Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
............Jag var där också, under en kort stund, omkring kl. 17:00, för att känna på både A7 och RX10!
Märkligt nog, inte mycket folk kring Sony montern, bara två intresserade, - jag som trodde det skulle vara kö ut mot Norr Mälarstrand...................

.

Det är väl inte så konstigt egentligen för jag har inte sett tillstymmelse till reklam där man exv. talat om var och när man tänkt dyka upp hos de olika handlarna. Det har i alla fall jag fått info om hos Scandinavian för att jag råkade vara där för att köpa bläck för någon vecka sedan.

Dessutom ligger Scandinavian lite off till. Vem går där en vardag? Ingen.

Väl i butiken står de i ett hörn utan någon väl synlig Sony-banner eller skylt om vad som pågår. Lite som någon katten släpat in med några kameror på ett ståbord och så är det väl hos Scandinavian och de flesta andra handlarna - Sony är ingen större del av verksamheten och intresset internt är väl därefter.

Rajala tyckte jag hade bättre Sony-fokus tidigare men jag tror de fasat ut Sony det senaste jag såg men det kan väl kanske ändra sig nu. Jag tror de behöver göra betydligt mycket mer än så här men de kanske satsar på Fotomässan i Stockholm längre fram i månaden istället

Så även de som i dagsläget föredrar att plåta i jpeg anser jag bör köra raw+jpg och lagra rawfilerna för framtida bruk.

Så gör jag alltid. Fastän jag lägger mig i sådana här diskussioner, som en RAW-formatets Don Quixote, när en eller annan åsikt dyker upp som hävdar att det duger bra med JPEG, så använder jag förmodligen fler JPEG-bilder direkt ur kameran än jag använder RAW-konverterade bilder. Oftast duger JPEGen från kameran bra (till web och email och sånt). Då och då händer det dock att kameran har misslyckats och då är det rätt skönt att ha en RAW-fil att falla tillbaka på.
Men jag känner att detta ämne börjar bli uttömt.

Dito.

Dessutom ligger Scandinavian lite off till. Vem går där en vardag? Ingen.

Hrmpf. Som Kungsholmsbo blir jag lite förnärmad, jag går förbi där ofta ;-)

Väl i butiken står de i ett hörn utan någon väl synlig Sony-banner eller skylt om vad som pågår. Lite som någon katten släpat in med några kameror på ett ståbord och så är det väl hos Scandinavian och de flesta andra handlarna - Sony är ingen större del av verksamheten och intresset internt är väl därefter.

Rajala tyckte jag hade bättre Sony-fokus tidigare men jag tror de fasat ut Sony det senaste jag såg men det kan väl kanske ändra sig nu. Jag tror de behöver göra betydligt mycket mer än så här men de kanske satsar på Fotomässan i Stockholm längre fram i månaden istället

Sony har nog lyckats reta upp ganska många fotohandlare genom åren, framför allt genom att visa ett ganska förstrött intresse för att stödja butikerna (utbildning, kampanjer m m).

Kommer inte vara ett problem då det är lätt att konfa det du vill. På min A700 har jag satt blixt comp på C knappen. Går göra samma sak med dessa. Om jag inte minns fel så har man väl 8 olika programeringsbara knappar/rattar på A7orna.
9 olika programmeringsbara knappar ska det tydligen vara. :)

Alternativt kan man lägga blixtkompensationen under Fn-snabbmenyn. Denna har utvecklats så att man själv kan välja vilka funktioner som man vill ha tillgängliga här. Något jag för min del gillar skarpt! Så att man slipper att se t.ex. sådant som den där eländiga Smile Detection-ikonen i tid och otid. :)

Hrmpf. Som Kungsholmsbo blir jag lite förnärmad, jag går förbi där ofta ;-)

Sony har nog lyckats reta upp ganska många fotohandlare genom åren, framför allt genom att visa ett ganska förstrött intresse för att stödja butikerna (utbildning, kampanjer m m).

Ja kära nån vad vi skällde för några år sedan om Sonys erbarmliga marknadsföring, dom lovade inför 2013 att skärpa till sig, skulle vara någon ny chef som tillträtt vid Sony som påstod det. Du skulle ha tagit den där Sonygubben i örat när du var med vid pressvisningen.

Jag mins vår gode Sony Gunnar him self, som skrev och förklarade om Sony´s Live View överallt i trådarna för några år sedan, för ingen utom Sonyägarna ( nästan i alla fall ) kände till deras system, envis som synden skrev han och försökte förklara men orkade väl inte längre att fortsätta. på den tiden var systemen som dom stora hade rejält långsamma vad gällde AF vid Live View.

Jo, det är det nog ingen som betvivlar. I detta forum är dock de flesta av oss hobbyfotografer.

Hobbyfotograf, tja.. jag tillhör Korphobbyfotografen om man skall jämföra med Lennart, Mats och grabbarna, som vid genomgång av bilder, inte hittar mycket som det är värt att lägga ner tid på vid Raw-hanterare, det är alla möjliga halvdåliga bilder, som en hund på en matta i ett vardagsrum ( en enkel amatörminnesbild som aldrig skulle tas i mot i Grönköpingsbladet eller kamratposten, finns inget att göra bättre med en sådan bild, Vi bonamatörer tar många sådana bilder, så vi skulle nog ha en egen Korp-Fototråd så vi inte blir utskällda av mästarna. För övrigt tar jag också Raw+Jpeg så kanske någon promille kan bli värld att jobba med.

En sak till, jag tror Fuji är först med att ta HDR-bilder med Raw, var det nya X-E2 eller vad den nu heter.

//Bengt.

Ja kära nån vad vi skällde för några år sedan om Sonys erbarmliga marknadsföring, dom lovade inför 2013 att skärpa till sig, skulle vara någon ny chef som tillträtt vid Sony som påstod det. Du skulle ha tagit den där Sonygubben i örat när du var med vid pressvisningen.

Det finns ju trevligt nog tecken som tyder på att de faktsikt har blivit mer ambitiösa - som detta att demonstrera de nya kamerorna runt om i landet. Det är ju just den typen av insatser som är viktiga att göra. Plus förstås att hjälpa fotohandlarna med bra informationsmaterial m m.

Jag sitter och pillar på bilder till min blogg i Lightroom nu, men en lustifikation jag upptäckte och inte riktigt kan förklara kan ni se om ni tittar på dessa bilder. Alla utgår från råfilerna och har genom gått exakt samma behandling, men är tagna på tre olika bländare med Zeiss 35 mm (2.8, 4 och 5.6).

f-2.8_2013-11-02_640px.jpg

f-5.6_2013-11-02_640px.jpg

f-4_2013-11-02_640px.jpg

Bilderna finns i full upplösning på min flickr, men utan att fuska genom att titta där - vilken bild tror ni är tagen med vilken bländare? Skärpan är såklart bäst på f/5,6, men vinjetteringen beter sig inte riktigt som väntat tycker jag ...

Ser nu att det inte är lika tydligt i det här lilla formatet, men om ni sedan kollar de stora bilderna är det nog mer uppenbart vad jag menar.

---
Jag mins vår gode Sony Gunnar him self, som skrev och förklarade om Sony´s Live View överallt i trådarna för några år sedan, för ingen utom Sonyägarna ( nästan i alla fall ) kände till deras system, envis som synden skrev han och försökte förklara men orkade väl inte längre att fortsätta.
---
Hehe, förmodar att "Sony Gunnar" ska vara jag? Då får jag väl än en gång tala om att jag har EN ENDA GÅNG i mitt liv haft kontakt med Sony. Det var ett telefonsamtal för några år sedan till den dåvarande "foto-VIP-killen", deras Key Account Manager. :)

Och det är rätt att jag efter att för åttahundrafemtioelfte gången eller nåt sånt ha förklarat detta, så tog jag beslutet att nu får det räcka. Istället skulle jag skriva några artiklar om detta och försöka lägga upp dessa i någon slags "kunskapsdatabas" som jag sedan bara behövde hänvisa till. Artiklarna blev förstås inte färdiga - jag ville ha med det och det och det, och vad var det jag tänkte på igår men hade glömt idag? Det blev aldrig bra nog, tyckte jag.

Dessutom hittade jag ingen bra funktion på Fotosidan för detta (kan man få önska sig det?).

Alternativet att köpa sig en egen nätsite som inte var långsam och strulig var inte så lätt att förverkliga, och frågan är väl hur länge en fattigpensionär skulle ha råd att betala för en egen site?

---
på den tiden var systemen som dom stora hade rejält långsamma vad gällde AF vid Live View.
Det är de fortfarande!

PDAF On-Chip-systemet i 70D har höjts till skyarna av någon, vilket för mig är helt obegripligt. Dock med den väsentliga informationen att jag fick bara några minuter på mig att prova 70D innan dom ville sparka ut mig, eftersom det var stängningsdags.

Det jag fann den gången var i alla fall att 70D i videoläge inte klarade att följa en person som kom gående mot kameran (i butiksljus). Det har A77 inga som helst problem med (det har säkert inte någon av de andra SLT-kamerorna heller, med reservation för att jag inte har provat alla)..

Så vad jag kan se har vare sig Canon, Nikon eller någon annan löst problemet med att ge snabb AF med liveview, och än mindre med utfälld skärm, som man ju ine hittar så ofta där. Generellt har det tagit typ 2-3-4 sekunder för dessa, vilket gör att de i videoläge vanligen bara håller på och jagar fram och tillbaka. 70D var lite bättre i detta avseende, men inte i närheten av SLT-kamerorna (när det gäller 70D har jag min egen provning som utgångspunkt, även om den var väl kort).

Sony har som bekant(?) löst detta problem TVÅ gånger, och med två helt olika system.

Canon, Nikon och de andra har löst det NOLL gånger.

70D:s version är inte alls tillräckligt bra för praktiskt bruk, anser jag i alla fall f.n. Och att det i den nuvarande versionen inte alls är bra nog för att kunna ersätta dagens PDAF Off-Chip-system är jag trots allt helt säker på.

Jag provade aldrig videofunktionens AF på A7/A7R, men det har/kommer någon annan säkert att göra. AF:en vid stillbild var bättre än vad jag hade föreställt mig, särskilt på A7. MYCKET stor skillnad mot min gamla NEX!
.

Om du ska skriva långa uppsatser, kan du väl åtminstone hålla dem till ämnet? ;)

Jag har nu pillat till ett antal bilder från råfilerna jag gjorde förra lördagen med A7r, och det är svårt att låta bli att bli imponerad - där finns enormt mycket information att hämta, och resultatet kommer snart i en blogg nära er.

Den lille 35:an ger verkligen oerhört detaljerade bilder. Den blir klart bättre nedbländad till f/5,6, men skäms inte för sig på full öppning heller! Som Stenis skrev i en annan tråd tror jag att en A7r med den monterad räcker till väldigt mycket - det går utmärkt att beskära bilden om man behöver snävare bildvinkel (så länge man står ut med ett längre skärpedjup).

Ursäkta, precis när jag tyckte att jag var klar kom jag på att jag återigen hade gett ett svar på ett tidigare inlägg, utan att först kolla på ämnet, så det blev bara en liten anknytning allra sist.

Dina bildresultat är intressanta, afe. Vad jag kan se bekräftar dessa det Sony påstår.

Sony hävdar att de (och därmed också Zeiss) har satsat maximalt på att göra så små och lätta objektiv med så hög bildkvalitet som möjligt till A7/A7R-serien. De har INTE prioriterat hög/superhög ljusstyrka, vilket naturligtvis en hel del har gnällt om. Dock finns det ju redan gott om sådana objektiv ute ifall man vill testa.

Det finns ju ett flertal tester där man jämfört kamerorna med D800. Vid högre ISO hade A7R en aning högre brus än D800, men visade mycket fler detaljer. En aning brusreducering på A7R-filerna så går dessa tydligen förbi D800:ans direkt. Men det kommer säkerligen massor av fler jämförelser.

Ursäkta, precis när jag tyckte att jag var klar kom jag på att jag återigen hade gett ett svar på ett tidigare inlägg, utan att först kolla på ämnet, så det blev bara en liten anknytning allra sist.

Hehe, den lade du till efter att jag läste det kanske? Jag missar själv vilket ämne jag svarar i ibland, men det kan vara bra att kolla ;)

Tveksamt om det är så många som köper A7r för filmning tror jag, men A7 hanterar det nog bättre.

Dina bildresultat är intressanta, afe. Vad jag kan se bekräftar dessa det Sony påstår.

Sony hävdar att de (och därmed också Zeiss) har satsat maximalt på att göra så små och lätta objektiv med så hög bildkvalitet som möjligt till A7/A7R-serien. De har INTE prioriterat hög/superhög ljusstyrka, vilket naturligtvis en hel del har gnällt om. Dock finns det ju redan gott om sådana objektiv ute ifall man vill testa.

Det jag var ute efter är att 35:an vinjetterar minst på f/2,8, och sedan på 5,6 och värst på 4. Det är ju lättkorrigerat i efterhand, men jag förstår inte riktigt hur det kan bli så. Eller så är det så att ljuset hunnit varierat för mycket i min bild, men jag blev förvånad när jag såg resultatet.

F/1,8 som på 55:an tycker jag räcker gott och väl till det mesta, men då blir den ju tvyärr också ganska mycket större än 35:an.

Kolla gärna skärpan på den där tegelväggen på f/5,6 - det är mycket mycket detaljerat både i mitten och kanterna: STOOR BILD

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto