Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jo, det måste man nog vara nöjd med. Dock som jag skrev tidigare är det samma sensor i grunden i A7r som i D800, skillnaden är andra microlinser på sonykamerans sensor eftersom registeravståndet är så kort, offset=vinklade inåt ute mot kanterna för att fånga upp randstrålarna bättre.
Omvinklingen är en kompensering som inte behövs på D800 då den har längre registeravstånd. Så ta 2 år modernare med en nypa salt.
Men ssv det är ju inte illa pinkat om den presterar lika bra som D800. Skulle den prestera bättre, tja det får framtiden utvisa. Jag tror det blir mycket jämnt skägg med likvärdiga gluggar+allt lika+raw.
//Lennart
Jag läste broschyren från Sony och där står ju om ett antal andra saker man gjort. Ny Bionz vad nu det gör praktiskt. De flaggar för ny brushantering och motverkande av diffraktion m.m. Bättre detaljåtergivning. Är det inte svårt att avgöra vad sånt kan göra åt DxO-kurvorna. Pentax lyckades ju kröka kurvorna redan för flera år sedan om det nu var i K5. De vann några DxO-poäng i förhållande till konkurrenter som D7000 och A580 på den tiden.
Allt är inte sensorfysik. Mycket händer säkert i smartare algoritmer också. Så att om själva sensorn skulle vara exakt densamma så är det ju inte säkert för det att resultatet skulle blivit detsamma för det.
Sen kan det väl bara det faktum att ljusstrålarna tas om hand bättre av mikrolinser och att ljusbrunnarna blivit grundare ge en del märkbara effekter.