Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Intressant, jag upplever att ju kortare vridmoment desto snabbare går det att ställa skärpan.. Risken med ett långt vridmoment är väl att man måste ta ett nytt grepp och fortsätta vrida för att komma till fokus?

Jag är av samma åsikt. På mina gamla SLR-gluggar varierar fokusrörelsen från ett halvt till ett helt varv, och jag tycker att objektiven med kortare slag är både enklare och snabbare att använda. Visst, man vinner lite precision på de med långt slag, men det har man mest nytta av när man plåtar med stativ. Kör man handhållet räcker det att man lutar sig lite framåt eller bakåt för den där sista mikrofokuseringen.

Leica-Gluggar till 7 och 7r

Jag är av samma åsikt. På mina gamla SLR-gluggar varierar fokusrörelsen från ett halvt till ett helt varv, och jag tycker att objektiven med kortare slag är både enklare och snabbare att använda. Visst, man vinner lite precision på de med långt slag, men det har man mest nytta av när man plåtar med stativ. Kör man handhållet räcker det att man lutar sig lite framåt eller bakåt för den där sista mikrofokuseringen.

Är det någon som kan uttala sig om mina gamla leicaobjektiv Tele-elmarit 90, Summicrom 50 och Summarit 35 mm kan fungera på Sony 7-7r?
Lars Levin

Är det någon som kan uttala sig om mina gamla leicaobjektiv Tele-elmarit 90, Summicrom 50 och Summarit 35 mm kan fungera på Sony 7-7r?
Lars Levin
Med stor säkerhet bör de fungera alldeles utmärkt. Det har diskuterats en hel del om hur kamerorna kommer att ha problem med mätsökaroptik, men det gäller nästan uteslutande vidvinklarna så vitt jag vet. Så 35mm och över bör inte vara några problem.

Intressant, jag upplever att ju kortare vridmoment desto snabbare går det att ställa skärpan.. Risken med ett långt vridmoment är väl att man måste ta ett nytt grepp och fortsätta vrida för att komma till fokus?

Jag har ett gammalt Tamron 24-135mm och det är näst intill omöjligt att fokusera manuellt just p.g.a. att det är konstruerat för att få hyffsat snabb AF. Det har en alldeles för brant och oprecis fokusgänga för att det ska funka bra att finlira med. Gamla manuella objektiv har ju ingen AF så där behövde konstruktörerna inte ta sådana hänsyn.

Med stor säkerhet bör de fungera alldeles utmärkt. Det har diskuterats en hel del om hur kamerorna kommer att ha problem med mätsökaroptik, men det gäller nästan uteslutande vidvinklarna så vitt jag vet. Så 35mm och över bör inte vara några problem.

Mätsökaroptik? Jag är inte ute efter att märka ord men beror problemen verkligen på att kameran har mätsökare? Då borde väl alla dessa objektiv ha problem och de har de ju uppenbarligen inte. Är det inte bättre att försöka förklara vilka gemensamma kännetecken eller karaktäristika objektiven har som inte funkar.

Sen handlar det om kompromisser. Nikonobjektiven är avsevärt mycket tyngre. Jag kan tycka att Olympus OM är en finfin standard vad gäller byggkvalitet, som är lite lättare och "plastigare" (fast utan särskilt mycket plast) än dyrare objektiv. Jag har OM 28/3,5, 35/2,8, 50/1,8 och 135/3,5 som ska bli riktigt trevligt att prova på någon av Sonykamerorna. Av vad jag sett från dem på film så kommer de nog att levera finfint, fast med rätt dålig skärpa i hörnen hos de kortare brännvidderna.
Jag har också de objektiven, så jag är mycket nyfiken på resultatet. Berätta gärna här!

Mätsökaroptik? Jag är inte ute efter att märka ord men beror problemen verkligen på att kameran har mätsökare? Då borde väl alla dessa objektiv ha problem och de har de ju uppenbarligen inte. Är det inte bättre att försöka förklara vilka gemensamma kännetecken eller karaktäristika objektiven har som inte funkar.
Just nu märker du bara ord. Tyvärr. Den som är läskunnig kan se att jag syftar på vidvinkliga mätsökarobjektiv, inte mätsökarobjektiv i allmänhet. Och varför vidvinkliga mätsökarobjektiv kan vara ett problem på A7/A7R (och på många andra moderna digitala kameror) har avhandlats flera gånger i denna tråd samt på hundratals andra ställen på nätet. Du behöver bara backa en sida i denna tråd för att se en av dessa diskussioner.

Det är fortfarande en del oklarheter kring vilka manuella objektiv som funkar med A7/A7r och inte och det har uppenbarligen inte enbart med att göra om de är vida vidvinklar eller inte utan det handlar om utan även om konstruktionen och då börjar det bli viktigt med hur man behandlar begreppen. Så "märsökerobjektiv" eller "mätsökaroptik" träffar inte riktigt rätt och det säger jag trots att jag läst denna tråden under hela dess livslängd.

Mätsökarobjektiv är väl ett annat sätt att säga att det gäller Leica men det är ju uppenbart så att den del Leica-objetiv funkar hyfsat och andra inte så hur ska folk uttrycka sig för att vi ska förstå om ett objektiv är "no go" i detta sammanhanget utifrån sina egenskaper som ju ytterst är en designfråga.

Har man det hyfsat klart för sig så kan man kanske få lite att hålla sig till. Annars är det väl bara att testa men när man ser en del av det som testats och läser en del kommentarer och reaktioner så är det ibland svårt att se hur man kommit fram till de slutsatserna och rekommendationerna. Ibland är ju exempelbilderna inte riktigt i synk med vad man skriver tyvärr även om det också finns väldigt tydliga exempel.

Ja, det var ju dumt av mig att ge Lars ett par lugnande ord utan att redogöra i grund vilka eventuella problem som kan uppstå om man använder vissa manuella gluggar på en A7/A7R. Jodå jag är väl medveten om att problemen är relaterade till avståndet mellan utgångspupillen och sensorplanet, infallande vinklar och därpå följande dispersion. För den som under lång tid följt diskussionerna inför släppet av A7/A7R börjar det kännas väldigt uttjatat nu.

Om ett par veckor får jag min A7R, och det ska bli spännande att få prova mina 50+ objektiv på den. Och jag lovar att ni ska slippa få se mer av mina taffliga inlägg här hädanefter.

Sony A7 + A7R visas på Norr Mälarstrand i morgon

Det är fortfarande en del oklarheter kring vilka manuella objektiv som funkar med A7/A7r och inte och det har uppenbarligen inte enbart med att göra om de är vida vidvinklar eller inte utan det handlar om utan även om konstruktionen och då börjar det bli viktigt med hur man behandlar begreppen. Så "märsökerobjektiv" eller "mätsökaroptik" träffar inte riktigt rätt och det säger jag trots att jag läst denna tråden under hela dess livslängd.

Mätsökarobjektiv är väl ett annat sätt att säga att det gäller Leica men det är ju uppenbart så att den del Leica-objetiv funkar hyfsat och andra inte så hur ska folk uttrycka sig för att vi ska förstå om ett objektiv är "no go" i detta sammanhanget utifrån sina egenskaper som ju ytterst är en designfråga.

Har man det hyfsat klart för sig så kan man kanske få lite att hålla sig till. Annars är det väl bara att testa men när man ser en del av det som testats och läser en del kommentarer och reaktioner så är det ibland svårt att se hur man kommit fram till de slutsatserna och rekommendationerna. Ibland är ju exempelbilderna inte riktigt i synk med vad man skriver tyvärr även om det också finns väldigt tydliga exempel.

Hej
Jag var ute på morgonpromenaden och tittade in till Scandinavian Photo-på Norr Mälarstrand.
Fick veta att Sony är på plats hela dagen i morgon tisdag den 12 november, för att förevisa vad vi alla är så nyfikna på. - Sony Alpha A7 och A 7R

// Bertil

Ja, det var ju dumt av mig att ge Lars ett par lugnande ord utan att redogöra i grund vilka eventuella problem som kan uppstå om man använder vissa manuella gluggar på en A7/A7R. Jodå jag är väl medveten om att problemen är relaterade till avståndet mellan utgångspupillen och sensorplanet, infallande vinklar och därpå följande dispersion. För den som under lång tid följt diskussionerna inför släppet av A7/A7R börjar det kännas väldigt uttjatat nu.

Om ett par veckor får jag min A7R, och det ska bli spännande att få prova mina 50+ objektiv på den. Och jag lovar att ni ska slippa få se mer av mina taffliga inlägg här hädanefter.
Vem är ditt inlägg riktat till?

Nu har jag installerat Lightroom 5.3 RC och kan snabbt konstatera att JPG-motorn i A7r inte är så där himla imponerande (åtminstone inte med de inställningar som rådde när jag testade kameran). Råfilerna ser klart mycket bättre ut, och om ett tag kommer jag att visa skillnaden i min blogg och flickr - jag återkommer :)

Nånting måste varit galet inställt i den där kameran, fast det märks inte så mycket på bas-ISO. På "höga" ISO som 1250 ser man rätt stor skillnad mellan rå och jpg här:

a7r_raw_vs_jpg.jpg

Kommer ändå att lägga upp en blogg med bilderna som jag vill ha dem från råformat, och länka till jpg-filerna i original. Antingen var kameran helt galet inställd (vilket jag i så fall missade när jag grottade i menyerna), eller så är det så att brusreduceringen på höga ISO är väldans aggressiv.

Edit: fotosidans bilduppladdning är inte helt bra för såna här jämförelser. Här se ni hur det ser ut i 100%: http://www.flickr.com/photos/aferiksson/10805197356/sizes/o/

Nu har jag installerat Lightroom 5.3 RC och kan snabbt konstatera att JPG-motorn i A7r inte är så där himla imponerande (åtminstone inte med de inställningar som rådde när jag testade kameran). Råfilerna ser klart mycket bättre ut, och om ett tag kommer jag att visa skillnaden i min blogg och flickr - jag återkommer :)

Suveränt. Ser fram emot det.

Lite underlig formulering att få det till något negativt att jpeg var sämre än förväntat o h att det skulle göra kameran sämre på nåt sätt. Det är ju tvärtom nåt som visar på att kameran ger ännu bättre bildkvalitet än det som de flesta varit så lyriska över tidigare.

Ingen vettig människa lär väl bildbehandla med bjäfset i kameran o h plo ka ut jpegs direkt från minneskortet på en sån kamera.

Borde komma en fw-uppgradering som disablar all jpegfunktionalitet.

/Mats

JPEG-just say NO!

På "höga" ISO som 1250 ser man rätt stor skillnad mellan rå och jpg här:
Det brukar väl knappast vara bättre än sådär i JPG från andra kameror? Brusmätarstollarna ser nog hellre lågt brus än hög upplösning, så jag förstår om tillverkarna överdriver. Annars skulle det tjatas om hur oäääändligt brusig kameran var;-)

Sen tar ju bilderna mindre plats om de innehåller färre detaljer, så man kanske haft det i åtanke också. Själv är jag väldigt imponerad av JPG-renderingen vid låga ISO-tal från de bilder jag själv tog med kameran. Men då är jag van vid Nikon D700 som totalförstör all upplösning och skärpa, oavsett ISO-tal och bildinställningar.

Nånting måste varit galet inställt i den där kameran, fast det märks inte så mycket på bas-ISO. På "höga" ISO som 1250 ser man rätt stor skillnad mellan rå och jpg här:

Visa bilaga 131913

Kommer ändå att lägga upp en blogg med bilderna som jag vill ha dem från råformat, och länka till jpg-filerna i original. Antingen var kameran helt galet inställd (vilket jag i så fall missade när jag grottade i menyerna), eller så är det så att brusreduceringen på höga ISO är väldans aggressiv.

Edit: fotosidans bilduppladdning är inte helt bra för såna här jämförelser. Här se ni hur det ser ut i 100%: http://www.flickr.com/photos/aferiksson/10805197356/sizes/o/

Jo skillnaden är stor helt klart, funderar bara på tidigare testbilder som figurerat med jpeg och 100% hur ställde dom in kameran, var det inte en vacker donna som med Jpeg såg nästan ut som din Råbild vad gäller brusfrihet, men det var troligtvis på basiso när jag tänker på det nu.

Jo skillnaden är stor helt klart, funderar bara på tidigare testbilder som figurerat med jpeg och 100% hur ställde dom in kameran, var det inte en vacker donna som med Jpeg såg nästan ut som din Råbild vad gäller brusfrihet, men det var troligtvis på basiso när jag tänker på det nu.

Välsatt blixtljus, basiso, nedbländat Zeiss-objektiv, +1 skärpa, +1 kontrast. Om jag minns rätt.

ALLA moderna kameror skiner under sådana förutsättningar. En hel del omoderna också :)

/Anders
(Ändå imponerad)

Hej
Jag var ute på morgonpromenaden och tittade in till Scandinavian Photo-på Norr Mälarstrand.
Fick veta att Sony är på plats hela dagen i morgon tisdag den 12 november, för att förevisa vad vi alla är så nyfikna på. - Sony Alpha A7 och A 7R

// Bertil

Tack, jag fick reda på det av en kompis som beställde en A7:a tidigare och blev inbjuden till detta event.

Jag fick dock möjlighet att ta ett antal bilder både med mina egna objektiv (NEX-objektiv och MF-objektiv med adapter) på en A7r i lördags förmiddag tillsammans med Martin Agfors ute på Skeppsholmen. Så jag känner mig helt trygg i mitt beslut att beställa en A7r och det gjorde jag idag hos Scandinavian. Jag ser inga större problem med mina objektiv jag testade. Även E-objektivet 50mm/1,8 tycker jag funkade bra och man får ju trots allt 16MP ur kameran med det på.

Tyvärr så kan man inte få Zeisszoomen 24-70mm/4 levererad nu. Jag vill ha stabilisering i ett sånt objektiv. Det är mer OK att det saknas i 35:an som är mer förlåtande än objektiven med längre brännvidd.Jag tycker det var synd att de inte kunde bundlat zoomen eller 35:an med A7r-huset också till ett bra pris. De trodde den kommer i februari.

Undrar om inte en del kommer fastna för Zeiss 35:an som walk around. Den är så skarp så det funkar hur bra som helst att beskära rätt hårt och det skulle funka fint på en A3:a det är jag helt övertygad om. Den kombon är riktigt smidig. Det spännande med dessa kameror är att de kommer användas på tusen och ett sätt och vi har bara sett början än.

En annan konstighet är att de förpassat blixtkompensationen ner till menyträsket igen. Det tror jag är ett misstag men förväntar mig att det är en sak man kan ändra på själv genom att lägga den funktionen på någon ratt i gränssnittet. De kanske inte tror folk bryr sig om hur blixtgrännsnittet funkar bara för att kameran saknar inbyggd blixt. I så fall tycker i alla fall jag att det är ett misstag. Har alltid retat mig på det sedan jag hade min KM D7D där blixtkompensationen satt under exponeringskompensationsratten. Det var helt optimalt. En annan sak jag inte riktigt gillar är att exponeringskompensationsratten var så hård att vrida. Den är själva antitesen till min NEX7:as exponeringskompensation.

Visst kan man ha den kameran i fickan med en 35:a :).
Kan du inte det så har du fel stuk på fickorna.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto