Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tror ni Sony kan tänka sig någon form av rabatt på mässan? De har ju tajmat "släppet" av A7:eek:rna väldigt lagon till mässan som börjar idag. Sony har ju kameror på lager nu i Sverige.

Annars har jag bara sett att Japan Foto skulle ge 1000:- spänn i rabatt om man köpte ett objektiv till kameran också.

Jag hoppas, att Sony sponsrar sina detaljister, så att det blir mässpriser!
Måste vara ett bra tillfälle till marknadsföring, mässpriser lockar alltid, - bör vara ett lägre pris, än normalt, en sänkning betydligt mera än priset för mässbiljetten, imorgon lördag .... :)

Konstigt. Hur har då folk i evigheter lyckats ta magnifika bilder med spegellösa kameror utan bildstabilisering?

En självesvarande fråga och mitt i prick!
Många av de mest fantastiska bilder jag sett har tagits då varken AF, VR,IS, SSS eller ens användbara zoomgluggar fanns.

Vidare ofta med kameror med mörka schaktsökare och ej utbytbara objektiv.

Så för att besvara frågan (som inte behöver besvaras) så lyckades och lyckas de därför att de är fotografer som känner sina verktyg och har ett otroligt bra motivseende.

//Lennart

Och förmodligen hade de lyckats ännu bättre om de hade haft moderna verktyg.

För oss som inte känner våra verktyg så bra och har lite halvtaskigt motivseende så är alla tekniska hjälpmedel som står till buds mycket välkomna.

Och förmodligen hade de lyckats ännu bättre om de hade haft moderna verktyg.

För oss som inte känner våra verktyg så bra och har lite halvtaskigt motivseende så är alla tekniska hjälpmedel som står till buds mycket välkomna.

De tekniska hjälpmedlen avhjälper nog den defekten i mycket liten grad. Troligen i helt obefintlig grad till och med.

Möjligen a7R, medan a7 verkar dröja en vecka till av någon konstig anledning. Om du avser Sonys egen webbutik så ligger lagret inte i Sverige.

Både Japan Foto och Scandinavian sålde på mässan men inte till några polarpriser om man undantar den 1000-lapp man får i rabatt hos JF om man köper hus och objektiv. Japan Foto hade båda varianterna. Jag köpte en A7r men fick tyvärr inte det Zeiss 35mm jag beställt och de trodde det skulle ta några veckor till.

De hade fortfarande ett antal lådor och enligt Sony så hade Scandinavian bilat upp en massa kameror av dessa sorter från Bankeryd lite lätt i halvpanik eftersom de levererades idag av Sony.

Jag har faktiskt inte packat upp den än för det är sent. Man ska ju ha något kul att göra i morgon också.

Både Japan Foto och Scandinavian sålde på mässan men inte till några polarpriser om man undantar den 1000-lapp man får i rabatt hos JF om man köper hus och objektiv. Japan Foto hade båda varianterna. Jag köpte en A7r men fick tyvärr inte det Zeiss 35mm jag beställt och de trodde det skulle ta några veckor till.

De hade fortfarande ett antal lådor och enligt Sony så hade Scandinavian bilat upp en massa kameror av dessa sorter från Bankeryd lite lätt i halvpanik eftersom de levererades idag av Sony.

Jag har faktiskt inte packat upp den än för det är sent. Man ska ju ha något kul att göra i morgon också.
Det låter som att jag borde gå upp tidigare än planerat alltså! Är helt besluten om att köpa en a7 och jag skiter i priset så länge det håller sig nära de 14.600:- som verkar gällande hos alla butiker;-)

Jag köpte en a7 på mässan av Japanphoto som var villiga att splitta kitet med zoomen, då bara huset ännu inte finns till salu. Batteriet fulladdat på bara en timme, men då använde jag RX100-laddaren som har tre gånger högre strömkapacitet än den medföljande. Vet inte om det har någon betydelse i och för sig.

Kameran är ett under av inställningsmöjligheter och i stort sett alla knappar går att ge vilken funktion man vill. Det enda jag stör mig på är att auto-ISO funkar lika värdelöst som hos alla andra kameror utom Nikon, där användaren själv får välja längsta slutartid. Det är dock snabbt gjort att slå om till M-läge när det börjar bli så skumt ute (eller inne) att auto-ISO behövs hela tiden.

Nu ska jag ut på en liten promenad med Voigtländer 35/1,2 Nokton:) Det blir säkert en del svärande över felaktiga inställningar i början, men jag har metodiskt gått igenom alla menyer och försökt göra en vettig grundinställning.

Äntligen! :))

Kul Martin! Ser fram mot att höra vad du tycker.

Själv hävde jag mina förbokningar i början av veckan. Måste prioritera annat :-(

Siktar på midsommar istället nu.

P.S. Även Fujifilm har "korrekt" auto-ISO ;-) D.S.
azejaryb.jpg

Var förbi Sonys monter på mässan och provade autofokushastigheten hos A7 med LA-EA3-adaptern, dvs inte den med spegel och inbyggda autofokusmotorer. Jag blev faktiskt imponerad av att AF fungerade OK med Zeiss 16-35 SSM-objektivet, klart rappare än på fullframe-videokameran VG-900. Det kanske kan vara värt att köpa den adaptern också för att kunna bli av med spegeln när man plåtar med SSM-objektiv och behöver hög-ISOprestanda mer än AF-hastighet, och borde innebära att tredjeparts AF-adaptrar, som de för Canon och Contax, borde kunna ge halv-OK prestanda på A7.

Martin, kul att Leicaadaptern kom till nytta så snart! :) Sonykillarna gissade att jag skulle få hämta upp min A7 på måndag från butiken där jag beställt den, LA-EA4-adaptern väntar redan på mig hos dem så det blir främst Alphagluggar även om gamla thoriumgluggen Canonflex R 58mm f1.2 lär köras också...

Jag är lite besviken på att det tar så lång tid från avtryck till exponering. Åtminstonne upplever jag shutter lag som betydligt längre än på A900 och NEX-7.

Det ska bli spännande att se vad ni får till för bilder med era nya kameror (fast Stenis lägger väl inte ut några på nätet gissar jag) :)

Kul Martin! Ser fram mot att höra vad du tycker.

Själv hävde jag mina förbokningar i början av veckan. Måste prioritera annat :-(

Siktar på midsommar istället nu.

P.S. Även Fujifilm har "korrekt" auto-ISO ;-) D.S.
azejaryb.jpg

Bäst auto-ISO har Canon. Där finns utöver fasta valbara slutartider även ett autoläge på 'min shutter speed' som då tar hänsyn till aktuell brännvidd...100 mm => min 1/100, 50 mm => min 1/50, osv. Smart! Jag har inte sett det på nåt annat märke?

Var förbi Sonys monter på mässan och provade autofokushastigheten hos A7 med LA-EA3-adaptern, dvs inte den med spegel och inbyggda autofokusmotorer. Jag blev faktiskt imponerad av att AF fungerade OK med Zeiss 16-35 SSM-objektivet, klart rappare än på fullframe-videokameran VG-900. Det kanske kan vara värt att köpa den adaptern också för att kunna bli av med spegeln när man plåtar med SSM-objektiv och behöver hög-ISOprestanda mer än AF-hastighet, och borde innebära att tredjeparts AF-adaptrar, som de för Canon och Contax, borde kunna ge halv-OK prestanda på A7.
Om det är Metabones AF-adapter du syftar på så skulle jag nog inte hoppas på någon högre fart. Den ger tämligen slö AF om man ska tro rapporterna. Dock bara testad på NEX än så länge, vad jag har sett, och det är väl möjligt att det kan gå aningen snabbare på A7, men jag skulle nog som sagt inte förvänta mig några underverk.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar