Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är det någon som hört nått om när de kommer till swe?

Är det någon som hört nått om när de kommer till swe?
verkar som de börjat levereras i andra delar av EU.

Ser fram imot att testa minna gamla Leica R objetiv :)

Olika återförsäljare har nog lite olika leveransdatum, men Scandinavian Photo sa att de skulle börja skicka ut dem kring 28-29 november.

28-70 till de här kamerorna tycker jag är ett synnerligen dåligt köp om man inte får den snudd på gratis, men visst finns det säkert folk som kommer nappa på det.

Nja, det är väl bara konstigt om man förutsätter att den skulle vara bättre endast därför. Det är ju en helt annan sensor, så jag är inte direkt förvånad.

Jo det är nog jag, för det var väl det Leica skulle ha gjort för att få det att funka med dessa objektiv. Dessutom säger sig ju Sony ha gjort "ljusbrunnarna" grundare just för att sneda strålar lättare ska nå in i dem och de tillämpar ju en "no gap"-konstruktion på mikrolinderna som borde göra tt man kan fånga upp strålarna bättre än utan dessa förändringar, så det är ju inte "bara" därför. Det borde väl åtminstone vara bättre än A7 som ju är en annan typ av konstruktion. Det är ju faktiskt A7r de gjort ett nummer av detta med.

Sammanfattningsvis så är det väl tre saker de säger sig ha gjort:
- microlinserna har "no gap".
- Linserna är av typ "of set" så de lutar in mot centrum från kanterna för att linjera bättre med strålarnas infallsvinkel mot sensorn om man använde vidvinkelobjektiv.
- ljusbrunnarnas höjd har minskats för att minska risken för att de hamnar i skugga när ljusets infallsvinkel blir flack.

Slutsatsen blir väl bara att man får använda de objektiv som har en konstruktion som samspelar med kameran. Det är väl inte konstigare än så men det kommer ju ställa till en hel del problem för en del för man måste ju på något sätt ta reda på detta genom att testa innan man köper eller tar för givet att det ska funka med objektiv man råkar ha sedan tidigare. Det funkar ju inte nödvändigtvis bara för att man kan skruva på objektiven på kameran.

Så nu väntar jag bara på de kommentarer som förklarar att denna sensor är fullständigt felkonstruerad och aldrig borde ha satts i en kamera. :)

Om Sony fullt ut skule ha kompenserat för vidvinklar med extremt sned infallsvinkel så skulle de ju samtidigt göra så att deras egna A-mount skulle prestera dåligt. Det vore ju hål i huvudet av Sony att sabba upp prestandan på sina egna objektiv! Självklart så måste det bli en kompromiss.

Men det här handlar ju inte om A-mount bara utan om E-mount med alla möjliga objektiv från exv. Zeiss, Leica och Voigtländer på A7/A7r med adapter även det säkert är så att man gjort sina kompromisser utifrån andra utgångspunkter än de Leica haft. Det är väl också så att både dessa Zeiss- och Voigtländerobjektiv ofta är objektiv för Leica ursprungligen.

Typiskt nog bara R-modellen:-/ Något av objektiven hittar jag över huvud taget inte på hemsidan. Märkligt.

Edit: Kollar man prisjakt så står det att a7 beräknas till Cyberphoto den 22:a medan deras egen hemsida säger 27:e. Det börjar väl närma sig i alla fall:)
Sen läste jag recensionerna om Sonys egen sida och det var många missnöjda. De skickar inte från Sverige och leveranstiden verkar avsevärt längre än utlovat, så jag står nog över det även om a7 dyker upp där innan den finns hos de svenska handlarna.

Intressant att kolla nivåerna i navigationen på Sonys sida. A7 ligger - tillsammans med samtliga SLT-hus inkl A99 - under kategori "medel".

sy9emada.jpg

Behöver ju inte betyda ett smack mer än att de inte fått till en helt lyckad navigation. Men intressant för den som gillar att spekulera ;-)

Typiskt nog bara R-modellen:-/ Något av objektiven hittar jag över huvud taget inte på hemsidan. Märkligt.

Edit: Kollar man prisjakt så står det att a7 beräknas till Cyberphoto den 22:a medan deras egen hemsida säger 27:e. Det börjar väl närma sig i alla fall:)
Sen läste jag recensionerna om Sonys egen sida och det var många missnöjda. De skickar inte från Sverige och leveranstiden verkar avsevärt längre än utlovat, så jag står nog över det även om a7 dyker upp där innan den finns hos de svenska handlarna.

Jag har köpt min A7r på Cyberphot och hade först 20:e som datum som sedan blev den 27:e men nu är framflyttat till den 22:a sedan ett par dagar tillbaka. Så förhoppningsvis så har jag kameran nästa måndag eller tisdag.

28-70 till de här kamerorna tycker jag är ett synnerligen dåligt köp om man inte får den snudd på gratis, men visst finns det säkert folk som kommer nappa på det.

Jag både håller med och inte. Jag har en förhandsorder liggande som inkluderar kitobjektivet. Inte för att det är ett "bra" val, utan för att det är... i brist på bättre ord - "praktiskt":

• Jag har helt OK fasta FD- och Hexanon-gluggar - men de är inte vädertätade. Kitobjektivet är det billigaste sättet att få tillgång till ett vädertätat kit. Budget för önskegluggen 55/1,8 finns inte fn.
  • Det är enda stabiliserade FE-objektivet (viktigt för frihandsfilmning) vid släpp
  • Jag bär hellre en superlätt och långsam zoom i kombo med ett lätt och riktigt snabbt fast objektiv, än en stor och tung f/2,8-zoom som ändå inte är tillräckligt snabb i dåligt ljus.

Och till sist en randanmärkning apropos "farthysterin" som råder i dag:
Jag tittar på Olympus E-M1 parallellt med Sony A7 - och 28-70:n kommer på grund av skillnaden i sensorstorlek vara någotsånär jämbördig med den rätt haussade och ganska mycket dyrare 12-40/2,8. Den kan faktiskt dessutom rent av vara ett snäpp lättare (Sony uppger i snåriga maskinöversatta ordalag något som kan tolkas som 295g på svenska sajten).

(Fast det börjar luta åt att jag får vänta lite med hela konkarongen. Barnen ska visst ha julklappar dom också...)

Ljusdressyr, det kanske kan vara intressant att i den preproduction-broschyr :) som Sony-killen hade med sig vid förhandsvisningarna var följande vikter angivna:
120 g Zeiss FE 35/2,8
281 g Zeiss FE 55/1,8
295 g Sony FE 28-70/3,5-5,6 OSS

Vid visningen på Scandinavian Photo i tisdags så fanns även Zeiss FE 24-70/4,0 OSS med. Tyvärr hade Scandinavian ingen våg, men jag försökte att uppskatta vikten genom att jämföra med A7R-kamerahuset, som väger 464 g inkl. batteri. Zeiss-objektivet var lite lättare än huset - naturligtvis svårt att säga exakt hur mycket, men jag skulle uppskatta vikten för Zeiss-zoomen till att ligga på kanske runt 400 g eller så. Vilket inte var så mycket tyngre än Sony-kitzoomen som jag hade föreställt mig innan jag gick dit. Och det är faktist bara ca 40% av vad Zeiss Vario Sonnar T* 24-70/2,8 ZA väger...

A7R med batteri och Zeiss FE 24-70/4,0 skulle då väga ca 865 g.
Som jämförelse väger FF-tjockkameran A99 med batteri och Zeiss AF 24-70/2,8 nästan 1 kg mer.
.

Jo det är nog jag, för det var väl det Leica skulle ha gjort för att få det att funka med dessa objektiv. Dessutom säger sig ju Sony ha gjort "ljusbrunnarna" grundare just för att sneda strålar lättare ska nå in i dem och de tillämpar ju en "no gap"-konstruktion på mikrolinderna som borde göra tt man kan fånga upp strålarna bättre än utan dessa förändringar, så det är ju inte "bara" därför. Det borde väl åtminstone vara bättre än A7 som ju är en annan typ av konstruktion. Det är ju faktiskt A7r de gjort ett nummer av detta med.

Sammanfattningsvis så är det väl tre saker de säger sig ha gjort:
- microlinserna har "no gap".
- Linserna är av typ "of set" så de lutar in mot centrum från kanterna för att linjera bättre med strålarnas infallsvinkel mot sensorn om man använde vidvinkelobjektiv.
- ljusbrunnarnas höjd har minskats för att minska risken för att de hamnar i skugga när ljusets infallsvinkel blir flack.

Det här med gapless spelar nog försumbar roll i just det här sammanhanget, och det är dessutom en teknik som redan används flitigt av de flesta tillverkare numera - den två år äldre sensorn i D800 är ju också sådan för att ta ett närliggande exempel.

Att åstadkomma grundare sensorbrunnar skulle vara en genuin fördel - just det är ju på många sätt huvudpoängen med BSI-designerna sok används i mindre och ännu mer tättpackade sensorer.

Att ha microlinser med offset blir alltid lite av en kompromiss - infallsvinklar varierar grovt mellan objektiv och till och med i samma objektiv beroende på bländaröppning. Har du för mycket offsett riskerar du (som Magnus G var inne på) att i gengäld skada prestanda hos de objektiv som är hyfsat telecentriska. Det är här det blir en poäng med en kamera som RX1 - där kan man kompensera fullt ut eftersom du bara har ettobjektiv med en brännvidd. Det är nog så de kunnat få till ett så välkorrigerat objektiv i RX1 som samtidigt är så kompakt.

Så nu väntar jag bara på de kommentarer som förklarar att denna sensor är fullständigt felkonstruerad och aldrig borde ha satts i en kamera. :)

:)

Alla sensorer är ju i slutändan kompromisser på ett eller annat sätt. Leica har det troligen lite lättare än Sony, ingen kommer att montera en 70-200 eller en 300/2,8 på en Leica M, så de kan nog optimera hårdare just för sina kortare objektiv som är lite av grejen med Leica M. Medan Sony troligen hellre vill vara lite mer generella med A7/A7r så att de klarar sig bra med hela utbudet av Sony-objektiv.

Ljusdressyr, det kanske kan vara intressant att i den preproduction-broschyr :) som Sony-killen hade med sig vid förhandsvisningarna var följande vikter angivna:
120 g Zeiss FE 35/2,8
281 g Zeiss FE 55/1,8
295 g Sony FE 28-70/3,5-5,6 OSS

Vid visningen på Scandinavian Photo i tisdags så fanns även Zeiss FE 24-70/4,0 OSS med. Tyvärr hade Scandinavian ingen våg, men jag försökte att uppskatta vikten genom att jämföra med A7R-kamerahuset, som väger 464 g inkl. batteri. Zeiss-objektivet var lite lättare än huset - naturligtvis svårt att säga exakt hur mycket, men jag skulle uppskatta vikten för Zeiss-zoomen till att ligga på kanske runt 400 g eller så. Vilket inte var så mycket tyngre än Sony-kitzoomen som jag hade föreställt mig innan jag gick dit. Och det är faktist bara ca 40% av vad Zeiss Vario Sonnar T* 24-70/2,8 ZA väger...

A7R med batteri och Zeiss FE 24-70/4,0 skulle då väga ca 865 g.
Som jämförelse väger FF-tjockkameran A99 med batteri och Zeiss AF 24-70/2,8 nästan 1 kg mer.
.

Tack :)

426g är en vanligt förekommande viktuppgift för Zeiss-zoomen:
http://m.dpreview.com/products/sony/lenses/sony_zeiss_fe_24_70_4p0_za_oss

På flera ställen anges 28-70:s vikt till detsamma, men då är jag mer benägen att tro på uppgifterna om 295g.

Vore lite märkligt om Zeiss lyckats med konststycket att konstruera ett dubbelt så snabbt objektiv - med större omfång - till samma vikt ;-)

Makten, såg du det här med "kompensationsappen"?
Det finns tydligen de som tror att denna app kan vara till hjälp mot objektivproblem och det kan ju vara värt att testa om man har problem.

http://www.sonyalpharumors.com/new-...ank-doorhof-and-the-me-lens-compensation-app/

https://www.playmemoriescameraapps.com/portal/usbdetail.php?eid=IS9104-NPIA09014_00-000008
Ja, men den rättar ju bara till färgfel och vinjettering, precis som man kunnat göra länge med Cornerfix. Det värsta är astigmatism (som ger oskärpa utåt kanter och hörn), för det kan man omöjligen göra något åt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar