Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En av bilderna av skärmen på en A7 tycker jag dock gör ganska klart att det går att växla också på dessa kameror:

http://www.eoshd.com/content/11380/...ium=feed&utm_campaign=Feed:+EOSHD+(EOSHD.com)
*tummen upp*

Jösses, där var det någon som gillar RX10 - jag tycker den är förskräcklig, och att den inte skulle ha samma beteckning som stillbildskamerorna RX1 och RX100. Vad det har med ämnet att göra förstår jag dock inte.
Jag tycker inte att den är förskräcklig trots att jag inte är ett fan av långzoomar. Jag tror att det är en ytterst kompetent maskin för den som vill ha en färdig "klump" som kan ta både stillbilder och video med riktigt hög kvalitet. Men kan hålla med om att RX-namnet känns ganska fel. Kameran för mer tankarna till deras gamla R1, så R2 eller något sånt hade känts mer logiskt.

Allt detta spekulerande om huruvida A7r ger bättre bilder än Nikon D800(E) eller inte är för mig tämligen ointressant. Det står helt klart att både A7 och A7r är fullt tillräckliga för mina ändamål (med råge). I stort sett alla moderna digitala systemkameror har prestanda som räcker till för mig (och för rätt många andra också, skulle jag tro).

Det som gör A7(r) unik(a) just nu är deras storlek i förhållande till storleken på bildsensorn. Jag har ett tag funderat på att skaffa en digital småbildssystemkamera, men avskräckts av storlek och vikt. Jag har en hel del att släpa på redan med min APS-C-utrustning av ett stort välkänt märke, vilket delvis beror på att den till stor del består av småbildsobjektiv. Det kommer alltså inte att bli lättare med en småbildskamera som passar till samma objektiv.

Efter att ha blivit bortskämd med hur litet ett tämligen komplett m4/3-system är, så är jag väldigt intresserad av hur man kan bygga ett kompakt småbildssystem med en A7(r). "Native"-objektiven tror jag blir för stora och tunga, så det är nog gamla manuella Olympus OM- eller Pentax M-objektiv som gäller i så fall. Om det visar sig att sådana objektiv presterar bättre än halvbra på en A7(r) så kommer jag att jubla. Manuell fokus med Focus Peaking är alldeles fullt tillräckligt snabbt i de allra flesta fall.

Det är någonting som måste vara helt ur led. för jag upptäcker att vi är helt överens nästan jämt nu för tiden! :) Jag var tvungen att kolla vem som hade skrivit detta en gång till för det kunde ju lika gärna varit jag (om m4/3 bytts ut mot NEX).

Vi går från klarhet till klarhet Per.

Riktigt trevligt att det faktiskt går att byta mellan NTSC och PAL-lägen, även om minneskortet måste formateras om.
Konstigt av ett modernt påfund som AVCHD att göra sådan skillnad på PAL och NTSC, särskilt som 1080p24 inte har så där värst mycket med de ursprungliga videosystemen att göra - undrar varför det sorteras in under NTSC...

Vore också trevligt om Sony kan skärpa till sig och sluta använda uttryck som "1080 60i compatible device" och "1080 50i compatible device" i sitt material. Det sprider bara förvirring bland de som är intresserade av dessa detaljer.

Hoppas att denna möjlighet att byta videosystem är något som sprider sig till kommande systemkameror från Sony.
Gärna utan omformatering, särskilt om det handlar om något så trivialt som att vissa mappar ska ha vissa namn enligt AVCHD, då kan man väl skapa alla mappar som behövs och bara låta bli att använda dem som inte behövs för tillfället. Jag har lite svårt att tro att de använder sig av olika filformat.

Manualerna är inte att lita på i det här fallet. Från manualen till min RX100M2:

Lite senare i manualen för min kamera beskrivs dock att det går att välja mellan NTSC/PAL och tillhörande videolägen.

En av bilderna av skärmen på en A7 tycker jag dock gör ganska klart att det går att växla också på dessa kameror:

http://www.eoshd.com/content/11380/...ium=feed&utm_campaign=Feed:+EOSHD+(EOSHD.com)

En annan sak som stärker Gunnars påstående om RX 10 som bästa val vid filmning är ju det man ju just i din länk här Anders:

En del tippade ju dessutom A7 som ett bättre val än A7r vid filmning men så verkar det ju heller inte förhålla sig i praktiken. Det verkar ju vara just A7 som har störtst problem i detta exempel och inte A7r vilket man befart genom att den saknar filtret.

Jag tycker ju filmning är mer och mer viktigt och det hade ju annars varit något som talat emot A7r. Så det kan bli :). Men det kanske finns fler exempel som visar på motsatsen.

Detta är ovanligt och positivt!
En Sony-tråd på snart 60 sidor som hållit sig on topic =)

Bra jobbat mina damer och herrar.

En annan sak som stärker Gunnars påstående om RX 10 som bästa val vid filmning är ju det man ju just i din länk här Anders:

En del tippade ju dessutom A7 som ett bättre val än A7r vid filmning men så verkar det ju heller inte förhålla sig i praktiken. Det verkar ju vara just A7 som har störtst problem i detta exempel och inte A7r vilket man befart genom att den saknar filtret.

Jag tycker ju filmning är mer och mer viktigt och det hade ju annars varit något som talat emot A7r. Så det kan bli :). Men det kanske finns fler exempel som visar på motsatsen.

Det som gjorde mig lite konfunderad var att A7 hade mer problem med moiré än A7R. Fattar knappt att det kan stämma. Ja, mig gör det inget då det är just en A7R jag ska ha.

Det som gjorde mig lite konfunderad var att A7 hade mer problem med moiré än A7R. Fattar knappt att det kan stämma. Ja, mig gör det inget då det är just en A7R jag ska ha.

Det låter jättekonstigt, men det är säkert nåt elektriskt :)

Det som talar för A7 vid filmning är kanske de fasdetekterarna pixlarna på sensorn, men jag vet inte hur stor nytta de gör (och bryr mig inte ett skvatt).

Det som intresserar mig mest är när A7r kommer ut i verkligheten och jag får veta vilka egenheter den har, så att jag kan avgöra om jag kan leva med de egenheterna och blir tvungen att köpa den :)

Att RX10 är främst avsedd för filmning tycker jag verkar helt klart (vilket jag också skrivit tidigare) - för det är den säkert utmärkt, men det kan man ju diskutera i tråden som handlar om den kameran.

Det som intresserar mig mest är när A7r kommer ut i verkligheten och jag får veta vilka egenheter den har, så att jag kan avgöra om jag kan leva med de egenheterna och blir tvungen att köpa den :)

Det som man undrar är om de kommer ha A7 och A7r på fotomässan i Stockholm om en månad. Är väl en nu i Cph?

Jag har också Nikonadapter så det vore kanske bäst om Martin åkte till Småland/Ljungby för provskjutningen:). Jag dubblerar dessutom med en adapter med EF-fattning:)

Trevlig Helg!

//Lennart

Adapter för F-, EF- och M-bajonett plus några roliga EF- och M-objektiv är minimikrav, annars får det vara :)

Men jag hoppas få tag i en A7r hyfsat snart, tyvärr bara för ett snabbtest (det är många som slåss om testexemplaren så här i början), men ändå. Skall bli riktigt spännande att provköra.

(just nu är jag upptagen med Nikons 58/1,4 - också rätt kul att testa :)

En inte helt okvalificerad gissning ger vid handen att du får vara extra snäll mot Martin alternativt muta honom.

//Lennart

Nu blir jag orolig Lennart! Hur ska vi någonsin kunna lita på Martin mer om du jobbar på att göra honom till mutkolv?? Jag tror vi får ta det där per mail för annars kommer vi göra "pool" besiken som ju just påpekat att vi hållit oss on topic hyffsat hittills i tråden.

Det anser jag också vara mycket osannolikt. Att jag skrev så försiktigt berodde på att det PMD skrev kunde uppfattas som att det var osäkert ifall det gällde just A7R.

Om allt annat är lika bör förstås den 24 Mp vara något bättre för video än 36 Mp.

Men vad vi redan kan säga med säkerhet är att RX10 kommer att vara vida bättre än såväl A7 som A7R. Ingen line skipping, och massor med funktioner som videofolk älskar, som inbyggt gråfilter, bortkopplingsbara klick för bländaren, sammetsmjuk vid zoomning, fokusering eller bländarändring, möjlighet att ansluta

F/2,8 på den lill sensor i RX10 ger väl ett motsvarande DOF som f/8 eller nåt på en ff-kamera.
Orkar inte räkna just nu, men gissar nåt sånt.

Det är en avgörande skillnad till A7ornas fördel. En annan avgörande faktor är ISO-prestandan man får tack vare så mycket större ljusinfångande yta, även om den inte blir så mycket större pga line skipping.

Supermjuk zoomning, skärpeinställning och klicklös bländarinställning beror ju på vilket objektiv man sätter på A7an.

/Mats

F/2,8 på den lill sensor i RX10 ger väl ett motsvarande DOF som f/8 eller nåt på en ff-kamera.
Orkar inte räkna just nu, men gissar nåt sånt.
---
Du gissar för pessimistiskt. Den ekvivalenta bländaren blir bättre än 1:5,6 för RX10, kanske runt 1:5,2 eller så.

Jag har ju också (nånstans) skrivit just detta att i princip är det enda fullformats-stillbildskamerorna är bättre på än RX10 är då man vill ha ett superkort skärpedjup, denna under så lång tid framförallt inom filmvärlden (men även inom stillbild) slentrianmässigt applicerade och överanvända fluga - mycket tröttsamt (enligt mig). Samt lågljusegenskaperna, som sagt. RX10 är betydligt bättre på i stort sett allt annat. Att den t.ex. kommer att ge mycket mindre moiré är ju uppenbart, samt allmänt bättre videofilmskvalitet vågar jag påstå.

Det här handlar om A7/A7R vs RX10, så det måste väl vara någorlunda On-Topic? Ibland blir man osäker på allt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto