Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Suveränt. Ser fram emot det.

Lite underlig formulering att få det till något negativt att jpeg var sämre än förväntat o h att det skulle göra kameran sämre på nåt sätt. Det är ju tvärtom nåt som visar på att kameran ger ännu bättre bildkvalitet än det som de flesta varit så lyriska över tidigare.

Ingen vettig människa lär väl bildbehandla med bjäfset i kameran o h plo ka ut jpegs direkt från minneskortet på en sån kamera.

Borde komma en fw-uppgradering som disablar all jpegfunktionalitet.

/Mats

JPEG-just say NO!

Säg inte det Mats. Det är en fråga om att ändra inställningarna i kameran. Om Anders tog bilderna med Martins inlånade A7r så kan jag bara meddela att den var 0:ad rakt igenom när det gällde skärpa, kontrast och färgmättnad. Jag ändrade lite på det. En del av er har väl sett "Gustavs" bilder på Dyxum och en del av de var ju fantastisk fina.

Men visst ska man köra RAW om man vill efterbehandla. Jag säger bara detta för att upplysa om att ni just nu ägnar er åt en lite orättvis betraktelse. Det kan faktiskt se bättre ut med JPEG än så där även från en A7r.

Det brukar pratas om att man inte ska säga att de som kör jpg i stället för råformat är dumma, och jag brukar lite diplomatiskt säga att det beror på. Jag säger också den här gången, lite så där diplomatiskt, att om man kör A7r i jpg i stället för råformat så går man miste om väldigt väldigt mycket.

Råfilerna är väldigt väldigt fina, men kräver också de lite pillande (förstås). Kör man den här kameran i jpg enbart, ja, då tycker jag nog man är dum ;)

Det var nog riktat till Sten-Åke som hugger som en hungrig huggorm på alla som pratar om "Mätsökare" eller "Leica-känsla" ;-)

Ja vi har haft en uttömmande diskussion i ett annat forum men i detta tyckte jag bara att det vore bra om man inte bara kategoriskt sade att det är problem med mätsökarobjektiv eller Leica vidvinklar när det inte är det rakt av. En del funkar ju uppenbarligen beroende på objektivkonstruktion. Jag efterlyste bara ett begrepp som skulle kunna vara mer precist utifrån konstruktion om det låter sig göras. Annars måste man ta objektiv för objektiv och testa. Jag vet inte om det är helt möjligt att nå dit. En del lyfte fram begreppet "telecentriska konstruktioner".

Jag har verkligen inte velat störa den här diskussionen, då har du gravt missuppfattat min avsikt. Du vet att jag inte riktigt gillade "Leica-känslan" som förklaring till varför man uppskattar Leica-kameror. Jag ville veta vad den bestod av på ett mer handfast sätt. Det har varit samma sak här.

Det brukar pratas om att man inte ska säga att de som kör jpg i stället för råformat är dumma, och jag brukar lite diplomatiskt säga att det beror på. Jag säger också den här gången, lite så där diplomatiskt, att om man kör A7r i jpg i stället för råformat så går man miste om väldigt väldigt mycket.

Råfilerna är väldigt väldigt fina, men kräver också de lite pillande (förstås). Kör man den här kameran i jpg enbart, ja, då tycker jag nog man är dum ;)

Det behöver inte ens sägas i den här gruppen Anders för det är nog alla rätt övertygade om. Jag sade bara att sagda kamera var nollad och att den faktiskt kunde ha sett bättre ut i JPEG och att ditt exempelk var en onödigt orättvis betraktelse då det kunnat se bättre ut med mycket lite ansträngning.

Det behöver inte ens sägas i den här gruppen Anders för det är nog alla rätt övertygade om. Jag sade bara att sagda kamera var nollad och att den faktiskt kunde ha sett bättre ut i JPEG och att ditt exempelk var en onödigt orättvis betraktelse då det kunnat se bättre ut med mycket lite ansträngning.

Jag har inte sagt något negativt om just det här, men vad menar du jag skulle gjort med lite ansträngning?

JA - det går bra att fotografera i JPG, och JA det blir ibland bättre om man inte gör det - nöjd? :)

Ställt in skärpa, kontrast och färgmättnad lite bättre förstås.

Visst kan man gnälla på att JPEG inte blir lika bra som RAW men det kommer ju alltid att vara en orättvis betraktelse om man inte ens gör sig det lilla omaket en halv minut.

Sen kan JPEG också efterbehandlas som bekant för att göra det ännu snårigare.

Vad ville du visa med din jämförelse? Vad var det du jämförde?

Säg inte det Mats. Det är en fråga om att ändra inställningarna i kameran...

Äh, vi kanske inte ska ta hela den diskussionen ytterligare en gång till, men bara lite...

Jag vet precis hur det funkar och du har fel, det är INTE en fråga om inställningarna i kameran.

Dessa inställninngar är automatiserade bildbehandlingar och måste justeras innan. Klart man ska ställa det så bra som möjligt. Precis lika självklart som att man måste bildbehandla en raw så bra som möjligt för att kunna jämföra.

Om man är novis på bildbehandling så kan kameran absolut göra ett bättre jobb, men bara man lärt sig lite mer än grunderna så klarar man att göra det bättre än kameran.

Programvaran i kamerorna blir bättre och bättre, så för att kunna göra bättre resultat än kameran måste man själv bli skickligare, MEN ska man bildbehandla sina bilder (och det ska man anser jag) så bör ursprunget vara så oförvanskat som det bara går.

Om nu Sony plötsligt är så skickliga att de i programvara på en dator med en pytteliten och klen processor driven av ett batteri kan fatta beslut om hur en bild ser ut och vad som passar för olika delar osv och kan göra det helt automatiskt på en tiondels sekund eller så (vilket är den tid som finns när man fotograferar med 4 fps, eftersom en hel del av tiden runt måste användas till lagring osv då det inte är möjligt att ändra data) på ett bättre sätt en en människa med ett uns av skicklighet kan åstadkomma med en state of the art raw-konverterare på en 100-falt kraftigare dator med massor av ram osv, och med möjlighet att finjustera olika reglage och analysera bilden emellan, göra om osv. tills man är nöjd, ja i så fall har de gjort en stor bedrift och borde ägna sig primärt åt programutveckling istället.

Och OM det nu skulle vara på det viset så kan de ju skicka med programvaran bredvid istället så att man kan ta raw-filen och köra i den med precis samma inställningar man valde på kameran.

Eller vänta... Det är ju exakt det som de gör med IDC. Där kan du öppna raw-filen och i programmet, med samma terminologi osv som i kameran, ställa in samma motiv-val, brusreducering mm. och få ut exakt samma resultat som i kameran, för det är samma algoritmer.

Kort sagt, det går alltid att få exakt samma resultat som med kameran. Undantaget då förstås lägen där flera exponeringar sätts ihop till en enda som t.ex. hdr och nightshot. Går såklart att också fixa i efterhand om man har flera raw-filer, men inte med samma automatik.

En sån sak som att balansera brus och detaljering t.ex. I kameran kan man välja mellan hög/låg typ. och numera nåt smartare där kameran kan göra det olika för olika ytor, men det är ändå rätt trubbiga intrument jämfört med 8 olika reglage för att styra det på olika sätt i steg 0 till 100 och kunna "måla" med desa inställningar i oika opacitet och använda smarta masker och oförstörande prova sig fram och tillbaka.

Rent och skärt strunt att det beror på inställningarna i kameran.
Jag förstår vad du menar dock att vid bra förutsättningar så ger kameran ifrån sig jpegbilder som många är nöjda med. T.ex. som du nämnde om bilderna från Gustav.

Många har sagt wow om dem för att de är så skarpa och många säger nåt som så skarpa bilder vill man inte ha för att se porerna osv.

Nä, just det! De är inte optimala alls. Inga modell-closeups som används professionellt ser ut så, men de har visst samma skärpa, men visar inte alls lika blemmig hud osv.

Om du skulle ta raw-bilderna från samma tagning och sätta i händerna på t.ex. Anders Jensen eller någon annan riktigt skicklig bildbehandlare och sedan jämföra resultatet han får ut med dessa kamera-jpegs så skulle nog många säga ännu mera wow!

Grundinformationen måste vara så bra som möjligt, dvs bra optik och lite brus och andra fel från microlinser, sensorutläsning osv. Och det får man bara med en raw-fil.

Blir lite dumt när man jämför bilder som de som Ander publicerat och många tror felaktigt att de tittar på en jpegbild som kameran leverarat och en raw-fil. Så är det inte. Det man jämför är två jpeg-bilder!

Den ena skapad utifrån raw-filen med automatik i kamerans programvara och den andra skapad utifrån samma raw-fil och sedan bildbehandlad manuellt av en person i en fristående programvara.

För att kunna bedöma kameran så vill man ha den visad med absolut så lite manuell behandling som möjligt för att kunna bedöma hur mycket information som finns i den att kunna jobba med.

Den kommer då såklart att se sämre ut än jpegbilden från kameran eftersom man just inte gjort bildbehandlingen.

De hög-iso porträttbilderna som Anders publicerade visar ju tydligt hur mycket förstörd detaljeringen är genom klumpig brusreducering så att detaljer i ansikte flyter ihop till flammiga blaffor och även i detaljer i ögonbryn osv. Det går att göra det mycket bättre om man är det minsta skicklig.

Bruset ska sen förstås inte finnas med i slutbilden man publicerar, men i grundmaterialet ska det finnas där man ganska enkelt kan hantera det bättre än kameran.

Den som inte begriper vad jag talar om rekommenderar jag att gå igenom Anders Jensens kurser på moderskeppet om "Perfekt skärpa" och "Skönhetsretush" 1,2,3 m.fl.

Ska man utvärdera kamerans jpegmotor ska man jämföra med en raw-fil som är maximalt bearbetat av en skicklig bildbehandlare.

Jpeg är såklart bra t.ex. då man tar många bilder och utan alltför mycket ansträngning ska publicera dem på t.ex. en web eller så. Då är det smidigt att bara bekära/räta upp/skala ned och lägga på slutskärpa.

För den typen av fotografier som modellbilderna från "Gustav" så är man en ren och skär dumskalle tycker jag om man kör enbart jpeg. Klart att en del gillar att fotografera och inte har lärt sig bildbehandling eller hatar alt efterarbete, men det finns också andra som ser fotograferingen som ett nödvändigt ont för att skaffa sig materiall att kunna bildbehandla med. Nånstans på den skalan ligger väl alla, men den som tror att det är så svårt råder jag att se moderskeppets kurser och träna själva. Dröjer inte så länge innnan man klarar attgöra det bättre än kameran.

Sen kan man gå hur långt som helst, beroende på fallenhet, hantversks-sklicklighet, tålamod och noggrannhet.

Nu låter jag sådär skrytig igen, vilket jag egentligen inte vill, men jag lovar dig Sten-Åke att jag kan göra en bättre bild utifrån en raw än kameran på i stort sett vilken bild som helst! Vissa grejer gör kameran förbaskat bra. Jag vet med A77an att jag inte lyckades få till det lika bra som kamerans jpeg och började om flera gånger och pga brist på tålamod utgick från jpegen istället.

Beroende på användning så är jpeg alltså vettigt ibland så ingen börjar om den grejen en gång till.

--------------------

Lite annan topic nu.
Det har skrivits så mycket underliga blandningar av hyllningarna här som jag inte orkat kommentera tidigare.

Pratats om den där fantastiska diffraktions-hanteringen i kombo med olika objektivs skärpa och skärpeinställningar i bildstilar, bra DR i kombination med bra hög-ISO prestanda och då också "brusstädning" och hur mycket bättre det kommer bli med raw från kameran då osv.

Difraktionsgrejen, brusstädning (=brusreducering i jpeg-konverterarens programvara), kameramenyernas skärpeinställning, brusreducering, distorsionskorrigering mm, är ju BJÄFS! Inget av det används på minsta lilla sätt i en raw-fil.

Objektivs detaljrendering, DR, signal/brus-förhållande, moire osv är kameraegenskaper. Blandas hej vilt med programfunktioner här. Borde inte vara så i det här forumet.

Mest förvånande är nog ändå när personer man vet ör mycket kunniga säger underliga saker som t.ex. Agfors ang. hur bra jpegmotorn är att det är just sådant som man ska utnyttja en snabb processor i kameran till. Kamerans propp må heta Beyoncee om den vill, men är ingen superartist för det.

Halåååå! Det är väl INTE det som cpun ska belastas med.
Den ska jobba med att kunna göra bra exponeringsmätning, följande AF, hantering av metadata, utläsning av sensordata och så snabbt som möjligt skyffla det till lagringsmediet osv. osv. Knappast att den ska debayra och jämna ut brus och förstärka färger, samt lägga på skärpefilter och analysera motiv mm.

Nåja, ok, det bliv liiite mer än bara lite, men jag harr retat mig en del på svamlandet och alla sammanblandningarna här om mjukvarufunktioner och kamerafunktioner. Förståeligt mitt i euforin kanske, men ändå rätt förvånande för det här forat.

Så, nej Sten-Åke, det beror inte på jpeginställningarna i kameran.
Jpeg är bra ibland och duger ofta till en mängd bilder och kan snabba upp flödet för viss typ av fotografering och publicering, men vill man ha ut det bästa bildresultatet och kunna ägna sig åt fotografering istället för bildinställningar i kameran så är raw det som gäller och att man sätter sig in lite i bildbehandling.

Tack Anders för bilderna. Har lite svårt att bedöma dem då jag inte hittar information om kamerainställningar osv.

(Säkert en del skrivfel och lite osammanhängande här och var i det här inlägget. Dkrivet uppifrån och ner lite snabbt i mörker i soffan. Orkar inte gå igenom och redigera. Se det som en raw-fil :) )

/Mats

Jo det är det i det fall vi diskuterade. Det jag vände mig mot var att man som JPEG-fotograf inte preppat sin kamera utan tog bildern 0:ade och sedan gör ett visst nummer av skillnaden med en RAW som efterbehandlats. Skillnaden skulle varit mindre om man tagit sig det omaket. Inget annat sade jag i sak och det står jag faktiskt för. I övrigt är det en helt annan sak.

Det är främst därför man har RAW som jag ser det för att man ska alltid kan gå tillbaka och göra en omprocessninga v bilden exv. när det kommer nya RAW-konverterare som exv. gjort tekniksprång som man vill ta del av.

Men utanför det här forumet i stora bildfabrikerna på tidningar och tidningar så är det JPEG och inget annat som gäller i processerna. Jag såg hur man gjort på en tidningskoncern där man använde FotoWare Color Factory för flödena och Smart Color för att autobearbeta filerna. Man kan skicka in både TIFF och DNG också men det är med JPEG man får den högsta produktiviteten.

Man tömmer bilderna i en katalog och sedan processas de av Color Factory som är själva automationsnavet. De körs genom en modul som heter Smart Color som snyggar till bilderna ytterligare. Om det skulle se för dåligt ut så har man ett parallelt flöde ur vilket det är möjligt att fiska upp filen i fråga och göra det hela manuellt.

I en sådan värld där det inte nödvändigtvis handlar om "top of the line" utan "good enough" finns mycket produktivitet att hämta om man man kan få tillräckligt bra JPEG direkt ur kameran. Så en del företag i denna typ av verksamhet kommer JPEG kvalitet ur kameran att vara en kanske allt viktigare selling point att ta hänsyn till för tillverkare av kameror.

Vi har liknande flöden på mitt jobb också även om vi utgår från DNG när det gäller kameratagna bilder och att bilderna RAW-konverteras. DNG har den fördelen att den kan innehålla en fullstor JPEG som är färdigprocessad. Om exv. en fotograf efterbehandlat en DNG så kan ändringarna skrivas tillbaka till filen i exv. Lightroom och filen kan även innehålla metadata om bilden. Då har man en fil som innehåller allt, RAW-data, en JPEG som fotografen kan stå för och metadata med exv. copyrigt. Det är ett måste idag på nätet att bildernas metadata är inbakat i filerna. Slickar man in en sådan bild i Color Factory så kan man arkivera DNG-bilden, sedan bryta ut en kopia av den inbakade JPEG:en i full storlek och t.o.m. autogenerera lågupplösta påsiktsbilder om man har behov av dessa. JPEG och kung i dessa processer och det som är industristandard hos de stora arkiven.

Så visst kan man vara taliban och prata om JPEG-bjäfs som Mats gjort ovan men det är ett mycket viktigt format om man ska rationalisera fotoflöden industriellt i stor skala.

Bara som en lite kul sak. Det händer att de som beställer bilder prompt vill ha en TIFF eftersom de hört att en del tryckerier föredrar det formatet. Gissa vilket format som ofta är master då?

på filmtiden kastade jag inte bort negativen ...

Ett i sanning positivt tillvägagångssätt. :)

Dock stämmer det i stora drag som Sten-Åke skriver i svaret ang jpeg. Det används ofta kommersiellt när det ska gå undan. På gott och ont.

Lagringsutrymmen för att spara negativen (rawfilerna) lär inte vara något större problem med tanke på hur billiga lagringsmedia är idag.

Så även de som i dagsläget föredrar att plåta i jpeg anser jag bör köra raw+jpg och lagra rawfilerna för framtida bruk. En jpeg konverterad till tiff och förlorar förvisso inte mer i information, men innehåller ej mer information i grunden än ursprungs-jpegfilen.

Men jag känner att detta ämne börjar bli uttömt.

//Lennart

Svängde in på Scandinavian i dag och klämde lite på A7 och A7r. Svårt att få ett bra grepp på så kort tid, men så här kände jag spontant:

Lagom stora, tystare slutare än förväntat och gnölat om på nätet. Knepigt placerat avtryck, men man vänjer sig gissningsvis.

Vertikalgreppet är snyggt, men kändes inget vidare alls i mina händer - så det "slipper" iaf jag beställa ;-)

Kändes som väldigt menydrivna kameror, precis som NEX:arna. I Alpha-skrud, förvisso, men ändå samma sjuka.

Hann inte prova custom-knapparnas inställningar eller C-lägena på programvalsratten, men med lite pillande och eftertanke bör man ändå kunna slippa det värsta menydykandet. NEX-6-menyerna behöver jag i princip bara gå in i för att slå av och på förhandsvisning av exponering mm i sökaren, samt för att formatera kort (vilket fö är 21 knapptryckningar(!) om jag gjorde "fel" sak sist).

Fick prova med blixt och trigger. A7 synkar rent till 1/250s, enligt specen, men beter sig sedan tyvärr inte alls som NEX-6 (som går att översynka en del), utan redan vid 1/320s lade sig ett svart område över halva bilden. Jaja vad är väl en bal på slottet ;-)

Objektivmässigt var 24-70/4:an lättare än förväntat. Absolut inte otänkbar att dra på. För-förproduktiktionsex så jag kände mest på storleken, ingen ide att dra några slutsatser om AF etc på ett objektiv som Sony själva klassade som "i princip dummy men jag tog med det för att många är nyfikna på storleken".

28-70 fanns inte för påseende.

55:an hittade AF rappt på A7 (kollade inte pricksäkerheten - inget kort i kameran). Kändes trevlig.

Mest impad blev jag ändå av 35:an. Har eg inget behov av brännvidden men den gluggen var sjukligt begärsframkallande. Hela paketet blev väldigt litet och smidigt.

Gick därifrån osäkrare än jag gick dit. Är oerhört förtjust i grundkonceptet och stora delar av hårdvaran, men Sony har fortfarande en bit kvar på vägen innan deras kameror känns och hanterar som kameror, och inte som fotodatorer. Och den som kör manuell ISO kommer mer än en gång upptäcka att ratten vandrat iväg ovetande, för den var verkligen sjukt lätt att dra ur läge.

Å andra sidan var det en grymt skön känsla att hänga på ett 100mm FD-objektiv och få 100mm i stället för 150.

Får smälta det här lite nu.

Senast ändrad:
Ett i sanning positivt tillvägagångssätt. :)

Dock stämmer det i stora drag som Sten-Åke skriver i svaret ang jpeg. Det används ofta kommersiellt när det ska gå undan. På gott och ont.

Lagringsutrymmen för att spara negativen (rawfilerna) lär inte vara något större problem med tanke på hur billiga lagringsmedia är idag.

Så även de som i dagsläget föredrar att plåta i jpeg anser jag bör köra raw+jpg och lagra rawfilerna för framtida bruk. En jpeg konverterad till tiff och förlorar förvisso inte mer i information, men innehåller ej mer information i grunden än ursprungs-jpegfilen.

Men jag känner att detta ämne börjar bli uttömt.

//Lennart

Lagringsutrymmet är inga problem utan det är priset. Volvo IT tar 8,30 per GB /mån. Vi har några skannade TIFF:ar som är över en GB. Att lagra en enda sådan bild kostar alltså nästan precis 100 spänn på ett år. Vi har 10 000-tals bilder och då pratar vi miljoner per år. På marginalen blir det då allt viktigare att inte bygga in onödigt tunga format för framtiden. Lagringskostnader hotar att bli som JAS-projekt (d.v.s. utgifter som skenar utan kontroll) i många organisationer med stora bildlagringskostnader. De riskerar helt enkelt att äta ut annan verksamhet om man inte ser upp.

Så länge man har råd så finns inget skäl att inte skjuta i både RAW+JPEG men det finns de som måste göra andra överväganden också och prioritera av kostnadsskäl.

..................Mest impad blev jag ändå av 35:an. Har eg inget behov av brännvidden men den gluggen var sjukligt begärsframkallande. Hela paketet blev väldigt litet och smidigt.................

Håller med. Jag beställde en sådan också idag efter att ha testat den en timme i lördags. Den är väldigt skarp och med 36 MP som i A7r, så kommer man klara sig finfint många gånger med att zooma i efterhand med hjälp av beskärning. Fantastiskt smidig och högpresterande kombo.

Svängde in på Scandinavian i dag och klämde lite på A7 och A7r. Svårt att få ett bra grepp på så kort tid, men så här kände jag spontant:

Lagom stora, tystare slutare än förväntat och gnölat om på nätet. Knepigt placerat avtryck, men man vänjer sig gissningsvis.

Vertikalgreppet är snyggt, men kändes inget vidare alls i mina händer - så det "slipper" iaf jag beställa ;-)

Kändes som väldigt menydrivna kameror, precis som NEX:arna. I Alpha-skrud, förvisso, men ändå samma sjuka.

Hann inte prova custom-knapparnas inställningar eller C-lägena på programvalsratten, men med lite pillande och eftertanke bör man ändå kunna slippa det värsta menydykandet. NEX-6-menyerna behöver jag i princip bara gå in i för att slå av och på förhandsvisning av exponering mm i sökaren, samt för att formatera kort (vilket fö är 21 knapptryckningar(!) om jag gjorde "fel" sak sist).

Fick prova med blixt och trigger. A7 synkar rent till 1/250s, enligt specen, men beter sig sedan tyvärr inte alls som NEX-6 (som går att översynka en del), utan redan vid 1/320s lade sig ett svart område över halva bilden. Jaja vad är väl en bal på slottet ;-)

Objektivmässigt var 24-70/4:an lättare än förväntat. Absolut inte otänkbar att dra på. För-förproduktiktionsex så jag kände mest på storleken, ingen ide att dra några slutsatser om AF etc på ett objektiv som Sony själva klassade som "i princip dummy men jag tog med det för att många är nyfikna på storleken".

28-70 fanns inte för påseende.

55:an hittade AF rappt på A7 (kollade inte pricksäkerheten - inget kort i kameran). Kändes trevlig.

Mest impad blev jag ändå av 35:an. Har eg inget behov av brännvidden men den gluggen var sjukligt begärsframkallande. Hela paketet blev väldigt litet och smidigt.

Gick därifrån osäkrare än jag gick dit. Är oerhört förtjust i grundkonceptet och stora delar av hårdvaran, men Sony har fortfarande en bit kvar på vägen innan deras kameror känns och hanterar som kameror, och inte som fotodatorer. Och den som kör manuell ISO kommer mer än en gång upptäcka att ratten vandrat iväg ovetande, för den var verkligen sjukt lätt att dra ur läge.

Å andra sidan var det en grymt skön känsla att hänga på ett 100mm FD-objektiv och få 100mm i stället för 150.

Får smälta det här lite nu.

Jag var där också, under en kort stund, omkring kl. 17:00, för att känna på både A7 och RX10!
Märkligt nog, inte mycket folk kring Sony montern, bara två intresserade, - jag som trodde det skulle vara kö ut mot Norr Mälarstrand.

Storleken på kamerahuset A7 var perfekt, fick en viss Olympus OM-1 vibb, troligen blir denna storlek en trend inom FF, hos många andra tillverkare, - men normalen 1,8/55 mm var som ett kanonrör, förtar hela tanken med ett kompakt verktyg, dessutom svindyr!
35:n däremot var en passande kombo, lätt och kompakt.
Vertikalgreppet totalt ute ur min önskelista, nu gäller bara kompakta kameror för mig.
Slutarljudet var inget att gräma sig över, lagom tyst, var min åsikt.

RX10 mindre än vad jag hade trott, ganska lätt, klart intressant allt-i-ett verktyg.

På Fotomässan, Älvsjö, 23:e november, där skall jag lägga mer tid på en grundligare koll på A7:n och RX10:n!

PS. Alla digitala kameror är en viss typ av datorer. DS.

Jag var där också, under en kort stund, omkring kl. 17:00, för att känna på både A7 och RX10!
Märkligt nog, inte mycket folk kring Sony montern, bara två intresserade, - jag som trodde det skulle vara kö ut mot Norr Mälarstrand.

.…

PS. Alla digitala kameror är en viss typ av datorer. DS.

Om en av de två var en lång rackare med blå funktionsjacka och svarta dito byxor och hade en ryggsäck full av pinaler var det jag :)

Självklart är alla kameror datorer. Det är bara att vissa tillverkare är skickligare än andra på att dölja detta faktum för slutanvändarna ;-)

Har gott hopp om att C-lägena kommer göra susen för användbarheten.

(Är dock övertygad om att någon vardagsfunktion enbart kommer existera begravd i menyträdet ändå. Det vore liksom inte Sony annars ;-))

Sony har lyckats igen tror jag med att begrava grejor i menyträsket. Jag hittade exv. inget sätt först att komma in i förstoringsläget vid manuell fokus men det fixade Sont-killen på 15 sekunder genom att programmera in det på C2-knappen som ju ändå fungerar som förstoringsknapp när man kollar på bilder. Nu blev den förstoringsknapp i live View också. Så var det med blixtkompensationen också och jag är helt säker på att andra kommer bli irriterade på andra saker än de jag snöade in på.

Sony har lyckats igen tror jag med att begrava grejor i menyträsket. Jag hittade exv. inget sätt först att komma in i förstoringsläget vid manuell fokus men det fixade Sont-killen på 15 sekunder genom att programmera in det på C2-knappen som ju ändå fungerar som förstoringsknapp när man kollar på bilder. Nu blev den förstoringsknapp i live View också. Så var det med blixtkompensationen också och jag är helt säker på att andra kommer bli irriterade på andra saker än de jag snöade in på.

Kommer inte vara ett problem då det är lätt att konfa det du vill. På min A700 har jag satt blixt comp på C knappen. Går göra samma sak med dessa. Om jag inte minns fel så har man väl 8 olika programeringsbara knappar/rattar på A7orna.

Ja jag skrev ju just det att det är lätt att konfigurera kameran som man vill ha den. På så sätt är det ingen skillnad mot NEX 7 som många kritiserat för menysystemet. Jag vet inte vad som är sämst egentligen att ha allt i en lång lista och få överblick över allt eller ha saker gömda under massor av undermenyer 1, 2, 3, 4, 5, 6 o.s.v. som det är i A7r och där man blir frustrerad över att man inte har överblicken och ständigt kikar i fel undermeny där man tror att man ska hitta det man letar efter.

Problemet med menyerna överhuvudtaget är att dessa kameror har så många funktioner man kan skruva på eller av eller välja mellan att det blir svårt bara av det skälet och det faktum att man sällan går in i menysystemet när man väl riggat i ordning sin kamera.

Jag går bara in i NEX 7-menyn för att formatera och då kan man ställa in så att kameran kommer ihåg senast använda kommando och då funkar det OK för det första jag alltid ser är just "Format". allt annat är ju konfigurerat ut på de knappar som kan konfigureras.

Jag tror rent generellt att vi bryr oss om saker som dessa lite för mycket. Alla menysystem är kompromisser mellan dessa ytterligheter och jag har aldrig träffat på något som man inte retar sig på i något avseende. Lösningen på det problemet är nog bara att "Ta't lugnt, ta en TOY" som det hette förr i tiden i reklamen.

Det man kan säga rent vetenskapligt om menyer har väl sagts redan på typ 80-talet av professor Christiansson på Chalmers. Han menade att de kommit fram till att en lista med val inte borde vara längre än 7 +-1 lång (d.v.s. 6-8 alternativ lång) genom gränssnittsforskning. Blev de längre så tappade folk överblicken. Rekommendationen var dessutom undvika endast 2 för det störde också på samma sätt som folk som inte kan bestämma sig för ett ja eller ett nej (vilket är klart ångestskapande för en del eller för delen bestämma sig för Aftonbladet eller Expressen omman nu inte hellre avstår från kvällstidningar överhuvudtaget av andra skäl).

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto