Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sony α7/α7r
- Trådstartare Atropine
- Start datum
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
afe
Aktiv medlem
Finns det några bra max iso bilder tagna med A7 och A7R?
Inte maximal ISO, men väl 3200 från en råfil: http://www.flickr.com/photos/aferiksson/10842293664/sizes/o/in/set-72157637295479385/
Brusreduceringen i Lightroom inställd på standardläge. Skärpan ligger fel, men det ger en uppfattning om bruset ändå tycker jag.
Samma bild men helt obehandlad JPG från kameran (brusreducering i standardläge): http://www.flickr.com/photos/aferiksson/10842875874/sizes/o/in/set-72157637641138225/
Här är en med Zeiss-35:an på 3200: http://www.flickr.com/photos/aferiksson/10842213006/sizes/o/in/set-72157637295479385/
Bilderna är STOOORA och kan ta en stund att ladda
Senast ändrad:
afe
Aktiv medlem
Av ditt sätt att skriva förstod vi att det var det du ville visa. Jag förmodar att du hade alla in-camera-korrektioner bortkopplade.
Inte i jpg, men det här är ju från råfilerna. Det såg likadant ut i jpg, så jag trodde det hade med att kameran kompenserade för det, men LR har inga profiler för 35/2,8 ännu så det borde inte vara att den känner av sånt.
I och för sig kan råfiler innehålla information om objektivkorrigering (jag kan t.ex. inte se hur mina bilder från RX100 II ser ut utan korrigering för distorsion i LIghtroom), men jag tycker ändå inte att den i så fall borde vinjettera med på f/4 och f/5,6 än på f/2,8.
larsborg
Aktiv medlem
Sony har lyckats igen tror jag med att begrava grejor i menyträsket. Jag hittade exv. inget sätt först att komma in i förstoringsläget vid manuell fokus men det fixade Sont-killen på 15 sekunder genom att programmera in det på C2-knappen som ju ändå fungerar som förstoringsknapp när man kollar på bilder. Nu blev den förstoringsknapp i live View också. Så var det med blixtkompensationen också och jag är helt säker på att andra kommer bli irriterade på andra saker än de jag snöade in på.
Ja visst, håller med dig, även om jag bara har kollat på A7 och A10 rent utseendemässigt, - hur göra vad i dagens kameror skall självklart vara lätt att plocka fram, m.a.o. ANVÄNDARVÄNLIG, inte fan och hans moster måste man plugga en manual för basic-funktioner eller ringa Sony-Akuten! .-)
FlyerOne
Aktiv medlem
Efter att ha tittat på vilket klockslag du skrev ditt inlägg kan jag bekräfta din undran. Jag hade då ännu inte hunnit till slutet, utan höll fortfarande som vanligt på med att editera fram och tillbaka, medan du skrev ditt inlägg.Hehe, den lade du till efter att jag läste det kanske? Jag missar själv vilket ämne jag svarar i ibland, men det kan vara bra att kolla
Tveksamt om det är så många som köper A7r för filmning tror jag, men A7 hanterar det nog bättre.
Jag hade själv inte läst ditt inlägg med påpekandet innan jag var helt klar med mitt eget, och då på slutet kom ihåg att titta på vad ämnet handlade om (och följaktligen lägga till det sista). Därmed känner jag mig i alla fall något tillfredsställd över att jag inte är fullständigt hopplös, bara nästan...
Högst sannolikt. Mycket hög upplösning (dvs förmodligen ännu mer line skipping bl.a.) och inget moiréfilter lär knappast vara något som ivriga videofilmare önskar sig. Där torde A7 vara bättre, samt ha snabbare AF som sagt. Fast för video kan man säkerligen förvänta sig att RX10 istället kommer att glänsa över dessa (och i princip även över alla andra stillbildssystemkameror).---
Tveksamt om det är så många som köper A7r för filmning tror jag, men A7 hanterar det nog bättre.
Edit: Det där med att långt i efterhand hitta felstavningar och annat att korrigera gäller även detta inlägg...
.
Senast ändrad:
larsborg
Aktiv medlem
Det är väl inte så konstigt egentligen för jag har inte sett tillstymmelse till reklam där man exv. talat om var och när man tänkt dyka upp hos de olika handlarna. Det har i alla fall jag fått info om hos Scandinavian för att jag råkade vara där för att köpa bläck för någon vecka sedan.
Dessutom ligger Scandinavian lite off till. Vem går där en vardag? Ingen.
Väl i butiken står de i ett hörn utan någon väl synlig Sony-banner eller skylt om vad som pågår. Lite som någon katten släpat in med några kameror på ett ståbord och så är det väl hos Scandinavian och de flesta andra handlarna - Sony är ingen större del av verksamheten och intresset internt är väl därefter.
Rajala tyckte jag hade bättre Sony-fokus tidigare men jag tror de fasat ut Sony det senaste jag såg men det kan väl kanske ändra sig nu. Jag tror de behöver göra betydligt mycket mer än så här men de kanske satsar på Fotomässan i Stockholm längre fram i månaden istället
Nej, inte alls konstigt, bara förvånande skulle jag skriva, - jag såg heller ingen reklam i någon tidning, utan det var ett tips i denna tråd, därför körde jag förbi efter jobbet.
Gör man ingen reklam, men produkterna är toppen, - då är man (Sony) illa ute, marknadsföring är ett måste idag!
Kanske Sony slår på stora trumman inför Fotomässan, Älvsjö, 22-23-24 november, - vi KM/Sony fan kan ju alltid hoppas!
FlyerOne
Aktiv medlem
Även om alla objektivkonstruktioner i och för sig är kompromisser och att de uppenbarligen har lyckats optimera de viktigaste parametrarna när det gäller bildkvalitet, så är ju detta som sagt väldigt egendomligt, och klart värt att uppmärksamma. Vinjettering är ju annars i och för sig ett av de linsfel som är minst allvarligt och lättast att hantera. Men jag är lika förundrad som du över hur det har kunnat bli denna "vinjetterings-olinjäritet". Har inget minne av att jag har stött på något sådant tidigare.---
... men jag tycker ändå inte att den i så fall borde vinjettera med på f/4 och f/5,6 än på f/2,8.
Tillhör förmodligen kategorin "Smärre Sony-knasigheter" som man får lära sig att leva med ifall man vill ha allt det andra som de vanligen brukar lyckas med att plocka in...
.
Atropine
Avslutat medlemskap
Högst sannolikt. Mycket hög upplösning (dvs förmodligen ännu mer line skipping bl.a.) och inget moiréfilter lär knappast vara något som ivriga videofilmare önskar sig. Där torde A7 vara bättre, samt ha snabbare AF som sagt. Fast för video kan man säkerligen förvänta sig att RX10 istället kommer att glänsa över dessa (och i princip även över alla andra stillbildssystemkameror).
.
Era antaganden är rimliga. Det märkliga är att eoshd.com som brukar ha bra koll på sånt här är av en annan åsikt.
"The big question though, is which of the full frame cameras to buy for video.
It’s the A7R.
This camera has very decent performance, whilst not really troubling Blackmagic’s cameras or the 5D Mark III.
The A7 has too many issues for me to recommend it, so the A7R is definitely the one to get if you are interested in video."
http://www.eoshd.com/content/11380/new-sony-a7-a7r-rx10-exclusive-hands-look-video-quality
larsborg
Aktiv medlem
Om en av de två var en lång rackare med blå funktionsjacka och svarta dito byxor och hade en ryggsäck full av pinaler var det jag
;-))
Nepp, tyvärr såg jag inte dig, jag var väl så koncentrerad på "leksakerna" på bordet, - Sony-grabben berättade för mig om olika adaptrar och hur mycket normalgluggen (1,8/55 mm, E-fattning) med motljusskydd kostade, den "kanonen" var så klumpig och ointressant, insåg även snabbt det här blir dyrt ....
FlyerOne
Aktiv medlem
"Kanonrör"?---
... - men normalen 1,8/55 mm var som ett kanonrör, förtar hela tanken med ett kompakt verktyg, dessutom svindyr!
35:n däremot var en passande kombo, lätt och kompakt.
---
Det tyckte då inte jag, den var fortfarande förhållandevis smidig, men trettiofemman var förstås klart mindre. Blir det första objektiv jag skulle köpa ifall jag skulle lyckas få fram kulor för att köpa en A7. Sedan skulle jag komplettera med ett Zeiss 24-70/2,8 OSS också ifall kosingen räckte.
Kanonrör... då kan du inte känna till Zeiss Otus 55/1,4 - det är en ren mörsare!
Kolla - här kan du snacka om kanonrör:
http://www.sonyalpharumors.com/new-a7ra7-test-roundup-with-otus-and-zeiss-zm-lens/#comments
Man baxnar...
Ljusdans
Aktiv medlem
Någon som sett mer detaljerade tester eller uppgifter om hur A7/r står sig AF-mässigt i skumt ljus?
Och för att underlätta definitionsmässigt: För mig är skumt ljus någonstans runt 1/60 vid f/1,8 ISO3200 (~EV 3) där min NEX-6 börjar ge upp... Särskilt med spot-AF. Får ibland slå över till MF då. Undrar om di häringe A7rne månne presterar bättre där?
Mörkare än så plåtar jag sällan, men just där hamnar jag ofta. Frugan gillar att dimma ner dit och tända ljus ;-)
Och för att underlätta definitionsmässigt: För mig är skumt ljus någonstans runt 1/60 vid f/1,8 ISO3200 (~EV 3) där min NEX-6 börjar ge upp... Särskilt med spot-AF. Får ibland slå över till MF då. Undrar om di häringe A7rne månne presterar bättre där?
Mörkare än så plåtar jag sällan, men just där hamnar jag ofta. Frugan gillar att dimma ner dit och tända ljus ;-)
afe
Aktiv medlem
Nu har jag bloggat igen: http://www.fotosidan.se/blogs/afe/sony-a7r-och-rafiler-jaja-nu.htm
Där finns länkar till bilderna i full upplösning såväl efterbehandlade som jpg direkt från kameran. Jag var inte ute efter att starta någon (meningslös) diskussion om det här med råformat vs jpg med mitt tidigare inlägg, utan jag blev mest förvånad över skillnaden.
Jag är fullt medveten om poängen med jpg, och förstår varför man använder det för lagring. Jag tycker dock att det är förkastligt att använda det som fotograferingsformat om man köper en kamera som A7r - bättre i så fall att fotografera i råformat och sedan lagra i jpg när man är klar (det är ju inte en snabb kamera, så man använder den knappast om man har bråttom).
Där finns länkar till bilderna i full upplösning såväl efterbehandlade som jpg direkt från kameran. Jag var inte ute efter att starta någon (meningslös) diskussion om det här med råformat vs jpg med mitt tidigare inlägg, utan jag blev mest förvånad över skillnaden.
Jag är fullt medveten om poängen med jpg, och förstår varför man använder det för lagring. Jag tycker dock att det är förkastligt att använda det som fotograferingsformat om man köper en kamera som A7r - bättre i så fall att fotografera i råformat och sedan lagra i jpg när man är klar (det är ju inte en snabb kamera, så man använder den knappast om man har bråttom).
afe
Aktiv medlem
Någon som sett mer detaljerade tester eller uppgifter om hur A7/r står sig AF-mässigt i skumt ljus?
Det var bättre ljus än så på fiket, men i en del lägen hade A7r mycket svårt att bestämma sig var den skulle fokusera (kontrastfokus brukar ha det). Det var mycket lättare att få till det manuellt (om man såg till att zooma in eftersom peaking blir lika förvirrat när det är hårda kontraster).
afe
Aktiv medlem
Tillhör förmodligen kategorin "Smärre Sony-knasigheter" som man får lära sig att leva med ifall man vill ha allt det andra som de vanligen brukar lyckas med att plocka in...
.
Mmm, fast det brukar vara Sony som står för knasigheterna - Zeiss gör sällan sånt, så jag undrar om det inte var ett väldigt knasigt ljus eller nåt snarare (alltså att det råkade vara mörkare när jag körde på f/4 och f/5,8). Skärpan beter sig i alla fall högst normalt och är märkbart högre på den mindre bländaren.
PMD
Aktiv medlem
Sony har som bekant(?) löst detta problem TVÅ gånger, och med två helt olika system.
Första gången efter att Olympus redan hade löst det.
Rickuz
Aktiv medlem
Jag vet inte om detta tagits upp tidigare i tråden, men Sony Australia ger tydligen ut gratis adaptrar till folk som köper A7 eller A7R.
Dom som har objektiv från Canon, Nikon eller Leica, kan alltså plocka ut en gratis adapter från Metabones när dom köper kameran.
Trevligt! Men frågan är om svenska Sony är lika trevliga?
Dom som har objektiv från Canon, Nikon eller Leica, kan alltså plocka ut en gratis adapter från Metabones när dom köper kameran.
afe
Aktiv medlem
Jag vet inte om detta tagits upp tidigare i tråden, men Sony Australia ger tydligen ut gratis adaptrar till folk som köper A7 eller A7R.
Källa på det? Vore ju kul, men lär inte hända ...
Michael Johansson
Aktiv medlem
Du hittar uppgiften om gratis adapter ca 40 minuter in på filmen http://www.sonyalpharumors.com/sony...at-matters-is-quality-and-lightweight-design/
Bengf
Aktiv medlem
Inte maximal ISO, men väl 3200 från en råfil: http://www.flickr.com/photos/aferiksson/10842293664/sizes/o/in/set-72157637295479385/
Brusreduceringen i Lightroom inställd på standardläge. Skärpan ligger fel, men det ger en uppfattning om bruset ändå tycker jag.
Samma bild men helt obehandlad JPG från kameran (brusreducering i standardläge): http://www.flickr.com/photos/aferiksson/10842875874/sizes/o/in/set-72157637641138225/
Här är en med Zeiss-35:an på 3200: http://www.flickr.com/photos/aferiksson/10842213006/sizes/o/in/set-72157637295479385/
Bilderna är STOOORA och kan ta en stund att ladda
Ja Allan Svensson, i Svensson Svensson blev ju bra fast tusan vad gråhårig han blivit.
Rickuz
Aktiv medlem
Yepp. Den informationen finns även i en artikel hos Sonyalpharumors. Detta är något Sony gör för att dom vill att folk som äger andra kameror (Canon, Nikon o.s.v) ska bli intresserade av att köpa kameran och prova den.Du hittar uppgiften om gratis adapter ca 40 minuter in på filmen http://www.sonyalpharumors.com/sony...at-matters-is-quality-and-lightweight-design/
Synd om det bara är Sony Australia som har erbjudandet.
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.