Det är trist om ryktena stämmer. Sitter sökaren i mitten och kamerorna ser ut som OM-D är de helt ointressanta för min del
För min del tvärtom. Tycker det känns mer naturligt att "sikta" med ögat helt i linje medobjektivet. Därför jag inte gillar displaylösningar som fäls ut åt sidan bredvid kameran som hos Canon t.ex., utan mer det som Sony har i A77 och A99.
Hursomhelst så står och faller det inte med detta för min del. Det viktiga är bildkvaliten och AF.
Att bildkvaliten blir bra tar jag för självklart, men Sony har tidigare visat att de inte har riktigt bra koll på sensor-baserad AF. Implementationen i A99 anser jag inte är särskilt bra.
Risken är att AF-systemet stjäl en massa ljus och ger döda pixlar som måste beräknas fram.
Canon har ju löst det i 70D, om man får tro på de snygga animationerna som förklarar hur det funkar vill säga. Det kanske är en mer "populärvetenskaplig förklaring", eller vad det nu var en känd journalist kallade det när man säger nåt annat än sanningen för att inte bli för teknisk
..
Hursomhelst så har ju Canon lyckats få tekniken att fungera hyggligt bra. Inte alls säkert att Sony lyckas med det bara därför. Kan vara en lösning skyddad med patent eller att Canon har lyckats hålla den hemlig fram till lanseringen. Det är i så fall alldeles för kort tid för att Sony skulle kunnat reverse-engineera den och utifrån det utveckla en egen lösning.
Alltså måste Sony på egen hand utvecklat en lösning för att få till bra AF med sensorn. Jag kan inte tänka mig att enbart CDAF används på en sådan här kamera, det är otänkbart.
Återstår då att se om Sonys nya AF-lösning håller måttet eller inte.
Kan mycket väl vara så att det går åt en massa ljus och sämre bildkvalitet om de inte gjort en liknande lösning som Canon där pixlarna har dubbla funktioner så att de fungerar både som bildskapande pixlar och PDAF-pixlar. Kan vara så, men inte alls säkert.
Det har hävdats att den fysiska storleken på sensorn påverkar utläsningshastigheten. Den här sensorn är ju mer än dubbelt så stor som den i Caon 70D.
Det är nog alldeles sant att storleken påverkar utläsningen, men det är bara en del av helheten och, tror jag, inte den huvudsakliga. Sony har ju i videokameror visat att de klarar 4000 fps i 4K t.ex....
Därför är min farhåga att det inte alls kommer att bli ISO-prestanda liknande RX1 eller Nikon D600, utan istället sämre än A99 tyvärr. Vi får se.
Även om de skulle lyckas med detta finns ju också en risk att Sony utöver alla saker som det ryktas om också har hittat på en annan helt oprövad finess som de tycker är fiffig, men som råkar ha någon olycklig bieffekt.
Intressant också om de lyckats klura ut hur exponeringsmätning ska gå till så att det fungerar med TTL-blixtar och att bilden inte blir alldeles vit när man startar kameran osv.
Det finns en del orosmoln som gör att jag inte vågar hoppas så mycket på den här. Bäst att inte bygga upp alldeles orimliga förväntningar, eller hur?
Spännande är det, men ingenting som jag ställer mig i kön för oprövat i alla fall.
/Mats