Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Såvitt jag kan se skriver jag inget annat än att AF ÄR intressant i den här kameran, oavsett om det rör film eller stillbilder. Själva diskussionen kring AF eller MF vid filmning (eller stillbild) kan folk käfta om i evigheter, så den kanske vi kan undvika här.

Jag tror personligen inte att AF vid filmning är avgörande för den här kameran, men däremot AF vid stillbilder - AF vid stillbildsfoton där motivet rör sig är också av intresse, och det torde vara samma sak som vid filmning (eftersom man hela tiden använder Live View). Jag tror inte att proffsfilmare kommer att välja den här kameran, utan snarare en dedicerad NEX för video.

Ergonomin i min NEX-7 är troligen (tyvärr) ungefär samma som i en kommande NEX-7, och att att handhålla den vid filmning är inte så kul.

Är inte det mest störande på och avslag av filmning med en knapp som är nedsänkt för att man inte ska sätta på filmning av misstag? Jag tycker man fipplar med den där jäkla knappen och det går vare sig att slå på eller av filmning utan en massa skakningseffekter. Jag skulle vilja ha någon annan lösning än den vi har idag. Men vet inte riktigt vad för alla verkar ju ha samma hjärndöda lösning.

Är inte det mest störande på och avslag av filmning med en knapp som är nedsänkt för att man inte ska sätta på filmning av misstag? Jag tycker man fipplar med den där jäkla knappen och det går vare sig att slå på eller av filmning utan en massa skakningseffekter. Jag skulle vilja ha någon annan lösning än den vi har idag. Men vet inte riktigt vad för alla verkar ju ha samma hjärndöda lösning.

För min del får gärna Sony byta plats på play- och REC-knappen så den senare finns bekvämt nåbar med tummen till vänster om exponeringslåset, utan att man behöver skifta grepp. Rimmar bra med muskelminnet från dedikerade videokameror också.

Att man då skulle behöva skifta grepp för att komma åt bildvisning gör inte mig något. Det är värre att kameran skakar pga greppskifte vid start och stopp av videoinspelning.

Kanske att avtryckarknappen för stillbild kunde ställas om till att vara filmknapp medelst ett litet skjutreglage, vi är ju mycket vana att hantera den med vårt pekfinger, problemet är tummen och lätta kameror vilket som ni skriver ger ett mycket bakvänt påslag. På och av knapp har många modeller runt precis avtrycket så varför inte ett läge till för filmpåslag.

//Bengt ( sno inte mitt patent nu )

Kanske att avtryckarknappen för stillbild kunde ställas om till att vara filmknapp medelst ett litet skjutreglage, vi är ju mycket vana att hantera den med vårt pekfinger, problemet är tummen och lätta kameror vilket som ni skriver ger ett mycket bakvänt påslag. På och av knapp har många modeller runt precis avtrycket så varför inte ett läge till för filmpåslag.

//Bengt ( sno inte mitt patent nu )

Njae, tre lägen på den där skjutknappen runt avtryckaren låter inte som en höjdare. Hur ofta kommer man inte att skicka i videoläge istället för att stänga av osv. Nej, två lägen är lagom. Det vettigaste förslaget jag läst hittills var att videoknappen skulle sitta kvar exakt där den sitter, men skulle användas för att försätta kameran i och ur ett tydligt "videoberedskapsläge" och inspelning skulle startas med den vanliga avtryckaren. Råkar man komma åt videoknappen av misstag ser man att man är i videoläge och kan snabbt trycka på den igen för att komma tillbaka till stillbildsläge. Skulle gå långt mycket snabbare än att avbryta en pågående inspelning som man får göra idag. Och det skulle gå snabbt att hamna i videoläge de gånger man faktiskt har lust att spela in en snutt.

Tycker föregående förslag skulle vara bra. Det är för yxigt som det är nu. Det funkar faktiskt riktigt dåligt som det är. Alla känner inte alltid för att kapa början och slut i något redigeringsprogram för att slippa "skakningstafflet". Det måste gå att slå på och av under kontrollerade former.

Det börjar komma både tidpunkter för lansering nu och en del andra rykten och diskussioner kopplade till dessa. En diskussion som aldrig verkar dö är den där Sony anklagas för att släppa för dåliga objektiv till NEX i allmänhet och FF nu i synnerhet. Kritiken är svår att möta för Sony tror jag för först klagar man på att man nu får en del nya Zeiss-objektiv som är både för stora för ett litet system som NEX och för långsamma (1,8 eller 2,8 istället för 1,4), som exv. på sonyalpharumors. Men snabbare objektiv innebär ju i allmänhet ännu tyngre och klumpigare objektiv att få ner i fickan. De nya kamerahusen blir ju dessutom 20% större än NEX 7 bara de.

I många avseenden så blir vi aldrig nöjda och det är faktiskt lite konstigt att man aldrig väger in de stora förbättringar som faktiskt gjorts de senaste 10 åren när det gäller DR och prestanda i dåligt ljus på höga ISO. De nya sensorerna som kommer nu i FF NEX:arna är inga undantag om man får tro ryktena. Även de tar ett steg till och mer när det gäller både DR och lågljusegenskaper. Dessutom får vi en bildstabilisering (IBIS från Olympus) som lovar ända upp till fyra stegs förbättring mot om man saknade stabilisering helt. Jag tycker faktiskt att det är konstigt att man aldrig fullt ut väger in detta. Det ökar ju i ett slag användbarheten för gamla manuella objektiv dramatiskt oavsett om dessa går ner till 1,8 / 1,4 för det gör ju även en del av dessa.

Kanske behövs det något fullständigt nytt som en jobbarkompis till mig pekade på idag ( ja jag har i alla fall aldrig hört detta förr) när det gäller objektivutvecklingen. Ett paradigmskifte här skulle kanske vara lite uppfriskande.

http://petapixel.com/2013/09/29/new...-helps-get-high-quality-photos-crappy-lenses/

Det här med skärpan kanske faktiskt inte kommer vara några större problem ens med simpla billiga objektivkonstruktioner för precis som vi nu ser alltfler exempel på så korrigerar ju alltfler tillverkare taskiga objektivkonstruktioner elektroniskt istället. Om inte jag missuppfattat detta så bryr man sig inte ens om att ha annat än en enda lins i objektivet och korrigerar resten med smarta algoritmer.

citat:

"There are many reason high-quality lenses cost as much as they do (and in some cases that is quite a lot), and one of them is that high-end lenses use many specially-designed elements that are perfectly-positioned to counteract aberrations and distortions.

But what if you could correct for all of that in post? Automatically? With just the click of a button? You could theoretically use a crappy lens and generate high-end results. Well, that’s what researchers at the University of British Columbia are working on, and so far their results are very promising.

The technique was presented at SIGGRAPH 2013, and it may some day provide a software alternative for those who can’t afford high-end glass. For their experiments, they developed a hand-made lens using only one element and then processed the resulting test images through their software to generate sharper results."

Tycker nog Sony skärpt sig vad gäller objektiv.

Jag äger 4/10-18mm OSS, 1,8/35mm OSS, 1,8/50mm OSS samt pannkakszoomen 16-50mm. De tre förstnämnda är riktigt bra. Den sistnämnda väldigt praktisk.

Klart man fick skit när det enda som fanns var en 18-55mm kitzoom, den klumpiga 18-200:an, den asdyra 18-200 PZ och den kantmjuka 16mm pannkakan. Men det var ett tag sedan nu.

Blir 1,8/85mm verklighet saknar jag bara ett vettigt macro och en f/4-ish OSS telezoom som inte behöver ha ett jätteomfång.

Jag får känslan att Sony hela tiden haft "Playstation-pappor" som primär målgrupp för NEX snarare än Fujis inbitna fotoentusiaster, och har fyllt på åt entusiasthållet efter hand. Dock aldrig utan att lyfta ena foten från "familjekamera som är bra på video"-nischen.

FF-NEX:en blir intressant såtillvida att den knappast egentligen måste ha en fot kvar i den nischen, utan skulle kunna ta ett oblygt kliv rakt över i entusiastspåret - men jag skulle bli förvånad om den gör det fullt ut. Sony verkar måna om att täcka alla eventualiteter samtidigt, vilket får deras produkter att ibland kännas en smula ofokuserade.

Ja jag tycker nog också att alltmer börjar falla på plats. Men här pratar vi folk som inte är nöjda eller åtminstone halvnöjda med annat än f 1,2 eller 1,4 till nöds. 35:an och 50:an har ju fått rätt bra press men i detta fall är de ju inte gjorda för FF explicit. Zeiss-objektiven kommer ju att kosta och då är förväntningarna därefter.

Nä precis. Nu blir det ju omstart på ny kula för Sony, och grundutbudet blir ju begränsat.

Men med en tydligare entusiastprofil från start - iaf om ryktena stämmer.

För en del kommer det nog ändå att kännas lite kul eftersom man ju nu kommer kunna få sina gamla fina manuella objektiv stabiliserade. Tillsammans med IBIS och en förbättrad peaking så kommer nog en hel del fokusera manuellt för att man vill ha den kontrollen.

Men det är väl inget snack om saken att riktiga E-mountobjektiv ju ger andra smarta fördelar. Automatiken med Direct Manual Focus är ju klart snabbare och mer transparent med riktiga E-mountobjektiv. Man slipper ju trycka på en knapp för att aktivera focusing aid forstoringen t.ex..

Skvallerkvarnen tuggar vidare. Senaste budet är att Sony kommer att presentera inte mindre än två små småformatare om ett par veckor. Dessvärre säger ryktena att åtminstone en av dem kommer att ha en traditionell spegelreflexkameraform, snarlik Olympus OMD. En sägs vara lite budgetorienterad med 24MP, en lite mer påkostad med 36MP, dock verkar IBIS utebli helt och hållet. Hade såklart helst sett en kamera i linje med NEX-7 eller RX1.

För min del får gärna den budgetorienterade modellen se ut som en RX1 med E-bajonett. Och jag gissar att den lite mer påkostade modellen kommer att få en liten men klassisk DSLR-form. Men än är inte sista ordet sagt, och om två veckor kommer facit.

Kanske behövs det något fullständigt nytt som en jobbarkompis till mig pekade på idag ( ja jag har i alla fall aldrig hört detta förr) när det gäller objektivutvecklingen. Ett paradigmskifte här skulle kanske vara lite uppfriskande.

http://petapixel.com/2013/09/29/new...-helps-get-high-quality-photos-crappy-lenses/

Det här med skärpan kanske faktiskt inte kommer vara några större problem ens med simpla billiga objektivkonstruktioner för precis som vi nu ser alltfler exempel på så korrigerar ju alltfler tillverkare taskiga objektivkonstruktioner elektroniskt istället. Om inte jag missuppfattat detta så bryr man sig inte ens om att ha annat än en enda lins i objektivet och korrigerar resten med smarta algoritmer.

Eller använda material med negativt brytningsindex.

WIkipedia har en artikel om de (mest teoretiska än så länge) framstegen som görs inom det här fältet. Exempelvis så kanske diffraktion är ett icke-problem i framtiden.

Det är trist om ryktena stämmer. Sitter sökaren i mitten och kamerorna ser ut som OM-D är de helt ointressanta för min del :(

Det är trist om ryktena stämmer. Sitter sökaren i mitten och kamerorna ser ut som OM-D är de helt ointressanta för min del :(
Ja, jag av samma åsikt. Det som möjligen hade kunnat få mig att acceptera en sökarpuckel vore IBIS och vädertätning i OMD-klass, men det verkar utebli det också.

Jag går jämt med en NEX-5N eller NEX-7 med någon gammal manuell glugg på. Ingen noterar mig även om det råkar vara något lite större som en 35mm f/1,4 eller liknande. Och den diskreta och minimalistiska designen gör sitt till. Hade jag gått omkring med en OMD med en motsvarande glugg hade jag märkts mycket mer, och den hade definitivt inte gått ner i min jackficka. MFT-folket brukar ju vara snabba med att ta upp hur små deras objektiv kan göras, men ingen vill kännas vid att MFT-hus i regel är obegripligt klumpiga, ja i alla fall i jämförelse med en NEX.

Tvärtom för mig. :) Men jag har ju redan en OM-D, så jag behöver inte en till.

F.ö. så håller jag med om att placeringen av en EVF där en traditionell spegelreflexsökare brukar sitta är lite dumt. NEX-7:an är bättre ur den synpunkten. Man får en lite kompaktare och mer rätblockig kamera som är mer behändig.

Det som ryktet anspelar på kanske är en mer avancerad variant av A3000?

MFT-folket brukar ju vara snabba med att ta upp hur små deras objektiv kan göras, men ingen vill kännas vid att MFT-hus i regel är obegripligt klumpiga, ja i alla fall i jämförelse med en NEX.

Den här jämförelsen är kanske lite orättvis eftersom Olympusen inte har någon sökare medan Sonyn har det, men den visar ändå att det finns undantag från regeln.

Jämför man istället med E-M5 så blir det mer jämt. Det är sökaren som sticker upp på Olympusen. Annars är den ungefär lika stor som Sonyn.

De stora och klumpiga m4/3-kameror du har sett är nog från Panasonic. En jätte jämfört med Sonyn.

Min absoluta drömkonstellation vore en RX1 med E-bajonett, vinklingsbar skärm och popup-EVF istället för popup-blixt, blixtsko finns ju redan. DET vore en kamera jag skulle vara beredd att slanta en del för och behålla lång tid.

För min del tvärtom. Tycker det känns mer naturligt att "sikta" med ögat helt i linje medobjektivet. Därför jag inte gillar displaylösningar som fäls ut åt sidan bredvid kameran som hos Canon t.ex., utan mer det som Sony har i A77 och A99.

Hursomhelst så står och faller det inte med detta för min del. Det viktiga är bildkvaliten och AF.

Att bildkvaliten blir bra tar jag för självklart, men Sony har tidigare visat att de inte har riktigt bra koll på sensor-baserad AF. Implementationen i A99 anser jag inte är särskilt bra.

Risken är att AF-systemet stjäl en massa ljus och ger döda pixlar som måste beräknas fram.

Canon har ju löst det i 70D, om man får tro på de snygga animationerna som förklarar hur det funkar vill säga. Det kanske är en mer "populärvetenskaplig förklaring", eller vad det nu var en känd journalist kallade det när man säger nåt annat än sanningen för att inte bli för teknisk :)..

Hursomhelst så har ju Canon lyckats få tekniken att fungera hyggligt bra. Inte alls säkert att Sony lyckas med det bara därför. Kan vara en lösning skyddad med patent eller att Canon har lyckats hålla den hemlig fram till lanseringen. Det är i så fall alldeles för kort tid för att Sony skulle kunnat reverse-engineera den och utifrån det utveckla en egen lösning.

Alltså måste Sony på egen hand utvecklat en lösning för att få till bra AF med sensorn. Jag kan inte tänka mig att enbart CDAF används på en sådan här kamera, det är otänkbart.

Återstår då att se om Sonys nya AF-lösning håller måttet eller inte.
Kan mycket väl vara så att det går åt en massa ljus och sämre bildkvalitet om de inte gjort en liknande lösning som Canon där pixlarna har dubbla funktioner så att de fungerar både som bildskapande pixlar och PDAF-pixlar. Kan vara så, men inte alls säkert.

Det har hävdats att den fysiska storleken på sensorn påverkar utläsningshastigheten. Den här sensorn är ju mer än dubbelt så stor som den i Caon 70D.

Det är nog alldeles sant att storleken påverkar utläsningen, men det är bara en del av helheten och, tror jag, inte den huvudsakliga. Sony har ju i videokameror visat att de klarar 4000 fps i 4K t.ex....

Därför är min farhåga att det inte alls kommer att bli ISO-prestanda liknande RX1 eller Nikon D600, utan istället sämre än A99 tyvärr. Vi får se.

Även om de skulle lyckas med detta finns ju också en risk att Sony utöver alla saker som det ryktas om också har hittat på en annan helt oprövad finess som de tycker är fiffig, men som råkar ha någon olycklig bieffekt.

Intressant också om de lyckats klura ut hur exponeringsmätning ska gå till så att det fungerar med TTL-blixtar och att bilden inte blir alldeles vit när man startar kameran osv.

Det finns en del orosmoln som gör att jag inte vågar hoppas så mycket på den här. Bäst att inte bygga upp alldeles orimliga förväntningar, eller hur? :)

Spännande är det, men ingenting som jag ställer mig i kön för oprövat i alla fall.

/Mats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar