Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det kan du väl ändå i rimlighetens namn inte redan nu ha någon som helst susning om dess eventuella tristhet och tråkighet???

"Super-Nex:en" har ju inte kommit än, den är ju inte ens lanserad(!), ingen vet hur den kommer att se ut, inget vet något om prestanda, funktioner och möjligheter överhuvudtaget. Det enda som finns är gissningar och delvis motstridiga rykten.
.

Det kan du väl ändå i rimlighetens namn inte redan nu ha någon som helst susning om detta???

"Super-Nex:en" har inte kommit ut, den är inte ens lanserad, ingen vet hur den kommer att se ut, inget vet något om prestanda, funktioner och möjligheter överhuvudtaget. Det enda som finns är gissningar och delvis motstridiga rykten.
.

Det är helt riktigt Ryktena har dock visat sig stämma rätt bra tidigare.

Det kan du väl ändå i rimlighetens namn inte redan nu ha någon som helst susning om dess eventuella tristhet och tråkighet???

"Super-Nex:en" har ju inte kommit än, den är ju inte ens lanserad(!), ingen vet hur den kommer att se ut, inget vet något om prestanda, funktioner och möjligheter överhuvudtaget. Det enda som finns är gissningar och delvis motstridiga rykten.
.

Verkar skrev han ju faktiskt.
Det betyder dels att det är en åsikt och att det är baserat på osäkra uppgifter.

Läckta spe ifilationer så här nära lansering har alltid varit väldigt nära sanningen tidigare och det finns ju inte något som tyder på att det skulle vara annorlunda i det här fallet.

Kameran kommer inte att ha IBIS, inget extraordinärt med sensorn då det är återanvändning av tidigare konstruktioner. Förmodligen inte speciellt bra AF. Tror inte Sony lyckats göa storverk här, det borde i så fall ha kommit indikationer på det. Risken är istället att det dräller av af-pixlar som försämrar bildkvaliten och ljuskänsligheten hos sensorn.

Ingen speciell nypåhittad finesss heller vad jag vet och ryktena är samstämmiga tycker jag, inte alls motsägande.

Epitetet "Super-NEX", är det du som hittat på det?
Förstår inte vad som skulle vara så super med den här kameran. Unik för att det är den första miniatyrsystemkameran med sensor i småbildsformat, visst, men i övrigt inget uppseendeväckande, snarare tvärtom.

Om man då som Anders inte gillar designen med sökare i mitten så är det väl rätt naturligt att uppfatta det som att den verkar tråkig. Eller hur?

/Mats

Yepp. Så länge kamerorna inte är officiellt lanserade så kan vi bara sitta och gissa och tycka, därav namnet på tråden. Tror inte att någon vågar påstå något annat.

Sen verkar det som Sony har tänkt om med nomenklaturen och kommer att kalla dessa för A7 och A7r, vilket i mina ögon ter sig lite underligt. Antagligen vill man differentiera amatörmodellerna (NEX) från entusiast/proffsmodellerna (Ax). Namnet spelar inte så stor roll för min del, så länge de har E-bajonett och förvaltar det minimalistiska arvet från NEX-familjen. IBIS hade varit en väldigt bra egenskap, men ändå inte avgörande. Jag har plåtat mestadels handhållet med manuella gluggar och utan IBIS hittills, och klarat mig ganska bra ändå. Men absolut, FF + IBIS i ett litet paket hade varit rock'n roll.

--edit--
Det verkar som om de åtminstone kommer att vara vädertätade, och att en del nya E-objektiv också kommer att vara det.

Förstår inte vad som skulle vara så super med den här kameran. Unik för att det är den första miniatyrsystemkameran med sensor i småbildsformat, visst, men i övrigt inget uppseendeväckande, snarare tvärtom.
Var inte så kärv Mats. Vad man väljer att kalla den spelar väl inte så stor roll? Hade den fått alla egenskaper som det ryktats om så hade Super-NEX varit en underdrift.

Senast ändrad:
..........................Bygg en kamera som håller jämna steg med C/N motsvarigheter hur svårt kan det vara.

//Bengt.

Det är väl inte så lätt eller hur? Varken Canon eller Nikon har ju något som matchar NEX-plattformen. Här är det väl ett faktum att de stora är klar två på bollen och knappt det. Tvåa är väl snarast Fuji kanske i detta segment.

För övrigt är det väl inte kamerorna som är problemet utan att uppsättningen med objektiv saknats även för APS-C. För FF börjar man ju från scratch om man nu inte räknar möjligheten att använda gamla objektiv med adaptrar.

Sony Carl Zeiss Vario-Tessar T* E 4/16-70 ZA OSS

Visa bilaga 131488

/Mats

Det där objektivet finns väl inte på markanden än vad jag vet. Men det kommer väl och det är ju bra. En del verkar dock inte så upphetsade eftersom ljusstyrkan är så pass modest för ett så pass dyrt objektiv. Vi får väl se vad Sigma hittar på framöver.

Jag tycker annars det är lite konstigt att företag som Leica och Zeiss tagit så lång tid på sig att ta upp teknik japanerna använt i decennier. Leica hade ju länge inte ens AF och det har ju Zeiss inte heller haft i de objektiv de gjort till Canon och Nikon. De harvar på som de alltid gjort utan att anstränga sig och lyckas uppenbarligen överleva ändå. Det är ju en prestation i sig men det är knappast mest pang för pengarna i något avseende annat än bildkvalitet och ibland är det knappast det heller.

.........................I princip har jag inställningen att funktion går före form, så NEX-stilen på kamerahus är egentligen vad jag föredrar, men jag har ju av andra skäl valt m4/3.

Ja, kanske. Det beror på vilket/vilka objektiv du har valt. Dessutom finns det ju mindre spegelfria systemkameror än NEX:arna, men vad man vinner på karusellen förlorar man på gungorna.
Den perfekta kameran lyser fortfarande med sin frånvaro.

Precis. Jag såg i en annan tråd en som hade en MFT med 300mm på safari. Det tycker jag låter som ett otroligt smidigt val med förlängningsfaktorn på 2x så blir ju ett sådant ekipage oöverträffat smidigt. Där vinner ju MFT med marginal, så det beror verkligen på vad man ska ha grejorna till.

Tror vi att den kommer att vara så mycket mindre än en Leica M att den är värd epitetet "första miniatyrsystemkameran med sensor i småbildsformat"?

Precis. Jag såg i en annan tråd en som hade en MFT med 300mm på safari. Det tycker jag låter som ett otroligt smidigt val med förlängningsfaktorn på 2x så blir ju ett sådant ekipage oöverträffat smidigt. Där vinner ju MFT med marginal, så det beror verkligen på vad man ska ha grejorna till.

Det kommer förhoppningsvis att bli vad jag har med mig nästa gång jag åker på safari, eller motsvarande. Det finns dock ännu inget 300mm-objektiv för m4/3 som jag tycker duger. I och för sig finns det 4/3-objektiv som kan användas med adapter, men AF är lite halvtaskig med hittilssvarande m4/3-kameror och de långa objektiven är rätt dyra.

NEX-folket har det lite lättare som kan använda A-mount-objektiv med AF-adapter.

Men det är väl två spår här. Dels det gamla NEX-spåret och dels A3000 spåret med mer tjockkamera design fast med E-fattning. De här kamerorna säger ju en del kommer lanseras som A? Vad händer i så fall med NEX-spåret. Är verkligen de kameror som diskuteras här NEX-kameror när det gäller formfaktorn eller kommer vi att få se två parallela linjer men med delvis samma inkrom?

Ingen verkar ha en aning om detta vad det verkar hittills. Jag har dessutom läst detta att det ska komma NEX-kameror och kameror som har lite mer tjockkamera-känsla och design under resans gång och det tyder väl på att Sony experimenterat med flera olika spår.

Jag kommer bli uppriktigt förvånad om Sony kommer sätta NEX-varumärket på spel genom att välja ett spår inga Sony-konsumenter gått tidigare. Det kan slå tillbaka rätt hårt om det vill sig illa. NEX-konsumenter är säkert inte mindre konservativa än tjockkamerakonsumenterna. De är bara konservativa på ett annat sätt. De har valt NEX av vissa skäl och lämnar Sony NEX-spåret i high end modellerna så kommer en del inte att känna igen sig och bli irriterade över det.

De kamerorna som sägs ska visas nu i oktober har E-fattning, men heter inte NEX och ser heller inte ut som NEX. Någon NEX med FF verkar det inte som att vi får se förrän tidigast nästa år.

Haha, inget vet något just nu. :) Men senaste ryktet gör gällande att Sony har laddat priskrigskanonen. A7 skall tydligen prissättas aggressivt och ta upp fighten med 6D och D600 (prismässigt). Inte alls samma kamerakategori egentligen, men ändå tänkbara rivaler för den som ställt in siktet på en småformatare utan att hänga upp sig så mycket på formfaktor och AF-prestanda. Kan bli ett intressant alternativ för oss som plåtar med manuella gluggar trots allt. Hoppas bara att de inte knasar till det för mycket med sökarpuckeln.

Det kommer förhoppningsvis att bli vad jag har med mig nästa gång jag åker på safari, eller motsvarande. Det finns dock ännu inget 300mm-objektiv för m4/3 som jag tycker duger. I och för sig finns det 4/3-objektiv som kan användas med adapter, men AF är lite halvtaskig med hittilssvarande m4/3-kameror och de långa objektiven är rätt dyra.

NEX-folket har det lite lättare som kan använda A-mount-objektiv med AF-adapter.

Nu gör jag en Per: "Vaddå lättare dom är ju tyngre!"

Men konceptet med MFT passar ju annars fint med "förlängningsfaktorn" men visst vill man ju helst ha PDAF och det får man ju med Sony-adaptern på en NEX. Men för att dessutom få stabilisering måste man leta reda på någon gammal Sigma zoom som har Sigmas OS-stabilisering också. Med Sonys långa zoomar så får man ju överhuvudtaget ingen stabilisering med adapter på en NEX. Sigma har ju dessutom slutat skicka med OS i sina nyare Sony-modeller eftersom Sony ju har antiskak i husen, så numera är det en "dead end".

Enligt ryktena ska den vara mer lik RX1 än NEX, och stämmer det så är den ju rätt så pyttig :)

Inte bara pyttig, en RX1 med spegelhus och ljusstark 24:a eller 135:a skulle väl närmast bli grotesk;)
Fick jag välja skulle huset mer likna Fujifilms X-Pro1 och vem vet, kanske Fujifilm blir först med `rätt´ koncept.

/Stephan

Inte bara pyttig, en RX1 med spegelhus och ljusstark 24:a eller 135:a skulle väl närmast bli grotesk;)
Fick jag välja skulle huset mer likna Fujifilms X-Pro1 och vem vet, kanske Fujifilm blir först med `rätt´ koncept.

/Stephan
Sett till storlek är Fujifilms kameror redan groteska: http://j.mp/y9EESP
Annars tycker jag att de verkar göra spännande och bra kameror. Har flera gånger funderat på att skaffa en, men har lite svårt att acceptera hur stora de är. I alla fall modellerna som har inbyggd sökare.

Annars tycker jag att de verkar göra spännande och bra kameror. Har flera gånger funderat på att skaffa en, men har lite svårt att acceptera hur stora de är. I alla fall modellerna som har inbyggd sökare.

Gör du en mer rättvis jämförelse med X-E1 som bara har EVF är skillnaden inte lika stor: http://camerasize.com/compare/#33,371

Jämför man två som helt saknar sökare är det inte heller så stor skillnad: http://camerasize.com/compare/#478,466

De kameror som nu verkar komma att heta A7 har små hus, men objektiven blir förmodligen rätt stora.

Jag talar om en FF-kamera med bästa möjliga sökare och IBIS. Kameran skall vara stor nog att ergonomiskt fungera med ett antal ljusstarka/tunga gluggar och vara bestyckad med en mängd dedikerade, rejäla kontrollorgan (knappar-rattar). Alltså så långt från en smartphone man kan komma;)

Jag har en Leica M6 TTL som är aningen mindre och långt ifrån grotesk. Bara min åsikt bland många andra;)

http://camerasize.com/compare/#359,258

/Stephan

.

Ja, och det här är en tråd som avhandlar dessa rykten. Jag får naturligtvis tycka att de specar det ryktas om är tråkiga - vill du tycka annorlunda står det dig fritt :)

Det enda jag ser som positivt jämfört med de tidigare ryktena är att priset verkar bli lägre än det spekulerades om förut.

Tror vi att den kommer att vara så mycket mindre än en Leica M att den är värd epitetet "första miniatyrsystemkameran med sensor i småbildsformat"?

Ok då. Då är den inte unik i det avseendet heller ;-)

Det är ändå intressanta kameror. Det som är avgörande för min del är hur bra af är.
Ska bli mycket intressant att se om Sony har lyckats ta fram en sensorbaserad pdaf-lösning som fungerar. Måttstocken nu är ju Canon 70D. Det är ju faktiskt något alldeles speciellt som de lyckats med. Kan Sony matcha det är det fantastiskt, men tyvärr inte så sannolikt. Ska bli mycket spännande att se.

Om af funkar bra, kameran är snygg och välbyggd och inte alltför dyr så kan det mycket väl bli en sån. Nyfiken på vad Nikon d610 blir som också presenteras om någon vecka.

/Mats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar