---
Jag mins vår gode Sony Gunnar him self, som skrev och förklarade om Sony´s Live View överallt i trådarna för några år sedan, för ingen utom Sonyägarna ( nästan i alla fall ) kände till deras system, envis som synden skrev han och försökte förklara men orkade väl inte längre att fortsätta.
---
Hehe, förmodar att "Sony Gunnar" ska vara jag? Då får jag väl än en gång tala om att jag har EN ENDA GÅNG i mitt liv haft kontakt med Sony. Det var ett telefonsamtal för några år sedan till den dåvarande "foto-VIP-killen", deras Key Account Manager.
Och det är rätt att jag efter att för åttahundrafemtioelfte gången eller nåt sånt ha förklarat detta, så tog jag beslutet att nu får det räcka. Istället skulle jag skriva några artiklar om detta och försöka lägga upp dessa i någon slags "kunskapsdatabas" som jag sedan bara behövde hänvisa till. Artiklarna blev förstås inte färdiga - jag ville ha med det och det och det, och vad var det jag tänkte på igår men hade glömt idag? Det blev aldrig bra nog, tyckte jag.
Dessutom hittade jag ingen bra funktion på Fotosidan för detta (kan man få önska sig det?).
Alternativet att köpa sig en egen nätsite som inte var långsam och strulig var inte så lätt att förverkliga, och frågan är väl hur länge en fattigpensionär skulle ha råd att betala för en egen site?
---
på den tiden var systemen som dom stora hade rejält långsamma vad gällde AF vid Live View.
Det är de fortfarande!
PDAF On-Chip-systemet i 70D har höjts till skyarna av någon, vilket för mig är helt obegripligt. Dock med den väsentliga informationen att jag fick bara några minuter på mig att prova 70D innan dom ville sparka ut mig, eftersom det var stängningsdags.
Det jag fann den gången var i alla fall att 70D i videoläge inte klarade att följa en person som kom gående mot kameran (i butiksljus). Det har A77 inga som helst problem med (det har säkert inte någon av de andra SLT-kamerorna heller, med reservation för att jag inte har provat alla)..
Så vad jag kan se har vare sig Canon, Nikon eller någon annan löst problemet med att ge snabb AF med liveview, och än mindre med utfälld skärm, som man ju ine hittar så ofta där. Generellt har det tagit typ 2-3-4 sekunder för dessa, vilket gör att de i videoläge vanligen bara håller på och jagar fram och tillbaka. 70D var lite bättre i detta avseende, men inte i närheten av SLT-kamerorna (när det gäller 70D har jag min egen provning som utgångspunkt, även om den var väl kort).
Sony har som bekant(?) löst detta problem TVÅ gånger, och med två helt olika system.
Canon, Nikon och de andra har löst det NOLL gånger.
70D:s version är inte alls tillräckligt bra för praktiskt bruk, anser jag i alla fall f.n. Och att det i den nuvarande versionen inte alls är bra nog för att kunna ersätta dagens PDAF Off-Chip-system är jag trots allt helt säker på.
Jag provade aldrig videofunktionens AF på A7/A7R, men det har/kommer någon annan säkert att göra. AF:en vid stillbild var bättre än vad jag hade föreställt mig, särskilt på A7. MYCKET stor skillnad mot min gamla NEX!
.