Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
När jag valde mellan vilken MF 135:a jag skulle välja till min NEX 7 så stannade jag vid den Konica Hexanon variant som var absolut minst och den har en ljusstyrka på 3,5. Det finns annars ett antal varianter med ljusstyrka från 2,5 till 4. Den variant jag pratar om är den senaste varianten och den kom under den era då åtminstone Pentax, Olympus och Konica valde att medvetet göra små SLR-system. Den är riktigt skarp också men det intressanta är att det är den variant som är den bästa kombinationen för mitt spegellösa system. Jag tror också att man faktiskt får ta på sig lite andra brillor när man tittar på dessa system än på tjockkameror.

Det fina med Hexanon är dessutom att adaptrarna som krävs är hyfsat tunna och om jag exv. tar en Hexanon 50mm/1,7 och sätter den på min NEX, så är den klart mindre än min Sony 50mm/1,8 (inga jämförelser i övrigt bortsett från att det ger samma brännvidd till mindre storlek med adapter). Dock får man ju varken AF eller bildstabilisering.

Stabilisering är annars önskvärt tycker jag verkligen och jag tycker det är glädjande att Zeiss nu skickar med det i sin nya 24-70mm/4 till A7:eek:rna. Jag är sugen på en sådan som walk around.

Jo, jag har några av varje av 135orna och jag gissar att du kom fram till det bl.a. efter att provat mina. Min slutsats är samma. 135/2,5an är den största av dem, men inte alls vare sig lika välbyggd eller optiskt bra.

Som sagt, Konicas registeravstånd är kort så adaptern är bara 21 mm. Dessutom har alla objektiv en manuell fin bländarstyrning, är snygga och välbyggda och har fin mekanik med fin känsla och långa fokusrörelser.

Alla är inte optisk toppklass, men de kan göra sig bättre på FF-kamerorna med betydligt lägre pixeldensitet än t.ex. NEX-7.

Vi har en plan inom familjen och om inte annat är det väldigt värdefullt för att kunna lära sig hantverket med manuella objektiv vid filmning osv.

Jag tillhör definitivt inte den grupp som Gunnar tidigare refererade till som lägger upp dåliga bilder på nätet från dyra kameror.

Jag har ett fotografiskt kunnande som vida överstiger de ekonimiska resurserna.

Det enda tråkiga med det är att det inte nödvändigtvis betyder att mitt fotografiska kunnande är så särskilt stort i absoluta mått...

/Mats

Ser på annonser nu från Sony att de påstår att A7 är "the world's smallest and lightest full frame camera".

Det stämmer väl inte riktigt (?). Undrar om de kommer få skit för det.
Det stämmer nog om man ser till volymen, för det är bara sökaren och greppet som gör att de absoluta måtten är större i vissa riktningar. I handen kan jag meddela att kameran känns avsevärt mindre än en M8/9 (och M240 är väl ännu något större tror jag). Den är faktiskt precis lagom stor för att kunna hållas ordentligt samtidigt som den kommer att gå ner i en minimal väska eller till och med stor rockficka om objektivet är väldigt litet.

Som sagt, Konicas registeravstånd är kort så adaptern är bara 21 mm.
Det är en trevlig egenskap som jag inte ens tänkt på! :) Måste nog hitta en Konica-adapter för att testa 40/1,8 Hexanon åtminstone, som presterar rysligt bra på film och är väldigt kompakt.

Dessutom har alla objektiv en manuell fin bländarstyrning, är snygga och välbyggda och har fin mekanik med fin känsla och långa fokusrörelser.
Det beror på vad man jämför med. Jag tycker att byggkvaliteten på de jag har klämt på är betydligt enklare än till exempel Nikons manuella objektiv. Jämför man sen med Leica, Zeiss och Voigtländer så är steget ännu större. Men då är vi förstås inne på helt andra prisklasser.

Det stämmer nog om man ser till volymen,...
Det stämmer nog. Inte så viktigt. Håller med mo att det ser ut så på den här bilden, men jag såg en annan där kamerorna hölls i handen och då såg Leican mindre ut.

Det är en trevlig egenskap som jag inte ens tänkt på! :) Måste nog hitta en Konica-adapter för att testa 40/1,8 Hexanon åtminstone, som presterar rysligt bra på film och är väldigt kompakt.

Jo, det blir smidigt och kompakt. Plockade just fram mina Hexanongluggar för att gå igenom dem, men av någon anledning är en låda bortslarvad nånstans så det fattas en bunt, bl.a. just båda mina 40/1,8 och ett par till. Får leta under morgondagen :)

Här är i alla fall en NEX-5N med adapter och Hexanon 50/1,8 som är i ungefär samma storleksordning. Bakom är en del av de andra objektiven och tillbehören, men som sagt så fattas det en del. Bälggrunkorna med dia-adapter fungerar inte på NEXen eftersom de är gjorda för FF, men även de kommer att få nytt liv sen.
Nex-Hexanon.jpg

Det beror på vad man jämför med. Jag tycker att byggkvaliteten på de jag har klämt på är betydligt enklare än till exempel Nikons manuella objektiv. Jämför man sen med Leica, Zeiss och Voigtländer så är steget ännu större. Men då är vi förstås inne på helt andra prisklasser.

Jo som sagt, det finns andra som är ännu finare, men jag är ändå imponerad av känslan och finishen på dessa äldre objektiv. Jämför man med (vissa) nya moderna Nikon/Canon/Sony-objektiv så är de här finare. Inte minst för att nyare AF-objektiv inte alls har lika låg utväxling i fokusringen. De här gamla pjäserna kan man ju rotera nästan ett helt varv med en tydlig och noggrann avståndsskala, vilket är mycket bra vid manuell fokusering.

/Mats

Jo som sagt, det finns andra som är ännu finare, men jag är ändå imponerad av känslan och finishen på dessa äldre objektiv. Jämför man med (vissa) nya moderna Nikon/Canon/Sony-objektiv så är de här finare. Inte minst för att nyare AF-objektiv inte alls har lika låg utväxling i fokusringen. De här gamla pjäserna kan man ju rotera nästan ett helt varv med en tydlig och noggrann avståndsskala, vilket är mycket bra vid manuell fokusering.
Sen handlar det om kompromisser. Nikonobjektiven är avsevärt mycket tyngre. Jag kan tycka att Olympus OM är en finfin standard vad gäller byggkvalitet, som är lite lättare och "plastigare" (fast utan särskilt mycket plast) än dyrare objektiv. Jag har OM 28/3,5, 35/2,8, 50/1,8 och 135/3,5 som ska bli riktigt trevligt att prova på någon av Sonykamerorna. Av vad jag sett från dem på film så kommer de nog att levera finfint, fast med rätt dålig skärpa i hörnen hos de kortare brännvidderna.

Jag syftade inte på dig när jag skrev detta. :)

Nä jag vet och jag antydde inte det heller.
Var bara en liten lustifikation att jag kunde skriva att jag har betydligt högre fotokunnande än ekonomiska resurser.

Låter ju bra och om jag hade varit rik hade det kunnat anses som skryt :)
Fast det trista är att inte alls säger något om mitt fotografiska kunnande alls i absoluta mått...
(alltså eftersom jag just nu har lite knapert så behöver jag inte vara så speciellt skicklig fotograf för att uppfylla det målet)

/Mats

Jag förstod det - och jag kan själv hänga med på den lustifikationen utan att riskera att bli påhoppad, eftersom jag tillhör gruppen "fattigpensionärer". :)

Menar självfallet inte att det skulle vara lustigt att tillhöra just den kategorin, men lyckligtvis är det helt gratis att drömma hur mycket som helst!

En A77-A78-A88 eller vad det kan tänkas bli när den fonden är fylld, och sedan en A7 med Zeiss FE 35/2,8. :)

Konicaobjektiv i all ära. Men jag tycker att det ska bli riktigt spännande att se vad de utmärkta Carl Zeiss T* gluggarna för Contax/Yashica och då framförallt vidvinklarna kommer att prestera med a7 och a7r.

..........Det är en trevlig egenskap som jag inte ens tänkt på! :) Måste nog hitta en Konica-adapter för att testa 40/1,8 Hexanon åtminstone, som presterar rysligt bra på film och är väldigt kompakt.

40:an är väldigt trevlig om än med lite hård fokusring (inte bara min är det så det verkar vara by design av något skäl). Den behöver dock bländas ner ett steg för att riktigt lysa.

Det märkliga med många av dessa Hexanon-objektiv jag har ju också sett och testat Mats och har skaffat sex stycken själv efter det (24, 40, 50, 135, 200 och ett 35-70 zoom) är ju att de ofta är i en sådan fantastisk kondition. Ingen har ju varit intresserade av dem innan NEX och MFT såg dagens ljus för några år sedan utom samlare och de verkar inte ha varit många med tanke på hur priserna sett ut. Några av de jag har känns som helt nya. Jag har inte köpt någon 100mm glugg mest för att jag ju har kvar en gammal manuell 100mm/2,8 Pentax men jag borde kanske det. Det är ju enklare ju färre adapters man behöver spela med..

Sen kan jag bara hålla med Mats om det trevliga med dessa gamla objektiv också är den låga stigningen på "fokusgängan" som ger en väldigt fin precision när man sätter fokus.

Det enda negativa jag sett med dessa objektiv är att åtminstone jag upplever att de kan kännas lite kalla i tonen i förhållande till Sony-objektiven. Jag är också en stor fan av Pentax gamla SMC-M serie som ger lite mer jordig ton än Hexanon-objektiven och det gillar jag mer men det spelar ju på det hela taget ingen större roll om man efterbehandlar och ändrar vitbalansen lite.

Konicaobjektiv i all ära. Men jag tycker att det ska bli riktigt spännande att se vad de utmärkta Carl Zeiss T* gluggarna för Contax/Yashica och då framförallt vidvinklarna kommer att prestera med a7 och a7r.

Vi kommer nog få se många sådan "shoot outs" framöver. Det har ju redan börjat. Personligen tycker jag också att det vore intressant att se jämförelser med Zeiss nya objektiv också då. Det verkar ju som om de är riktigt vassa. Jag har bara testat A7r med Zeiss 35:an hittills och den är verklige jättefin, men även en del bilder tagna med den nya bildstabiliserade Zeiss-zoomen verkar ju också lovande fast det är en zoom..

Sen handlar det om kompromisser. Nikonobjektiven är avsevärt mycket tyngre. Jag kan tycka att Olympus OM är en finfin standard vad gäller byggkvalitet, som är lite lättare och "plastigare" (fast utan särskilt mycket plast) än dyrare objektiv. Jag har OM 28/3,5, 35/2,8, 50/1,8 och 135/3,5 som ska bli riktigt trevligt att prova på någon av Sonykamerorna. Av vad jag sett från dem på film så kommer de nog att levera finfint, fast med rätt dålig skärpa i hörnen hos de kortare brännvidderna.

Det där borde bli en jäffefin kombo med A7/A7r. Jag har ju också kollat på Olympus men man måste ju bestämma sig ibland. Per har ju förberett sig ordentligt han med om han nu skulle lägga sin OM-D åt sidan ett tag och skaffa en A7:a.

Vi kommer nog få se många sådan "shoot outs" framöver. Det har ju redan börjat. Personligen tycker jag också att det vore intressant att se jämförelser med Zeiss nya objektiv också då. Det verkar ju som om de är riktigt vassa. Jag har bara testat A7r med Zeiss 35:an hittills och den är verklige jättefin, men även en del bilder tagna med den nya bildstabiliserade Zeiss-zoomen verkar ju också lovande fast det är en zoom..

På tal om Zeisszoomar så fanns det en riktig guldklimp i Contaxsortimenten och begagnatpriset på den zoomen kommer nog att stiga i takt med att Sony a7 kommer ut i handeln:
Carl Zeiss Vario-Sonnar T* 3-3.4/28-85: http://lenses.zeiss.com/content/dam...ntax_yashica/vario-sonnar3-3-4-0_28-85m_e.pdf

http://www.ebay.com/sch/i.html?LH_P...+28+85+3.3+4.0+t&ssPageName=RSS:B:SHOP:US:100

40:an är väldigt trevlig ...

Jo, fast min 40/1.8 är fortfarande borta :-(
Det tillsammans med den bättre av mina adaptrar och 135/3,5. Jag vet att just dessa har jag haft med vid olika tillfällen, så de ligger väl i nån väska nånstans, men hittar dem som sagt inte trots idogt letande. Är det fler som brukar förlägga sina objektiv tro?

Det enda negativa jag sett med dessa objektiv är att åtminstone jag upplever att de kan kännas lite kalla i tonen i förhållande till Sony-objektiven. .

Hehe, kommer du ihåg min hackspettsbild tagen med 135/2,5 :)?
Det är det mest horribla jag sett som involverar ett Hexanonobjektiv. Tror att det är nåt fel på det objektivet. Nåja, jag har 3 till 135or, fast det bästa av dem är som sagt borta för tillfället.

Det kommer att bli en A7 med 35/2,8 för min del. Oklart om det finns utrymme innan jul.
Ska bli en Nikon D7100 också och några objektiv till den är det tänkt, samt en Metabones-adapter. Har bestämt mig för vilka prylar det ska bli, men det blir ett komplett system med kameror som kompletterar varandra bra och täcker in det jag vill kunna använda dem till.

Såg att Lightroom 7 Beta släppts nu med ACR-stöd för A7 och A7r. Någon som har provat det ännu? Anders t.ex. med nattbilderna du inte var riktigt nöjd med för att du bara hade tillgång till jpegs.

Vet inte LR fanns då, men antar att du var förutseende nog att ändå fotografera i raw också och spara filerna för senare tillfälle.

("Du" avser alltså Anders i de sista två styckena)

/Mats

Tack för tipset - jag ska ladda hem och testa betan i veckan (och ja, jag tog förstås i både råformat och jpg) :)

Jo, fast min 40/1.8 är fortfarande borta :-(
Det tillsammans med den bättre av mina adaptrar och 135/3,5. Jag vet att just dessa har jag haft med vid olika tillfällen, så de ligger väl i nån väska nånstans, men hittar dem som sagt inte trots idogt letande. Är det fler som brukar förlägga sina objektiv tro?

Hehe, kommer du ihåg min hackspettsbild tagen med 135/2,5 :)?
Det är det mest horribla jag sett som involverar ett Hexanonobjektiv. Tror att det är nåt fel på det objektivet. Nåja, jag har 3 till 135or, fast det bästa av dem är som sagt borta för tillfället.

Det kommer att bli en A7 med 35/2,8 för min del. Oklart om det finns utrymme innan jul.
Ska bli en Nikon D7100 också och några objektiv till den är det tänkt, samt en Metabones-adapter. Har bestämt mig för vilka prylar det ska bli, men det blir ett komplett system med kameror som kompletterar varandra bra och täcker in det jag vill kunna använda dem till.

Såg att Lightroom 7 Beta släppts nu med ACR-stöd för A7 och A7r. Någon som har provat det ännu? Anders t.ex. med nattbilderna du inte var riktigt nöjd med för att du bara hade tillgång till jpegs.

Vet inte LR fanns då, men antar att du var förutseende nog att ändå fotografera i raw också och spara filerna för senare tillfälle.

("Du" avser alltså Anders i de sista två styckena)

/Mats

Om du skulle köpa en A7:a så kommer jag att donera en av mina två Hexanon 135mm/3,5 till dig. Jag köpte en från ett håll samtidigt som jag hade lagt ett bud på en annan på Tradera och vann den budgivningen på 400 spänn. Jag hade väl aldrig fått iden om du inte lånat mig dina objektiv och låtit mig upptäcka hur bra de faktiskt var (ja med undantag möjligen då av sagda 135:a du plåtade hackspetten med. Det var en massa CA där va?).

Säg bara till en dag i förväg. Du vet var jag finns.

Lightroom 7? Är det inte 5 fortfarande?

Om du skulle köpa en A7:a så kommer jag att donera en av mina två Hexanon 135mm/3,5 till dig. Jag köpte en från ett håll samtidigt som jag hade lagt ett bud på en annan på Tradera och vann den budgivningen på 400 spänn. Jag hade väl aldrig fått iden om du inte lånat mig dina objektiv och låtit mig upptäcka hur bra de faktiskt var (ja med undantag möjligen då av sagda 135:a du plåtade hackspetten med. Det var en massa CA där va?).

Säg bara till en dag i förväg. Du vet var jag finns.

Lightroom 7? Är det inte 5 fortfarande?

Hehe, siffran för LR var uppåt väggarna. För mycket "7" i bruset kring de här kamerorna.
Det viktiga är att det finns en ny version av ACR (8.3) med stöd för kamerorna och uppgraderingen finns till LR och PS 6 och PS CC.
http://www.sonyalpharumors.com/new-...port-for-the-a7-a7r-rx10-and-28-70mm-fe-lens/

Tack för erbjudandet. Hoppas att jag hittar mina egna gluggar, tror jag gör det.
Förmodligen lär det dröja till efter årsskiftet innan jag har en A7, men det finns anledning att återkomma och ses/höras.

/Mats

De här gamla pjäserna kan man ju rotera nästan ett helt varv med en tydlig och noggrann avståndsskala, vilket är mycket bra vid manuell fokusering.

/Mats
Intressant, jag upplever att ju kortare vridmoment desto snabbare går det att ställa skärpan.. Risken med ett långt vridmoment är väl att man måste ta ett nytt grepp och fortsätta vrida för att komma till fokus?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto