Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag måste säga att det är lite skumt att nästan alla som testar bara verkar intresserade av a7R. Den har ju ett par klara nackdelar, såsom AF och att den är jäkligt mycket dyrare. Och hur många är det egentligen som vill ha 36 miljoner pixlar? Inte jag i alla fall.

Jag har nästan helt beslutat mig för a7. Bildkvaliteten kommer att räcka och bli över i många, många år, och om mina befintliga 35:eek:r inte duger så kan jag komplettera med FE 35/2,8 och sluta på ungefär samma totalpris som bara R-huset kostar. Med bättre AF och tystare slutare därtill.

Det ska bli väldigt trevligt med en liten och kompetent kamera som för en gångs skull ger det eftersträvansvärda bildstuk jag vill ha med små objektiv. Sen kan jag smälla på mina gamla Nikkor om andan faller på och man råkar ha en lite större väska med sig.

Jag måste säga att det är lite skumt att nästan alla som testar bara verkar intresserade av a7R. Den har ju ett par klara nackdelar, såsom AF och att den är jäkligt mycket dyrare. Och hur många är det egentligen som vill ha 36 miljoner pixlar? Inte jag i alla fall.

Jag har nästan helt beslutat mig för a7. Bildkvaliteten kommer att räcka och bli över i många, många år, och om mina befintliga 35:eek:r inte duger så kan jag komplettera med FE 35/2,8 och sluta på ungefär samma totalpris som bara R-huset kostar. Med bättre AF och tystare slutare därtill.

Det ska bli väldigt trevligt med en liten och kompetent kamera som för en gångs skull ger det eftersträvansvärda bildstuk jag vill ha med små objektiv. Sen kan jag smälla på mina gamla Nikkor om andan faller på och man råkar ha en lite större väska med sig.

Böjd att hålla med, A7 har utan tvekan en fördel beträffande AF dessutom något bättre iso samt tystare för att inte tala om priset. Var tidigare väldigt inne på användning av adapter/manuell optik men har mer och mer blivit varse att Zeiss 35/2,8 inte slås av några `gammellinser´ och med kommande 24-70/4 blir den inte tyngre än en M6:a med summicron 35/2. En alldeles utomordentlig fjällkamera tycks det mig;)

/Stephan

Jo, det är säkert så att de flesta överdriver hur mycket bättre bilderna kommer att bli med 36 istället för 24 Mp. Jag har "testat" (= en stunds hands-on erfarenhet) båda och jag har samma åsikt som du - det är A7 jag vill ha. Fast innan jag gick och klämde på dem ville jag inte ha nån...).

När det gäller praktiskt fotograferande så är en 24 Mp FF-sensor mer än tillräckligt för min del för nära nog allt det jag brukar fotografera. Fördelarna med t.ex. raskare AF och möjlighet att köra med elektronisk förstaridå är för min del av större betydelse än att få 36 Mp. Samt lägre pris förstås. :)

Nej, inte alls konstigt, bara förvånande skulle jag skriva, - jag såg heller ingen reklam i någon tidning, utan det var ett tips i denna tråd, därför körde jag förbi efter jobbet.
Gör man ingen reklam, men produkterna är toppen, - då är man (Sony) illa ute, marknadsföring är ett måste idag!

Kanske Sony slår på stora trumman inför Fotomässan, Älvsjö, 22-23-24 november, - vi KM/Sony fan kan ju alltid hoppas!

Jag vet inte men det kanske inte är synd om dem. Kollade nu på sonyalpharumors?

http://www.sonyalpharumors.com/from...cted-from-sony-sony-a7r-review-at-cameralabs/

Citat:
"A trusted source just told me that “the pre-ordered quantities are almost 200% bigger than expected by Sony“. That’s great news! It means they already sold triple as expected! "

Marknadsföring för nya kameror sker ju numera till stor utsträckning med video på youtube och såna här ställen och liknande. Men man kan ju bli förvånad ändå att man inte gör det bättre ute i butikerna där de ska konkurrera om personalens uppmärksamhet och preferenser med de andra tillverkarnas produkter.

Det är ju inte svårt att hitta lätt extatiska uttalanden av testare:

"And now a new review:
CameraLabs (Click here) published the full Sony A7r review. And I like that first part of their conclusions:

“I’ll cut straight to the chase: the Sony Alpha A7r is one of the most impressive and exciting cameras I’ve ever tested. This is a camera which delivers the quality of the Nikon D800e in a body which weighs half as much and costs almost one third less….most high-end photographers I speak to cite the absence of full-frame models with AF as what’s holding them back from dumping their DSLRs and adopting mirrorless. Well Sony’s now removed that barrier with not one but two full-frame mirrorless bodies.”"

Även om en del i denna tråd och andra varit betydligt ljummare kring frågan om vad nytt dessa kameror tillför så måste jag ju säga att för egen del var jag inte alls inställd egentligen på att uppgradera från min NEX 7. Hade det bara inneburit en ny kamera med 24 MP och inte mycket i övrigt så hade i alla fall inte jag öppnat "lädret". Det som jag tycker är intressant är att jag nu med 35:an på kan (om jag vill) klara mig med bara det vid "walk around". Det gör att man kan säga hej till allt snack om att "objektiven är ju stora". Med en 35:a som huvudoptik så kommer sättet åtminstone jag fotograferar kommer ändras helt i grunden och det är för mig den stora revolutionen. Mycket mer kompakt kan det väl inte bli. Så därför valde jag A7r. Konstigare då är väl att en del rekommenderar den framför A7 för video. Det känns ju lite otippat trots allt.

A7r kommer inte ersätta NEX 7 för mig utan mer komplettera. En APS-C är trots allt bättre tycker jag om man vill få extrem räckvidd med långa telen och telezoomar och med Sonyadaptern på NEX:en så får man ju både mikrojustering och fasdetekt-AF och bildstabilisering med mina Sigma-objektiv med optisk stabilisering. Jag passar nog ett tag med att skaffa den nya FF-adaptern tror jag.

Tack för dina exempel Anders. Fantastisk detalj även i hörnen på tegelmuren (skruvskallarna!).

Jag vill ha 36 mpix. Men jag vill ha sensorstabilisering först. Hade nog köpt en A7r om jag inte hade andra åtaganden men får nog avstå. Kanske nästa version får ibis och pdaf? Hoppas:)

analoga märkta eller "elektriska" omärkta rattar

Jag vet att en del inte alls gillar de två stora NEX 7 Tri Navi-rattarna där den högra default används för exponeringskompensation. Man tycker inte om att de är lätta att vrida på vanligtvis. Rattarna på NEX kan vridas utan stopp och de är inte märkta. Slår man på kameran så står de inställda som man lämnade dem när man stängde av. Att de eventuellt vrids i avstängt läge påverkar inte kameran utan den måste vara på för att man ska kunna göra det och man ser inställningen i sökare eller display.

Med Sony A7, så är kompensationsratten med analog och märkt. Ändrar sig en sådan ratt i ficka eller väska, så ändras inställningen från vad den tidigare var. Vad man tycker om det är uppenbarligen en smaksak.

I en dPreview-artikel säger man följande:

"I like most of the controls, including the rear control dial; however, the front dial is easy to forget, and hard to actuate when you remember, and the EV compensation dial turns accidentally in a bag, and even when I'm just hand-holding the camera - I have to check it every time I want to take a picture. It seems like it should be stiff enough, but perhaps too much of it is exposed to the right side to prevent accidental activation."

Jag tyckte också att den var hård, ja t.o.m. irriterande hård för mig som är van nu med NEX:en. Uppenbarligen sticker denna kontroll ut för mycket för annars skulle väl inte detta vara ett problem (på bild ligger den lite längre ut än den gör på RX1 t.ex). Känns som en lätt designmiss som en del säkert kommer reta sig på. Särskilt om man inte är van att se dessa saker i sökaren.

Frågar ni mig så föredrar jag faktikst lösningen i NEX 7, för där spelar det ingen roll om rattarna ändras av misstag eftersom de aldrig ändrar kamerans inställningar så länge denna är avstängd när den ligger i väskor och fickor.

Värre tycker jag det är med EVF:en trots allt för jag tror fortfarande en del som har bråttom inte gillar den. Det tar några sekunder att starta kameran och det tar ett ögonblick inna den växlar från bakdisplay till EVF:en om kameran står i auto (man kan ju välja dedikerat EVF om man vill och förhandsgranska bilderna i EVF:en istället.

dPreview igen:

"In the responsiveness department, the only noticeable lag is when powering on the camera, which can take between one and three seconds, and switching automatically from the rear LCD to the EVF. This takes about a second, which isn't really fast enough. It's enough time to miss a shot, as has happened; over time, you learn to plan for it, move more quickly to the EVF if that's what you think you'll need. "

De som är osäkra om de kan leva med detta borde gå på mässan och testa.

Senast ändrad:
dPreview om AF A7 vs A7s

Det här är konstig läsning och borde inte stämma. Möjligen är det något halvfel på A7 de fått om AF i A7 är långsammare än A7r. Att den missar fokus mer kan ju bero på att AF är dåligt kalibrerad. AF kan ju som alla vet bli "fort men fel" i värsta fall.

Läs själva:

"Autofocus: α7 vs. α7R, or phase vs. contrast-detect autofocus

After shooting several hundred images on our trip with Sony in Tennessee, I found far fewer sharp-focus images from my α7 shooting than from the α7R. Other editors had the same trouble, at least one declaring she had no sharp shots from the α7, while the α7R was fine. Most of the trouble I found was when shooting with the 28-70mm OSS lens, so I switched to the 35mm F2.8 just to get a few more sharp images as we walked around Rock City. I got much better, in-focus images with the 35mm and 55mm lenses.

I haven't had time to pit the two cameras against each other to see if there's a real problem with the kit lens, but there's no question the α7's images are different from the α7R in other ways as well. The α7's JPEG images are more heavily processed with Sony's overaggressive anti-noise strategies. What should be soft bokeh is too often re-rendered as something that looks more like paintbrush strokes than a simple out-of-focus area. We'll be looking in more depth at this in the coming weeks.

Low light

I was impressed with both cameras' performance in low light. As I mentioned, I got better autofocus in low light from the α7R, but image quality from both was very good in low light, such that I had no trouble letting the camera's ISO rise to 6400.

Lenses

The three FE lenses we had to shoot with were the Carl Zeiss 35 F2.8, the Carl Zeiss 55mm F1.8 and the 28-70mm F3.5-5.6 OSS lens (a Zeiss 24-70mm F4 lens is planned, but we've not seen one yet). All three are well built, but only the 35mm keeps the α7 and α7R small; the other two are quite a bit longer, particularly with their lens hoods mounted. The 35mm's lens hood is tiny by comparison. Overall, I preferred working with the 35mm lens. There's some wobble as it focuses, but it's quick, and focus is usually pretty accurate. Oddly, there's more wobble with this lens on the α7 than on the α7R.

Indeed, I found the α7R easier to use with this lens, getting faster autofocus than I got on the α7. Again with the 55mm, autofocus was more sure and swift with the α7R than with the α7. That runs counter to what we'd expect from phase detect autofocus, so it warrants more testing.

In low light, the camera's AF illuminator would come on to help focus, which wasn't always much help at all, especially with near subjects. Too often it overwhelmed the scene, and I found simply blocking the AF-assist lamp resulted in faster, more accurate autofocus, which suggests that turning it off is probably a better option.

So which do I prefer?

After shooting with the α7 and α7R for some time, I preferred the α7R for its faster, more reliable autofocus and better images overall. Naturally, I wanted to prefer the α7, with its lower-res 24MP sensor and lower price. The main reason I preferred the α7R: I liked the images better, and I liked the experience better. The α7's JPEG noise suppression looks quite overprocessed, giving even out-of-focus areas a brush-stroke appearance, and its phase-detect autofocus isn't as fast, nor as accurate (we'll be testing further to confirm and characterize this). With either camera, I would like a way to lock the EV compensation dial, but I could very easily see using the α7R as my main camera for a number of uses, including portraiture (if anything, its detail is unnecessarily high; hence my wish that the 24MP α7 were a little better).

Om man får oväntade resultat så ska man inte publicera dessa resultat utan ordentlig testning. Jag tycker att Dpreview har blivit sämre de senaste åren, och är inte att lita på lika mycket som förr, så jag har slutat läsa deras tester.

Det är inte ovanligt att testare hänger upp sig alldeles för mycket på knaggligheter utan att tänka på att det de har fått i sin hand är förproduktionsmodeller med förproduktions-FW (något annat finns ju inte ännu). Och jag håller med om att här går DPReview verkligen alldeles för långt. Det finns en stark drift hos somliga testare att visa hur "seriösa och kompetenta" de är genom att i första hand koncentrera sig på att hitta så mycket de kan att anmärka på. Men sådant visar bara på hur okunniga och oseriösa de är.

När jag själv "testade" de båda modellerna så uppvisade A7 bättre AF än A7R, vilket jag också väntade mig. Tyckte dock att skillnaden var en aning väl stor, vilket jag också sa till Sony-killen. Då sa han genast att detta är förproduktionsversioner av såväl kameror som FW. För att få klarhet ifall A7R var sämre än den skulle, så tog han fram sin RX1. Han sa att både A7 och A7R ska ha bättre AF än hans äldre RX1. Det visade sig att A7 var bättre men A7R sämre än hans RX1.

Hans slutsats - orsaken är förproduktions-FW. Kommer att vara fixat när produktionsexemplaren av A7R kommer, hävdade han.
.

Som jag förstod det på Martin var den kameran han lånat från Sony inte ett förserieexemplar, utan ett "skarpt" ex, och när jag kollade FW-version stod det 1.0.0.

Det är inga seriösa testare som baserar sina resultat på förseriekameror, eftersom såna tester blir tämligen meningslösa.

Hmm, men serieproduktionen kan väl inte vara igång riktigt ännu, eller? Var kameran Martin fick från en noll-produktionsserie eller nåt? Och varken han eller du verkade vara lika negativa som DPReview heller.

De båda jag fick "klämma på" var i alla fall förproduktionsex.

De ska finnas i butik om en vecka, så produktionen har garanterat varit igång ett tag. Jag tror det är få tillverkare som skickar ut förserieexemplar till andra än några få utvalda testare.

Ja, i så fall är produktionen säkert igång nu.

Men de båda ex. som demokillen hade med sig på JapanPhoto för ca 10 dagar sedan var i alla fall förproduktionsexemplar, som sagt. Även om jag för den skull väl knappast kan räknas till kategorin "ett fåtal utvalda testare"...

Det är inte ovanligt att testare hänger upp sig alldeles för mycket på knaggligheter utan att tänka på att det de har fått i sin hand är förproduktionsmodeller med förproduktions-FW (något annat finns ju inte ännu). Och jag håller med om att här går DPReview verkligen alldeles för långt. Det finns en stark drift hos somliga testare att visa hur "seriösa och kompetenta" de är genom att i första hand koncentrera sig på att hitta så mycket de kan att anmärka på. Men sådant visar bara på hur okunniga och oseriösa de är.

När jag själv "testade" de båda modellerna så uppvisade A7 bättre AF än A7R, vilket jag också väntade mig. Tyckte dock att skillnaden var en aning väl stor, vilket jag också sa till Sony-killen. Då sa han genast att detta är förproduktionsversioner av såväl kameror som FW. För att få klarhet ifall A7R var sämre än den skulle, så tog han fram sin RX1. Han sa att både A7 och A7R ska ha bättre AF än hans äldre RX1. Det visade sig att A7 var bättre men A7R sämre än hans RX1.

Hans slutsats - orsaken är förproduktions-FW. Kommer att vara fixat när produktionsexemplaren av A7R kommer, hävdade han.
.

Nä jag håller med Per om att man borde vara försiktig med att publicera resultat som strider mot logiken utan att problematisera detta. Känns sömnigt.

Tror också du har rätt kring detta med förproduktionsmodeller. Jag testade ju också Zeiss 24-70mm zoomen Sony-killen hade med till Scandinavian i veckan och han ursäktade sig och sade att den var så dålig att man nog mest skulle se den som en dummy som kunde ge en uppfattning om storkek och känsla men inte mycket mer. Jag tog några bilder och de var helt oskarpa.

Som jag förstod det på Martin var den kameran han lånat från Sony inte ett förserieexemplar, utan ett "skarpt" ex, och när jag kollade FW-version stod det 1.0.0.

Det är inga seriösa testare som baserar sina resultat på förseriekameror, eftersom såna tester blir tämligen meningslösa.

Enligt Martin Agfors som ju är fotojournalist och testare, så har det blivit alltmer vanligt att det faktiskt sker. Ibland korrigeras detta efteråt om man ser att det är saker som inte står rätt till. Så var det redan när dPreview testade Konica Minolta typ 2004/2005 om jag inte missminner mig. D7D:s firsta firmware var så pass dålig att den inte kunde göra vissa minneskort full rättvisa vid seriebildstagning. Efter en uppdatering blev det betydligt bättre med SanDisk och Lexar men Kingston var fortfarande urusla och det gällde även deras då vassaste Ultra-minnen som inte presterade ett dugg bättre än deras sämsta variant. KM gjorde bara en uppdatering så de löste aldrig problemen vi hade med andra minnen. Jag var tvungen att byta till Kingston och skillnaden mot Kingston var betydande.

De ska finnas i butik om en vecka, så produktionen har garanterat varit igång ett tag. Jag tror det är få tillverkare som skickar ut förserieexemplar till andra än några få utvalda testare.
Jag som pysslar med R&D på ett helt annat område kan meddela att serieproduktion måste börja långt innan lansering. Under denna serieproduktion skickar man ut produkter för tester och demonstration, och det är väldigt ofta helt olika mjukvara i till synes likadana apparater (mjukvaran har väldigt lite med produktionen att göra och laddas förmodligen allra sist). Det behöver förresten inte ens vara mjukvaran som skiljer, utan det kan vara rena hårdvaruskillnader som ingen nämner just för att man vill veta hur de uppfattas och fungerar i praktiken. Det förekommer också att man justerar mjuk- och hårdvara även efter lansering för att man upptäcker problem, utan att heller tala om detta för någon.

För övrigt verkar de flesta handlare ha skjutit fram säljdatumet till den 29:e november, tyvärr.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar