FlyerOne
Aktiv medlem
Länken till EOSHD.com som står i afes inlägg alldeles ovanför ditt.Varifrån kommer citatet?
---
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Länken till EOSHD.com som står i afes inlägg alldeles ovanför ditt.Varifrån kommer citatet?
---
*tummen upp*En av bilderna av skärmen på en A7 tycker jag dock gör ganska klart att det går att växla också på dessa kameror:
http://www.eoshd.com/content/11380/...ium=feed&utm_campaign=Feed:+EOSHD+(EOSHD.com)
Jag tycker inte att den är förskräcklig trots att jag inte är ett fan av långzoomar. Jag tror att det är en ytterst kompetent maskin för den som vill ha en färdig "klump" som kan ta både stillbilder och video med riktigt hög kvalitet. Men kan hålla med om att RX-namnet känns ganska fel. Kameran för mer tankarna till deras gamla R1, så R2 eller något sånt hade känts mer logiskt.Jösses, där var det någon som gillar RX10 - jag tycker den är förskräcklig, och att den inte skulle ha samma beteckning som stillbildskamerorna RX1 och RX100. Vad det har med ämnet att göra förstår jag dock inte.
Allt detta spekulerande om huruvida A7r ger bättre bilder än Nikon D800(E) eller inte är för mig tämligen ointressant. Det står helt klart att både A7 och A7r är fullt tillräckliga för mina ändamål (med råge). I stort sett alla moderna digitala systemkameror har prestanda som räcker till för mig (och för rätt många andra också, skulle jag tro).
Det som gör A7(r) unik(a) just nu är deras storlek i förhållande till storleken på bildsensorn. Jag har ett tag funderat på att skaffa en digital småbildssystemkamera, men avskräckts av storlek och vikt. Jag har en hel del att släpa på redan med min APS-C-utrustning av ett stort välkänt märke, vilket delvis beror på att den till stor del består av småbildsobjektiv. Det kommer alltså inte att bli lättare med en småbildskamera som passar till samma objektiv.
Efter att ha blivit bortskämd med hur litet ett tämligen komplett m4/3-system är, så är jag väldigt intresserad av hur man kan bygga ett kompakt småbildssystem med en A7(r). "Native"-objektiven tror jag blir för stora och tunga, så det är nog gamla manuella Olympus OM- eller Pentax M-objektiv som gäller i så fall. Om det visar sig att sådana objektiv presterar bättre än halvbra på en A7(r) så kommer jag att jubla. Manuell fokus med Focus Peaking är alldeles fullt tillräckligt snabbt i de allra flesta fall.
Manualerna är inte att lita på i det här fallet. Från manualen till min RX100M2:
Lite senare i manualen för min kamera beskrivs dock att det går att välja mellan NTSC/PAL och tillhörande videolägen.
En av bilderna av skärmen på en A7 tycker jag dock gör ganska klart att det går att växla också på dessa kameror:
http://www.eoshd.com/content/11380/...ium=feed&utm_campaign=Feed:+EOSHD+(EOSHD.com)
En annan sak som stärker Gunnars påstående om RX 10 som bästa val vid filmning är ju det man ju just i din länk här Anders:
En del tippade ju dessutom A7 som ett bättre val än A7r vid filmning men så verkar det ju heller inte förhålla sig i praktiken. Det verkar ju vara just A7 som har störtst problem i detta exempel och inte A7r vilket man befart genom att den saknar filtret.
Jag tycker ju filmning är mer och mer viktigt och det hade ju annars varit något som talat emot A7r. Så det kan bli . Men det kanske finns fler exempel som visar på motsatsen.
Det som gjorde mig lite konfunderad var att A7 hade mer problem med moiré än A7R. Fattar knappt att det kan stämma. Ja, mig gör det inget då det är just en A7R jag ska ha.
Det som intresserar mig mest är när A7r kommer ut i verkligheten och jag får veta vilka egenheter den har, så att jag kan avgöra om jag kan leva med de egenheterna och blir tvungen att köpa den
Det som man undrar är om de kommer ha A7 och A7r på fotomässan i Stockholm om en månad. Är väl en nu i Cph?
Det verkar troligt att de visas upp där.
Exemplar för testning är på väg ut nu (verkar inte hinna få en till helgen dock
Du vet vad som gäller när du väl får en hoppas jag?
En inte helt okvalificerad gissning ger vid handen att du får vara extra snäll mot Martin alternativt muta honom.
//Lennart
Martin har ju ingen Nikonadapter, så jag måste ju förstås hjälpa honom med det
Jag har också Nikonadapter så det vore kanske bäst om Martin åkte till Småland/Ljungby för provskjutningen. Jag dubblerar dessutom med en adapter med EF-fattning
Trevlig Helg!
//Lennart
Det som gjorde mig lite konfunderad var att A7 hade mer problem med moiré än A7R. Fattar knappt att det kan stämma. Ja, mig gör det inget då det är just en A7R jag ska ha.
En inte helt okvalificerad gissning ger vid handen att du får vara extra snäll mot Martin alternativt muta honom.
//Lennart
Det anser jag också vara mycket osannolikt. Att jag skrev så försiktigt berodde på att det PMD skrev kunde uppfattas som att det var osäkert ifall det gällde just A7R.
Om allt annat är lika bör förstås den 24 Mp vara något bättre för video än 36 Mp.
Men vad vi redan kan säga med säkerhet är att RX10 kommer att vara vida bättre än såväl A7 som A7R. Ingen line skipping, och massor med funktioner som videofolk älskar, som inbyggt gråfilter, bortkopplingsbara klick för bländaren, sammetsmjuk vid zoomning, fokusering eller bländarändring, möjlighet att ansluta
Du gissar för pessimistiskt. Den ekvivalenta bländaren blir bättre än 1:5,6 för RX10, kanske runt 1:5,2 eller så.F/2,8 på den lill sensor i RX10 ger väl ett motsvarande DOF som f/8 eller nåt på en ff-kamera.
Orkar inte räkna just nu, men gissar nåt sånt.
---
Du gissar för pessimistiskt. Den ekvivalenta bländaren blir bättre än 1:5,6 för RX10, kanske runt 1:5,2 eller så.