Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Visar den då vilket öga den fokuserat på, och kan man enkelt zooma in där för att se att den gjort rätt? :)

Står inte ett smack om det i manualen. Luktar nätängslighet.

Varför skulle Sony bygga en kamera på annat sätt än att det laddbara batteriet laddar det inbyggda batteriet - särskilt som de själva säljer en lös laddare?

"Köp gärna vår laddare, men använd den inte"? Näh :-D
Det behöver inte stå något i manualen om detta - problemet uppstår inte vid användning av Sonys egna kameraladdare. Det brukar typiskt ta runt 3 timmar innan "normalladdning" är uppnådd, och laddlampan slocknar. Det räcker gott och väl för att kamerans lilla minnesbatteri ska bli uppladdat. Sedan kan man ladda ytterligare en halv till en timme, så blir batteriet "fulladdat".

Minnesbatteriet kan urladdas även för det fall att kameran lämnas utan huvudbatteri under 1/4, 1/2, 1 eller flera år (varierar förstås mellan olika apparater). Tillverkare av batteridrivna prylar brukar ju generellt råda till att batterierna ska tas ur vid längre tids förvaring utan användning. Det som kan hända när minnesbatteriet blir urladdat är att man tappar egna inställningar och konfigureringar, datuminformation etc.

F.ö. är snabbladdning det värsta man kan utsätta batterier för. Kapacitet och livslängd reduceras högst märkbart, och i vissa fall drastiskt. Till ibland 20 upp- och urladdningscykler. Eller till bara en enda(!) Det kan t.o.m. i extrema fall inträffa att batteriet brinner upp / exploderar och sotar ner hela rummet (finns relaterat även här på Fotosidan).

Har du inga bilder att visa gjorda med objektivet i stället för bild av objektivet? :)

köpte ju kameran igår strax före sex och har jobbat idag, snöade när jag gick hem, men vänta till imorgon, då skall jag testa. Men verkar väldigt skarp, i bildcentrum faktiskt redan på full öppning.

Apropå objektiv, tydligen går det att ta bort någon bakre del från Sigmas 19mm och 30mm och få dem att funka nästan helt på a7-kamerorna, det låter kul, vem här vågar börja skruva? 30/2.8 lär bli ungefär 35/2.8 när det är klart och kan om inte mäta sig med, ändå närma sig Zeissen som kostar tio gånger mer.

http://www.dpreview.com/forums/thread/3586118

Senast ändrad:
Det handlar om att montera bort baffeln längst bak. Objektivet kommer naturligtvis då att teckna ut mer än 24 men fortfarande mindre än 36 mm, så att det kommer att "funka nästan helt" skulle jag nog inte ha skrivit. Det blir ju fortfarande en hel del svart utefter kortsidorna.

Jag har en Sigma 30 som jag inte använder sedan jag köpte Sony 35 mm, så jag kan tänka mig att skruva om någon med A7 vill sammanstråla och testa någon dag :)

Det behöver inte stå något i manualen om detta - problemet uppstår inte vid användning av Sonys egna kameraladdare.
Det borde stå i manualen om det är viktigt att ladda direkt i kameran.

Ponera att någon köper en A7(r) och en laddare (Sony original, förstås!) för att det av någon anledning känns dumt att behöva ladda batteriet medan den sitter i kameran. Om det är viktigt att ladda med laddsladden direkt i kameran första gången så kanske denna person missar det.

Eftersom det inte står något i manualen så tror jag inte att det spelar någon roll.

Har tummen mitt i handen men onekligen en 30:a som ställer upp att skruvas på.

Fram med mejseln och visa oss resultatet då :)

Jag kan tänka mig att vinjetteringen blir rätt ful och kantskärpan sisådär, men för vissa bilder (som miljöporträtt) gör inte alltid sådan så mycket.

Nikons DX 35/1,8 är t.ex. ganska populärt att använda i FX-läge, och ger inte alls dumma resultat (också på A7r)

A7r with Nikon DX 35-1.8_2013-11-02_640px.jpg

Bilden av Affe tog Martin Agfors med A7r och Nikons 35:a monterad med min Novoflexadapter. Skärpan ligger inte rätt (vilket inte är kamerans fel), men där det är skarpt ser det bra ut :) Stor bild finns på min flickr.

Tog inte du någon bild med min 28:a? Eller tröttnade du på fokusringen? ;)

(Fast den är både stor och dyr jämfört med små DX-objektiv...)

Det borde stå i manualen om det är viktigt att ladda direkt i kameran.
---
Eftersom det inte står något i manualen så tror jag inte att det spelar någon roll.
Jovisst, ifall det hade spelat någon roll borde det ha stått. Torde dock vara väldigt osannolikt att detta skulle vara något som skulle behövas speciellt för A7/A7R-kamerorna.

Jag har åtskilliga gånger sopat in laddade batterier i helt nya och oanvända kameror, både i egna och i vänners, som önskat lite assistans för att komma igång (vännerna, inte kamerorna). Det har alltid gått att omedelbart därefter knappa in datum etc. Huvudbatteriet är så mycket kraftfullare än minnesbatteriet att det förra inte har några som helst problem med att klara att hålla det senare "under armarna".

Ett par gånger har det hänt att jag haft en kamera liggande utan batteri i nåt år eller så. Då kan datum etc. vara tillbaka till default-läget, men så fort jag sedan satt i huvudbatteriet har det gått att omedelbart knappa in informationen igen, och denna har sedan inte tappats.

Men!

Ifall jag omedelbart efteråt (kanske efter nån minut), skulle ha plocka bort huvudbatteriet igen, så skulle det mycket väl ha kunnat bli så att informationen om datum (or whatever) tappas efter en stund. Men detta skulle i så fall högst sannolikt hända med vilken kamera som helst med ett tomt minnesbatteri - det lär behövas mer än nån minut för att detta ska bli fullt uppladdat.

Tog inte du någon bild med min 28:a? Eller tröttnade du på fokusringen? ;)

(Fast den är både stor och dyr jämfört med små DX-objektiv...)

Fokusringen var fullständigt hemsk på den Nikon 28:an, men jag tror att det här är en hårt beskuren bild från det objektivet: http://www.flickr.com/photos/aferiksson/10842227566/ (inte helt lätt att reda ut vad som är vad när man inte har EXIF).

Edit: stackars Affe får säga till om han tröttnar på att jag använder honom som exempel :)

Glöm nu inte alla a7-diggare med manuella objektiv att lp fotos auktion går av stapeln imorgon, där finns många fina manuella objektiv att bjuda på, senast 11.00 dock. nä, jag har inga objekt till salu, köper mest tyvärr.

a7 gillar verkligen Nokton 35/1,4, nästan kärlek.
Tjusigt! :) Men hur ser det ut med skärpan över bildytan vid f/1,4? Jag har ett Nokton 40/1,4 på lån från en kompis, och det har en väldigt tydligt ”oskärpe-ring” nånstans mellan centrum och hörnen där det grötar ganska rejält för att sen bli skarpare igen längre utåt. Detta verkar inte gå bort helt förrän vid f/5,6. I övrigt är gluggen rasande skarp från full öppning och oväntat bra i motljus. Visserligen tror jag att Leicas gamla Summilux 35/1,4 beter sig ungefär likadant, men det stör mig så till den grad att jag hellre väljer ett ljussvagare objektiv med mer jämn prestanda över bildytan (bortsett från hörnen förstås).

Glöm nu inte alla a7-diggare med manuella objektiv att lp fotos auktion går av stapeln imorgon, där finns många fina manuella objektiv att bjuda på, senast 11.00 dock. nä, jag har inga objekt till salu, köper mest tyvärr.

De är väl mest inriktade mot samlare, men annars känns den här som en prisvärd 35:a till A7(r): http://auktion.lpfoto.se/auk/w.Obje...A=20130509_1747&inO=418#.UqI3N5R7254.facebook

Hansi hittade också en kamera som passar bra till objektivet om man tröttnar på A7:an: http://auktion.lpfoto.se/auk/w.Object?inSiteLang=SWEDISH&inC=LP&inA=20130509_1747&inO=356

Ber om ursäkt för OT; men ni får väl rapportera inlägget om det är så så tas det hand om av någon annan :)

Senast ändrad:
De är väl mest inriktade mot samlare, men annars känns den här som en prisvärd 35:a till A7(r): http://auktion.lpfoto.se/auk/w.Obje...A=20130509_1747&inO=418#.UqI3N5R7254.facebook

Hansi hittade också en kamera som passar bra till objektivet om man tröttnar på A7:an: http://auktion.lpfoto.se/auk/w.Object?inSiteLang=SWEDISH&inC=LP&inA=20130509_1747&inO=356

Ber om ursäkt för OT; men ni får väl rapportera inlägget om det är så så tas det hand om av någon annan :)

Håller inte med 80procent av grejerna och 100 procent av webbauktionen är knappast samlarobjekt, i vart fall inte om man tror på värdeökning, är väl just bara dessa sällsynta Leitzprodukter.

På det motivet skulle man kunna få värre moiré med en rad olika kameror- och objektivkombinationer. Men visst, ett bra exempel!
Bra att du tillhandahlåller lättillgängliga exempelbilder.

//Lennart

Jag vill bara tacka för detta kloka repliksvar, som så tyvärr mycket få andra kan förmå sig att skriva, Nya besökare på A7/A7R tråden kan lätt ledas in på att nya Sony-kameror är ensamma om vissa svagheter.

Fast du valde Nikon av kända anledningar, och förmodligen aldrig kommer att ha något behov av att köpa någon Sony, så har du som sagt inga problem att ärligt bara så där med några enkla rader skriva ner vad du själv sett och märkt under åren med olika kameror.

Vi är många som uppskattar dina balanserade och kloka svar, givetvis dom kritiska som dom positiva. A77 fick delvis mycket kraftig kritik, men som genom ett under så använde du under en tid en A77, och hjälpte oss A77 köpare att komma underfund med den i bland lite märkligt översatta menyerna och hittade finesserna som inte ens erfarna testare kunde begripa sig på. ( som snabb återgång till senaste menyhantering )

Tack igen Lennart, och mycket roligt att du besöker trådarna igen lite mera frekvent, du behövs.

Vänligen.
//Bengt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar