Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Enligt Martin Agfors som ju är fotojournalist och testare, så har det blivit alltmer vanligt att det faktiskt sker. Ibland korrigeras detta efteråt om man ser att det är saker som inte står rätt till. Så var det redan när dPreview testade Konica Minolta typ 2004/2005 om jag inte missminner mig. D7D:s firsta firmware var så pass dålig att den inte kunde göra vissa minneskort full rättvisa vid seriebildstagning. Efter en uppdatering blev det betydligt bättre med SanDisk och Lexar men Kingston var fortfarande urusla och det gällde även deras då vassaste Ultra-minnen som inte presterade ett dugg bättre än deras sämsta variant. KM gjorde bara en uppdatering så de löste aldrig problemen vi hade med andra minnen. Jag var tvungen att byta till Kingston och skillnaden mot Kingston var betydande.

Men det är en annan sak. Det var inte Dpreviews fel att KonicaMinolta misslyckades med första "skarpa" versionen av programvaran till D7D.

DPReview hör nog till de som haft tillgång till kameran en längre tid, och det står ju också på deras sida att det är baserat på förhandsexemplar av kamerorna så det går ju inte att dra några direkta slutsatser av deras resultat.

Åven om det står att det handlar om ett förproduktionsexemplar så leder en publicering av ett konstigt resultat utan ordentlig testning till att en massa människor kommer att ta det för dagens sanning. Det är lite oansvarigt.

Är det deras fel att läsarna inte förstår vad de läser? ;)

Håller dock med om att det bästa är att inte publicera några slutsatser innan man testat med färdiga kameror. Tyvärr har det ju tidigare visat sig att Sony inte alltid är färdiga med FW trots att kamerorna gått att köpa ...

Serieproduktionen har säkerligen varit igång i ett par månader. Däremot har antagligen inte programvaran varit klar speciellt länge innan säljstart.

[Tillägg: ungefär som Martin beskrev det.]
Det var onsdagen 6.e nov som jag var och klämde på A7/A7R. Sony-killen betonade då att de inte var försedda med den senaste programvaran. Har för mig att han sa det om hårdvaran/kamerorna också, men det är jag nu inte riktigt lika säker på.

Det var onsdagen 6.e nov som jag var och klämde på A7/A7R. Sony-killen betonade då att de inte var försedda med den senaste programvaran. Har för mig att han sa det om hårdvaran/kamerorna också, men det är jag nu inte riktigt lika säker på.

Det är inte säkert att Sony Sverige fått nya "egna" demokameror, även om färdiga kameror skickats ut till journalister.

Så kan det naturligtvis vara. De kör kanske med förproduktionsgrejerna "tills de ramlar isär". :)

Håller dock med om att det bästa är att inte publicera några slutsatser innan man testat med färdiga kameror. Tyvärr har det ju tidigare visat sig att Sony inte alltid är färdiga med FW trots att kamerorna gått att köpa ...
"Inte alltid är färdiga"? Tja, det har väl hänt summa en gång när det gäller Sony (fast då var det ju i och för sig ett rejält schabbel). Å andra sidan har det vad jag kan erinra mig inte förekommet några som helst systematiska hårdvarufel på någon enda av Sonys alla A-kameror.

Till skillnad från de etablerade bjässarna. Trots deras enorma erfarenhet verkar åtskilliga av deras kameramodeller drabbas av felfunktioner och "Error Reports".

Nej, givetvis inte, men det behöver inte hindra inte ett ansvarsfullt beteende. :)

Dessutom borde Dpreview ha ett eget intresse av att inte förlora i trovärdighet. Om man publicerar "testresultat" utan att ha testat ordentligt, och sen kommer till motsatt slutsats när man väl har testat, så är det knappast till fördel för trovärdigheten. Men kan kan ju ha tur också ...

"The level of detail produced by both cameras is outstanding, and despite the lack of a low-pass filter on the 7R, we saw none of the moiré effect such a filter is meant to eliminate.”, stod det i :

"http://www.engadget.com/2013/11/15/sony-alpha-7-7r-sample-photos/"

Vad jag undrar över är varför man har dessa filter om problemen så sällan dyker upp?
Man undrar ju också om de skulle synas oftare i en A7 om 24 MP-sensorn skulle varit utan filter den också.
Leica verkar ju fixa detta så varför har Sony avstått från att ta bort filtret i A7? Är det mer av en marknadsföringssak och diviversifieringsstrategi än av tekniska hänsyn?

"The level of detail produced by both cameras is outstanding, and despite the lack of a low-pass filter on the 7R, we saw none of the moiré effect such a filter is meant to eliminate.”, stod det i :

"http://www.engadget.com/2013/11/15/sony-alpha-7-7r-sample-photos/"

Vad jag undrar över är varför man har dessa filter om problemen så sällan dyker upp?
Man undrar ju också om de skulle synas oftare i en A7 om 24 MP-sensorn skulle varit utan filter den också.
Leica verkar ju fixa detta så varför har Sony avstått från att ta bort filtret i A7? Är det mer av en marknadsföringssak och diviversifieringsstrategi än av tekniska hänsyn?

Klart det skulle synas (pyttelite) oftare om man tog bort filtret på en sensor med färre pixlar.
Men det jag inte förstår är den här hysterin över om det finns AA-filter eller inte. Ju högre pixel-antal desto onödigare blir det ju, så det är bara en naturlig grej att ta bort, men samtidigt så är skillnaden verkligen inte stor alls ju. Känns (som så mycket annat) som random säljar-mumbo-jumbo.

Har precis laddat ned bilder tagna med Voigtländer 15/4,5 ASPH II och Sony a7. Visst det är en hel del vinjettering och färgskiftningar i hörnen. Men det är precis innanför min toleransnivå vad gäller dokumentär- och konsertertfoto. Vid landskapsfoto i färg ser det ut som att det går att beskära bilderna till APS-H format med bra resultat. Med tanke på att objektivet är så litet och smidigt kan i vart fall jag leva med begränsningarna. Nu hoppas jag att Voigtländer 21/4 och 28/2 kommer att uppvisa liknande resultat. Att Summicron-C 40/2 och Zeiss ZM 50/2 samt Konica M-Hexanon 90mm/2.8 beter sig fantastiskt bra på en Sony a7 vet jag redan. Men trots att a7 verkar vara en kamera helt i min smak kommer jag ändå att bida min tid och vänta med ett eventuellt inköp tills läget och priset är det rätta.

Dåliga nyheter för M-objektiv på a7 och a7R:

http://www.flickr.com/photos/inikon/sets/72157637668801615/
http://www.flickr.com/photos/inikon/sets/72157637688730425/

Jag hade tydligen rätt i att båda kameror ger i princip exakt samma oskärpa utåt hörnen, medan a7 ger väsentligt mindre vinjettering och färgförskjutning. Sen ska man nog inte ta alla bilder som bevis på att objektivet är värdelöst, eftersom det ser ut som att fotografen använt en usel adapter. En del bilder har inte fokus nånstans och en del är betänkligt oskarpare på ena sidan än andra.

Man råkar nog oftare ut för detta på en kamera med lägre pixeldensitet (fast Fuji verkar lyckats klara sig rätt bra trots "bara" 16 MP), men jag har fått moiré också med min NEX som har högre densitet än A7r. I praktiken tror jag dock sällan detta är ett problem.

Det här är konstig läsning och borde inte stämma. Möjligen är det något halvfel på A7 de fått om AF i A7 är långsammare än A7r. Att den missar fokus mer kan ju bero på att AF är dåligt kalibrerad. AF kan ju som alla vet bli "fort men fel" i värsta fall.

.............:

Most of the trouble I found was when shooting with the 28-70mm OSS lens, so I switched to the 35mm F2.8 just to get a few more sharp images as we walked around Rock City. I got much better, in-focus images with the 35mm and 55mm lenses.

Såg detta också. Svårt att säga vad det betyder.

Att inte bemöda sig om att fråga Sonys representanter om vilket status firmware i 28-70 har, när man får sådana resultat är trist.

Skulle inte avboka något pga detta. Däremot har jag insett att rent krasst är snarare Olympus E-M1 kameran jag söker. Fotar nästan bara människor och i princip noll landskap.

Men det känns knepigt att hosta upp nästan samma peng för m4/3 när nu A7 är så mycket av vad jag sökt så länge...

I-landsproblem, i-landsproblem....

Jag försökte leta efter en manual att ladda ner hos Sony men en sådan tycks lysa med sin frånvaro. Överhuvud taget var det svårt att hitta info om a7/a7R. Det var först efter ett antal klickningar som det dök upp en bild om kameran och en klickbar knapp för mer info. Jag kan tycka att en så pass ny produkt borde ha en mera framträdande plats och vara lättare att hitta på deras hemsida.

Någon som hittat en manual till a7R (helst på svenska)? Jag har hittat en handbok men den är ganska kortfattad. Det vore kul att ha en manual att läsa i väntan på att kameran skall dimpa ner i brevlådan.

Svårt att hitta info om A7 / A7R??? Jag tycker att hela nätet vimlar av skriverier om dessa... Det svåra är snarare att sålla fram just den information som man själv är ute efter bland allt detta "brus". Vet dock inte hur det ser ut just på svenska språket - har inte sökt efter detta.

Manualen är kanske inte översatt till svenska ännu, så här är en länk till den engelska manualen så länge - för A7 / A7R, eller ILCE-7 / ILCE-7R som dessa (med en för mig ej begriplig logik) tydligen kallas internt.

Gissar att Michael tycker infon på Sonys sidor är sparsam, och det stämmer ju. Som vanligt har Gunnar postat utan att korrläsa, så var manualen finns vet jag inte ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar