är många som uppskattar dina balanserade och kloka svar, givetvis dom kritiska som dom positiva. A77 fick delvis mycket kraftig kritik, men som genom ett under så använde du under en tid en A77, och hjälpte oss A77 köpare att komma underfund med den i bland lite märkligt översatta menyerna och hittade finesserna som inte ens erfarna testare kunde begripa sig på. ( som snabb återgång till senaste menyhantering )

Tack igen Lennart, och mycket roligt att du besöker trådarna igen lite mera frekvent, du behövs.

Vänligen.
//Bengt.

Nya besökare flyr nog utifrån att denna tråd blivit ett forum för 3-4 nördars långa utläggning, rent förfärligt faktiskt

Nya besökare flyr nog utifrån att denna tråd blivit ett forum för 3-4 nördars långa utläggning, rent förfärligt faktiskt

Ditt svar är ju mer än indirekt riktat till mig. Känns inte så kul. Själv ser jag mig mindre som nörd men desto mer intresseread av ta del av andras erfarenheter och dela med mig av mina.

Känns tråkigt att du ser det som "rent förfärligt". Men det står ju dig fritt att framlägga dina åsikter och därtill även anmäla inlägg så får moderator ta ställning.

Visar det sig att din åsikt delas av flera så får jag väl flytta till annan tråd. Jag har i alla fall inte haft något ont uppsåt med mina inlägg.

//Lennart

jag är själv fotonörd, men jag vänder mig mot a4-långa utläggningar i varje inlägg, folk, även jag, tröttnar ju på det till slut, särskilt som det bara är 3-4 personer som alltid håller på, och alltid i Sonytrådar. Verkar som det var gamla lärare hela bunten. Jaja, alla tycker som de vill. här kommer i alla fall en bild med nya a7 och Canon FD 55/1.2 Aspherical på full öppning, tagen vid fridhemsplan för nån timme sedan, inte så illa.

tillägg: ser nu att bilden inte kommer till sin rätt här, går ju inte att lägga in större filer, men blir grymt snyggt.

Bilagor

• tant3.jpg
    tant3.jpg
    71.3 KB · Visningar: 88
Ditt svar är ju mer än indirekt riktat till mig. Känns inte så kul. Själv ser jag mig mindre som nörd men desto mer intresseread av ta del av andras erfarenheter och dela med mig av mina.

Känns tråkigt att du ser det som "rent förfärligt". Men det står ju dig fritt att framlägga dina åsikter och därtill även anmäla inlägg så får moderator ta ställning.

Visar det sig att din åsikt delas av flera så får jag väl flytta till annan tråd. Jag har i alla fall inte haft något ont uppsåt med mina inlägg.

//Lennart

var inte riktat mot dig, du är en av de bättre.

var inte riktat mot dig, du är en av de bättre.

OK! Lugnt!
Men inte så sällan finns det en hel del att hämta i en del "A4-långa inlägg". Speciellt när det gäller jämförelser vilket ju är oundvikligt när en ny kamera lanserats och det behövs referenspunkter för en jämförelse.

Blir inte så vederhäftigt om man skriver:
"A7 är bättre än kamera X, men sämre än kamera Y och likvärdig med kamera Z" utan att motivera samt ange hur man kommit fram till detta. Beskrivs inte tillvägagångssättet noggrant riskerar inlägget att bli besvarat med en massa frågor och eventuella protester. Martin Agfors längre inlägg är mycket läsvärda och hade förlorat på att vara för kortfattade.

Däremot är det inte bra att citera längre utdrag från testsajter. Bättre att bifoga en länk. Fast ibland blir det sämre om det man vill framhålla står långt in i artikeln man hänvisar till. Får nog avgöras från fall till fall.

Fast visst bör man hålla inläggen så korta som möjligt. Sedan finns ju möjligheten att inte läsa en lång drapa om man finner den ointressant. Fast begreppet "ointressant" är ju högst personligt. Bara för att jag ibland tycker att något inte intresserar mig personligen så finns det säkert andra som tycker det är intressant.

Lycka nu till med din nya kamera!

//Lennart

Behöver jag verkligen FF?

Någon gång ibland händer det att jag får till bilder jag blir rätt nöjd med (idag var det första och sista bilderna i det här blogginlägget). När det händer frågar jag mig om jag verkligen skulle göra bättre bilder med en A7r (eller utan r), eller om det bara är prylgalningen i mig som vill ha nya prylar.

Jag hade sett fram emot en uppföljare till NEX-7 som skulle rätta till det jag inte gillar med den kameran, men det verkar inte komma om man inte räknar in A7(r). Det är förstås jättekul att kunna använda alla möjliga gamla objektiv med adaptrar, men just nu har jag i min väska 19 mm, 35 mm och 50 mm - alla med E-fattning och autofokus, och jag tycker alla ger ett bra resultat (när jag väl lyckas prestera).

Jag gillar A7r och jag tycker den är mycket bättre att hantera än NEX-7 (trots en del brister i ergonomin som jag tagit upp tidigare), men skulle den verkligen tillföra något i mina bilder?

Svårt det här med prylar :)

Jag gillar A7r och jag tycker den är mycket bättre att hantera än NEX-7 (trots en del brister i ergonomin som jag tagit upp tidigare), men skulle den verkligen tillföra något i mina bilder?

Egentligen är det inte så svårt med prylar. Jag har själv varit där, men för ett år sedan gav mig själv en eftertankens käftsmäll (för 54637475 gången:) ) i denna fråga. Frågade mig själv allvarligt om den eller den prylen skulle tillföra något i mitt bildskapande.

Denna gång lyckades jag och jag har "hållit" mig sedan dess. Hur länge det håller vet varken jag eller min plånbok.

Tyvärr är det bara du som kan svara på din fråga. Efter att skaffat en 36 mp D800 har den tillfört mitt bildkapande en hel del, men icke desto mindre hittar jag en massa exempel som jag fixat lika bra med NEX-7 och en del E-gluggar kombinerat med andra gluggar och adapter.

Självklart ställer köpdjävulen till det i hjärnan fortfarande och visst presterar D800 bättre, men jag tror att har man som du gjort, ställt frågan så finns ett bakomliggande tvivel som du nog måste ta på allvar och besvara ärligt inför dig själv.

Men utifrån sett så visst tror jag att en A7r skulle tillföra ditt plåtande en hel del, men du måste känna det själv.

Fina sv/v bilder förresten!

Mvh//Lennart

Edit: Fast måste i snanningens namn tillägga att hade jag inte mina nuvarande kameror och objektiv så skulle jag i dagsläget nog skaffat en A7r OM det just nu funnits ett större utbud på E-gluggar som tecknade ut hela formatet. Litet och lätt.

Angående nödvändigheten av FF:

...men skulle den verkligen tillföra något i mina bilder?
Det beror förstås mest på vad man fotar. Jag var riktigt nöjd med bildkvaliteten hos Sony NEX-5N, men det var väldigt ont om vettiga objektiv som presterade bra. Detta eftersom nästan allt smått och ljusstarkt är avsett för fullformat.

Klarar man sig vid låga ISO-tal och/eller med ljussvaga objektiv är det inte helt begåvat att köpa en FF-kamera. För mig personligen gör det dock mycket stor skillnad och a7-systemet är billigare än NEX-5N-systemet för att få någorlunda likvärdig bildkvalitet.

Att välja bort a7(R) är inte konstigare än att välja bort digitalt mellanformat, även om man bortser från ekonomiska aspekter. Jag skulle inte ha nån som helst nytta av en 6x4,5-sensor eftersom objektiven är alldeles för stora i förhållande till ljusstyrkan (och då räknar jag in absolut insamling av ljus per tid).

För mig är 24x36 en nära perfekt kompromiss. För andra är APS-C vettigare och för ett litet fåtal är det mellanformat som gäller. Man bör välja sitt vapen baserat på vad man själv skjuter, inte utifrån vad andra tycker eller vad som är ”bäst” i en testbänk.

MFT är ett bra exempel på hur fantastiska resultat man kan få från ganska små sensorer. Jag hade stannat där om det inte vore för Olympus knäppa prioritering av superlågt brus till priset av ruttna färger.

Någon gång ibland händer det att jag får till bilder jag blir rätt nöjd med (idag var det första och sista bilderna i det här blogginlägget). När det händer frågar jag mig om jag verkligen skulle göra bättre bilder med en A7r (eller utan r), eller om det bara är prylgalningen i mig som vill ha nya prylar.

Jag hade sett fram emot en uppföljare till NEX-7 som skulle rätta till det jag inte gillar med den kameran, men det verkar inte komma om man inte räknar in A7(r). Det är förstås jättekul att kunna använda alla möjliga gamla objektiv med adaptrar, men just nu har jag i min väska 19 mm, 35 mm och 50 mm - alla med E-fattning och autofokus, och jag tycker alla ger ett bra resultat (när jag väl lyckas prestera).

Tidigare SAR-rykten talade ivrigt om en kommande Ny NEX 7 med en uppdaterad EVF på 3,8 Mp upplösning om vi drar oss tills minne, undrade då en aning över att inte A7-kamerorna inte fick ta del av den EVF:n, nu blev det en del förbättringar av den om jag förstått rätt i alla fall.

Tycker att det vore mycket märkligt om Inte Sony trots allt kommer med en ny nästa år men man vet inte fullt ut med Sony hur dom resonerar. Många pixlar på en EVF och lika så på en sensor kräver förmodligen en del kraft för att hantera och minska laggningar, kanske inte lätt att lösa i brådrasket.

Egentligen är det inte så svårt med prylar. Jag har själv varit där, men för ett år sedan gav mig själv en eftertankens käftsmäll (för 54637475 gången:) ) i denna fråga. Frågade mig själv allvarligt om den eller den prylen skulle tillföra något i mitt bildskapande.

Denna gång lyckades jag och jag har "hållit" mig sedan dess. Hur länge det håller vet varken jag eller min plånbok.

Tyvärr är det bara du som kan svara på din fråga. Efter att skaffat en 36 mp D800 har den tillfört mitt bildkapande en hel del, men icke desto mindre hittar jag en massa exempel som jag fixat lika bra med NEX-7 och en del E-gluggar kombinerat med andra gluggar och adapter.

Självklart ställer köpdjävulen till det i hjärnan fortfarande och visst presterar D800 bättre, men jag tror att har man som du gjort, ställt frågan så finns ett bakomliggande tvivel som du nog måste ta på allvar och besvara ärligt inför dig själv.

Men utifrån sett så visst tror jag att en A7r skulle tillföra ditt plåtande en hel del, men du måste känna det själv.

Fina sv/v bilder förresten!

Mvh//Lennart

Edit: Fast måste i snanningens namn tillägga att hade jag inte mina nuvarande kameror och objektiv så skulle jag i dagsläget nog skaffat en A7r OM det just nu funnits ett större utbud på E-gluggar som tecknade ut hela formatet. Litet och lätt.

Hade inte du Lennart en MKIII också eller har du sålt den nu.

Om vi nu mer eller mindre har fastslagit att våra lite äldre kameror fortfarande levererar bra bildkvalitet så behåller man givetvis tex en Canon 7D för sina crop-möjligheter och betald sedan flera år eller en annan crop-kamera vad det nu kan vara. Priserna har sjunkit på dessa så man vinner inte några pengar tillbaka.

Då går det väl att handla en småbildskamera plus någon bra kompakt eller en Nexare för adaptermöjligheter eller då en A7-modell som är både småbildskamera och användbar för allehanda adaptrar. Gruppen lite äldre fotogubbar på trådarna här har nog flera kameror inbillar jag mig.

Crop-kameran behöver då inte klara Iso 12800 det får FF-kameran sköta, och en bra kompakt som kan vara en Oly eller en Panna eller en Fuji då man vill bära extra lätt, valen är många och uppdelat under flera köpeår, tror inte på några kommande sensationer vad gäller bildkvalitet ( om nu inte Fuji förmår sig att släppa en småbildskamera )- Måste inte nästa steg vara att utveckla seriebildshastigheten på högpixelkamerorna och förbättra bufferten för fågelbildsfotografen med Raw-invalt.

//Bengt.

Jag vet inte om det går på A7(r)., och jag visste inte ens att det går att styra vilken mapp som bilderna ska sparas i någon kamera. Vilken/vilka kamer(a,or) kan sånt?

Hade inte du Lennart en MKIII också eller har du sålt den nu.

Jo, en 1DsMkIII och den finns kvar av en enda orsak: En telezoom med EF-fattning som jag tycker är bätre än någon motsvarande från annat märke. Men jag kanske försöker sälja hela konkarrongen. Fast jag är fäst vid det gamla slagskeppet som är i mint condition och 21 mp i FF-format presterar mycket bra.

MEN hade jag den inte liggandes utan sålt den så hade säkert en A7/A7r varit frestande. Emellertid har jag blivit alltmer restriktiv; det känns nsätan snuskigt att ha en massa prylar som sällan kommer till användning. Å andra sidan finns ju problemet med hur lite man får betalt för "gamla" dslr i förhållande till vad man betalt för dem.

Skulle vara befriande att börja från scratch och inte ha några prylar alls utan enbart pengarna de en gång kostat och sedan i dagsläget bygga upp ett mer minimalistiskt system som jag vet kommer till användning ofta.

Ursäkta viss OT, men jag vill bara påpeka att jag inte alls är intresserad av att vara "kamerasamlare". Oavsett vad det gäller för något tycker jag att svensken i gemen överkonsumerar. Att jag har en ganska stor kamerautrustning beror på ett ganska långt liv som yrkesfotograf, men den delen är till 90% avvecklad.

//Lennart

Jag vet inte om det går på A7(r)., och jag visste inte ens att det går att styra vilken mapp som bilderna ska sparas i någon kamera. Vilka/vilken kamer(a,or) kan sånt?

Det enda jag vet är att om kameran har 2 kortfack så kan man på det ena exempelvis välja att spara raw och på det andra jpeg. Enskilda mappar på samma kort som det går att styra på ett ännu mer flexibelt sätt? Ja, det vore ju mycket intressant. Hoppas någon kan förtydliga.

//Lennart

Ett tips är att skapa en ny mapp på SD-kortet. Kan man göra det i en Sony A7?
Yepp det kan man, precis som man kunde i NEX-kamerorna.

Angående detta med att ha svårt att minnas vilka objektiv som varit monterade vid olika fototillfällen. Jag tycker det är ordentligt synd att utvecklarna på Sony inte varit speciellt kreativa med tillämpningen av NFC. Idag kan NFC endast användas för att para ihop Androidtelefoner med kameran. Det enda funktionen gör är att dra igång wifi i luren och knackar in lösenordet till densamma. Punkt.

Vad jag anser skulle vara en betydligt större nytta med NFC är objektivinformation. NFC-taggar (klistermärken) kan göras pyttesmå, och skulle kunna klistras på varje manuellt objektiv man avser använda. När man en gång lärt kameran att denna NFC-tagg sitter på objektiv X med fokallängd Y och max bländaröppning Z. Därefter räcker det att hålla objektivet mot kamerans sida i ett par sekunder vid varje objektivbyte, så skriver kameran in det i EXIF på varje bild som tas. Samma adapter skulle kunna användas för flera objektiv, men rätt data skulle ändå matas in. Det blir lite som Leicas optiska kodningssystem, men avsevärt modernare och smartare. En duktig kodare skulle säkert kunna knacka ihop en sådan app, men av någon anledning tvivlar jag på att ingenjörerna på Sony varit så smarta/förutseende att de lämnat användbara API:er för detta.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar