Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hehe, jo, det yr ju omkring så mycket rykten om denna FF NEX nu att det knappast är möjligt att säga något rimligt om den. Åtminstone inte ännu. Möjligen att den inte kommer att bli billigare än RX1 kanske. Nån skrev att den skulle komma att innehålla någon egenskap/funktion som var bättre än något annat som finns ute idag, och genast så väller det fram spekulationer om att den ska vara helt fullsmockad med massor av sensationella möjligheter... :)
.

Nej nu slår vi till alla bromsar Gunnar så hårt vi kan, så inga frön av drömmar. lugnt och fint så avvaktar vi till lanseringen, 2016 årsmodell kan inte komma redan nu.

FF NEX - Vad tror du?

Verkar som om formfaktorn blir ganska lika NEX 7, dock ca. 20% större om man tar del av det senaste som läckt ut. Verkar även som om Sony sin vana trogen kommer ligga på minus när det gäller optikutbudet. Inte alls den bredsida Fujifilm avfyrade när X-PRO1 lanserades. Att dom aldrig lär sig;(
Vidare känner jag på mig att mitt `krav´ för köp, IBIS inte blir verklighet. Den som lever får se, eller rättare sagt slutet av oktober. Skall bli spännande!

/Stephan

Finns ju hur många gamla fina manuella gluggar som helst! Om jag nån gång skaffar en FF-NEX så är det garanterat såna gluggar jag kommer skruva på. :)

Inte helt säkert att den måste bli superdyr faktiskt.

25+ tkr vid lansering, nästan helt säkert. Kanske ännu mer.

Det är skillnad på vad man MÅSTE ta betalt och vad man KAN.

Första målgrupp är tokar som får handsvett bara av tanken på något nytt och banbrytande ("OMG OMG - sensorbaserad AF i kombination med Olympus 5-axis IS i ett NEX-hus fast FF!") och är villiga att betala för det.

Själv skulle jag såklart aaaaldrig falla för det billiga tricket!

;-)

Ja om de tar hänsyn till det i konstruktionen och t.ex. har menyval för att ställa in brännvidd manuellt, villet inte alls är sänert emler ens troligt.

Alpha-kamerorna med IBIS ger ju inte stabklisering på manuella objektiv där kameran inte eöektroniskt kan läsa ut objektivets brännvidd.

/Mats

Det där vet vi faktiskt inget om ännu. Det är säkert så att vald brännvidd är en parameter för att optimera antiskak men Sony tänker säkert just på de mängder av fotografer som just kör MF med adapters av olika slag så att de ser till att få till grundläggande generell antiskak. Om det innebär att vi får en aningen sämre prestanda, så är det säkert bra mycket bättre än helt utan. Vi får vänta och se för vi kan inte säga något som helst med säkerhet ännu.

Menar du objektivet som sitter monterat på kameran på några bilder på sidan jag länkade till?
Det är ett Vario-Sonnar 2.8/24-70 ZA, och ser ut att vara monterat med hjälp av en LA-EA3-adapter.

Jag läste inte så noga på sidan förut, men nu ser jag ju att det ingår en LA-EA3-adapter när man köper en NEX-VG900. Det tyder på att det ännu inte finns några E-mount-objektiv som tecknar ut hela bildsensorn (åtminstone inte utan kraftig vinjettering).

Nej jag avsåg denna "http://www.fotosidan.se/cldoc/ny-motorzoom-till-sony-nex.htm", men den sensorn vi pratar om här är tydligen samma som i NEX 5N, så objektivet är nog för APS-C, även om jag inte läst detta utskrivet. Ska man filma i FF med kameror som klarar detta så måste man ju se till att få fram objektiv som funkar för det också.

När det gäller NEX-VG900 (video) så har den ju E-mountbajonett och det är adapter som gäller nu om man vill filma i FF med hjälp av exv. Zeiss-objektiv.

http://store.sony.com/p/Sony-NEX-VG900-Full-Frame-Camcorder/en/p/NEXVG900

Det är nog A-mount-objektiv som gäller tills vidare. Men med LA-EA3 får man ingen autofokus, om jag har förstått rätt, och LA-EA2 är avsedd för APS-C-NEX:ar. Den vinjetterar för mycket på NEX-VG900, och då skulle jag tro att den gör det på en eventuell framtida stillbildssmåbilds-NEX också.

Nä, det enda vettiga är E-mount-objektiv som tecknar ut småbild.

Det är nog A-mount-objektiv som gäller tills vidare. Men med LA-EA3 får man ingen autofokus, om jag har förstått rätt, och LA-EA2 är avsedd för APS-C-NEX:ar. Den vinjetterar för mycket på NEX-VG900, och då skulle jag tro att den gör det på en eventuell framtida stillbildssmåbilds-NEX också.

Nä, det enda vettiga är E-mount-objektiv som tecknar ut småbild.

Längst ned på den här sidan står precis vad som stöds med VG900 och LA-EA3 och olika objektiv:
http://esupport.sony.com/US/perl/support-info.pl?template=&info_id=631

Givet att en kommande FF-NEX har PDAF på sensorn ser de flesta SSM och SAM-objektiv ut att kunna fungera. Men iom att motor för skruvfokus saknas, är det MF som gäller med Minolta-glas.

Finns ju hur många gamla fina manuella gluggar som helst! Om jag nån gång skaffar en FF-NEX så är det garanterat såna gluggar jag kommer skruva på. :)

Jo visserligen och det argument man alltid hört när optiksituationen till NEX diskuterats. Till FF skulle det naturligtvis inte accepteras något annat än att releasen skulle kopplas till två - tre högklassiga gluggar, alltså optik i Fujifilmklass. Varför inte lära sig av sina misstag;)

/Stephan

Längst ned på den här sidan står precis vad som stöds med VG900 och LA-EA3 och olika objektiv:
http://esupport.sony.com/US/perl/support-info.pl?template=&info_id=631

Givet att en kommande FF-NEX har PDAF på sensorn ser de flesta SSM och SAM-objektiv ut att kunna fungera. Men iom att motor för skruvfokus saknas, är det MF som gäller med Minolta-glas.

Det är ju det som är lite problemet AF med skruvgänga med E fattning - om inte man har AF med en sensor som rör sig för fokus eller AF motor i adaptern.

Ja, men det lustiga är att när just filmning med DSLR kommer upp, så säger många om bristen på AF i allmänhet och följande AF i synnerhet, som sådana kameror ju brukar sakna p.g.a. spegelproblemen med en mun, att det där med AF det använder man ju inte ändå eftersom de bara arbetar med manuell fokusering. Så det kanske inte är något problem om man ställt in sig på att leva med den begränsningen. Men jag skulle i egenskap som hobbyfilmare, aldrig vilja vara av med vare sig följande AF eller motorzoom som ju numera går att få med ett par NEX-objektiv.

Men det är klart att de som köper en filmkamera väl är vana att allt detta ska funka som DSLR-användarna ser som onödigt. Jag har faktiskt frågat mig varför det är sån skillnad på kraven mellan dessa gruppers syn på detta. Normalt är ju "the sky always the limit" när man vädrar dessa I-landsproblem i vilket forum det vara månde på FS. Så att dessa DSLR-filmare så godmodigt håller till godo med sekunda teknik i dessa avseenden är lite förvånande eftersom det är långtifrån den hållning som annars råder på de flesta teknikforum. Särskilt som t.o.m. många sketna kompakter idag kan filma med både följande AF och motorzoom.

Det jag tycker är konstigt är att man är nöjd med den sketna hanteringen av systemen. Kompakternas användarvänlighet är ju på en helt annan nivå än de yxiga DSLR-lösningarna vad jag förstått och det gäller ju numera även spegellösa NEX-system som kan fås att ha motsvarande funktionalitet som man hittar i kompaktrna..

Vi hobbyfilmare vill nog gärna ha autofokus, men professionella filmare har oftast inte så stor nytta av det. De vill göra "focus pulling" efter förfokuserade avstånd, och sånt.

Men tycker inte du att det är konstigt att de som köper avancerade dedikerade digitala videokameror gnäller över avsaknad av AF när de som kör med fattigmans video professionellt inte tycker detta är någon big deal eller låtsas som om det inte är det. Jag antar att en del som köper en VG 900 faktiskt är professionella.

Jag tror att det bara handlar om surt sa räven eftersom många av de som avstår från dessa finesser helt enkelt inte tycker sig ha råd med dyrare mer komplett utrustade system. Vem har någonsin tackat nej till en mer komplett verktygslåda om man kan skulle kunna få det till ett billigare pris än det som får dem att avstå.

Jag har alltid tyckt att filma med DSLR är öken. Riktig öken. Så mycket att det fått mig att helt avstå tills jag skaffade motorzoomsoptik till min NEX. Jag inbillar mig faktiskt att även DSLR-filmarna skulle både uppskattat och använt funktionerna vid behov om de bara funnits. Nu väljer de istället work arounds kring dessa situationer för att de helt enkelt inte har tekniken ifråga. Vissa saker kommer helt enkelt vara betydligt svårare att göra om du inte har detta stöd. Vore det inte så skulle tekniken överhuvudtaget inte finnas ens i professionella filmkameror. Så jag tror faktiskt inte detta har något att göra alls med hur "professionella filmare jobbar" utan att de valt sitt arbetssätt delvis av nöden.

Vi hobbyfilmare vill nog gärna ha autofokus, men professionella filmare har oftast inte så stor nytta av det. De vill göra "focus pulling" efter förfokuserade avstånd, och sånt.

Det där är en myt Per!

För planerade regisserade tagningar med skådespelare eller annat där man vet exakt vad som kommer att hända och planera för det så är det så och det gäller oavsett om den som filmar har det som yrke eller inte.

Det finns dock en väldig massa andra situationer där AF vid filmning är användbart, också det oavsett om den som filmar har det som yrke eller inte.

Dokumentärfilm/nyhetsreportage
Naturfilm
Sportfilmning

osv.

Alltså t.ex. när en professionell filmare filmar en gepard som jagar en antilop som försöker undkomma genom att hoppa än hit och än dit så tror jag knapppast att filmaren vill fokus-pulla bara för att det är "professionelt" att göra så. Samma sak gäller dribblande fotbolsspelare eller upplopp vid en demonstration eller vad som helst som inte är förutsägbart och regisserat.

Helt enkelt den bästa funktionen för varje tillfälle.

Även då den som filmar vill göra en planerad fokusförskjtning i en spelfilm e.d. är det mycket värdefullt med en touch-display där man kan peka vart man vill flytta fokus och kameran gör en mjuk övergång dit. Kan gå mycket lättare och bli snyggare än att fokusera manuellt.

Alla kameror med AF har ju möjlighet att stänga av funktionen när man så önskar, så det kan väl aldrig någonsin vara någon nackdel att kameran har AF vid filmning.

Var det inte ungefär så här det lät i början när AF för stillbild kom, att proffsen minsann inte behövde det för de ville ha kontroll och fokusera manuellt.

Nuförtiden när det gäller stillbild så är AF-funktioen en av, om inte den allra, viktigaste egenskapen när proffs-kameror utvärderas och en av de saker som skiljer dyra snabba modeller som Canon 1DX eller Nikon D4 osv från konsumentkameror.

Vartefter funktionen utvecklas så kommer det att bli precis likadant för filmning där AF blir allt viktigare. Pressfotografer blir ju numera också filmare när tidningarna har sina egna TV-kanaler på nätet.

/Mats

Hur bar dom sig åt i alla gamla fartfyllda filmer, västernfilmer med vilda hästritter, till och med handvevade kameror med Chaplin farandes runt på rullskriskor. Var det att se till att få bra skärpedjup, belysning jobbade dom mycket med för att hjälpa till eller att utgyttja dagsljuset så mycket som möjligt. Dom var skickliga dessa fotografer.

Det såg roligt ut när vagnshjulen gick åt fel håll på äldre filmer.

//Bengt.

I princip all professionell direktsänd TV-idrott fotas fortfarande med manuell fokus. Tro't eller ej. Gäller även OS, fotbolls-VM, you name it.

För ett TV-proffs är saker som bra zoom-fokushandtag och bra sökare viktigare än AF.

Använd gärna forumet Filma med din kamera om ni vill diskutera för- och nackdelar med AF vid filmning, och försök att hålla den här tråden till NEX med småbildssensor (fanns lite nytt angående denna på SAR tror jag).

/Mod

Det där vet vi faktiskt inget om ännu. Det är säkert så att vald brännvidd är en parameter för att optimera antiskak men Sony tänker säkert just på de mängder av fotografer som just kör MF med adapters av olika slag så att de ser till att få till grundläggande generell antiskak. Om det innebär att vi får en aningen sämre prestanda, så är det säkert bra mycket bättre än helt utan. Vi får vänta och se för vi kan inte säga något som helst med säkerhet ännu.

Jag kan ha fel, men jag har för mig att man på t.ex. OM-D kan ställa in vilken brännvidd som används (med adapter) för att få fullt funktionerande IBIS. Det är väl ganska troligt att en NEX-9 (som det nu ryktas att den heter) har samma möjlighet om den nu är försedd med antiskaksystemet från Olympus.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar