Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Både Japan Foto och Scandinavian sålde på mässan men inte till några polarpriser om man undantar den 1000-lapp man får i rabatt hos JF om man köper hus och objektiv. Japan Foto hade båda varianterna. Jag köpte en A7r men fick tyvärr inte det Zeiss 35mm jag beställt och de trodde det skulle ta några veckor till.

De hade fortfarande ett antal lådor och enligt Sony så hade Scandinavian bilat upp en massa kameror av dessa sorter från Bankeryd lite lätt i halvpanik eftersom de levererades idag av Sony.

Jag har faktiskt inte packat upp den än för det är sent. Man ska ju ha något kul att göra i morgon också.

Gratulerar till den fina kameran.

//Bengt.

Han bekräftar också hur oerhört användbart IBIS är.

Ja det var en riktig Olympusambassadör må jag säga, men ett tag trodde jag att han skulle dra fram Nokia 1020 också. Han nämner inte att det skiljer en del i pixelantal 16 kontra 36mp, och skillnaden i sensorstorlek och om IBIS kan fungera med så stor sensor i litet kamerahus.

Tar nog längre tid än en dag att vänjas sig ock bli bekväm med en modell också, men A7R är inte på något sätt en perfekt kamera för alla fotosituationer, och mera kommer nog fram när tiden går, både nackdelar och fördelar.

Bäst auto-ISO har Canon. Där finns utöver fasta valbara slutartider även ett autoläge på 'min shutter speed' som då tar hänsyn till aktuell brännvidd...100 mm => min 1/100, 50 mm => min 1/50, osv. Smart! Jag har inte sett det på nåt annat märke?

Undrar om inte Pentax K5 kvalar in där också, allt går att ställa in där vad gäller autoiso om jag inte missminner mig.

Tycker att Canon har den bästa placeringen av avtryckarknappen på sina kameror, först det vinklade läget och den formidabla fördjupningen som gör att pekfingret liksom automatiskt glider ner mot knappen. Annars ser det ut som att dom flesta mindre kamerorna som Fujifilm och Olympus har får samma typ av upprättstående avtryckare som A7/A7r.

//Bengt.

Alla i tråden de senaste veckorna verkar helt ha missat en av kärnfrågorna med a7 - den elektroniska sökaren.
Nu borde det finnas en del förstahandsinfo bland läsarna, med tanke på fotomässa, påbörjade leveranser etc.
Hur är det nu - kan jag sälja av min Canonutrustning inkl. en 5D2 och helt hänge mig åt framtiden (spegellöst)?
Sökaren måste givetvis vara helt fri från lagg, frysningar etc.

Alla i tråden de senaste veckorna verkar helt ha missat en av kärnfrågorna med a7 - den elektroniska sökaren.
Nu borde det finnas en del förstahandsinfo bland läsarna, med tanke på fotomässa, påbörjade leveranser etc.
Hur är det nu - kan jag sälja av min Canonutrustning inkl. en 5D2 och helt hänge mig åt framtiden (spegellöst)?

Jag har använt olika EVF:er ett tag nu. Den A7 jag provade upplevde jag som bättre än NEX-6, som jag tycker är bra nog för allt utom serietagning.

Men - EVF är en djupt personlig fråga. Ingen utom du kan säga om det duger för dig. Prova först!

Sitter man och jämför med en sökare från en D3 eller A900 så att säga samtidigt, då vill du nog inte ha någon form av EVF från någon tillverkare, för så långt har man inte kommit i utvecklingen av EVF ännu.

EVF har andra fördelar som tar sin tid för att uppskatta, och passar förmodligen bäst för mindre kameror, där man spar in på vikten och ändå kan få 100% visning av sökarbilden.

Som jag ser det så har en brytning skett, då en del mycket fina små kameror inte har någon sökare alls numera, och dom som har det är av sugrörstypen. Testarna ger allt mindre kritik till sökarlösa kameror vilket måste ses som lite förvånade då det signalerat som ett måste under alla år, och alltid ingått under formel A för hur en kamera skall vara byggd.

Konica D7D var väl allra först med att ha all information i monitorn och saknade den lilla extra displayen uppe på kameran, EVF:n ger oss då alla inställningar mycket tydliga där, vilket är extra bra om inte våra ögon är i allra bästa skick, man är liksom inte 20 år hela tiden under sin fotokarriär.

//Bengt.

Som andra skriver. Det är helt personligt.

Men för mig var det en av de stora anledningarna till varför det just nu inte blir någon A7. Jag är inte beredd att hänge mig till EFV. Jag tycker fortfarande inte att det funkar tillräckligt bra.

Men det är ju min högst personliga åsikt.

Samt att jag ju redan har en fullformatare i samma storlek som en A7 men med OVF som för mig funkar helt felfritt. :)

Om det är Metabones AF-adapter du syftar på så skulle jag nog inte hoppas på någon högre fart. Den ger tämligen slö AF om man ska tro rapporterna.
Även LA-EA3 gav slö AF med VG-900-kameran och SSM gluggar. A7 var rejält snabbare och jag misstänker att den adaptern sätter gränsen för hur snabba tredjepartare kan bli.

Som andra skriver. Det är helt personligt.

Men för mig var det en av de stora anledningarna till varför det just nu inte blir någon A7. Jag är inte beredd att hänge mig till EFV. Jag tycker fortfarande inte att det funkar tillräckligt bra.

Men det är ju min högst personliga åsikt.

Samt att jag ju redan har en fullformatare i samma storlek som en A7 men med OVF som för mig funkar helt felfritt. :)

Nu är A7/A7r så långt från en actionkamera man kan komma, Men flera hade nog önskat en fin OVF på dessa kameror.

Kommer kanske nästa år på dom modeller med A-fattning.

Han nämner inte att det skiljer en del i pixelantal 16 kontra 36mp, och skillnaden i sensorstorlek och om IBIS kan fungera med så stor sensor i litet kamerahus.
Sony är den enda kameratillverkaren som gör kameror med stabiliserad sensor. Jag tycker att det är obegripligt att man inte använder den tekniken i A7(r). En aning större kamerahus skulle inte störa ett dugg.

Även LA-EA3 gav slö AF med VG-900-kameran och SSM gluggar. A7 var rejält snabbare och jag misstänker att den adaptern sätter gränsen för hur snabba tredjepartare kan bli.
Visst vore det kul med snabb AF på A7 med Canon EF-objektiv, men tänk på att Metabones måste reverse-engineera AF-protokollet. Det gör att AF inte fungerar med alla EF-objektiv (det finns en lista på Metabones websida), och det är rätt osäkert om det kommer att fungera med nya objektiv. Jag hoppas också på bra AF, men tänker inte hålla andan medan jag väntar.

Visst vore det kul med snabb AF på A7 med Canon EF-objektiv, men tänk på att Metabones måste reverse-engineera AF-protokollet.
Flera objektiv har ju inte särskilt snabb AF ens på Canon, som t.ex. 85mm f1.2, men det vore nog värdefullt on A7 kunde ge användbar precision och tillräckligt snabb AF för att inte leda till irriterande väntan vid porträttfoto och resefoto... har ju hört tidigare skräckhistorier om 6 sekunders fokuseringstid med Metabones-adaptern, och det kan jag tänka mig att VG-900-kameran gav efter testet på mässan, förhoppningsvis är dessa tider historia med A7.

Fy
Ja det var en riktig Olympusambassadör må jag säga, men ett tag trodde jag att han skulle dra fram Nokia 1020 också. Han nämner inte att det skiljer en del i pixelantal 16 kontra 36mp, och skillnaden i sensorstorlek och om IBIS kan fungera med så stor sensor i litet kamerahus.

Tar nog längre tid än en dag att vänjas sig ock bli bekväm med en modell också, men A7R är inte på något sätt en perfekt kamera för alla fotosituationer, och mera kommer nog fram när tiden går, både nackdelar och fördelar.

Det fanns en länk i inledningen till ett äldre inlägg där han redogör för sensorskillnaden i D800 och OMD E-M5. Det är i stort sett samma jämförelse han gör. http://www.pekkapotka.com/journal/2013/5/3/nikon-d800e-and-olympus-om-d.html

Printar man bara upp till A2 bör man fundera på vilken man ska välja. Men det är för hans typ av användning, handhållet.

Vad har actionkamera med saken att göra?

Jo det svåraste för en EVF med dagens teknik, är nog att kunna hinna med vid snabba serier, om man nu är intresserad av en sådan kamera förstås, enligt Sony så skall kontrasten vara 3 ggr bättre i A7/A7r än i A99, utvecklingen går lite sakta med EVF tycker jag, jag vill bara påpeka att det är en bit kvar till dom bästa OVF. Jag kan tänka mig att det är mycket svårt tekniskt med riktigt bra EVF

Nja...kanske på nyare modeller. Jag har haft Pentax K-5...den anpassade inte slutartid till brännvidd. Inte heller en Nikon D7000 jag hade.

På alla Pentax DSLR med auto-ISO så väljer kameran ISO efter brännvidd. De senaste 5-6 åren har de även haft valbar känslighet på detta (0.5x 1x eller 2x brännvidd).

Vad jag vet så är det bara Nikon som tidigare inte tog hänsyn till brännvidd för ISO, Men även Nikon har den möjligheten på sina senare kameror.

Sony är den enda kameratillverkaren som gör kameror med stabiliserad sensor. Jag tycker att det är obegripligt att man inte använder den tekniken i A7(r). En aning större kamerahus skulle inte störa ett dugg.

Ska förstås vara "stabiliserad småbildssensor" i ovanstående text.

Nja...Pentax har också sensorstab, kan det vara så att utvecklingen av A7-kamerorna han så långt innan samarbetet med Olympus tog sin början, så att det blev helt enkelt för sent för just IBIS-systemet.

Ja det är ett elände detta med små eller stora kamerakroppar, batterier som skall klara minst 1000 bilder och hälften med blixt, Raw-buffertar som helst kör minneskortet fullt, det klarar ingen tillverkare ännu konstigt nog, det är en annan fråga jag undrat länge över.

Och att C/N år efter år skall vara dom enda med riktigt bra följande autofokus, det måste vara kameravärldens svåraste problem att lösa, andra tillverkare skryter hela tiden om sin snabba AF men en flygande fiskmås går inte att fånga.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar